Loading...
dk

Skærm er gået i sort | Tesla Forum

mbk
mbk Mar 1

@KMDTHY

Nej, ikke endnu, jeg har bestilt noget kopi fra Kina, men det kan godt være jeg skal have fat i den rigtige vare.

Jeg har:

- USB baseret læser og socket til at montere eMMC i.

- Reflow hot air gun

- Pinset og skrabere

- eMMC identisk med den på boarded som skulle være 'balled' men har ikke tjekket

Mangler levering på:

- Flux

- Kapton tape til at beskytte nærliggende komponenter

Jeg overvejer at lave en pogo pin baseret adaptor så man kan aflæse og programmere eMMC mens den sidder på boardet, så kan man lave image af chippen uden at varme på den, sætte den nye på og programmere denne, så kan man jo samtidig lave nogle test om den fungerer og pins ikke er kortsluttet osv.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 1
KMDTHY
KMDTHY Mar 1
Citat fra mbk

@KMDTHY

Nej, ikke endnu, jeg har bestilt noget kopi fra Kina, men det kan godt være jeg skal have fat i den rigtige vare.

Jeg har:

- USB baseret læser og socket til at montere eMMC i.

- Reflow hot air gun

- Pinset og skrabere

- eMMC identisk med den på boarded som skulle være 'balled' men har ikke tjekket

Mangler levering på:

- Flux

- Kapton tape til at beskytte nærliggende komponenter

Jeg overvejer at lave en pogo pin baseret adaptor så man kan aflæse og programmere eMMC mens den sidder på boardet, så kan man lave image af chippen uden at varme på den, sætte den nye på og programmere denne, så kan man jo samtidig lave nogle test om den fungerer og pins ikke er kortsluttet osv.

Jeg citerer lige fra Rossmann, og det er altså en mand der har gjort rigtig meget for DIY communitiet samt loddet MANGE boards. Så tænker ikke det er helt bullshit. Til sådan et projekt ville jeg godt give de 20 USD og få noget der virker.  

"AVOID EBAY AND AMAZON AMTECH FLUX!! 

When you buy Amtech products on eBay or Amazon, you are buying rebranded Vaseline. 

"

mbk
mbk Mar 1

@KMDTHY

Ja, du har nok ret, som jeg forstår er der et par forskellige typer, måske jeg skal have to typer, en til at rense og en til at lodde BGA.

Det ser dog ud til at skrabe overfladen fjerner overskydende loddetin etc. helt fint.

ronnie
ronnie May 10

HAR DU OGSÅ FÅET UDSKIFTET SKÆRM?

Jeg har oplevet samme med at skifte en skærm (og skulle betale for det) og kører nu en sag mod Tesla ift. at få udleveret reservedelen og i øvrigt argumentere for at der er tale om en konstruktionsfejl og den derfor også skal skiftes uden betaling.

I den forbindelse vil jeg gerne høre fra dem af jer der har oplevet at skærmen er gået i stykker - uanset om det er på garanti eller udenfor. Skriv en personlig besked herinde med din mail og så laver jeg et samlet overblik.

Ligeledes vil jeg rigtigt gerne hvis nogen kan sende link til steder hvor problemet beskrives. Som jeg forstår det er en computerdel underdimensioneret ift. de opgaver den skal løse og er der for en tikkende bombe. Hvis jeg får en dommers ord for at få den udleveret vil jeg gerne have den testet af en uvildig part som DTU. Hvis nogen har inputs til dette må I gerne skrive til mig også.

Jeg er stor fan af Tesla og deres biler og alle de dygtige og søde mennesker der arbejder der som hver dag giver god service til alle os ejere. Derfor er det ærgerligt at de har nogle overordnede regler som i dette tilfælde ødelægger oplevelsen. Men lad os nu se om ikke vi kan få ændret det... virker som om det er et ret stort problem.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 May 10

@Ronnie. Du behøver da ikke at spamme os med det samme indlæg diverse steder ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 May 11
Singh
Singh May 12

@mbk Noget nyt ift. dine forsøg? 

mbk
mbk May 12

@Singh 

Nej, jeg har haft lidt travlt med andre projekter og har været i udlandet med arbejde. 

