Loading...
dk

Lader din model S også langsomt - så bliv en del af gruppesøgsmålet mod Tesla | Tesla Forum

P85DK
P85DK Nov 29 '23
Citat fra PeterE
Citat fra MOS
Citat fra PeterE

Jeg vil nu alligevel mene at du kan sælge bilen alligevel. Søgsmålet er imellem dig og Tesla, ikke din bil.

Problemet er måske, at Steens bil formentlig skal bruges som bevismateriale ifm. test af ladehastigheden. Hvis Steen sælger bilen, så er det ikke givet, at køberen vil samarbejde om at lade bilen blive testet. Der er naturligvis andre biler i søgsmålet, som har samme, langsomme ladehastighed, men hvis parterne skal blive enige om at udføre testen på en anden bil, så har Tesla endnu en kæp, de kan stikke i hjulet for at forsinke sagen yderligere.

Du er et godt menneske Mark :) Jeg vil nu altså tro at Tesla snart har nået max på forhalingskontoen...

Det er en principel sag for Tesla, de er stadig ikke kommet ud over trin 1 på en trappe med mange mange trin.

Lad os (optimistisk) gætte på at det tager 2 år mere før der er en første retsafgørelse som Tesla taber, så vil de utvivlsomt anke sagen og så kører den måske 3 år mere. Da en eventuel erstatning er af enmarkant størrelse, så kan der muligvis være en ny appelmulighed derefter. Lad os antage at Tesla taber alt med et brag, så begynder kampen med at få dem til at punge ud.

Lad os sige at Tesla har held til at vise at hvert batteri/bil er unikt, så derfor skal hver bil kører en seperat sag ... der er mange muligheder endnu.

Jeg er enig i at Ledsager bør kunne skifte forsikringsselskab midt i sagen, da 'skaden' er sket, anmeldt og accepteret af hans forsikringsselskab. Jeg tror ikke han kan sælge bilen, da den er en del af sagen

Ledsager
Ledsager Nov 29 '23

Med de forventninger til tidshorisonten til sagen som I skriver, skal jeg måske til at lave noget Crowdfunding, så jeg kan købe en ny bil til at bruge i det daglige mens Model S’en gemmes til sagen (:

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager Nov 29 '23
P85DK
P85DK Nov 29 '23

Jeg kan nok fremskaffe en Peugeot 208 diesel du kan få kvit og frit - en af de sjældne uden partikelfilter

Andersen
Andersen Nov 29 '23

Tak for svarene - kan godt se, at det åbenbart kræver god tålmodighed :) og stor tak til Ledsager.

Nogen der kender til udfaldet af sagen mod Tesla i Norge ?   

PeterE
PeterE Nov 30 '23
Citat fra Andersen

Tak for svarene - kan godt se, at det åbenbart kræver god tålmodighed :) og stor tak til Ledsager.

Nogen der kender til udfaldet af sagen mod Tesla i Norge ?   

Med mindre det er en ny sag i Norge, så blev den første sag i Norge jo lukket i en fart fordi Tesla valgte at udeblive fra retsmødet...og de norske Tesla-ejer fik deres (omregnet) 100k i hånden. Som jeg husker det. 

Ledsager
Ledsager Nov 30 '23

Næ, den norske sag er ikke overstået. Det var i tingsretten at Teslaejere fik 100.000. Men da Tesla ankede til det der svarer til vores byret, er sagen endnu ikke afgjort. Tingsretten er en slags forligsinstitution hvor Tesla udeblev fra mødet. Men ingen dom så vidt jeg ved i Norge. 

MOS
MOS Nov 30 '23

Jeg har fået følgende svar fra advokaten i den norske sag mod Tesla, hvor jeg var ét blandt flere vidner:

-----------------------

Det kom dom allerede i sommerferien. Vi tapte, heldigvis uten at våre klienter ble dømt til å betale Teslas (betydelige) sakskostnadskrav.

