Loading...
dk

Avg. Wh/km Challenge 2016/2017! | Tesla Forum

Gronhund
Gronhund Oct 18 '16

176 lyder meget realistisk, alt afhængig af vejret m.m.

Det kunne da være sjovt at se, om der var flere der kom med, hvis vi vendte det hele på hovedet, og så efter det højeste forbrug (jeg vil nok ikke selv kunne være med på den vogn).

Image mæssigt er det selvfølgelig ikke optimalt, men et enkelt kvartal eller en måned, kunne man nok godt argumenterer for. Vi gør det jo trods alt kun for at lære noget om vores bil ;-)

torvalstrom
torvalstrom Oct 18 '16
@Gronhund, og så alligevel, hvis man kigger på mit høje forbrug ved at køre med fokus på køreglæde og hvad der giver mig smil på læben hver gang jeg sætter mig bag rattet så er det da helt uden sammenligning at den stadig lander på hvad der svarer til ~32-33km/l i en ICE - og det vel at mærke i en bil hvor de sammenlignelige ICE biler ville gå 4-6km/l. Det synes jeg faktisk godt vi kan være stolte af :-) Når flere oplever køreglæden i en elbil med lang rækkevidde så skal det nok komme (hvis prisen inkl afgift vel at mærke hænger rimeligt sammen i privatens total økonomiske perspektiv) PS. Den her side er nem at bruge til beregningerne og kigge kun på brændstoffets energimængde, så hvis ellers den forklaring jeg har fået holder stik er der miljømæssigt en yderligere stor gevinst ved at man ikke spilder så megen energi på at "raffinere" og distribuere strøm som man gør med fossile brændstoffer. http://ecomodder.com/forum/tool-conversions.php#_top
Salikasen
Salikasen Oct 18 '16

Et gennemsnits forbrug på 270kw svarer ikke til 32-33 km/l i mit hoved. Men det kan være jeg tager fejl..

Clement
Clement Oct 18 '16

Det med bakken (bjerget) det virker. Kørte til Italien i sommers, og der opnåede jeg at have -154 over 10 km. ganske pænt ikke ;-)

jensk2
jensk2 Oct 18 '16

Interessant, Tesla forventer ikke i den nærmeste fremtid, at komme over 999 km range:-)

tintin
tintin Oct 18 '16

Helt enig med Nostromo og med e-on all inclusive såååå

HJJ
HJJ Oct 19 '16
Også rundet 23.000 siden 17.12.15. med 202 i forbrug.
Gider heller ikke fryse eller sidde med tæpper over.
Overholder dog fartgrænserne efter 3 klip for 6-7 år siden
Oscarsson
Oscarsson Jan 1 '17

Så har det blevet den 1januar og vi har et år at kikke forbrug på. Hvor var det nu den Excel var gemt?Jeg kør ikke så meget. Men då jeg kør er det på motorvej (110) eller bykørsel) Dok blev det 6000 fantastiske km til sydfrankrig i somres Q3.

MOS
MOS Jan 1 '17

Med det milde efterårs/vintervejr, vi har haft indtil nu, blev mit snit alligevel lidt mindre end forventet: 166 Wh/km.

Regnearket ligger her:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CL7SYBpgC0S2q3Ly5ieY2MHwZEU0x4je9Fo1SCMSKNU/edit#gid=834780300

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 1 '17
HJJ
HJJ Jan 1 '17
Så fandt jeg endelig ud af komme på regnearket.
Måske ikke imponerende, men har holdt fartgrænserne og ikke sparet.
Heller ikke på varmen.
SuneH
SuneH Jan 2 '17

Godt nytår alle sammen!

@MOS: Skisme et imponerende lavt forbrug!

Jeg har i det forløbne kvartal kørt i alt 7741 km med et snit på 199 wh/km.

Jeg har denne gang taget det meget mere afslappet med varmen - dvs har stort set bare brugt løs - og har heller ikke været så nidkær med at lade lige inden afgang mm. Så det forklarer det lidt højere forbrug.

