Loading...
dk

Cybertruck | Tesla Forum

PeterE
PeterE Dec 17 '19
Citat fra P85DK
Citat fra MOS

Er der virkelig nogle, der kan forestille sig, at de så pludselig og helt uovervejet bygger en pickup truck, der ikke gang kan godkendes pga. sikkerhedsmæssige problemer? Nej, vel?

Øhhh ja, prøv bare kig på billeder og video af bilen, men mindre at deres stål er det helt specielle origami stål, hvilket man ikke helt kan udelukke ...

Husk nu at vi kun har set en prototype, den er vel ikke færdig? Og så kan den i princippet være 3D printet og slet ikke i stål :)
MOS
MOS Dec 17 '19
Citat fra HemligNemlig

Don’t shoot the messenger :)

Håber ikke, du føler dig skudt på. Det var egentlig blot ment som en kommentar til artiklen, som jeg mener er baseret på ren spekulation.

Jeg er godt klar over, at der er forskellige regler for godkendelse i USA og EU. Men det er jeg ret sikker på, at Tesla også godt ved. Jeg mener, det er naivt at tro, at Tesla ikke ved, hvad de gør. Det er naturligvis ikke alt, der bliver offentliggjort på nuværende tidspunkt, men du kan være ganske sikker på, at Tesla har en plan for, hvordan Cybertruck skal kunne godkendes. Det er næppe alt, vi får at vide. Det meste bliver nok afklappet med de godkendende myndigheder udenom offentlighedens søgelys. Jeg kan også sagtens forestille mig, at visse detaljer bliver ændret på den endelige udgave, netop pga. forskellige regler i forskellige lande.

Omvendt kan man så også synes, at min mening er ren spekulation. Men jeg vælger for nuværende at have tillid til Tesla. De har trods alt bragt 3 forskellige modeller i produktion og en 4. er godt på vej. De laver nogle af de allersikreste biler i verden. Så jeg synes godt, man kan sige, de har en god track record ang. sikkerhed og dermed god troværdighed på dette punkt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 17 '19
HemligNemlig
HemligNemlig Dec 18 '19

Så fangede EB også historien med lidt mere information at det skulle være det kantede grund design og at bilen ikke kan absorbere en påkørsel af bløde trafikanter grundet panseret.

https://ekstrabladet.dk/biler/ekspert-doemmer-tesla-ude-den-kan-ikke-godkendes-i-europa/7920091

baldur
baldur Dec 18 '19
Jeg synes det er lidt tidligt at dømme designerne af en af verdens sikreste biler. Det kunne tænkes at de godt ved hvad der skal til. For alt hvad vi ved, så dukker der en kæmpe airbag op.
MOS
MOS Dec 18 '19
Citat fra HemligNemlig

Så fangede EB også historien med lidt mere information at det skulle være det kantede grund design og at bilen ikke kan absorbere en påkørsel af bløde trafikanter grundet panseret.

https://ekstrabladet.dk/biler/ekspert-doemmer-tesla-ude-den-kan-ikke-godkendes-i-europa/7920091

Det er interessant, hvordan der kommer en overskrift "Den kan ikke godkendes i Europa" ud af en udtalelse som "det kantede design på Cybertruck kan blive udfordrende at få godkendt i EU" - en udtalelse, der i øvrigt baserer sig på ren spekulation. Der er ingen offentligt tilgængelige resultater fra crashtests el.lign. Det virker som om, nogle journalister prøver at få Tesla til at fremstå som en flok "amatører", der ikke lige har tænkt på, at biler skal sikkerhedsgodkendes. Amatører, som vel at mærke har designet nogle af verdens mest sikre biler. Er det sandsynligt, at Tesla begår en sådan kæmpe brøler, at de pludselig har glemt alt om sikkerhed? Eller kan det tænkes, at Cybertruck ligesom de andre Tesla modeller faktisk er designet til at være sikker, men at journalister og de "eksperter", de har spurgt, bare ikke forstår hvordan?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 18 '19
HemligNemlig
HemligNemlig Dec 18 '19

Jeg er med på mange vil forsvare alt Tesla gør og ser artikler som angreb osv. det tror jeg nu ikke der er grund til. Ja journalister især lever af clickbaits og sensations journalistik.

Selvfølgelig bliver bilen til noget og selvfølgelig har de en plan, men 2-3ting jeg personligt tænker på er:

Har grunddesignet ændret sig radikalt efter Teslas præsentation af model S,X og 3?
Det mener jeg ikke og det kunne jo være det journalisterne tænker kunne blive et problem i eu men ikke usa. Hvis altså designet er som præsenteret.

Ser vi forskellig firmware i usa og eu grundet forskellig lovgivning? Ja i høj grad, igen derfor kan man vel godt lave en artikel der fortæller at hvis designet fra præsentationen gennemføres vil det blive et problem at få bilen godkendt i eu men ikke usa.

Kunne det tænkes at bilen kommer i en usa og eu udgave blot med forskellig bodywork? 
Det kunne jeg sagtens forestille mig.

Ja det meste er spekulationer mine er vel ligeså gode som jeres ;)

MOS
MOS Dec 18 '19
Citat fra HemligNemlig

Jeg er med på mange vil forsvare alt Tesla gør og ser artikler som angreb osv. 

Jeg ved ikke, om denne er møntet på mig. Men jeg synes nu ikke, jeg vil forsvare alt, hvad Tesla gør. F.eks. at de har nedsat kapacitet og ladehastighed på mange biler uden ordentlig kommunikation til bilejerne. Det er ikke OK.

