Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
jrjensen
jrjensen Jan 1 '19

@robserob

Ja, fra standard kun at kunne oplade med max 3,7 kW via Tesla Mobile Connector er da også i underkanten i min bog. Kom i tanke om at de i salg ikke kunne sige noget om pris, men at man skulle kontakte et service center for at købe ekstraudstyr, f.eks det i Aarhus.

@mbk

Jeg tror bestemt du har fat i noget angående de 3 x 16A. Havde faktisk set klippet da det kom ud, men havde glemt alt om det igen. Vil gætte på de ikke har fået opdateret https://www.tesla.com/da_DK/support/home-charging-installation til Model 3 selv om de linker til siden fra Model 3 FAQ'en.

jrjensen
jrjensen Jan 1 '19
Til oplysning står konfiguratoren stadig til en angivet levering i februar/marts, selv om vi nu skriver d. 1/1.
Daskino40
Daskino40 Jan 1 '19
I hvilket forum taler vi om “motoren” i en Tesla model 3? Jeg kan forstå at det er en ny type drivlinie der bruges i model 3 modsat de ældre modeller.
mbk
mbk Jan 2 '19

@Daskino40

Denne tråd er omnivoracious omkring Model 3, men du kan oprette din egen tråd hvis den skal være mere specifik.

Men ja, de har taget en permanent magnet løsning som bagmotor med embeddede magneter. Jeg skrev en gang speciale i at styre netop sådan en, så jeg kan godt gå i detaljer, men pointen er at man får et "gratis" magnetfelt fra magneterne, dog får man større jerntab ved dellast da magnetfeltet i rotor ikke reduceres. Front motor har de holdt som induktionsmotor som Tesla ellers bruger i S/X/Roadster både til front og bag. Fordelen herved, er at uden et felt påtrykket er rotor bare en klump metal, der ikke giver andet end tabet i lejerne fra at rotere med rundt. Så i Model 3 bruger de nok bagmotor meget mere end i S/X hvor de benytter begge motorer ved forskellige omdrejninger/hastigheder, så de får en løsning der minder om to gear. Lige som så meget andet på Model 3, så er designholdet større end på de tidligere biler og derfor er designet mere optimeret/gennemarbejdet. Nyere elektronik giver også et lille effektivitetsbump, men det er ikke den største driver i effektiviteten.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 2 '19
Daskino40
Daskino40 Jan 2 '19
Ja det er jo ikke så tit vi taler om selve motoren når vi taler elbiler, men det her er jo virkelig nyskabende bilteknologi! Læste denne artikel, Om Motoren her kontra den gamle hos S. Gad godt at vide hvad eks andre producenter bruger. eks Jaguar og WV. https://cleantechnica.com/...el-3-motor-in-depth/
mbk
mbk Jan 2 '19

@Daskino40

Jeg tror den artikel overtolker lidt på et Musk tweet. Det ligner 'bare' en 'almindelig' Interior Permanent Magnet (IPM) motor.

https://cleantechnica.com/2018/05/28/more-tesla-model-3-powertrain-fun-from-carburetors-to-carborundum-youve-come-a-long-way-baby/

Indtil videre har Tesla været 'the weird' one ved at holde fat i induktionsmotoren, godt nok med et tweak såsom kobber rotor, så det er ikke så meget et spørgsmål om hvor langt foran Tesla er i forhold til at de bare er kommet med ind i kampen. Synes det er spændende at de ligesom har kombineret PM og inductionsmotor i en bil, jeg tror det giver godt fra begge, såsom performance når begge er tændt men tæt på ingen tab på inductionsmotoren når den bare spinner med.

mbk
mbk Jan 2 '19

Atlså, sådan som jeg ser Tesla, så er der noget de gør bedre end alle andre, en ting er hvor gode deres batteri management system og med Model 3 har de taget endnu et skridt foran. Der er ingen af de andre (el)bilfabrikanter der kommer i nærheden af Tesla her, men ved motor og inverter design er Tesla nok ikke så meget anderledes, state of the art, men ikke væsenligt foran. Jeg har linket til det før, men synes denne er god.

http://evtv.me/2018/05/tesla-model-3-gone-battshit/

En anden ting Tesla gør væsenligt bedre, er at de integrerer deres løsninger, såsom at bruge kamera til regnsensor og nedblænding af spejle, bruge motorkøling som kabinevarmer. Det er ret anderledes end bilbranchen ellers, som pt. er meget modul opbygget, mens Tesla tænker på bilen som helhed.

