S70D sept 15
ca. 10% mindre kapacitet og som alle andre, betydeligt længere ladetid på suc.
S70D sept 15
S70D sept 15
Mack - har du en ladekurve fra 0 til 100% på din 70D? Jeg er ikke kommet til det endnu, men jeg laver kurven på vores 70D den kommende fredag. Vh Peter
Og når Bjørn så skriver at de ladeurver betyder en 12 minutters forringelse fra 10% til 80% - eller noget i den stil, så oplever jeg at det er voldsomt at nedtone udfordringen. Min egen 85D opladning var tæt på en halv time og er nu tættere på en time.
Men ok, og jeg skal nok lade sølvpapirshatten blive derhjemme, Bjørn er vist nu på sin 4 Tesla betalt af Tesla. Jeg dømmer ikke, synes bare at det er et opmærksomhedspunkt ift uvildighed.
Min ladning fra 20 -> 80 pct var i gamle dage 39 min, og nu 51 min. Det er 31 pct længere tid.
Min ladning fra 10 -> 50 pct var i gamle dage 19 min, og nu 25 min. Det er 32 pct længere tid.
@PeterE
Er du sikker på, at du sammenligner opladningstider under samme betingelser? Og at du ikke overdriver? Jeg går ud fra, at du er klar over, at SoC, batteritemperatur m.m. har stor indflydelse på ladehastigheden. Mine egne observationer og andre målinger, jeg har set, stemmer meget godt overens med TeslaBjørns målinger.
Hvis du vitterligt mener, at der er tale om en fordobling af ladetiden på din bil, så er det nyt for mig og et væsentligt input ifm. ladesagen. Jeg vil meget gerne se dokumentation for det i form af en ladekurve, helst sammen med målinger af batteritemperaturen eller alternativt en beskrivelse af udetemperaturen og hvor langt/hurtigt der er blevet kørt lige inden opladningen.
@PeterE
Er du sikker på, at du sammenligner opladningstider under samme betingelser? Og at du ikke overdriver? Jeg går ud fra, at du er klar over, at SoC, batteritemperatur m.m. har stor indflydelse på ladehastigheden. Mine egne observationer og andre målinger, jeg har set, stemmer meget godt overens med TeslaBjørns målinger.
Hvis du vitterligt mener, at der er tale om en fordobling af ladetiden på din bil, så er det nyt for mig og et væsentligt input ifm. ladesagen. Jeg vil meget gerne se dokumentation for det i form af en ladekurve, helst sammen med målinger af batteritemperaturen eller alternativt en beskrivelse af udetemperaturen og hvor langt/hurtigt der er blevet kørt lige inden opladningen.
Du har 100% ret, mit udsagn er behæftet med usikkerhed. Det er min oplevelse og den er naturligvis subjektiv, jeg har ikke ladetider eller kurver fra 'dengang det var godt' - for hvad skulle jeg med dem. Nu er jeg lidt klogere og samler og samler evidens.
Du har 100% ret, mit udsagn er behæftet med usikkerhed. Det er min oplevelse og den er naturligvis subjektiv, jeg har ikke ladetider eller kurver fra 'dengang det var godt' - for hvad skulle jeg med dem. Nu er jeg lidt klogere og samler og samler evidens.
Pyt med ladekurver fra dengang. Vi har masser af dokumentation på opladningstider og ladekurver fra "dengang, det var godt".
Men hvis du har nogle nye data, så må du meget gerne dele dem her.
Edit: Det ser ud til, at du kom mig i forkøbet. Jeg kigger lige på dine data og vender tilbage med kommentar.
Er selvfølgelig også delt med Tesla, jeg bruger SuC sjældent - men det betyder at min sult på langture er væk, og at bilen er vanskellig at sælge.
@PeterE
Jeg har lige kigget på dine data. Ladeeffekt og ladetider ligner meget det, som jeg ser på min egen bil og har målt på andre biler, samt hvad man ellers kan finde på nettet (herunder TeslaBjørns data). Så din bil er vist ikke ramt værre end alle andres (hvilket dog også er slemt nok!).
Hvis man endelig skal sige noget, så lader den med pænt høj effekt (121 kW ved 10% SoC), hvilket er lidt højere end forventet. Jeg har dog set dette fænomen en del gange, hvor den starter meget højt, men hurtigt falder tilbage i løbet af et par minutter. Det ser altså ud til, at Teslas nye ladeprofil accepterer en forhøjet ladeeffekt ganske kortvarigt lige i starten af ladeforløbet, hvorefter den falder ned og følger den sædvanlige ladekurve. Jeg gætter på, at det også er, hvad du har set? Og at din opladning i dette tilfælde startede ved 10%?
@PeterE
Jeg har lige kigget på dine data. Ladeeffekt og ladetider ligner meget det, som jeg ser på min egen bil og har målt på andre biler, samt hvad man ellers kan finde på nettet (herunder TeslaBjørns data). Så din bil er vist ikke ramt værre end alle andres (hvilket dog også er slemt nok!).
Hvis man endelig skal sige noget, så lader den med pænt høj effekt (121 kW ved 10% SoC), hvilket er lidt højere end forventet. Jeg har dog set dette fænomen en del gange, hvor den starter meget højt, men hurtigt falder tilbage i løbet af et par minutter. Det ser altså ud til, at Teslas nye ladeprofil accepterer en forhøjet ladeeffekt ganske kortvarigt lige i starten af ladeforløbet, hvorefter den falder ned og følger den sædvanlige ladekurve. Jeg gætter på, at det også er, hvad du har set? Og at din opladning i dette tilfælde startede ved 10%?
Tak Mark, så langt så godt - som man siger. Jeg startede opladning ved 9% SoC og der ved effekten 126 kW. Og ja, det er præcis hvad jeg har set alle de seneste gange jeg har besøgt en SuC; En kortvarig høj ladeeffekt, som så falder markant på ret kort tid.
Gruppen har nu også en Facebook side med navnet: "Tesla-ladning". Kom og vær med
https://www.facebook.com/groups/teslabatterigate
Min er præcis 1 time og 3min om at lade fra 0-80% perfekte konditioner som var aftalt og godkendt af Tesla inden måling. Jeg har alt dokumenteret og Tesla er i gang med at kigge det igennem.
Så jeg kan heller ikke genkende TeslaBjørns neddrosling af problematikken, og lidt spøjst at præcis han først kommer på banen efter mere end et år og massere af dokumentation på at det ikke kun er få minutter den er langsommere.
Hvis Tesla forærede mig biler for 3-4 mio dask, så ville jeg også gerne bilde dig hvad som helst ind :))Min er præcis 1 time og 3min om at lade fra 0-80% perfekte konditioner som var aftalt og godkendt af Tesla inden måling. Jeg har alt dokumenteret og Tesla er i gang med at kigge det igennem.
Så jeg kan heller ikke genkende TeslaBjørns neddrosling af problematikken, og lidt spøjst at præcis han først kommer på banen efter mere end et år og massere af dokumentation på at det ikke kun er få minutter den er langsommere.
@Johanneslund: Du misser helt pointen fordi du fokuserer på din egen andedam. Det Tesla har gjort er at de har ændre specifikationen for 1.000 vis af S/X ejere EFTER at de har købt bilen. Det er tyveri og snyd og skal selvfølgelig straffes - uanset at du er ok med deres tyveri.