Lannister
Lannister Jan 5 '17

Hej og forsinket godt nytår!

@MOS: Wow! Det er godt nok et imponerende lavt forbrug. Godt gået, eller rettere kørt. :-)

Jamen jeg topper kvartalet. Har kørt 4852 km med et uhørt 222 wh/km i snit (Range Mode er ON) og jeg ved vitterlig ikke hvorfor det ligger så højt. Vi har jo haft en mild vinter indtil videre med gode plus temperaturer og det virker som om, at den er begyndt at forbruge meget mere strøm efter den har været til sit første service i midt december? Hvor underligt det så end lyder.

Men meget sjovt at følge vores individuelle forbrug kvartalerne igennem.

Vi fortsætter bare i 2017.

Forummets indlæg er redigeret af Lannister Jan 5 '17
SuneH
SuneH Jan 5 '17

Lannister: Jeg mener også mit forbrug ligger højere end det har gjort indtil nu under samme køre- og vejrforhold sammenlignet med inden den seneste update (8.1 mener jeg det er) - gad vide om de har ændret noget i SW som giver højere forbrug...?

Gronhund
Gronhund Jan 5 '17

Så blev jeg også nulstillet.

Tillykke med det @MOS. Virkelig flot.

MOS
MOS Jan 5 '17
Citat fra SuneH

(...) gad vide om de har ændret noget i SW som giver højere forbrug...?

Det eneste, jeg lige kan komme på, er regenerativ bremsning, der er forbedret i v8.0. Men dette burde jo snarere reducere forbruget.

Citat fra Lannister

(...) det virker som om, at den er begyndt at forbruge meget mere strøm efter den har været til sit første service i midt december? Hvor underligt det så end lyder.

Hvis du ikke har ændret dit kørselsmønster eller din kørestil, så er det enten det koldere vintervejr eller også er der ændret noget på bilen siden servicebesøget.

Har den fået nye dæk? Slidte dæk har generelt lidt lavere rullemodstand end nye. Der er også meget stor forskel i rullemodstand mellem forskellige dækmærker, så vær opmærksom på det, hvis du har fået en anden slags dæk på. Også f.eks. ved skift mellem sommer- og vinterdæk. Og har du tjekket dæktrykket for nyligt? Om vinteren falder dæktrykket pga. den lavere temperatur (idealgasligningen: p*V = n*R*T) og det er ikke alle, der husker at pumpe dækkene lidt ekstra, når det bliver koldt. Koldt gummi har også større hysteresetab, så kolde dæk ruller dårligere end varme dæk - selv ved samme dæktryk. Ellers kan dårlig sporing give øget rullemodstand (og dækslid), men det ville være mærkeligt, hvis værkstedet har sporet den forkert.

Det kan også være bremserne, der hænger. Har ikke lige så meget forstand på det mekaniske i bremserne, men det er i hvert fald en teoretisk mulighed.

Endelig kan det være luftmodstanden, men hvis ikke du har fået monteret tagboks eller noget afdækning under bilen sidder løst el.lign., så burde luftmodstandstallet være uændret. Men lavere temperatur øger luftens densitet, så det øger alt andet lige luftmodstanden.

Så man skal altid forvente højere forbrug om vinteren, både pga. øget luftmodstand, højere rullemodstand og naturligvis øget forbrug til varme, i kabine, ruder, spejle, sæder m.m.

Et sidste forslag: Kører du med A/C on? Det kan jo tænkes, at værkstedet har haft den tændt og du har ikke fået den slukket igen. Jeg plejer at have A/C off det meste af tiden og tænder den kun, når der brug for den (mest om sommeren).

Lannister
Lannister Jan 5 '17
Citat fra MOS
Citat fra SuneH

(...) gad vide om de har ændret noget i SW som giver højere forbrug...?

