Loading...
dk

Avg. Wh/km Challenge 2016/2017! | Tesla Forum

Lau
Lau Jan 20 '16

Good stuff!

Kristian70k
Kristian70k Jan 20 '16

ligger på 242 på de første 2100 km siden start :) men der har fru frost også været ret aktiv :)

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Jan 20 '16

Overvejer at melde min bedre halvdel til konkurrencen. Dette screenshot er fra i morges. Der er hverken forvarmet kabine eller batteri op til afgang. Det sjove er at hun slet ikke anstrenger sig for at køre økonomisk. Hun kører uden at tænke over noget som helst hvad angår økonomisering af Wh. Når der forvarmes ligger hun typisk på mellem 215 og 225 Wh/km. Det må da siges at være helt ok taget i betragtning af at hun ikke bevidst kører økonomisk. 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Jan 20 '16
gronkjaer
gronkjaer Jan 20 '16

ligger stadig på ca. 330-340 Wh/km siden vi startede konkurrencen... :-)

SQLCPH
SQLCPH Jan 20 '16
Kæmper med at holde mig under 210 wh/km. Kan vi få Sunes tal ;-) kajakaj???
kajakaj
kajakaj Jan 20 '16
SQLCPH: når du nu spørger specifikt må jeg hellere give en tilbagemelding. Har ellers holdt lidt lav profil mht forbrug her på det sidste. Jeg må desværre tilstå at det totale gennemsnits forbrug er steget lidt pga. af vinterkulden. For de nuværende 41000 km er det nu oppe på 182 w/km. Vi forvarmer og lader aldrig lige inden kørsel. Det kunne nok pynte på tallene, men ville koste mere i strømforbrug hjemme.
Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Jan 20 '16
SuneH
SuneH Jan 20 '16
Søren: siden konkurrencen startede har jeg kørt lige godt 900 km med et snit på 192. Turen hjem fra arbejde i dag, hvor den havde stået hele dagen i minus 3, endte på 177. Tror der må have været medvind. En sjov bi-effekt af koldt batteri er, at N-mode og bare at slippe speederen bliver det samme :-) Har flere gange prøvet, at den "løb fra mig" ned ad bakke på grund af manglende regen. Fx med CC på 80, og pludselig kører den så 83 på grund af at den triller ned ad bakke uden regen.

Giver I op, eller skal vi fortsætte lidt endnu?
SQLCPH
SQLCPH Jan 20 '16

Tak Kaj og Sune. Jeg vil tro at Kajs vinter tal er højere end 182 wh/km men han er stadig vores allesammens morfar ;-) Positivt ment Kaj. Sune - nu ved jeg jo hvor du bor og arbejder... ;-) og din strækning med landevejen gør tydeligvis noget godt for dit forbrug - jeg skal time min ankomst på motorvej (efter 1 km by-kørsel) med køen ind til byen før jeg kan blive mere effektiv (læs: time det så jeg kan forsvare at køre i trillekø med 80 km/t på motorvej).

I det daglige rammer jeg dog motorvejen noget tidligere (kl 6) så det giver bedre vilkår for at holde 110 km/t hvilket koster mere energi.

Men bottom line er at jeg kæmper videre Sune ;-)... 

Som Simon har skrevet tidligere så bør vi en dag lave en dagskonkurrence hvor vi skal nå nogle destinationer/poster indenfor et bestemt tidsrum. Den der så har lavest forbrug indenfor tiden vinder. Start/slut eks. Køge. Hvem har lyst til at videreudvikle ideen og opsætte regler fx ingen snor efter en lastbil ;-)

kajakaj
kajakaj Jan 20 '16
Søren - du har helt ret , forbruget er noget højere i øjeblikket.
SuneH
SuneH Jan 21 '16
Citat fra SQLCPH

Sune - nu ved jeg jo hvor du bor og arbejder... ;-) og din strækning med landevejen gør tydeligvis noget godt for dit forbrug - jeg skal time min ankomst på motorvej (efter 1 km by-kørsel) med køen ind til byen før jeg kan blive mere effektiv (læs: time det så jeg kan forsvare at køre i trillekø med 80 km/t på motorvej).

Jep. Jeg har ca. 25 km ad landevej med nogle få lyskryds og rundkørsler undervejs. Der er ofte mange på vej samtidigt, men dog uden at det står stille af den grund. Hastigheden ligger ofte i  "begyndelsen af 70'erne" - særligt nu, hvor det ind i mellem er tåget, der ligger lidt sne mm. Det betyder klart noget for forbruget.