Men tilbage til artiklen, som jeg mener er et angreb mod Tesla. Jeg synes ikke, det er i rimeligt med den slags sensationsjournalistik, når det baserer sig på ren spekulation uden skyggen af fakta. Det kunne jo sagtens være, at Tesla allerede har indtænkt fodgængersikkerhed i designet ved at lave en blødere kollisionszone i fronten, at nogle paneler popper op og tager af for sammenstødet, en kæmpe fodgængerairbag eller noget helt fjerde, som ingen lige har tænkt på. Hvis de derimod havde konkret viden om negative crashtestresulater, så var det en anden sag.

Kunne det tænkes at bilen kommer i en usa og eu udgave blot med forskellig bodywork? 

Nej, det tror jeg ikke. Alene af den grund at det er for dyrt og besværligt rent logistisk at lave flere forskellige udgaver. Tesla har meget fokus på sikkerhed. Så hvis en EU-regel medfører bedre sikkerhed for de bløde trafikanter, som så kræver et særligt design, så vil jeg mene, at Tesla også vil bruge dette design i USA. Der er jo ingen grund til at gå på kompromis med sikkerheden for de bløde trafikanter i USA, selvom loven ikke specifikt kræver det. Særligt ikke, hvis man allerede har et sikkert design til andre dele af verden.

HemligNemlig
HemligNemlig Dec 18 '19

@MOS, niks med mindre du også mener jeg bare er en troll der forsøger at tale Tesla ned hele tiden :)

Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Dec 18 '19
HemligNemlig
HemligNemlig Aug 7 '20

Så blev det meddelt at den ikke kommer til europa, det kunne man jo også næsten sige sig selv med mindre de ændrede designet radikalt.

Mon dem der har bestilt får depositum retur?

 

 
Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Aug 7 '20
HemligNemlig
HemligNemlig Aug 7 '20
Sagde intet om de ikke gjorde skrev bare mon ;)
P85DK
P85DK Aug 7 '20

Det er jo et angreb mod amerikanske kerneværdier at Cybertruck ikke kan godkendes i EU, det skal Elon's ven Trump nok få styr på med et par executive orders etc

selsoe
selsoe Aug 7 '20

Hvor er det blevet meddelt? Link?

baldur
baldur Aug 7 '20

Gætter fortsat på at den blev for tung. Det er den ene regel der bare ikke kan gøres noget ved. Mere end 3500 kg totalvægt = lastbil. Der er ikke noget marked for en lastbil der kan accelere fra 0 til 80 på 3 sekunder.

Når det er sagt, så burde Tesla virkelig komme i gang med at designe nogle flere modeller der faktisk kan bruges. Markedet for arbejdsbiler er i sørgelig forfatning med hensyn til udbud af eldrevne køretøjer. Tesla Semi er fin nok, men hvad med en lille lastbil, en stor kassevogn, lille kassevogn, ladvogn under 3,5 ton etc, der er så mange køretøjstyper der mangler.

selsoe
selsoe Aug 7 '20

Der sker også noget på varevognsfronten. Se fx. britiske Arrival:

A R R I V A L 1st look - is this Britain's Rivian? | FULLY CHARGED for Electric Vehicles.

Og så er der selvfølgelig Rivian der har fået saltvandsindsprøjtning fra Amazon og skal levere 100.000 varevogne til dem. Peugeot har lige lanceret e-Expert og andre er også på vej. De kommer og der er stort potentiale i elektriske varevogne fordi mange kører relativt få kilometer om dagen og vil være langt billigere i drift som elbiler.

voersaa
voersaa Aug 10 '20

Spørgsmålet som på et tidspunkt må besvares er om de gældende regler for vægtgrænsen imellem personbil og lastvogn er forældede. Det vil før eller siden blive et problem når arbejdsbiler/kassevogne begynder at overskride grænsen pga batterivægt. 

Ærgeligt for dem der godt vil have en Cybertruck, hvis den ikke bliver lovlig eller kommer til Europa. Personligt er jeg nu glad for at så stor og brutal bil ikke skal køre på min børns skolevej. Iøvrigt bor jeg også i Hundige, hvor jeg forventer at mange af mine kære medborgere ville stå i kø for at få en kæmpestor, hurtig og skudsikker bil...

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Aug 10 '20
PeterE
PeterE Aug 10 '20

Uagtet 'vægtklasse' og lign, så kommer det nuværende design nok aldrig på danske plader - og det er jeg egentlig meget godt tilfreds med. Men med en lidt sikrere design, så håber jeg da at vi ser Cybertruck i DK også. Og selvfølgelig får folk deres depositum tilbage. Det plejer de i al fald. 

MartinPedersen
MartinPedersen Aug 10 '20
#97 Det lyder som nogle hyggelige naboer =) Det kræver et stort kørekort, hvis køretøjet vejer over 3.500kg, det er maksimum for B-kørekort. Selve indregistreringen derimod er ikke begrænset. Der er ingen øvre vægtgrænse på personbil M1, det er en udbredt misforståelse blandt mange.
Forummets indlæg er redigeret af MartinPedersen Aug 10 '20
baldur
baldur Aug 10 '20

Det er ligemeget hvad du kalder dit køretøj (personbil M1 eller andet). Færdselslovens §43 stk 2 foreskriver at køretøjer over 3500 kg totalvægt, der ikke er en bus, højest må køre 70 km/t. Dog må der køres 80 km/t på motorvej jævnfør stk 4.

AgentP
AgentP Aug 10 '20

Please. Ikke den diskussion igen om kørekort og vægtklasser.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »