Loading...
dk

Lader din model S også langsomt - så bliv en del af gruppesøgsmålet mod Tesla | Tesla Forum

Ledsager
Ledsager May 23 '21

Den nedsatte batterikapacitet har vi kun viden om på Model S 85 og 70. Og kun på nogle biler. Ud over den aldersmæssige nedgang i kapacitet som alle med en elbil vil opleve så har nogle biler mistet 15-20 %. 

P85DK
P85DK May 23 '21

@HemligNemlig - fint du mener du har styr på det, men et gruppesøgsmål er på ingen måde simplere end et enkelt søgsmål. Lad os sige der er 150 deltagere i søgsmålet på nuværende tidspunkt, alene administrationen af disse 150 deltagere tager ganske meget tid hos advokaten.

På nuværende tidspunkt vil jeg tro at advokaten har brugt mindst 200 timer på sagen. Det er inkl. opstart, møder med styregruppen, skriv til Tesla, forberedelse og udarbejdelse af sagen til godkendelse som gruppesøgsmål etc etc. Hertil kommer så hele administrationen af medlemmerne i søgsmålet, indsamling og strukturering af alles informationer, kommunikation til deres forsikringsselskaber, rykke for manglende indbetaling, manglende informationer, telefon og mails til diverse medlemmer som synes de har et spørgsmål som styregruppen ikke kan svare på. Så er der oplysning om søgsmålet og endnu en rekrutteringsrunde og endnu mere administration af medlemmer.

Og så er sagen ikke engang begyndt ordentlig endnu, der er ikke engang berammet en dato i byretten og denne sag kommer helt sikkert til landsretten, hvis der ikke laves forlig inden.

Nu ved jeg ikke hvad du mener at en advokat tager i timen i sådan en sag, men selv 1.500 kr. vil være i den lave ende. Husk at det en advokat tager i timen intet har at gøre med den timepris han må tage når han er i retten. Det er en dårlig forretning for en advokat at stå i retten, da han kan sælge den time meget dyrere uden for retten.

Alene administration, kommunikation frem og tilbage i løbet af sagen til medlem, forsikring etc. vil være minimum én time pr. medlem i løbet af hele sagen. Det vil sige at hvert medlem kun bidrager med 2.500 kr. til selve sagen. Eller måske en times eller 1,5 timers advokatarbejde pr. medlem.

Så hvad er det du mener denne sag vil komme til at koste i advokatregning hvis du mener at 4.000 kr. pr. deltager er alt for dyrt?

Eller holder du bare fast at du har godt styr på det og mener det er for dyrt uden at være mere konkret om hvad du mener det bør koste?

Man siger at når man laver budgettet for fx et byggeprojekt i sit hoved, så skal man nok gange det med 2 for at få et realistisk budget hvor alle detaljer er gennemarbejdet og så kommer der noget uforudset alligevel. Man kan sagtens sige det samme om et sagsanlæg.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 23 '21
Ledsager
Ledsager May 24 '21

Tak for linket Noogi. Dejligt at det vi startede i Danmark ved et møde i Hedensted og nedsættelsen af en styregruppe med efterfølgende stor opbakning til et gruppesøgsmål har givet et resultat i Norge, nu bliver synliggjort andre steder i verden. 

jramskov
jramskov May 26 '21

Den norske sag blev også kort nævnt i denne Tesla podcast/Youtube kanal: https://youtu.be/tAFryYIGHTQ

heinzemann
heinzemann May 26 '21

Hejsa, er det for sent at melde sin interesse for sagen?

MOS
MOS May 26 '21
Citat fra heinzemann

Hejsa, er det for sent at melde sin interesse for sagen?

Nej, du kan stadig nå det. Tilmeldingsfristen er 25. juni. Læs brevet fra advokaten i indlæg 647.

Ledsager
Ledsager May 26 '21
I fortsættelse af den oprindelige indkaldelse til tilmeldelse til gruppesøgsmål, kan jeg nu oplyse, at Retten i Hillerød har godkendt, at også ejere af Tesla modeller S 85 og 85+ er en del af gruppesøgsmålet.   Der gælder de samme tilmeldingsbetingelser og vilkår omkring sikkerhedsstillelsen m.v., som gælder for de øvrige Tesla ejere.
P85DK
P85DK May 27 '21

Så kom Tesla ud af busken - 'Det som har skjedd, er at vi ikke har vært kjent med forliksklagen eller tilsvarsfristen, og forliksrådet avgjorde derfor dessverre saken i en fraværsdom. Vi er ikke enige i konklusjonen, og har begjært saken oppfrisket for få den behandlet på en ordentlig måte, sier han til Tek.no.'

hmmmm - det er vist deres egen skyld?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/mBAebg/tesla-vil-anke-norsk-batteri-dom-ikke-enige-i-konklusjonen?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row30_pos1

cth
cth May 27 '21

Jeg ved ikke om det er prisen for prisbillige Teslaer...men deres organisation er tydeligvis ikke særlig professionel.

