https://www.dr.dk/drtv/se/kontant_-elbiler-fyldt-med-fejl_287226
Ja, man skal lige huske at programmet generelt er ret ensidigt. Dvs. de har nærmest besluttet hvad pointen skal være og skrevet historien før de reelt har undersøgt sagen. Det er ikke for at forsvare VW, men synes heller ikke det er alt for kønt det arbejde Kontant laver.
@jramskov: forstår ikke hvad du mener. Hvad er ensidigt og hvilken pointe synes du var besluttet på forhånd før sagen var undersøgt? Ingen tvivl om at VW har prioriteret profit før anstændighed både overfor køberne og fællesskabet. Helt på linie med Dieselgate! Jeg kan da kun håbe på at EU går ind i dette og uddeler bøde(stor) for at underminere reglerne ved at sælge til sig selv og score profit.
Jeg tror ikke engang jeg gider tælle alle de dage vores model X var på værksted de første 6 måneder vi havde bilen...
Det startede jo allerede den dag vi fik bilen, vi kørte hjem i en lånebil da bilen skulle på værksted. Venstre fordør kunne ikke åbnes...
Det er ikke så meget det at de var fyldt med fejl.
Det har vi jo go erfaring med i Tesla land :-)
Men at de bevidst sælger dem halvfærdige, bare for at få mindre bøde.
Det er useriøst ligesom dieselgate og de burde de bøde for.
Tænk hvor mange mennesker der har haft unødvendigt bøvl og udgifter.
At de indreg. en masse til dem selv er bare sådan systemet er skruet sammen og det er ikke go' skik, men jeg havde nok gjort det samme.
Det startede jo allerede den dag vi fik bilen, vi kørte hjem i en lånebil da bilen skulle på værksted. Venstre fordør kunne ikke åbnes...
men du fik da en lånebil.
har ikke hørt at VW har udlånt biler til dem der købte ID3.
men de havde nok ingen elbiler, som var ok, til at låne ud !!
Bilerne var ikke 100% klar og det blev køberne oplyst om inden levering. Men at mange af dem ikke kunne køre efter få dage, blev de ikke oplyst om. Enig med jramskov, dækningen var for ensidig, det blev f.eks. ikke nævnt at kunderne fik lånebil og penge til benzin til de kunder der betalte for et Clever abonnement.
Men at VW bevidst valgte at levere ufærdige biler til kunderne og sælge mange biler til sig selv (De såkaldte demo og leasing biler) er jeg sikker på er korrekt og ikke kun noget der forgik i Danmark. I f.eks. Schweiz havde VW forhandlere i December pludselig utrolig mange "brugte" ID.3 til salg. U-etisk af VW og måske ulovligt. Jeg læste et sted at det ville blive undersøgt
Ja, man kan jo fokusere på hvad man vil. Jeg synes ikke udsendelsen var særlig ensidig. Blot ville jeg gerne have haft lidt mere fokus på det mest problematiske i hele historien - fejl på produkter har vi jo set før, også hos Tesla som Kiefer nævner - udover at de sparede en mega bøde blev de i stand til at sende op mod 100.000 flere fossil biler på gaden i 2020 og det med en noget større profit end de kan få på deres elbils satsninger. Det er den virkelige skandale, som direkte modarbejdede EU's ønsker og politik på transport området. Og det med hjælp fra de tyske myndigheders godkendelse af ufærdige produkter!
De første Vw var solgt som Beta biler, egentlig fair nok, men ingen ( ud over os pc nørder :) )
AP1 i min Model S fra 03/2015 er stadig i beta ...
@jramskov: forstår ikke hvad du mener. Hvad er ensidigt og hvilken pointe synes du var besluttet på forhånd før sagen var undersøgt? Ingen tvivl om at VW har prioriteret profit før anstændighed både overfor køberne og fællesskabet. Helt på linie med Dieselgate! Jeg kan da kun håbe på at EU går ind i dette og uddeler bøde(stor) for at underminere reglerne ved at sælge til sig selv og score profit.
