Loading...
dk

Avg. Wh/km Challenge 2016/2017! | Tesla Forum

PeterE
PeterE Jan 3
Citat fra MOS

Så gik der endnu et år. Mit snit for Q4 blev 158 Wh/km. Årsgennemsnit for hele 2020 blev 153 Wh/km.

Det er vildt nok @MOS, jeg skal lige være helt sikker - du eksperimenterer stadigvæk med at køre hjemmefra på opvarmede batterier eller hvordan? Hvis det er sådan det er, hvad er så dit reelle forbrug per kilometer, dvs når du medregner den energi du bruger på at opvarme batterierne?

(hvis du kører på kolde batterier så er dit resultat kun endnu mere imponerende!) 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 3
Gronhund
Gronhund Jan 3

Jeg landede på 188wh/km. Det er min laveste 4. kvartal indtil videre. Så det er jeg godt tilfreds med. Det er primært på kolde batterier. Jeg ved godt, at det ville være bedre at varme dem op før start, men jeg har sjældent brug for at lade hver dag.

En tur til Tjekkiet i efteråret, med 5 mennesker, masser af varme (fra bilens varmeanlæg) og 150 km/t på motorvejen, har nok heller ikke trukket snittet ned.

Men mht. økonomi kørsel, så kører Model S og Model X vel på Brushless motorer (pånær Raven), hvorimod Model 3 kører Permanent Magnet motorer. Det betyder vel som minimum, at Model 3 ikke får så meget ud af at køre i Neutral, eller hvad?

MOS
MOS Jan 3
Citat fra PeterE

Det er vildt nok @MOS, jeg skal lige være helt sikker - du eksperimenterer stadigvæk med at køre hjemmefra på opvarmede batterier eller hvordan? Hvis det er sådan det er, hvad er så dit reelle forbrug per kilometer, dvs når du medregner den energi du bruger på at opvarme batterierne?

(hvis du kører på kolde batterier så er dit resultat kun endnu mere imponerende!) 

Tak for reminderen, PeterE! Jeg har faktisk næsten helt glemt, at jeg bør forvarme batteriet, inden jeg kører hjemmefra. Tidligere gjorde jeg ofte det, at jeg satte den til at klatlade lidt kort før afgang, så batteriet var en smule varmt. Men grundet mine lidt ændrede vaner, så er jeg ikke altid er hjemme før en længere tur, så det er langt fra altid, jeg har mulighed for at lade lige inden, jeg kører af sted. Og når jeg er hjemme, så er jeg ofte hjemme i flere dage, inden jeg kører igen. Jeg glemmer derfor tit at få den plugget in, endsige at få den programmeret til at lade på det rigtige tidspunkt. Hvis jeg gjorde det med det samme, så starter den jo opladningen allerede samme døgn og ikke et par dage senere, når jeg skal af sted næste gang. Så der er faktisk plads til lidt forbedring.

Er det ikke noget med, at ikonet for batteriforvarmning er forsvundet i appen, når man forvarmer kabinen? Er der nogen, der ved, om den så ikke forvarmer batteriet, når den nu ikke længere viser ikonet?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 3
KimT
KimT Jan 3

Ikonet er der skal stadig, de har bare valgt at skille forvarmning af kabine og batteri i 2 selvstændige dele.

Pga. de høje temp. har jeg ikke lige kunne komme frem til noget endnu, men det ser ud som om man skal køre lidt over 5min inden batteriet begynder at blive varmet - inlet temp stiger ca. 5 grader. Og jeg har set ikonet i app'en under kørsel. Men det betyder vel også lavere forbrug på korte ture, da bilen ikke begynder at varme.

MOS
MOS Jan 3

@KimT

Betyder det så, at den ikke længere forvarmer batteriet inden kørsel, hvis man via appen forvarmer kabinen? Men at den først starter med at varme på batteriet ca. 5 min. efter man er kørt ud fra carporten?

Hvis det er tilfældet, så forstår jeg ikke rigtigt strategien. Det er som regel de første 5 min. kørsel, hvor man faktisk har brug for regen (pga. bytrafik og mange stop/opbremsninger). Når man først er kommet ud på landevejen/motorvejen, så kører man jo på fartpilot med konstant fart det meste af tiden. Hvis den først starter med at varme efter 5 min., så tager det jo også et stykke tid, inden den er varmet op, måske efter 10-15 min. Og så er køreturen måske allerede ved at være slut for manges vedkommende.

Ved du, hvordan Range Mode påvirker batterivarmen lige for tiden?

KimT
KimT Jan 3

Ud af de data jeg har fra i går kan jeg se at jeg kørte kl 7.02, batterivarmeren startede med at trække strøm kl. 7.11 hvor batteriet gik fra 14,4C og toppede ved 28C kl 7.45 da jeg ankom (54km landevej).

På hjemturen gik der 6min inden den begynder. Her var batteriet 2C koldere.

Men som sagt er det nok ikke koldt nok endnu til at drage konklusioner.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 3
MOS
MOS Jan 3

@KimT

Jeg går ud fra, at du kører med Range Mode = OFF?

Og ikke noget med at navigere til SuC (hvilket ville få den til at varme batteriet til ankomst)?

KimT
KimT Jan 3

Jep - range mode = off. Og da jeg en enkelt gang prøvede at navigere til SuC resultere så vidt jeg kunne se i 5-10min ekstra opvarmning lige før mål. Og som skrevet et andet sted så har jeg kun set at inlet temp max. er 5C højere end avg. cell temp. Umiddelbart er mit bud på den temp. den ønsker ifm. SuC er 30-40grader (Tesla Bjørn har vist vist at når 3 skal lade med 175kW vil den gerne op på 50C).

PS jeg har lige skiftet OBD2 dongle. Der burde være logget lidt flere variabler til TeslaLogger - bl.a en der hedder "Preconditioning" - den har jeg ikke set udfyldt endnu. Så er den gamle dongle blevet smidt i Kona'en 

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 3
Oscarsson
Oscarsson Jan 6

Aha, så kom også mine tal ind. Så meget højere end jeres. 222. Men det er det samme det altid ligger på i Q4. Kør kun i by og på motorvej. Jeg ser ikke det store tab i batteriet. Det er for dyrt at skifte til ny Model S. Det er dejligt med fri supercharing på Europaturerne så en M3 lokker ikke helt.  Jeg kør videre, lykkelig, i min, snart, gamle bil.

jonsiii
jonsiii Jan 6

Q4 2019 for M3 LR AWD:

Bilens stats: 5579 km, 1011 kWh, 181 Wh/km. Ikke mange småture, men ca. 45% motorvej, 45% landevej og 10% by. Sjældent over 110 på motorvejen.

Her i Q1 2020 vil jeg selvfølgelig måle med bilen OG notere hvad EVSE-boksen siger, da jeg har en mistanke om noget højere reelt forbrug (forvarmning + vampire drain + ladetab).

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19