Singh
Singh May 12

Hvis du @mbk eller @Keifer kan melde tilbage ift. at lave en backup and den nuværende firmware vil det være værdsat - Så man man i det mindste lave backup, og får man problemet senere, så er det jo bare om at prøve ad ift. lodning.

Pogo pin lyder interesant, hvis man nu med en 3d printer fik lavet et layout med pins der præcist rammer hvor de skal, så kan man bruge det til at læse firmware ud flere gange hvis nødvendigt, uden at man behøver lodde på selve VCM'en. 

Findes der et PCB board layout af VCM'en, så man kunne printe præcist ift. det?

Forummets indlæg er redigeret af Singh May 12
mbk
mbk May 12

@Singh 

Jeg har bestilt nogle pogo pins, og også nogle små 2.5mm gold pads som jeg overvejer at lodde på mit VCM kort hvor pins skal ramme. Jeg tror jeg prøver med polymorph og en stor klemme istedet for 3D print, man kan lave ret præcise aftryk med polymorph. Jeg tror ikke der er PCB tegninger offentligt tilgængeligt, det er et produkt fra nvidia. Jeg har prøvet at kigge på deres developer support, men har ikke fundet så meget info om selve kortet. 

Kiefer
Kiefer May 12

Jeg har læst, at man også skal passe på med ikke at give eEMMC kortet mere end 2.8V da det ellers kan få Tegra CPU'en til at starte op og forårsage en her masse bøvl.

mbk: Sig til så snart du er klar til at vi kan teste, så har jeg en skærm vi kan bruge, hvor der ikke vil ske den helt store skade hvis vi laver bøvl med CPU og eEMMC modul.

Forøvrigt, er der nogen der ved hvad stikkene på bagsiden af MCU'en hedder? Så vil jeg få sådan nogle bestilt hjem så jeg kan få sat strøm til min ekstra MCU til test. Kan jeg jeg måske også blot kunne købe et kabelsæt til en MCU på eBay, men dem der sælger dem vil have +200 USD for et komplet sæt kabler...

Billedet er tyvstjålet for eksemplets skyld :)

/Martin

P85DK
P85DK May 29

Jeg havde en snak med en engelsk forretningsforbindelse i går og der faldt snakken også på Tesla og den famøse MCU. Han fortalte at han i sine unge dage havde et studie job hvor de sad og 'clearede' eeproms i laptops med en papirclips - 'just short SDA and SCL lines of the eeprom during power up'.

Spørgsmålet er om hvis man har udlæst data inden om man så kan indlæse det når eepromen er clearet.

Det vil unægteligt være noget nemmere end at begynde at lodde.

P85DK
P85DK May 30

Måske er det også muligt at lave et piggyback work-around som på denne radio som har samme eeprom problem

https://www.ebay.com/itm/New-Radio-Chorus-Audi-Audio-Volume-Fix-module-Easy-Assembly/143233819488

mbk
mbk May 30

@P85DK 

Chippen vi taler om flash baseret og det har bare en begrænset levetid og udskiftning er nødvendig. Jeg har kun kigget 2min på Audi volume fix, men kan ikke umiddelbart se at det har noget overlap med MCU problemet.

Der sker en lille smule i baggrunden, jeg er ikke særlig aktiv, men som jeg forstår er der fundet en erhvervsdrivende baseret i DK som har udstyr og erfaring i udskiftning af selve defekt hardware på VCM kortet. 

P85DK
P85DK May 30
Citat fra mbk

Der sker en lille smule i baggrunden, jeg er ikke særlig aktiv, men som jeg forstår er der fundet en erhvervsdrivende baseret i DK som har udstyr og erfaring i udskiftning af selve defekt hardware på VCM kortet.

Interessant

ODE90D
ODE90D Jun 29
Hvad er seneste nyt mht MCU versionen man får sat i en 2015 TMS, hvis den ryger, og hvad er prisen
Kims
Kims Jun 29

Altid MCU1. Dog med LTE. Men betyder nul og en skid, da skærmen er langsom, så du får intet du af LTE.

25Kilo

Forummets indlæg er redigeret af Kims Jun 29
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12