Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Daskino40
Daskino40 Jan 4 '19
Som nogen af jer har skrevet kan man udfra sit fakturanummer se hvornår man bestilt, der er nogle klogere tyskere der har lavet en fil med alle bestillinger på Tesla 3 i EU. Man kan selv taste sin ordre ind og sammenligne med andre og se hvad de har bestilt. https://docs.google.com/...rz-iUp7GaN9YdkpOqb-c
mbk
mbk Jan 4 '19

@Daskino40 

Jeg fik skrevet mig op, men bor godt nok ikke i Nordjylland, det har de selv fyldt på. 

Kiefer
Kiefer Jan 5 '19

Kunne ikke være mere enig med Nostromo, at tro at blot fordi det er i Azure, så er det sikkert, svarer jo til at bo i et lejlighedskompleks, og så tro, at fordi det er ejet af en stor udbyder af lejligheder så behøver man ikke låse døren ;-)

Men jeg tror nu stadig den største risiko, er at der er nogen der falder i en af alle de APP udbydere der er poppet op til Teslaer, som så bliver kompromitteret og får lækket deres user/pass til tesla.com, som så også samtidig er det user/pass der kan låse ens bil op...

sorenfriis
sorenfriis Jan 5 '19
Citat fra mbk

@sørenfriis 

De kører med en VPN som er vurderet til at være sikker/konfigureret uden fejl i certifikater etc. så tror ikke som udgangspunkt at hvem som helst bryder ind, men en bad actor eller lign kan man jo altid være udsat for. Jeg ville ikke være bange for at du bliver hacket og bilen kører af vejen da det bilen kan køre uden MCU, softwaren dertil er noget på embedded controller der kræver firmware flashing som godt nok kan ske fra gateway/MCU, men din identitet og kørselsmønster kan nok godt blive afsløret, men det er nok større risiko for at det bliver lækket gennem en dårlig app på din smartphone. 

Man ved aldrig. Men det er godt at læse, at de har tænkt over det. Der er nok også større risici i verden :-)

sorenfriis
sorenfriis Jan 5 '19
Citat fra Kiefer

Kunne ikke være mere enig med Nostromo, at tro at blot fordi det er i Azure, så er det sikkert, svarer jo til at bo i et lejlighedskompleks, og så tro, at fordi det er ejet af en stor udbyder af lejligheder så behøver man ikke låse døren ;-)

Men jeg tror nu stadig den største risiko, er at der er nogen der falder i en af alle de APP udbydere der er poppet op til Teslaer, som så bliver kompromitteret og får lækket deres user/pass til tesla.com, som så også samtidig er det user/pass der kan låse ens bil op...

Det var nu heller ikke for at sige, at Azure er 100% sikkert. Intet er 100% sikkert. Min pointe er, at jeg har mere tiltro til public clouds end til firmaers on-premises servere.

P85DK
P85DK Jan 5 '19

@sorenfriis - ved du hvad Azure er? Det er meget nem adgang til nøjagtig den computerkraft du har behov for.

Den eneste forskel på egen server og Azure er den fysiske placering af hardwaren. Så du er måske mere sikret mod hacking via fysisk adgang, men softwaren stadig ens eget ansvar at sikre og lige så tilgænglige på nettet hvis du har den samme sikkerhed som du ville have på egen lokation.

Vi må dog stole på at Tesla har styr på deres SW sikkerhed, selvom det er et noget underlig setup til de til at tjekke om der er internetforbindelse, som Nostromo har dokumenteret.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 5 '19
sorenfriis
sorenfriis Jan 5 '19
Citat fra P85DK

@sorenfriis - ved du hvad Azure er? Det er meget nem adgang til nøjagtig den computerkraft du har behov for.

Den eneste forskel på egen server og Azure er den fysiske placering af hardwaren. Så du er måske mere sikret mod hacking via fysisk adgang, men softwaren stadig ens eget ansvar at sikre og lige så tilgænglige på nettet hvis du har den samme sikkerhed som du ville have på egen lokation.

Vi må dog stole på at Tesla har styr på deres SW sikkerhed, selvom det er et noget underlig setup til de til at tjekke om der er internetforbindelse, som Nostromo har dokumenteret.

Ja, jeg kender Azure ret godt, og jeg er enig i, at man selvfølgelig ikke bare kan lukke øjnene for sikkerhed, fordi man er på en cloud infrastruktur. Men man får rigtig meget sikkerhed, som man ikke har en jordisk chance for at bygge, håndtere på egen hardware. Sikkerhedsteams, der arbejder dag og nat med at bryde ind og sikre systemer, den fysiske sikkerhed, som du nævner, samt en god bunke intelligens, der er med til at sikre systemer. Hvis man betaler for det, selvfølgelig. Og igen.. intet er helt sikkert.

Du har ret, vi må stole på, at de har styr på sikkerheden. Ja, det virker lidt underligt, som Nostromo har berettet.

Daskino40
Daskino40 Jan 6 '19
har Du også læst alt på netttet om Tesla og vil bare vide mere. Så er der er lige udgivet en bog om Tesla og Musk jeg er allerede igang :) Insane Mode , skrevet af Hamids MCkenzie, kan lånes på Libby via biblioteket.
SuneH
SuneH Jan 7 '19

Nogen der ved om M3 har varmepumpe, eller om det "bare" er en dum brødrister med en blæser på, ligesom i S?

