Måske ikke strengt teslaorienteret, men vil alligevel dele med jer. Jeg har inden for de seneste dage oplevet flere misforståelser om el- og hybridbiler:
Blev klippet forleden, og min frisør, som er meget bilinteresseret, havde tænkt på at købe en Golf GTE. "Den kan køre ca. 58 km på el, og så kører den videre på benzin bagefter", sagde han. "Når den så kører på benzin alene, kører den ca. 18 km/l, men hvis den kører på BÅDE el og benzin, så kører den 76 km på literen".
Det var tydeligt, at han havde opfattelsen, at hvis man kørte med benzinmotoren tændt under kørslen, så ville benzinmotoren oplade batteriet, og på den måde kunne den så køre 76 km pr. liter. Altså, som i permanent køre 76 km pr. liter, og altså kunne køre 760 km på 10 liter benzin. Det var meget attraktivt for ham, for han kører 90 km hver dag.
I realiteten er tallet på de 76 km jo fremkommet ved at man har sagt "Hvor langt kan bilen køre på ÉN liter benzin". Så starter bilen med fuldt opladt batteri og kører her 58 km. Så er batteriet fladt, og den fortsætter så med at køre på den ene liter benzin der er hældt på. Det er så 18 km. Og de 76 km er jo så 56+18. Så det er kun på den første liter at bilen kan køre 76 km, derefter er det jo så kun 18 km/l.
Misforståelse nummer 2:
Mine forældre fortalte om nogle bekendte, der havde købt en Kia Niro Plug-in. Her havde min far opfattelsen, at når den havde kørt indtil batteriet var fladt, så startede benzinmotoren op, men i stedet for at drive hjulene, gjorde benzinmotoren ikke andet end at lade batteriet undervejs, og det var så el-motoren, som drev hjulene. Jeg forsøgte at sige, at det var princippet i BMW's I3 Rex, men at de i Kia'en var ret sikkert, at det rent faktisk var benzinmotoren, som drev hjulene efter at batteriet var blevet tømt. Er I enige i dette?
Der er ingen tvivl om at det er svært for "almindelige" mennesker at sætte sig ind i disse ting, det kan jo ikke passe mans skal have en Ph.D. og nørde for vildt igennem på diverse websites for at kunne købe en el- eller hybridbil, men pt er det nok næsten nødvendigt.