Tingretten mente at ladetidene vurdert opp i mot markedsføringen isolert tilsier at oppdateringen gjorde bilene mangelfulle. Dommeren mente imidlertid at siden oppdateringen ble gjort av hensyn til brannsikkerhet, var den å anse som en forbedring av bilene, og dermed noe Tesla hadde adgang til å gjennomføre. Resonnementet innebærer at en produsent kan selge en mangelfull vare og utbedre mangelen ved å påføre varen en ny mangel. Såfremt mangel nr. 1 var "verre" enn mangel nr. 2, vil produsenten ikke kunne møtes med et mangelsansvar. Dette er etter vårt syn feil juss. Dommen er tilgjengelig for allmennheten og følger derfor vedlagt.

Vi har anket til Borgarting lagmannsrett. Saken vil sannsynligvis komme opp etter sommeren 2024. 

-----------------------

Så indtil videre står det altså 1-1. Det bliver spændende at se, hvad ankesagen ender med...

Hvis nogen er interesserede i detaljerne i dommen, så send en PM med din e-mail adresse, så kan jeg maile udskiften af dommen. Den fylder 22 sider.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 30 '23
SuneH
SuneH Feb 9 '24

Hvad er status på hvordan denne sag står i Danmark? Jeg fik desværre aldrig tilmeldt mig gruppesøgsmålet, så min eneste kilde til information er dette forum.

Mail evt. gerne info "bagom" til sune_x@hermit_x.dk (fjern begge '_x') som er indsat aht spamrobotter 

P85DK
P85DK Feb 9 '24
Citat fra MOS

Jeg har fået følgende svar fra advokaten i den norske sag mod Tesla, hvor jeg var ét blandt flere vidner:

-----------------------

Det kom dom allerede i sommerferien. Vi tapte, heldigvis uten at våre klienter ble dømt til å betale Teslas (betydelige) sakskostnadskrav.

Tingretten mente at ladetidene vurdert opp i mot markedsføringen isolert tilsier at oppdateringen gjorde bilene mangelfulle. Dommeren mente imidlertid at siden oppdateringen ble gjort av hensyn til brannsikkerhet, var den å anse som en forbedring av bilene, og dermed noe Tesla hadde adgang til å gjennomføre. Resonnementet innebærer at en produsent kan selge en mangelfull vare og utbedre mangelen ved å påføre varen en ny mangel. Såfremt mangel nr. 1 var "verre" enn mangel nr. 2, vil produsenten ikke kunne møtes med et mangelsansvar. Dette er etter vårt syn feil juss. Dommen er tilgjengelig for allmennheten og følger derfor vedlagt.

Vi har anket til Borgarting lagmannsrett. Saken vil sannsynligvis komme opp etter sommeren 2024. 

-----------------------

Så indtil videre står det altså 1-1. Det bliver spændende at se, hvad ankesagen ender med...

Hvis nogen er interesserede i detaljerne i dommen, så send en PM med din e-mail adresse, så kan jeg maile udskiften af dommen. Den fylder 22 sider

Havde overset denne? Fremførte Tesla specifikt at det var af hensyn til brandsikkerhed at begrænsningen blev indført eller er det noget dommer/referant har tolket som årsag?

PeterE
PeterE Feb 12 '24

Den havde de fleste vist overset, og som jeg ser det, så står den altså ikke 1-1 på nogen måde. Tesla har ingenting tabt overhovedet. Og taktikken med at trække sagerne i langdrag virker selvfølgelig. Det seneste argument om sikkerhed er svært at argumenterer imod, uanset hvor tyndt det lyder.

MOS
MOS Feb 12 '24

Sikkerhed er selvfølgelig vigtigt. Hvis Tesla mener, at der er overhængende risiko for, at bilen bryder i brand, så har de vel en forpligtelse til at gøre, hvad de kan for at undgå dette. Men det betyder ikke, at de bare kan forringe bilen på andre parametre og ellers lade stå til. I modsat fald ville en ICE fabrikant i et ekstremt scenarie kunne fikse en bils brand(u)sikkerhed ved at fjerne motor og benzintank. Værsgo - nu er din bil brandsikker, men den kører ikke så godt længere...

