Loading...
dk

Avg. Wh/km Challenge 2016/2017! | Tesla Forum

Reklame
MOS
MOS Oct 12 '17

@jensk2

Det skyldes nok 3 ting:

1. Lavere temperaturer (kolde dæk giver højere rullemodstand, kold luft har højere densitet og giver dermed større luftmodstand, højere forbrug til kabinevarme og måske batterivarme (hvis du kører med range mode = off) m.m.). Jeg har selv oplevet lavere regen specielt om morgenen her på det seneste pga. koldt batteri.

2. Regn (våde vejbaner køler dækkene og vandsprøjt giver markant højere rullemodstand).

3. Højere middelvindhastighed (mod- og medvind ophæver ikke hinanden men er faktisk en ulempe, og sidevind giver typisk også højere luftmodstand).

mbk
mbk Oct 13 '17
Quote from jensk2

Jeg er imponeret - selv om jeg fratrækker vores tur til Syditalien komme jeg blot ned på 191 Wh/km og jeg har også en 70D:-( I øvrigt 'oplyser' EvTripPlanner.com at en 75D er ENDNU mere effektiv end en 70D!! Lav f.eks. en rute til Prag og skift til forskellige Model S og se:

P85: 191 Wh/km

85D: 184 Wh/km

70D: 171 Wh/km

 P100D: 165 Wh/km

75D: 152 Wh/km

EvTripPlanner.com anvender angiveligt real life data fra frivillige Model S Ejere - jeg har skrevet til EvTripPlanner for at få bekræftet at ovenstående ikke er en fejl:-)

75D er kun i faceliftede modeller, fået slipstream fælger og ny snude med bedre aerodynamik. Jeg tror ikke det nedsætter forbruget med 12%, men halvdelen er nok ikke helt ved siden af. Muligvis de nye celler har mindre intern modstand og deraf tab.

Tesla laver også løbende små cost og vægtbesparende tiltag, men igen, ikke noget der rykker xx% alene.

jensk2
jensk2 Oct 13 '17
Citat fra mbk
Muligvis de nye celler har mindre intern modstand og deraf tab.

 

Ja, jeg har også gættet, men en tur fra København til Prag NU estimerer:

S85D: 181 Wh/km

S90D: 182 Wh/km

S70D: 168 Wh/km

S75D: 150 Wh/km

S60D: 147 Wh/km

Så 90D har samme eller højere forbrug som 85D! Så ikke mindre resistans  - jeg venter spændt på svar fra EvTripPlanner.com:-)

 

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Oct 13 '17
mbk
mbk Oct 13 '17

Ja, det er da lidt (for) stor forskel, hvad med 100D?

60D og 75D er ny front og hjul, hvor 85D er gammel front og 90 har noget i begge lejre. 

mbk
mbk Oct 13 '17

En tydelig forskel er forresten neddroslet acceleration, de gamle S60 var mere effektive end S85, men der er nok også noget behaviour inde over, ham i S60 er nok ikke helt lige så accelerations glad, og skal sikkert 'hypermile' oftere for at nå sine destinationer. 

jensk2
jensk2 Oct 13 '17
Citat fra mbk

En tydelig forskel er forresten neddroslet acceleration, de gamle S60 var mere effektive end S85, men der er nok også noget behaviour inde over, ham i S60 er nok ikke helt lige så accelerations glad, og skal sikkert 'hypermile' oftere for at nå sine destinationer. 

 

Opførsel kontra model kunne sagtens være en stor faktor - EvTripPlanner oplyser at de har fået adgang til logging fra venlige Tesla S ejere. En S85D ejer er måske mere speeder blid end en P85D ejer, men det giver alene 5 Wh/km jvnf:

S  85D: 184 Wh/km

S P85D: 189 Wh/km

S 90D:  185 Wh/km

S P90D: 190 Wh/km

Så der er en anomali ved 70D's 168 Wh/km og 75D's 150 Wh/km.

mbk
mbk Oct 14 '17
Quote from jensk2

Opførsel kontra model kunne sagtens være en stor faktor - EvTripPlanner oplyser at de har fået adgang til logging fra venlige Tesla S ejere. En S85D ejer er måske mere speeder blid end en P85D ejer, men det giver alene 5 Wh/km jvnf:

S  85D: 184 Wh/km

S P85D: 189 Wh/km

S 90D:  185 Wh/km

S P90D: 190 Wh/km

Så der er en anomali ved 70D's 168 Wh/km og 75D's 150 Wh/km.

Jeg er ikke uenig, dog har P85D den gamle/store driveunit i bagenden, der ikke er ligeså effektiv og tungere.

Datasettet er nok heller ikke ret stort, så meget lokale fænomen spiller nok ind, hvis f.eks. MOS var 1/3 af 85D datasættet ville de fleste nok påstå at det var for optimistisk i forhold til egen kørsel :)

jensk2
jensk2 Oct 14 '17
Citat fra mbk
Quote from jensk2

Opførsel kontra model kunne sagtens være en stor faktor - EvTripPlanner oplyser at de har fået adgang til logging fra venlige Tesla S ejere. En S85D ejer er måske mere speeder blid end en P85D ejer, men det giver alene 5 Wh/km jvnf:

S  85D: 184 Wh/km

S P85D: 189 Wh/km

S 90D:  185 Wh/km

S P90D: 190 Wh/km

Så der er en anomali ved 70D's 168 Wh/km og 75D's 150 Wh/km.

