Loading...
dk

Lader din model S også langsomt - så bliv en del af gruppesøgsmålet mod Tesla | Tesla Forum

ElPeter
ElPeter Jul 28 '21

På vores sommerferie bemærkede jeg at vores 85D virkede lidt ekstra oplagt ved superchargeren og idag foretog jeg en ladning mens jeg noterede hastigheden. I forhold til en tilsvarende måling for et års tid siden ladede den med ca 10 kW mere op til 20-25 % hvorefter forskellen indsnævredes. Ikke det store, men umiddelbart kunne det jo tyde på at Tesla stadig optimerer på ladekurven, det vil jeg i hvert fald gerne tro :-)
På begge målinger er benyttet Navigate to. Luften var 25 C idag, jeg noterede ikke temperaturen på målingen sidste år. Er på 2021.4.18.2 (MCU2).

Ledsager
Ledsager Jul 28 '21

Ved ikke med andre, men jeg er på 2020.48.37.2 og er godt nok lige blevet adviseret om en update, som jeg ikke har installeret, da jer er i udlandet på sommerferie. Min ladekurve er noget lavere end ovenstående.

KimT
KimT Jul 28 '21

Jeg fik 2020.48.37.6 for 1 uge siden, og jeg tror næsten min ladekurve er blevet hævet med minimum 5kW - måske 10. Jeg har ikke været over 100 (kW + SoC) i lang tid i min 70D, men det er jeg nu. Var forbi Køge i mandags, så har kun 1 måling

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 28 '21
Ledsager
Ledsager Jul 29 '21

Jeg undre mig bare over at ElPeter har en software der siger 20.21.4.18.2 som lyder som en nyere version. 

ElPeter
ElPeter Jul 30 '21
@Ledsager: Jeg har lige fået installeret en MCU2 og den har 2021.4.18.2. Jeg bemærkede først den lidt bedre ladehastighed mens jeg stadig havde MCU1 og version 2020.48.x.x, men jeg fik ikke lavet en systematisk måling - så jeg tror egentlig at forbedringen var der allerede med 2020.48.x.x (husker ikke nøjagtig version).
Ledsager
Ledsager Jul 30 '21

@ElPeter: Var din MCU1 stået af eller er det blot en serviceudskiftning?

Bianco
Bianco Jul 30 '21
Quote from KimT

Forslag til forlig i den amerikanske sag omkring nedsat cellespænding http://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-agrees-pay-15-mln-settle-claims-over-temporary-battery-voltage-reduction-2021-07-29/

Er det rigtig forstået at Tesla foreslår ca. 4.000,- kr i kompensation for at Tesla sænkede batteriets maks. kapacitet = rækkevide med 10% i 10 måneder? 

ElPeter
ElPeter Jul 30 '21
@Ledsager: Jeg valgte selv at opgradere til MCU2 fordi:
1) SD kort var røget så navigation virkede ikke (og Tesla var ikke så glade for min 3. parts emmc)
2) Den lille skærm var begyndt at delaminere
3) 3G udfases snart og har i øvrigt elendig dækning i Tyskland, håber 4G er bedre.
4) MCU1 er sløv og der har været så meget bøvl efterhånden.
5) Ny gadget er altid godt.

Jeg tænker de fleste af de 12.000 kommer hjem på gensalgsprisen og jeg skulle under alle omstændigheder have brugt mindst 4-5.000 på SD og 3G og den lille skærm ville alene koste 12.500 at skifte hvis jeg ville det.

Jeg synes det er meget fair af Tesla at tilbyde MCU-opgradering til en rimelig pris, ligesom også CCS opgraderingen er rimelig.

Jeg sludrede for øvrigt med en ret vidende medarbejder, han sagde bl.a. at prisen på et udskiftningsbatteri 85/90 er 125.000 og de håber at få det ned på 80.000. Ikke at de havde solgt nogen i DK endnu, men det er altså worst-case hvis man får problemer efter de 8 år.
Kiefer
Kiefer Jul 30 '21

Men det viser jo blot at Tesla har valgt at indgå forlig igen igen inden sagen reelt kommer for retten.

Elpeter, det er jo heldigvis en subjektiv holdning og noget man skal gøre op med sig selv, om man mener man har gjort en god handel når man skifter fra MCU1 til MCU2. :)

P85DK
P85DK Jul 30 '21
Citat fra ElPeter @Ledsager:

Jeg tænker de fleste af de 12.000 kommer hjem på gensalgsprisen

Jeg kan følge dig i de 5 punkter du satte op, men lige med ovenstående tror jeg du regner små 11-12.000 kr. forkert ;-) Måske en vælger din over en anden der er til salg ...