MOS
MOS Jan 7 '19

Model 3 har ikke varmepumpe i klassisk forstand men bruger i stedet overskudsvarme fra motoren (og måske også inverter og batteri?) til at varme kabinen op. Hvis ikke det er nok, så brænder den noget ekstra strøm af i motoren ved en høj frekvens, hvilket gør virkningsgraden dårligere og der bliver produceret mere spildvarme. Den kan endda gøre det, mens bilen er parkeret. På den måde sparer de "brødristeren" - motoren er der jo i forvejen og det kræver "bare" noget software. Det er ret unikt og der er så vidt jeg ved ingen andre end Tesla, der har gjort det på den måde.

SuneH
SuneH Jan 7 '19

@MOS: Er det samme system i S? Eller er det noget nyt for Model 3?

webercarbmann
webercarbmann Jan 7 '19
Quote from MOS

Model 3 har ikke varmepumpe i klassisk forstand men bruger i stedet overskudsvarme fra motoren (og måske også inverter og batteri?) til at varme kabinen op. Hvis ikke det er nok, så brænder den noget ekstra strøm af i motoren ved en høj frekvens, hvilket gør virkningsgraden dårligere og der bliver produceret mere spildvarme. Den kan endda gøre det, mens bilen er parkeret. På den måde sparer de "brødristeren" - motoren er der jo i forvejen og det kræver "bare" noget software. Det er ret unikt og der er så vidt jeg ved ingen andre end Tesla, der har gjort det på den måde.

MOS - har du en kilde til denne information? 

MOS
MOS Jan 7 '19
Citat fra webercarbmann

MOS - har du en kilde til denne information? 

Måske jeg blander det sammen med batterivarmen. Jeg er ikke sikker på, at kabinevarmen fungerer på samme måde. Men her er, hvad jeg lige kunne finde på nettet om det:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3189096/ 

https://www.youtube.com/watch?v=vgfXyLLaO7I&feature=youtu.be

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 7 '19
mbk
mbk Jan 7 '19

Jeg har ikke lige en kilde ved hånden, men har læst det samme som MOS, de har erstattet kabinevarmer med et stykke software. Uden at have nærstuderet tror jeg bare de 'parkerer' bagmotor, altså ligge magnetfelt på så den er låst, men kan også være de gør noget andet ala induction kogeplade. Det er smart at de har fjernet en hel komponent, reduceret kølekabel og måske også kølevæske. 

koden
koden Jan 8 '19

Hvordan kan Tesla love model 3 levering allerede til marts når alle lande har problemer med at skaffe elbiler nok.

Det gælder måske ikkke Tesla?

bleze
bleze Jan 8 '19

koden, det skyldes at kun Tesla masseproducerer elbiler og laver kun elbiler designet fra bunden. De gamle dinosaurer laver compliance elbiler som betyder at de for at kunne sælge deres ICE biler nogle steder i verden, skal have en elbil at tilbyde. De laves i så få antal og er i princippet almindelige biler som er elektrificeret.

NicklasF
NicklasF Jan 8 '19
Citat fra koden

Hvordan kan Tesla love model 3 levering allerede til marts når alle lande har problemer med at skaffe elbiler nok.

Det gælder måske ikkke Tesla

Grunden til at alle har problemer med at skaffe elbiler nok er at producenterne ikke kan skaffe / få produceret nok batterier til deres biler. Dette gælder dog ikke tesla, da de har deres egen batteri fabrik, Gigafactory 1. Som producere mere end hvad alle de andre gør til sammen. https://electrek.co/...n-20-gwh/  ;

KimT
KimT Jan 8 '19

Og Model 3 har været produceret i over et halvt år nu. Så hjemmemarked er ved at være mættet, nu når det stadig kun er de dyre modeller der produceres. Så med en ugentlig produktion på 6-7.000 biler er de nu begyndt at åbne op for andre markeder.

PeterE
PeterE Jan 8 '19
Citat fra Daskino40 Som nogen af jer har skrevet kan man udfra sit fakturanummer se hvornår man bestilt, der er nogle klogere tyskere der har lavet en fil med alle bestillinger på Tesla 3 i EU. Man kan selv taste sin ordre ind og sammenligne med andre og se hvad de har bestilt. https://docs.google.com/...rz-iUp7GaN9YdkpOqb-c

(ironi kan forekomme) Ja, det er da helt vildt genial. At udstille personhenførbare data på sig selv, og dele det med alt og alle? Jeg er lidt rystet, og al god awareness snak om netop persondatasikkerhed i disse GDPR-tider er åbenbart fløjet hen over panoramataget på folk.  

Brugbart? til hvad? Sjovt at følge med i hinandens bestillinger? Ja da, den del forstår jeg sagtens. 

mbk
mbk Jan 8 '19

Er blevet opkaldt af Tesla, det lyder til de holder fast i levering sidst Februar eller først i Marts. 

Sider: «« « ... 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 ... » »»