Loading...
dk

Geografisk fordeling af Model S i DK | Tesla Forum

Gronhund
Gronhund Jan 5 '17

Så kom de sidste tal fra 2016.

På forhånd havde jeg tænkt, at det nok ville komme en lille stigning i Tesla. Dels fordi afgiften sikkert stiger i 2017, og dels fordi at ubegrænset SuperCharging ikke er gratis, ved bestilling af Tesla efter 31/12. Men lad os se på talene:

Det totale antal elbiler solgt i December måned blev: 349 (mod 211 i November).

Tesla stod for henholdsvis 20 Model S og 39 Model X (mod 5 og 6 i November).

Så i denne måned blev det Renault Zoe der var elbilernes nummer 1 med 135 stk.

Og så må jeg lige høre, om en Model X kan købes på gule plader, for der står yderligere én Model X under kategorien: Store varebiler.

Så læste jeg yderligere, at i de første 11 måneder, var der kun 107 af de 958 elbiler der blev solgt i DK, der blev solgt til private. Det kom bag på mig (og sikkert også regeringen):

http://www.altinget.dk/energi/artikel/153063-

Og så blev elbiler faktisk nævnt ret meget i BilImp pressemeddelelsen denne gang, så det kan læses under nedenstående afsnit, hvis det skulle have interesse:

Forskellige drivmidler og teknologi

http://www.bilimp.dk/press/content.asp?bilag=272

Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Jan 5 '17
MartinPedersen
MartinPedersen Jan 5 '17

Jep, DW18029 er en Model X registreret som varebil.

Jeg fandt den via www.nrpla.de

Kiefer
Kiefer Jan 5 '17

Men hvor meget mening giver det egentlig?
Er afgiften ikke den samme uanset om det er på gul eller hvideplader?

Man skal vel så også huske på at mange af de Model X der er leveret måske er nogen der er bestilt helt tilbage i august/september hvor de nye regler om SuC vist ikke var helt kendte. Der var en relativ lang leveringstid på en Model X. 

Og tallene overrasker jo ikke nogen. Og så kan man jo sagtens sige at tallene for december 2015 var kunstigt pumpet op af afgiftsreglerne, men det er de nye tal jo også på grund af de 450 stk. Renault Zoe der er leveret til et enkelt firma. her i efteråret.

/Martin

TSLA
TSLA Jan 5 '17

Nej, ingen overraskelser! Man ligger som man har redt. Problemet er i virkeligheden, at regeringen stadig snakker om en ambitiøs grøn omstilling. Tallene her viser, at der er tale om et fata morgana....

Gronhund
Gronhund Jan 19 '17

Nu har jeg de to sidste gange jeg var ved Aarhus Supercharger set DW18029 (sidste gang foran salg). Så jeg tror det er en udstillingsmodel de har til at vise, at det er en mulighed. Den har plexiglas plader bag forsædderne, og er vist plan bag i (det er jo svært at se, da ruderne er tonede). Så det ser ikke ud til, at den faktisk er købt til brug.

Gronhund
Gronhund Jan 23 '17

Læste så lige følgende fra Kasper Hjort på FDEL facebook siden:

Elbiler til private:

2014: 487 stk.

2015: 2352 stk.

2016: 153 stk.

2017 (indtil videre): 0 stk.

Og så tilslutter jeg mig yderligere Thomas Meier Sørensen som skriver, at en del af dem fra 2016 nok er bestilt i 2015.

SuneH
SuneH Jan 23 '17

En stor del af de nye elbiler der kom på vejene i 2016 var delebiler/samkørsel a la DriveNow el. lign. Men det gør dem da ikke mindre værd, end hvis de var ejet af private.

Jeg ville SÅ gerne se flere elbiler på vejene - uanset om de er kommunale, til samkørsel eller frimabiler. Pointen for samfundet er, at der trods alt er skiftet nogle forurenende brændselsbiler ud med et bedre alternativ. At det så går ALT for langsomt, er en anden sag.

At dømme elbiler ude bare fordi de ikke er privatejede, mener jeg er forkert.

Gronhund
Gronhund Feb 2 '17

Denne gang har jeg simpelthen valgt at springe over hvor gæret er lavest, og kopiere Kasper Hjorts indlæg fra FDEL facebook siden (bilimp nævner selvfølgelig alligevel ikke elbiler i deres pressemeddelelse, og jeg har igen problemer med deres excel ark):
Glemte at komme med min søndags oversigt over solgte elbiler. Det er hurtigt overstået. Ingen solgte elbiler til private endnu. Der er blevet solgt 12 elbiler siden nytår. Men kun til firma/leasing. Af de 12 elbiler er 8 af dem en "golf" fra Garia.
Og efterfælgende (den 1/2-17) skriver Mikkel Stæhr:
Radioavisen kl 8: "Der er ikke solgt én eneste elbil i årets første måned". Lige i dette tilfælde må vi nok acceptere, at underdrivelse (sjusk?) fremmer forståelsen. I øvrigt et udmærket indslag :-)
http://www.dr.dk/.../p4.../radioavisen-2017-02-01-08-00

Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Feb 2 '17
jensk2
jensk2 Feb 2 '17
Quote from Gronhund

Denne gang har jeg simpelthen valgt at springe over hvor gæret er lavest, og kopiere Kasper Hjorts indlæg fra FDEL facebook siden (bilimp nævner selvfølgelig alligevel ikke elbiler i deres pressemeddelelse, og jeg har igen problemer med deres excel ark):
Glemte at komme med min søndags oversigt over solgte elbiler. Det er hurtigt overstået. Ingen solgte elbiler til private endnu. Der er blevet solgt 12 elbiler siden nytår. Men kun til firma/leasing. Af de 12 elbiler er 8 af dem en "golf" fra Garia.
Og efterfælgende (den 1/2-17) skriver Mikkel Stæhr:
Radioavisen kl 8: "Der er ikke solgt én eneste elbil i årets første måned". Lige i dette tilfælde må vi nok acceptere, at underdrivelse (sjusk?) fremmer forståelsen. I øvrigt et udmærket indslag :-)
http://www.dr.dk/.../p4.../radioavisen-2017-02-01-08-00

'I øvrigt et udmærket indslag!  ' lokker jo helt klart:-) Men måske har radioaavisen slettet indslaget, link virker i hvert fald ikke:-(

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8