Jeg er ikke uenig, dog har P85D den gamle/store driveunit i bagenden, der ikke er ligeså effektiv og tungere.

Datasettet er nok heller ikke ret stort, så meget lokale fænomen spiller nok ind, hvis f.eks. MOS var 1/3 af 85D datasættet ville de fleste nok påstå at det var for optimistisk i forhold til egen kørsel :)

Ja, ja, men læs nu data!! En 90D bruger 1Wh/km MERE end en 85D. En P90D bruger ligeledes 1Wh/km mere end en P85D. Så intet foreslår at driv linien er blever forbedret. Hvorfor bruger en 75D så 19Wh/km mindre end en 70D?. Må være en fejl i EvTripPlanner!!!

mbk
mbk Oct 15 '17
Quote from jensk2
 

Ja, ja, men læs nu data!! En 90D bruger 1Wh/km MERE end en 85D. En P90D bruger ligeledes 1Wh/km mere end en P85D. Så intet foreslår at driv linien er blever forbedret. Hvorfor bruger en 75D så 19Wh/km mindre end en 70D?. Må være en fejl i EvTripPlanner!!!

Jeg er ikke uening, det ligner også en fejl eller skewing af datasæt. Korrekt at 85 mod 90 viser at den nye batteritype ikke er mere effektiv.

Der er kun bedre aerodynamik tilbage, 90D har et ben i hver lejer, men det er jo ikke til at vide om EvTripPlanner kun har ikke face-liftede modeller. Kan du trykke 100D og P100D ind på din rute?

Det hele bygger sikkert på et ret lille datasæt, så der er sikkert et regelsæt ovenpå lagt ind af programmøren.

mbk
mbk Oct 15 '17

Bjørn siger lidt over 170Wh/km ved 100km/h. https://www.youtube.com/watch?v=LBmVgStVeG8

Oscarsson
Oscarsson Jan 4

Så var det nyt kvartal og nu har vi 8 kvartal statistikker. Selv har jeg eksakt samme gennemsnit som Q4-16 -221 Wh/km. Samme køremønster denne periode, dok med flere km.

MOS
MOS Jan 4

Jeg har kørt 6075 km i 2017 Q4 med et snit på 156 Wh/km.

I 2016 Q4 havde jeg et snit på 166 Wh/km, så det er altså ikke lykkedes mig at komme højere op ved at tænde for varmen. Jeg har ellers haft nogenlunde samme kørselsmønster og kørestil. Hmm... måske ruller dækkene bare lidt bedre, når de er slidt? Eller også har jeg bare været heldig og haft medvind her på det seneste? ;-)

SuneH
SuneH Jan 5

@MOS: Men du har da kørt HELT crazy siden sidste charge: 190 Wh/km (!)

:-)

MOS
MOS Jan 5

@SuneH

Nej, det skyldes bare masser af småture fordelt ud over hele juleferien. Det gør en stor forskel på snittet, om man kører 5 km ned for at handle eller om man kører 50 km på arbejde. Bilen har et markant højere forbrug de første km, formentlig pga. kolde dæk samt opvarmning af kabine m.m.

P.S. Jeg så godt din smiley.

Gronhund
Gronhund Jan 8

Ja, jeg endte på 202 Wh/km. Umiddelbart har jeg ikke ændret det vilde. Det er en lille stigning ift. sidste år. Men jeg overlever nok :-)

Og igen må vi sige, at det er flot @MOS. Der kan vi andre ikke følge med (følge med kan vi nok, men vi kan ikke komme så langt ned i forbrug) ;-)

MOS
MOS Apr 1

Så er der gået et kvartal igen. Jeg har i 1. kvartal 2018 kørt med et snit på 166 Wh/km.

Data kan indtastes i regnearket her:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CL7SYBpgC0S2q3Ly5ieY2MHwZEU0x4je9Fo1SCMSKNU/edit#gid=648058202

Oscarsson
Oscarsson Apr 6

Det er imponerende MOS.

Midt kørselsmønster har ikke passet vinterens vejr. Jeg har kun kørt bykørsel og en langtur til fjeld en kold uge. All time high

Lau
Lau Apr 6

Vildt. Men du har sløset lidt med resurserne de sidste 4 km :-)

MOS
MOS Apr 6
Citat fra Lau

Vildt. Men du har sløset lidt med resurserne de sidste 4 km :-)

Jep! Korte ture trækker en del op i genemsnitsforbruget. I starten af en tur går der forholdsvist meget energi til f.eks. kabinevarme, virkningsgraden er dårlig, når batteriet er koldt (pga. høj indre elektrisk modstand), kolde dæk har højere rullemodstand osv. Desuden tror jeg nok, den sidste tur på de 4 km var lidt op ad bakke - sådan helt bogstaveligt... :-)

Oscarsson
Oscarsson Apr 11

Nu har jeg kørt 10 dage med sommerhjul og så er det vel 10 grader værmere. Samme køre mønstre.

Jeg gick fra 252 til 198 Wh/km og så er det dejligt tyst med sommedækkene

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »
Reklame