Loading...
dk

Avg. Wh/km Challenge 2016/2017! | Tesla Forum

SuneH
SuneH Oct 2 '16
Det er sgu godt nok imponerende.
MOS
MOS Oct 2 '16

Jeg kører normalt økonomisk og har generelt pæne forbrugstal, så jeg tænkte, at det måske kunne være sjovt at være med i konkurrencen. Kan man nå at være med i konkurrencen for Q4??

Er der nogen, der har styr på, hvilket energiforbrug, der tælles med hhv. på den lille skærm bag rattet, den store 17" skærm under "Trips" og på energy-app'en? Og er der forskel? Her tænker jeg på, om f.eks. forbrug til A/C, varme, lys, computer, skærmen osv. tælles med. Hvad med forvarmning af kabine og conditioning af batteri? Tæller det også med? Og er der mon forskel på, om man har sat ladestikket i, hvis man forvarmer? Jeg har ikke lige selv eksperimenteret, men måske er der andre, der allerede kender svaret?

Om sommeren er dette jo ikke noget problem, da man alligevel ikke har brug for varmen. Men jeg kan da regne ud, at man nok ikke skal være en frossenpind for at slå Sunes forbrug for Q1. Hvis man skal vinde, kræver det nok, at man er villig til at ofre kabinevarmen. Men jeg er sgu lidt lunken ved tanken om at køre i en kold bil her til efterår/vinter, bare fordi man vil vinde æren for at være Tesla-flådens "morfar".

Det er også derfor, jeg spørger, om forvarmning af kabinen tæller med i forbruget. Hvis ikke, så kan man vel med fordel varmen bilen godt op inden, man kører af sted og så ellers skrue ned eller evt. helt slukke for varmen, mens man kører?

Håber, der er nogen der kan give et godt svar...

MOS
MOS Oct 2 '16

Så er jeg med i konkurrencen for Q4. Billeddokumentation med nulstillet Trip A, se nedenfor.

P.S. Jeg ved ikke, om det er muligt at manipulere med sådan noget moderne computer-elektronik-halløj, der er i en Tesla. Jeg havde ikke lige dagens avis ved hånden; derfor den analoge kalender nederst i billedet som dokumentation for datoen og som sikkerhed imod manipulation af enhver art ;-)

SuneH
SuneH Oct 2 '16
Velkommen til :-) Og mht dokumentation, så er det en gentleman sport, hvor vi stoler på hinanden. Jeg tror så ikke vi er ret mange tilbage, men det skal jo ikke forhindre os i at køre økonomisk alligevel.
MOS
MOS Oct 2 '16

Hej Sune.

Kalenderen var nu også mest med for sjov, fordi jeg syntes, den passede så anakronistisk ind i sammenhængen ;-)

Jeg må en tur i depotet og finde min gamle dundragt frem til de kolde vintermorgener, således at jeg kan give dig kamp til stregen!

SuneH
SuneH Oct 3 '16

Hej Mark. I øvrigt rigtig flotte forbrugstal du melder dig ind med. Har du selv kørt de 23.700 km man kan se på dit billede, eller har du købt bilen brugt for nyligt?

Mht dine spørgsmål herover, så er den korte version, at forvarmning med stikket i IKKE tælles med i forbruget. AC, varme mm tælles med når bilen står i D eller R, så vidt jeg ved. Det kan derfor godt svare sig, ift at vinde konkurrencen, at varme bilen op hjemme med kablet sat i, og så slukke for varmen når man kører. Tilsvarende er det en god idé at lade bilen umiddelbart inden man kører, da energi til at varme batteriet op med så kommer automatisk via ladningen. Alternativet, at lade om aftenen og så lade batteriet køle ned af sig selv over natten, og så køre hjemmefra med koldt batteri, kan ikke betale sig, da bilen så trækker på batteriet for at varme selve batteriet op. Og sidstnævnte tæller med i kørselsforbruget. 

Mht dundragt, så lyder du meget dedikeret - godt! - jeg brugt et fleecetæppe over benene sidste vinter. Men for mig var det en del af at lære bilen at kende - få en fornemmelse af hvor langt man kunne køre på Wh'erne hvis man virkelig pressede den - nu er jeg mere tryg ved bilen og har en god fornemmelse af den, så jeg tvivler på at jeg vil gå lige så hardcore til værks denne vinter.

Men alligevel: Giv den endelig gas - i spareforstand - og lad os se hvor langt du kan få den ned.

MOS
MOS Oct 3 '16

Hej Sune.

Jeg har købt bilen fra ny i dec. 2015. Jeg har selv kørt langt størstedelen af de 23.700 km, men min kæreste har også kørt nogle enkelte ture.

Jeg tror dog, jeg allerede her i dag er kommet bagud i konkurrencen. Der var totalt trafikprop på vej til arbejde i morges og jeg havde nogle passagerer, der var gennemblødte og frøs, så jeg måtte afvige fra strategien og skrue godt op for kabinevarmen og varme i samtlige sæder. Pga. trafikproppen blev vi ½ time forsinket, hvilket jeg forgæves prøvede at indhente ved at give den gas. Det kostede alt sammen på forbruget og er vist p.t. langt over 200 Wh/km :-(

Det med dundragten og slukket varme fungerer nok ikke så godt, når der er andre passagerer i bilen...

Tak for din forklaring mht. hvad der tælles med i forbruget. Hvis det er korrekt, så må strategien være at forvarme bilen inden afgang og så slukke for varmen, når man kører. Hver gang, man holder stille i lyskryds m.m. kan man så sætte den i P og bøffe godt op for varmen. Og når lyset skifter til grønt slukker man bare for varmen igen, inden man sætter i D og kører videre. Det er måske på grænsen til snyd, for man sparer nok ikke noget ved det reelt, men det kommer i det mindste ikke til at tælle med på trip måleren.