Derudover går de benhårdt efter at lave en lækker elbil, hvor konkurrenterne indtil videre bare har ombygget en benzin bil, og endda nogle af de kedeligste som Leaf og Golf. Men der er da begyndt at ske noget nu, hvor de designer en bil fra grunden af. Dog har de stadig nogle begrænsinger som Mercedes EQC, hvor den er designet til at kunne samles på samme linie som benzin, hybrid og elbil, det gør at den stadig ikke er gennem optimeret til et formål, men stadig har nogle kompromiser. Her er Tesla anderledes, de designer og bygger kun elbiler, men de er ikke så erfarne endnu som så giver dem nogle andre problemer. Spørgsmålet er hvem der ender med medaljen, kan ICE fabrikanterne forny sig selv inden de nye spillere bliver bedre på alle punkter. Jeg synes VW har svært ved at slå tilbage da de pt. er fuld afhængig af eg. LG til at lave batterier, så de får nok ikke de mekaniske effekter af en stor batteriramme, men tænker stadig på batteriet som noget resten af bilen skal bære end en integreret del af bilens styrke (set fra lægmand).

jrjensen
jrjensen Jan 2 '19
Citat fra jrjensen

@robserob

Ja, fra standard kun at kunne oplade med max 3,7 kW via Tesla Mobile Connector er da også i underkanten i min bog. Kom i tanke om at de i salg ikke kunne sige noget om pris, men at man skulle kontakte et service center for at købe ekstraudstyr, f.eks det i Aarhus.

@mbk

Jeg tror bestemt du har fat i noget angående de 3 x 16A. Havde faktisk set klippet da det kom ud, men havde glemt alt om det igen. Vil gætte på de ikke har fået opdateret https://www.tesla.com/da_DK/support/home-charging-installation til Model 3 selv om de linker til siden fra Model 3 FAQ'en.

Har lige snakket med service afdelingen, som ikke vidste om de har eller hvornår de vil få det røde CEE stik til Mobile Charger. Jeg blev hurtigt stillet om til salg, og de forventede først at få mere info angående Model 3 opladning når de første europæiske Model 3'er lander i løbet af februar. Det gælder både opladning specs og tilbehør.

Jeg nævnte at de linkede til https://www.tesla.com/da_DK/support/home-charging-installation fra Model 3 FAQ'en, og blev bekræftet i at det er Model S & X opladning der er angivet der.

Det lod ikke til at min argument om at man burde kunne få specs allerede nu når de begynder at producere biler og tilbehør i januar bed sig særligt godt fast...

Skriv endelig hvis nogen hører noget yderligere.

robserob
robserob Jan 2 '19

Beklager jeg gentager lidt mig selv fra en anden tråd :)

Altså, nu skal det huskes at den omtalte side ikke kun omhandler Model 3, men hele Tesla familien. Det ligner også den normale UMC.

Det også tydeligt at billederne på siden på ingen måde passer sammen. Så vidt jeg kan se benytter det ovenstående billede sig af det amerikanske UMC design hvor adapter stikene isættes direkte i UMC'en.

Hvorimod de adaptere der nævnes vises det europæiske design hvor de påsættes en ledning der går ud fra UMC'en.

Så mon ikke der er tale om en fejl i oversættelsen? Især da det var det røde stik der stod som medfølgene lige op til ændringen til det nye Model 3 side design.