Det eneste, jeg lige kan komme på, er regenerativ bremsning, der er forbedret i v8.0. Men dette burde jo snarere reducere forbruget.

Citat fra Lannister

(...) det virker som om, at den er begyndt at forbruge meget mere strøm efter den har været til sit første service i midt december? Hvor underligt det så end lyder.

Hvis du ikke har ændret dit kørselsmønster eller din kørestil, så er det enten det koldere vintervejr eller også er der ændret noget på bilen siden servicebesøget.

Har den fået nye dæk? Slidte dæk har generelt lidt lavere rullemodstand end nye. Der er også meget stor forskel i rullemodstand mellem forskellige dækmærker, så vær opmærksom på det, hvis du har fået en anden slags dæk på. Også f.eks. ved skift mellem sommer- og vinterdæk. Og har du tjekket dæktrykket for nyligt? Om vinteren falder dæktrykket pga. den lavere temperatur (idealgasligningen: p*V = n*R*T) og det er ikke alle, der husker at pumpe dækkene lidt ekstra, når det bliver koldt. Koldt gummi har også større hysteresetab, så kolde dæk ruller dårligere end varme dæk - selv ved samme dæktryk. Ellers kan dårlig sporing give øget rullemodstand (og dækslid), men det ville være mærkeligt, hvis værkstedet har sporet den forkert.

Det kan også være bremserne, der hænger. Har ikke lige så meget forstand på det mekaniske i bremserne, men det er i hvert fald en teoretisk mulighed.

Endelig kan det være luftmodstanden, men hvis ikke du har fået monteret tagboks eller noget afdækning under bilen sidder løst el.lign., så burde luftmodstandstallet være uændret. Men lavere temperatur øger luftens densitet, så det øger alt andet lige luftmodstanden.

Så man skal altid forvente højere forbrug om vinteren, både pga. øget luftmodstand, højere rullemodstand og naturligvis øget forbrug til varme, i kabine, ruder, spejle, sæder m.m.

Et sidste forslag: Kører du med A/C on? Det kan jo tænkes, at værkstedet har haft den tændt og du har ikke fået den slukket igen. Jeg plejer at have A/C off det meste af tiden og tænder den kun, når der brug for den (mest om sommeren).

Tak for de gode bud MOS. Jeg kører med A/C on men slår auto fra og styrer den ofte ned manuelt til 1-2 stykker, hvis ikke det er rigtig fugtigt i vejret eller ekstra koldt som lige nu.

Når jeg sammenligner med Q1 sidste år så kan jeg godt se den ikke er helt ved siden af, glæder mig dog til sommer så jeg kan få noget af mine solceller ind i bilen og komme ned på 150-170 wh/km i snit.

Oscarsson
Oscarsson Jan 6 '17
Der fik jeg dig Lannister med en hel Wh/km :-) Jeg kør med AC ON hele tiden og Energy Saving OFF. Er der nogen som kender hvad Energy Saving betyder i besparelse?
Lannister
Lannister Apr 1 '17

Jeg ved ikke hvor mange der stadig er friske på denne challenge, men i 1. kvartal 2017 har jeg kørt 5399 km. med en gennemsnit på 221 Wh/km hvilket er en enkelt Wh/km mindre end 4. kvartal 2016. Nu går vi en god tid i møde og jeg kalkulerer med lande på 170 Wh/km, hvis det går som det gjorde i samme kvartal 2016.

God vind alle sammen!

Forummets indlæg er redigeret af Lannister Apr 1 '17
MOS
MOS Apr 1 '17

Jeg landede med et snit på 167 Wh/km i 1. kvartal 2017.

Jeg har opdateret regnearket, som kan ses her:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CL7SYBpgC0S2q3Ly5ieY2MHwZEU0x4je9Fo1SCMSKNU/edit#gid=834780300

I må gerne tilføje jeres resultater i regnearket.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 1 '17
SuneH
SuneH Apr 4 '17

jeg har kørt 7.162 km med et snit på 206 wh/km.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 »