Jeg ville til nøds acceptere Teslas forringelse af ladehastigheden som et fix i en midlertidig periode, mens der - inden for en rimelig tid - blev fundet en permanent løsning, der fikser brand(u)sikkerheden og ikke i øvrigt medfører væsentlige forringelser af mit produkt på andre områder. Jeg ville også forvente fuld åbenhed og løbende information om, hvad der er galt, hvad Tesla gør for at fixe problemet og hvad den forventede tidshorisont er. Men det lader til, at Tesla totalt ignorerer dette, prøver at bortforklare, snakker udenom og generelt ikke udviser det mindste tegn på at have til hensigt at løse problemet. Det er jo derfor, der nu kører flere retssager.

P85DK
P85DK Feb 12 '24

Igen - har Tesla eksplicit skrevet at det skyldtes brandfare? Jeg har indtil nu kun hørt om det som spekulationer fra 3. part. Men har Tesla i denne sag i deres processskrift skrevet at det skyldes brandfare eller er det bare endnu engang nogle der tolker?

MOS
MOS Feb 12 '24

Jeg ved det ikke med sikkerhed, om Tesla specifikt har nævnt det med brandfare ifm. retssagen. Men det fremgår i hvert fald i nogle af de interne Tesla dokumenter, som er fremkommet ifm. sagen.

P85DK
P85DK Feb 12 '24

Interessant, nogle dokumenter du har set og kan dele?

Alligevel vildt at det ikke er blevet til en tilbagekaldelse, selvom det kunne løses med en SW opdatering - selvfølgelig på bekostning af andre ting

MOS
MOS Feb 12 '24

Jeg er ikke sikker på, det er noget, jeg må dele. Det er nogle dokumenter, jeg har fået udleveret ifm. den norske retssag, fordi jeg var vidne i sagen. Men ja, der er noget af det, jeg har set og læst. Der er dog flere tusinde sider, så det meste har jeg bare skimmet.

Gustavsfar
Gustavsfar Feb 12 '24

Uanset hvad, så er det dybt problematisk og krænker kundernes retssikkerhed hvis Tesla ikke kommer til at bøde for dette retsmæssige og moralsk forkastelige stunt på den ene eller anden måde!

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Feb 12 '24
MOS
MOS Sep 20 '24

Så er der nyt i den norske sag mod Tesla om reduceret ladehastighed, som har kørt parallelt med den tilsvarende sag her i Danmark. Der er i går kommet en dom fra lagmannsretten i Norge (svarer til landsretten i DK) i ankesagen, hvor retten har givet sagsøgerne medhold og dømt imod Tesla. Tesla skal betale hver af bilejerne 50.000 NOK for værditab på bilen samt betale alle sagsomkostninger. Der er en måneds frist til at anke til Høyesterett, men de tager kun sager af principiel karakter.

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 21 '24

Med den nuværende norske kronekurs er det lidt over 30k danske. Hvor meget var kravet på?

MOS
MOS Sep 21 '24
Citat fra Gustavsfar

Med den nuværende norske kronekurs er det lidt over 30k danske. Hvor meget var kravet på?

"(...) et beløp utmålt etter rettens skjønn, med tillegg av forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer."

Lagmannsretten har overvejet, om Tesla skulle betale erstatning ud fra bilens værditab eller ud fra ud fra udbedringsomkostningerne (aka nyt 90 kWh batteri). Lagmannsretten mente, at manglen ikke var en rådighedsmangel, men en almindelig mangel, som ikke har betydning for bilens funktion, udover at hurtigladning tager længere tid. Ud fra manglens betydning og bilens alder og værdi samt miljø- og bæredygtighedshensyn, mente Lagmannsretten ikke, at Tesla var forpligtet til at rette manglen ved at bytte batteripakken. Derfor blev erstatningen fastsat ud fra bilens værditab.

Bilernes købspriser varierede fra 663.150 NOK til 773.900 NOK. Jeg bemærker, at det er væsentligt lavere priser end de danske, og at værditabet for de norske biler formentlig må antages at være proportionelt lavere end de tilsvarende danske. Man kan derfor godt argumentere for, at en tilsvarende erstatning i Danmark bør være væsentligt højere.

cth
cth Sep 23 '24

jeg håber i hvert fald at i får i erstatning. Det har i fortjent.

Sider: «« « ... 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 »