Atlså, sådan som jeg ser Tesla, så er der noget de gør bedre end alle andre, en ting er hvor gode deres batteri management system og med Model 3 har de taget endnu et skridt foran. Der er ingen af de andre (el)bilfabrikanter der kommer i nærheden af Tesla her, men ved motor og inverter design er Tesla nok ikke så meget anderledes, state of the art, men ikke væsenligt foran. Jeg har linket til det før, men synes denne er god.
http://evtv.me/2018/05/tesla-model-3-gone-battshit/
En anden ting Tesla gør væsenligt bedre, er at de integrerer deres løsninger, såsom at bruge kamera til regnsensor og nedblænding af spejle, bruge motorkøling som kabinevarmer. Det er ret anderledes end bilbranchen ellers, som pt. er meget modul opbygget, mens Tesla tænker på bilen som helhed.
Derudover går de benhårdt efter at lave en lækker elbil, hvor konkurrenterne indtil videre bare har ombygget en benzin bil, og endda nogle af de kedeligste som Leaf og Golf. Men der er da begyndt at ske noget nu, hvor de designer en bil fra grunden af. Dog har de stadig nogle begrænsinger som Mercedes EQC, hvor den er designet til at kunne samles på samme linie som benzin, hybrid og elbil, det gør at den stadig ikke er gennem optimeret til et formål, men stadig har nogle kompromiser. Her er Tesla anderledes, de designer og bygger kun elbiler, men de er ikke så erfarne endnu som så giver dem nogle andre problemer. Spørgsmålet er hvem der ender med medaljen, kan ICE fabrikanterne forny sig selv inden de nye spillere bliver bedre på alle punkter. Jeg synes VW har svært ved at slå tilbage da de pt. er fuld afhængig af eg. LG til at lave batterier, så de får nok ikke de mekaniske effekter af en stor batteriramme, men tænker stadig på batteriet som noget resten af bilen skal bære end en integreret del af bilens styrke (set fra lægmand).