Derudover så kiggede jeg lidt rundt, og den australske side følger den amerikanske, men er dog også fuld af fejl. Der står der dog på deres onboard charger side at som forventet er Model 3 Long range 11,5kw, anbefalet 3 faset 16A. 
Dog anbefaler de 32A et fase til short range der kan tage 7.7kw. (https:///...tion/onboard-charger)

mbk
mbk Jan 2 '19

De omtalte 11.5kW på US Model 3 Long Range tror jeg kommer fra 240V x 48A = 11.5kW, samme lader bil koblet til tre faser herhjemme give 3 x 230V x 16A = 11.0kW

De 240V i US er en de kalder split fase, en fase-fase spænding 180 grader forskudt, som jeg forstår det. 

robserob
robserob Jan 2 '19

De tal jeg nævnte var dem som er oplyst på den australske side hvor de jo også kører 3 fase, dog vist på 240/415, deraf den ekstra .5 :)!

Bianco
Bianco Jan 2 '19
Citat fra robserob

...Dog anbefaler de 32A et fase til short range der kan tage 7.7kw...

Nogen der ved om det er blevet lovligt at sælge elbil m 1 fase 32 A? Der var ikke for den originale Leaf. 

NOELON
NOELON Jan 2 '19

Den gamle Roadster med 1 fase og 64 A - og den blev solgt og brugt lovligt :-)

NOELON
NOELON Jan 2 '19

PS. Og mener også at Clever monterer en 32 A 1 fase i forbindelse med den nye Leaf.

Bianco
Bianco Jan 2 '19
Citat fra TSLA

PS. Og mener også at Clever monterer en 32 A 1 fase i forbindelse med den nye Leaf.

Kan ikke finde noget fra Clever, men Eon planlægger en ladeboks som samler to 16A faser til en 32A, og Nissans egen løsning lugter lidt af det samme for at ramme 6,6 kW  "***Kræver særlig el-installation. Hør mere hos din Nissan-forhandler. 

KimT
KimT Jan 2 '19

Mener at have hørt om at Clever tager omkring 5.000,- ekstra ift. alm. ladeboks.

Folk siger den larmer, og den har et meget stor spild som ligger før måleren, dvs. det er dig selv der betaler for det.

Der har været diskuteret lidt om det på fdel åbne facebookside

mbk
mbk Jan 2 '19

@Bianco 

Det med at bruge to faser til Leaf er vist ofte en transformator fra 2 faser af 400V til 230V, så man deler lasten over to faser mod tab i transformeren, den har også et tomgangstab og et 50Hz brummen, en rigtig skod løsning i forhold til 3 faset lader. 

Model 3 får helt sikkert en tre faset lader, det er bare UMC der ikke er set i sin Europæiske form endnu  måske de slet ikke har lavet den og giver os de kære første købere en fra Model S istedet. De første Model 3 købere fik en til S og 3 UMC med bilen fordi firmwaren ikke var helt især endnu på den nye UMC, det ville jeg være okay med at få to :) 

P85DK
P85DK Jan 3 '19

Det er 100% sikkert at Model 3 har 3 faset ladning - andet har aldrig været en option

robserob
robserob Jan 3 '19

Bemærker at teksten i design studio har ændret sig fra Februar/Marts til Marts. 

Om det så kun gælder de nye ordre er svært at sige. Kan personligt ikke helt forstille mig de når det til februar :P 

Ice2EV
Ice2EV Jan 3 '19

Hvis produktionen er sat igang, så kan de vel lave 5-8000 på 14 dage. Det tager ikke over 21 dage at sejle dem fra California til Europa. De der biltranporter er snart de eneste der stadig hamre derud af med 17 knob. Resten går super Ecoslow.

Så skal de distribueres fra losse havnene eks Bremerhaven eller Malmø. Så late februar burde være en fair mulighed.

Spørgsmålet er hvor mange der skal hvor hen i Europa. Skal der 3000 til norge, så tager det jo selvfølgelig en hel del af det lot.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 3 '19
Sider: «« « ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 ... » »»