Tillægsspørgsmål: Bruger den overhovedet ekstra energi på at varme batteriet op? Jeg troede kun, det var, hvis man slår range mode fra? Men det gør man vel ikke, hvis man skal vinde konkurrencen?!

MOS
MOS Oct 3 '16

Tillægsspørgsmål 2: Hvad med forvarmning uden stikket i. Tæller det med i forbruget? Kunne være relevant at forvarme bilen kort tid før man skal hjem fra arbejde, men uden at man har lademulighed.

SuneH
SuneH Oct 3 '16

1. Den bruger energi på at varme batteriet op. Med range mode ON er max effekt til batteri-opvarmning 3kW og tilsvarende 3kW til kabinen, i alt 6 kW max effekt. Med Range mode OFF er max effekt 6 + 6 kW. Jeg kører med range mode hele året :-)

2. Forvarmning uden stikket i koster naturligvis energi fra batteriet og forkorter derved din mulige range inden næste opladning, men tælles ikke med i kørselsforbruget (remember: Kun i D og R tælles med i kørselsforbrug). Så også ved afgang fra arb. uden lademulighed kan det betale sig - ift at vinde konkurrencen - at forvarme inden afgang og så slå varmen fra under kørsel.

En tredje mulighed - hvis du VIRKELIG vil vinde - er at få bilen op på en trailer og kørt op til toppen af Himmelbjerget og så trille stille og roligt ned med fuld regen. Et par af den slags ture om ugen vil klart gøre en forskel :-) 

MOS
MOS Oct 3 '16

OK, var ikke klar over, at den brugte op til 3 kW til at varme batteriet - også med range mode ON. Det kan så forklare, at forbruget er så højt i vinterhalvåret, specielt hvis man kører småture.

Det med at trille ned fra Himmelbjerget er altså langt fra ambitiøst nok! Prøv med Eiger Nordwand og en trailer (fyldt med cementsække) på krogen samt et par Jato raketter til at sætte lidt ekstra thrust på :-D. Eller bare sæt bilen op i en testbænk, der trækker hjulene rundt, mens den kører med fuld regen. Skal det være knap så ekstremt, kunne man overveje at spænde en elastik bagefter en lastbil og lade den trække én, mens man kører med fuld regen. Det opdager lastbilchaufføren sikkert ikke... ;-)

Ej, spøg til side. Konkurrencen gælder vel nogenlunde alm. daglig kørsel, hvor man kører det, man alligevel ville køre, blot mere sparsommeligt.

Lannister
Lannister Oct 5 '16

Så fik jeg set lidt på mit eget snit for Q3 og det ligger desværre lidt over Q2 med 176 Wh/km så stort tillykke med sejren til SuneH. Kører vi stadig dataerne ind på Google regnearket som på forsiden?

Og så har jeg NETOP fået et kæmpe stenslag lige midt i regnsensoren som har flækket forruden med en 20 cm lang flænge nedad æv æv. Tænker mobilglas og forsikring - ved i evt. hvad en Tesla forrude koster?

Forummets indlæg er redigeret af Lannister Oct 5 '16
laslun
laslun Oct 5 '16

Hej Lannister

En original Tesla forrude KUN med regnsensor, koster 4955 - De havde ved en fejl sendt mig regningen i stedet for til Carglass.

Fik ruden skiftet af Carglass, der oprindeligt havde i sat en kopirude. Så snart jeg kom over 50 km/t oplevede jeg at det lød som om, blæseren var sat på fuld (næsten). Så de bestilte en original. Der er desværre bare mega lang leveringstid på originale dele, så det tog 1,5-2 måneder.

Det skal lige siges, at ruden også var monteret forkert, så det var ikke sikkert det udelukkende var rudens skyld. Men den originale har nogle dippedutter (i mangel af en bedre faglig betegnelse), der gør den sidder perfekt.

Lannister
Lannister Oct 6 '16

Super laslun, tusind tak for infoen... stor hjælp! Nu ved jeg ihvertfald også jeg skal forlange en original forrude ved min henvendelse og ikke nogen kopivarer af nogen art. Jeg havde egentlig regnet med den kostede mere end små 5000 kr. :)

Oscarsson
Oscarsson Oct 12 '16

Bedre sent end aldrig siges det. Mine tal er fra den 9 oktober

Gronhund
Gronhund Oct 14 '16

Ja, så kom der også en fra mig.

Jeg har opdateret GoogleSheets.

torvalstrom
torvalstrom Oct 15 '16
Synes konkurrencen burde være at bruge flest Wh/km ;-) 

Hilbert
Hilbert Oct 15 '16

Hvor mange bremseklodser og -skiver har du skiftet? - for bremserne må da vist hænge ;)

torvalstrom
torvalstrom Oct 16 '16
@Hilbert, hvis bare det var så nemt ;-)
Hilbert
Hilbert Oct 16 '16

@torvalstrom:

Det kunne være interessant, at høre din egen forklaring på det høje forbrug.

torvalstrom
torvalstrom Oct 18 '16
@Hilbert, jeg tænker det er flere elementer men at den største indflydelse er mig selv og min kørestil. Bilen er en P90DL så den inviterer jo til at have et højt forbrug, derudover tænker jeg de staggered 21" øger rullemodstanden en hel del. Forsøgte I går at tage 10km med 70km/t da vi er i sommerhus ved Hvide Sande, der faldt gns forbruget til 176wH/km. Ved ikke om det stadig er højt ved den lave hastighed?
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 »