@Ice2EV - afgiften udregnes ud fra den danske nypris på det tidspunkt bilen er blevet registreret første gang. Så hvis du finder en Model Y fra 2. januar 2023, så vil afgiften være helt anderledes end hvis du finder en Model Y fra 13. januar 2023.
Vil det sige hvis man finden er S fra den periode i 2020, eller var det 2021, hvor de solgte dem som slagtilbud til ca 700K(ligesom cth's) så slipper man med forholdvis afgift med 2 års nedslag i afgiften?
Eller hvis man henter en 12/2015 S90D, så er der ingen afgift på den?
Der er sgu da ingen logik i det der SKAT.
Det bør da være den til alle tiders gældende afgift. ikke et eller andet mumbo jumbo 3 ugers afgiftsspot for 2-9 år siden.
Jo, der er faktisk logik i det. Listeprisen ved bilens første registrering er første rettesnor, den fortæller hvad du max kan betale i afgift.
Hvis du finder en billig P85D fra 2015 i Tyskland, så er afgiften nul.
Hvis du finder en 75D fra 2018, så er afgiften ca. 80.000 kr., mens hvis du finder en Long Range fra 2020 så er afgiften også omkring 80.000 kr. afhængig af KM. Årsagen er at Long Range 2020 var nypris måske 750.000 og 75D 2018 var 890.000.
En Long Range X fra 2020 er også mere attraktiv end en 2016/17 rent afgiftsmæssigt.
Disse punkter bruges så sammen med estimeret brugtværdi på det danske marked og nuværende afgiftsregler til at bestemme hvad der skal betales.
I SKATs system er listeprisen retningsgivende for bilens oprindelige værdi, så I forhold til Tesla skal man være meget opmærksom på hvad listeprisen har været i DK ved første registrering.
@hemlignemlig
Pengene fra salget i august står på kontoen. Y LR faldt 130000 kr i fredags. Det medfører en meget fornuftig byttepris for at få en helt ny bil.
Det ville da også (som oftest) være dumt.Det er nok alligevel de færreste der har f.eks. 400k stående på bankkontoen.
Husker jeg forkert, eller er der noget med at Tesla ikke længere flytter ‘fri SuC’ med til den nyeste ejer? Jeg ved godt at det burde følge bilen, men var der ikke nogle tilfælde af det eller husker jeg forkert?KimT, den 70er til 195k har ikke fri SuC, men stadig billig.
Kan ikke huske om der var en retsag eller de fik et rap over fingrene. De må ikke pille ved bilens konfiguration ifm. en privat handel. Det er vel kun hvis de selv sælger en brugt
Spændende hvor lang tid de holder disse priser. Det kunne jo også være de lancerer en større opdatering snart (HW4), hvor priserne samtidigt får et nøk opad?
Jeg gad egentlig godt bytte min ældgamle S85D ud med en YP; Men med mit sædvanlige held, så bliver charge-gate søgsmålet afgjort dagen efter og så går jeg glip af de 100k...så jeg kører nok bare 240000 km mere i min S.
Så er spørgsmål bare... hvad skal man med FSD :-)
Jeg tror ikke på det her i DK eller generelt mange år frem.
Så er spørgsmål bare... hvad skal man med FSD :-)
Jeg tror ikke på det her i DK eller generelt mange år frem.
100% enig, fartpiloten er fin, autopark er fin, lane assist er fin, stop/start ved lyskryds er fin - resten er vores infrastruktur ikke klar til selvom bilerne bliver det. Jeg vil ikke mene at FSD - med den nuværende infrastruktur - er pengene eller tiden værd.
Der er også EAP til 30k - jeg har set en del der er udmærket tilfredse med det. En betragtelig del af vores kørsel er på motorvej, så kunne godt se værdien af det.
Umiddelbart i min optik burde man fokuserer mere på FSD på motorvej og større hovedveje/motortrafikveje.
Glemme byerne i første omgang. Det er for komplekst og sætter projektet tilbage eller i stand still i mange år.
Man bør altid kunne køre de 5-8 minutter det max tager for de fleste at komme ud af byen og på disse veje. Men kan man læne sig tilbage fra eks Aalborg til københavn, og så kun være chaufføren i start og slut, så ville det give rigtig meget værdi.
Umiddelbart i min optik burde man fokuserer mere på FSD på motorvej og større hovedveje/motortrafikveje.
Glemme byerne i første omgang. Det er for komplekst og sætter projektet tilbage eller i stand still i mange år.
Man bør altid kunne køre de 5-8 minutter det max tager for de fleste at komme ud af byen og på disse veje. Men kan man læne sig tilbage fra eks Aalborg til københavn, og så kun være chaufføren i start og slut, så ville det give rigtig meget værdi.
Helt enig, hvis LFSD (L = limited) betød at ambitionen var at være selvkørende på motor- og motortrafikvejene, så ville vi komme langt på meget kortere tid. Veje med modkørende, 2-i-1 veje, veje med rundkørsler, veje med en jernbaneoverskæring og veje med et væld af bløde trafikanter er altså lidt længere væk.
Ja Mercedes er jo i gang og længere fremme med noget limited FSD.
Lidt om prisfald reaktioner:
https://finans.dk/erhverv/ECE14859183/ejner-hessel-har-lavet-de-foerste-prisaendringer-efter-teslachok/
PeterE. Fri SuC følger bilen ved privat handel. Har den været inde over Tesla fjernes fri SuC.
Perfekt, tak for svar :)PeterE. Fri SuC følger bilen ved privat handel. Har den været inde over Tesla fjernes fri SuC.