http:///...&utm_medium=link
http:///...&utm_medium=link
Enig med rms. Inden vi købte vores TMS til 595.000 stod valget mellem den og en ny Skoda Octavia 1.4 TSI til kr. 271.000 som st.car med ambiente udstyr.
Ja, og jeg en VW Passat med en lækker miljøvenlig dieselmotor. :-/
Og Passaten kostede kun det halve af Teslaen.
http:///.../1265174/1549282.pdf
Ja, selvfølgelig er der solgt mange elbiler i 2015.
Men grunden til at jeg købte min i 2015 er jo lige netop den at "V" ikke vil forlænge afgiftfritafelsen.
Ellers ville jeg først havde købt den i 2016...
Mon ikke der skulle være flere af min slags????
Som jeg før har skrevet før.... De kan ikke regne. Det er sørgeligt.....
LA har forladt forhandlingerne om el-bilerne:
http://jyllands-posten.dk/politik/ECE8097443/Liberal-Alliance-forlader-forhandlinger-om-el-biler/
/Martin
Nu må I lige hjælpe mig - bunder forslaget med afskaffelse af afgiftsrabatten på bilradioer i at de skal finansiere en gradvis indførelse af afgifter på elbiler?
På en måde minder hele dette her om gær-krisen under strejken i 1998. Salget af gær blev mange-doblet i dagene op til konflikten. Folk, som ikke havde bagt i årevis, begyndte at købe gær. Og folk, som allerede HAVDE gær i køleskabet, blev fristet til at købe ekstra, hvis de kom forbi en butik, som ikke havde udsolgt. Hvis man tog salgstallene for gær i de dage for pålydende og bare gangede op med hvad det ville blive på årsplan, ville det give nogle helt vilde tal.
Hvad er sammenhængen til el-biler? Jo, udsigten til at der måske kommer afgifter på, får alle dem, som har siddet og lurepasset, til at slå til. Folk, som har overvejet på et tidspunkt at købe en el-bil - i 2017 eller 2018 - på pludselig travlt og bestiller en nu. Og folk, som egentlig hellere ville haft en Porsche, men ikke har råd, køber også en Tesla nu, fordi det er sidste chance. Så ja, Gud fanden er salget da eksploderet. Det er jo politikernes egen skyld.
Og det bliver en ond, selvforstærkende spiral. Jo mere politikerne taler om at indføre afgift, jo flere slår til nu. Det giver nogle endnu højere salgstal - og medfører så politikere, som så taler endnu mere om at indføre afgifter, hovsa-love som indføres med en uges varsel osv.
I stedet for at forhindre en uønsket adfærd, er de selv med til at fremelske den. Typisk.
Men vi skal nok få nogle stolte politikere i TV, som med de seneste salgstal kan hævde at have stoppet et skattehul for de rige og sikret, at store (fiktive) beløb ikke forsvandt ud af statskassen.
En alternativ tolkning: Dette vil få elbil-salget til at bugne de næste tre år, i hvert fald i november og december. Man ser reklamerne for sig. "Køb din el-bil nu, for efter nytår bliver den 20-25 procent dyrere." Det kan man da kalde omvendt pædagogik.
Jeg fik i dag et opkald fra Tesla. Ifølge dem går der rygter om at der måske vedtages en særlov i morgen (9 oktober). Særlovens siger at det er bestillingstidspunktet, der dikterer afgiften. Dette gøres for at skabe ro omkring markedet året ud. Det vil sige at har man bestilt sin bil i 2015 så er det afgiften for 2015 der er gældende uanset leveringstidpunkt.
Jeg fik opkaldet grundet spørgsmål omkring evt. levering af en Model X hvor jeg har haft reservation siden September 2014. Tesla vælger at fortolke reservationen som bestillingstidspunkt. Det vil sige at alle med en reservation på en Model X på nuværende tidspunkt vil kunne få en Model X uden afgift selvom den først leveres i 2016 - vel og mærke hvis det viser sig at denne særlov er andet end et rygte.
Det skal understreges at der er tale om rygter og intet er som sagt vedtaget endnu. Dog syntes jeg det er værd at bemærke at Teslamedarbejderen vælger at videregive denne information over telefonen.
Nu må vi se om der er kød på den. Enten er denne post lidt af et scoop eller også en and.....
Det er godt nok svært at vide hvad der er op og ned i denne sag, der har intet været i medierne om denne, og der er ingen der har udtalt sig om evt. støtte til dette lovforslag...
/Martin
Genild: Der bliver solgt ca. 190.000 biler i DK om året, dit tal er alt for pessimistisk :-)
Hvis de skal have dækket deres tal ind, så er det "blot" en forhøjelse på ca. 3500,- pr solgte benzin/diesel-bil der skal til for at dække de 650M ind.
Faktisk, hvis de havde holdt sig til de 450M behøvede man blot ca. 2300,-
Hvis man så brugte realistiske km/l tal for udregningen af afgiften på de enkelte biler, så ville alle biler miste mange gange 4.000,- og hovsa, så er de 650M jo hjemme igen uden problemer overhovedet...!
/Martin
Ja i den artikel i politiken, fra 3450 rbt bekræfter skatteministeren jo LA's udtalelser om forløbet.