Jeg prøvede i dag at lade fra 20% op til 95% inden afgang (=5 timer) og varmede kabinen 15 min. inden afgang via stik. Det betød, at jeg havde noget regen allerede fra starten (dog ikke fuld, der var stadig gule streger). Jeg brugte dog lige så lidt/meget energi som når jeg ikke lader/forvarmer. Jeg synes faktisk ikke det gør den store forskel om jeg starter helt koldt eller om jeg har timet min ladning til at passe med afgang. Andre der oplever det?

Mht økonomikørsel-event i Køge så vil jeg gerne være med. Fin ide at mødes ved SuC'en en forårsdag og køre en planlagt rute på tid. Tror det skal være mest landevej, der er sandsynligheden for at lade sig trække bag en lastbil nok lavere :-) Så hvis nogen arrangerer et event, vil jeg gerne være med.

Kristian70k
Kristian70k Jan 21 '16
Kold dag i dag :) mange steder minus 15 grader.. Men sænkede mit snit med 2 wh pr km.. Godt jeg ikke er i konkurrence med jer gutter der kun lige skal over kantstenen :)
Forummets indlæg er redigeret af Kristian70k Jan 21 '16
Oscarsson
Oscarsson Jan 25 '16

Det er svært at komme nedad i dette vejr. Ligger på 260-280 på mine korte turer.

Kiefer
Kiefer Jan 25 '16

Efter jeg har fået stoppet bilen ind i en garager der konstant er opvarmet til 21 grader er de helt korte ture nu nede på et sted mellem 160-180wh/km for en tur til den lokale dagligvarebutik.

Det skal så lige siges at "helt korte ture" for vores vedkommende til nærmeste dagligvarebutik er 7km frem og 7km tilbage.

/Martin

Nikolaj
Nikolaj Jan 25 '16

Kiefer: Det er superlavt, men tager omvendt ikke hensyn til energiforbruget ved at varme den 2.2 tons tunge bil op igen til 21grader. Fx vil en el-radiator bruge over 50kwh på at varme bilen op igen, hvis den har været længe ude, og kommer ind i garagen med en temperatur på nul grader. 

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jan 25 '16
Hvordan når du frem til den konklusion ? bilen er vel som udgangspunkt varm indeni og batteri og motorer er også varme efter kørsel. Opvarmning i vores garage er næsten ikke nødvendig da 2 elbiler der står til ladning afgiver nok varme til at holde den varm
Maho
Maho Jan 25 '16

Gid FANDEN havde de + grader!!! Det er jo ikke til at holde snittet over de 300 wh/km i disse dage. Det tærer hårdt på mit flotte snit. Er nede på pinlige 336 wh/km nu, øv øv øv :-)

SuneH
SuneH Jan 25 '16
Forslag: varmen på HI og åbne vinduer. Og fyld frunken op med noget tungt, fx sække med beton. Det må give noget.
Nikolaj
Nikolaj Jan 25 '16

Hvis du har kort til arbejde, og det er 10 graders frost som vi har set nogle dage med. Når du så kommer hjem om aftenen er bilens gennemsnitstemperatur formentlig under de nul grader, og det kræver derved rigtigt meget energi at varme den op til 21 grader. Jeg regnede det ud til 54kwh energi. Har du fx kun brugt 5 kwh strøm på turen, så giver opladning af dette i garagen et varmespild på ca 20% eller 1kwh. Dvs. dit hus marginalt set skal bruge 53 kwh på at varme bilen op til 21 grader igen. 

Man kan derfor formentligt spare en hel del på at sænke temperaturen i garagen til 10-15 grader i stedet, når det er rigtigt koldt udenfor, og bilen ofte ankommer kold.

Lannister
Lannister Feb 1 '16

Hey.

Jeg fik svar Tesla vedr. en potentielt sponsorat til konkurrencen her: 

"Tak for din mail og interesse i Tesla.Det lyder som en rigtig fin idé, dog kan vi desværre ikke bidrage med noget på nuværende tidspunkt, da vi er blevet underlagt nogle hårde sparekrav for 2016.01.29".

Tja... hvad skal man sige? Boller fra Kohberg?

Forummets indlæg er redigeret af Lannister Feb 1 '16
Chris
Chris Feb 1 '16
Ligger fortsat med et snit på 247 wh/km efter skiferien. Fik dog syn for sagen for at der kan køres med et endog meget lavt forbrug under de rette betingelser.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 »