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 30 '21

Det er da at tage groft p** på sine kunder at tilbyde en så latterlig kompensation. Det betyder dog at de nu endelig anerkender at de bevidst har nedsat hastigheden.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jul 30 '21
Bianco
Bianco Jul 30 '21
Quote from Gustavsfar1

Det er da at tage groft p** på sine kunder at tilbyde en så latterlig kompensation. Det betyder dog at de nu endelig anerkender at de bevidst har nedsat hastigheden.

Jeg tror denne sag kun drejer sig om batteriets max volt, og dermed kun om batteriets kapacitet (max range). Og det dermed ikke handler om hvor mange amperer man kan lade (ladehastighed) - altså noget helt andet end det den danske retssag handler om. 

NOELON
NOELON Jul 30 '21

Men godt nok bemærkelsesværdigt at kunderne der har anlagt sag får $625 hver, men advokaterne(incl omkostninger) får $410.000. Håber det afspejler Amerikanske tilstande og ikke de kommende Danske.

Ledsager
Ledsager Jul 30 '21

Helt rigtigt som @Bianco skriver: US sagen handler kun om rækkevidde/nedsat kapacitet. Vores sag handlet først og fremmest om ladehastighed. For de af os som i en periode har haft nedsat rækkevidde er det rart at vide, at der er noget at hente erstatningsmæssigt også på den front. 

Kiefer
Kiefer Jul 30 '21

TSLA: Er det ikke meget normalt i den type amerikanske sager, at advokaterne tager op i mod halvdelen af erstatningen?

Men ellers er det mest interessante her vel netop, at Tesla igen igen har indgået et forlig med modstanderen.

/Martin

MOS
MOS Jul 31 '21

Jeg synes, det interessante er dels erstatningens størrelse og dels, at den skal ses i lyset af, at Tesla jo har løst og fikset problemet nu, således at erstatningen dækker den reducerede brugsværdi ved den kortere rækkevidde i en begrænset periode og ikke i resten af bilens levetid.

Mht. nedsat ladehastighed, så er problemet mig bekendt stadig ikke løst, så vi har fået vores originale ladehastighed tilbage. Skulle det alligevel ske, så vil jeg nok realistisk forvente en erstatning i nogenlunde samme størrelsesorden, måske lidt højere, da perioden jo allerede har varet længere end for den anden sag med nedsat rækkevidde. Men hvis den nedsatte ladehastighed ender med at blive permanent i resten af bilens levetid eller blot i resten af batteriets garantiperiode (hvilket meget tyder på), så vil jeg naturligvis forvente en væsentlig større erstatning. En væsentlig større erstatning vil også give Tesla et incitament til at finde en anden (billigere) løsning, der er rimelig og acceptabel for de involverede parter.

Johannelund
Johannelund Jul 31 '21
mener nu at det godt kan hænge sammen, ladehastighed og rækkevidde, Der kunne jo forekomme overspænding på nogle celler der er designet til 4,2 volt med helt op til 4,35 volt, dette kunne ske hvis man ladede 100% og batteriet blev for varmt, og en overspænding kunne resultere i batteribrand, denne overspænding løste Tesla ved at nedsætte ladehastigheden, så man holdt sig til max 4,2 volt, hvilket var det batterikølesystemet kunne klare.
At advokaten indgik forlig med Tesla, med den lave erstatning, kunne jo måske også skyldes, at han kunne se at sagsøgerne måske ville tabe, og en amerikansk sagfører får jo kun penge hvis han vinder.
Gustavsfar
Gustavsfar Jul 31 '21

Ideen om potentielt at kunne tabe en sådan sag, hvor sælger beviseligt har ændret på køber/ejers ejendel, håber jeg virkelig for alle forbrugere i et retssamfund ikke kommer til ske, da det potentielt vil åbne for en sand lavine softwareopdateringer til alle iot brugsgenstande som stiller kunden med et ringere produkt end det som oprindeligt er blevet solgt. Apple tabte deres sag og det håber jeg virkelig også at tesla gør. Alt andet krænker forbrugernes retssikkerhed.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jul 31 '21
Sider: «« « ... 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 ... » »»