Det ser vi jo gang på gang.

jramskov
jramskov May 27 '21

Tjekker de ikke deres postkasse? 

Kiefer
Kiefer May 27 '21

Så nåede dommen også Ekstra Bladet:

https://ekstrabladet.dk/biler/tesla-doemt-risikerer-milliardudbetaling-til-ejere/8598381

Ledsager: Det at S85 og S85+ også er en del af sagen. Den forstår jeg ikke, er det ikke netop S85 og S85+ det hele drejer sig om?

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer May 27 '21
MOS
MOS May 27 '21

"Før helgen ønsket ikke Tesla å kommentere saken, men nå er kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland noe mer snakkesalig.

– Det som har skjedd, er at vi ikke har vært kjent med forliksklagen eller tilsvarsfristen, og forliksrådet avgjorde derfor dessverre saken i en fraværsdom. Vi er ikke enige i konklusjonen, og har begjært saken oppfrisket for få den behandlet på en ordentlig måte, sier han til Tek.no."

Yeah, right! Før hed det sig bare "ingen kommentarer", når de blev spurgt til sagen. Nu kender de så pludselig ikke noget til, at der overhovedet skulle have været en sag. Det er da totalt utroværdigt. Håber ikke, at forliksrådet er så dumme, at de hopper på den løgnehistorie og vælger at genoptage sagen. Det må da være tydeligt, at Tesla blot er ude på at forhale sagen.

Hvis man ikke engang møder op, så har man vist foragt for det retslige system og at man er pænt ligeglad med sagens udfald. Tesla burde således have mistet brokkeretten og dermed retten til at anke sagen videre i systemet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 27 '21
SuneH
SuneH May 27 '21
Citat fra P85DK

Nu ved jeg ikke hvad du mener at en advokat tager i timen i sådan en sag, men selv 1.500 kr. vil være i den lave ende. 

I 2011 blev jeg stævnet i en sag om en bolighandel, og havde i den forbindelse brug for en advokat. Timeprisen var dengang 3.500 for en "no-name" advokat uden dyrt kontor mm.

Jeg tænker timeprisen er steget en del siden. Mon ikke det nærmere er 4000 eller 4200,- nu om dage? 

Kiefer
Kiefer May 27 '21

MOS: Helt enig, kunne have været fint med en norsk journalist der måske havde været en anelse mere kritisk og spurgt ind til, at hvis de ikke kendte til sagen, hvordan kunne det så være de ikke havde nogen kommentarer til vores spørgsmål angående sagen før...

Virker som et ret dårligt eksempel på damage control...

MOS
MOS May 27 '21

Det er blot opportunisme. Før ville Tesla ikke have vundet noget ved at kommentere på sagen, vel sagtens fordi de har en dårlig sag. Når de så ikke kan komme længere med den strategi, skifter de hest. Nu hedder det sig, at de ikke vidste, at der var en sag, fordi de så på den måde håber at kunne købe sig noget tid.

Jeg kunne i stedet for godt tænke mig at opleve lidt mere moralsk integritet, imødekommenhed, ærlighed og ansvarlighed.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 27 '21
Johannelund
Johannelund May 27 '21
Tjaa vedrørende den norske sag, så mødte Tesla slet ikke op, og derfor blev byretsdommen kun baseret på sagsøgernes fremstilling. Så monstro den bliver nok anket, nu har Tesla jo alle vin nummer på dem der sagsøgte, dvs de 36 ud at en skare på ca 10.000 biler
Ledsager
Ledsager May 27 '21

Kiefer: Der er en række modelbetegnelser og ikke alle var repræsenteret, da vi indleverede sagen for mange måneder siden. Siden er alle model S 85 og 70 nu repræsenteret og derfor skulle retten opdateres og godkende dem.

Ledsager
Ledsager May 27 '21

Artikel fra JyllandsPosten og fra Tek.no om sagen om forlænget ladetid

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/mBAebg/tesla-vil-anke-norsk-batteri-dom-ikke-enige-i-konklusjonen

Bjergene
Bjergene May 27 '21

Udskiftet hovedbatteri pga. nedbrud fra 85 kW til 90 kW batteri. (Ved opladning til 100% på Supercharger)
Jeg har en 85S P58918 indregistreret december 2014, som fik udskiftet hovedbatteri i sommeren 2019 til et 90 kW batteri.
På skærmen ved ladning angives nu som en Model S90.
Er der nogen som har kendskab til, hvorvidt min bil nu betragtes som en Model S90 - og ikke kommer ind under omtalte begrænsninger ved Superchargere/Rækkevidde.
(Har ikke i lang tid ladet på Supercharger - kun forsøgt i søndags, hvor jeg oplevede, at ladegrænse automatisk sattes til 80%. Denne kunne dog flyttes til f.eks 90%)
Til daglig på hjemmelader - lader jeg til 90% og har ikke umiddelbart set nogen ændring i kapacite/rækkevidde siden erstatnings batteri blev isat.
Spørgsmålet er - hvorvidt jeg er omfattet at dette søgsmål og bør tilmelde mig??

Sider: «« « ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 ... » »»