Du kan allerede se det i nogen af kommentarerne, men generelt finder du jo ikke en eneste Kontant udsendelse uden en "bad guy" der udstilles mest muligt. DR / Kontant sidder med alle esserne. De interviewer dem de vil og ignorerer resten og de kan klippe materialet nøjagtigt som de vil bagefter. Jeg siger det bestemt ikke for at forsvare VW. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at f.eks. bilernes software ikke var klar da kunderne fik bilerne. Ej heller er jeg i tvivl om at de store bøder der truede har gjort en forskel. Men jeg er omvendt heller ikke i tvivl om at der findes mange ID.3 ejere der er ganske tilfredse med deres bil.
Nu er Kontant jo ikke en bil anmeldelse! Men et forbruger orienteret program hvor nogen konfronteres med noget som en række forbrugere har meldt ind til DR og hvor de føler sig forkert behandlet. Derfor er det klart at der er en 'bad guy'. Helt sikkert er der mange der er glade for deres ID3, men det rører jo ikke ved at der er mange der føler sig dårlig behandlet og at de har fået et dårligt og ufærdigt produkt. Men som jeg har skrevet er det værste for mig at WV har kunnet undgå bøde og sende op mod 100.000 fossilbiler på gaden ved at sælge ufærdige biler og indregistrere rigtig mange til sig selv i hele Europa. Det håber jeg da bliver undersøgt i EU.
Jeg synes egentlig ikke den seneste udgave af Kontant var helt lige så underholdende som andre udgaver. Eneste grund til den var bare en anelse interessant var egentlig blot fordi den omhandlede en ny elbil. De fangede ikke rigtig medarbejderen fra VW, han kunne jo uden de større problemer melde hus forbi. Det sensatoriske og konfrontatoriske manglede lidt denne gang.
Ja, VWW har sendt en bil på markedet med en række begynderfejl. Jeg sad hele tiden med den følelse, at det er jo overhovedet ikke meget anderledes end det Tesla gør. GC, ja det lader vi kunderne om.
Ufærdige produkter og funktionalitet der efterhånden som der kommer opdateringer begynder at virke helt efter hensigten. Ja det kunne også have været Tesla vi her snakker om.
Og så er der de biler hvor fabrikanten ændrer på bilen ydeevne uden at oplyse ejeren om ændringerne hov, nej det er jo ikke VW...
Jeg er lidt i tvivl, har VW ID.3 ejerne fået repareret deres biler på garanti, eller blot fået en forklaring om at den fejl har man aldrig set før, og det må bestemt være inde for tolerance-værdierne?
Og så er det det moralske som TSLA også nævner. Det er jo sikkert ikke ulovligt det de har gjort. De har blot udnyttet nogle regler til fulde.
Teslas salg af miljøkreditter er efter min mening på samme niveau. De sælger deres bil på at være miljøvenlig, samtidig med at de tjener penge på at andre fabrikanter kan fortsætte med at sælge deres fossilbiler. Ulovligt, bestemt ikke, moralsk rigtigt, det er jo så en subjektiv vurdering og op til den enkelte. På linje med VWs metoder...
Mange bruger så argumentet, at det jo har været med til at finansiere Teslas fremgang, bestemt ikke uenig, men det er jo igen på bekostning af miljøet. Ford og GM har jo kunnet sælge rigtig mange kæmpe SUV'er ekstra ved at købe miljøkreditter fra Tesla.
Jeg skal da gerne være den første til at indrømme, at havde jeg siddet som CFO ved VW og kunnet se ind i en bøde på 33 milliarder, så var jeg nok også blevet rigtig kreativ ;)
Kiefer: Godt skrevet og lige nøjagtig.
Som jeg har hørt kommer VW med en stor samlet opdatering der skal løse de "gamle" id3'ers problemer.
Bare lidt forsinket i forhold til det lovede.
Det kender vi vel også fra Tesla :-)
Ikke at der gør det mere "rigtigt", men et mærke der har 85 års erfaring, laver sådan en omgang sjusk er (i min optik) ikke i orden, man kunne have en vis sympati hvis det var en nystartet virksomhed, der skulle bygge alt fra scratch, men det virker ikke som at det er tilfældet ;)
Kiefer: Jeg er helt enig i kritikken af miljøkreditterne. Det er et dødsygt system, hvor klimaet selvfølgelig igen er taberen.
Når kontant tager ID3 op og ikke har gjort det med Tesla er det jo fordi en række ID3 kunder har henvendt sig til DR, men ikke nogen med Tesla(eller ikke nok og konkret til at DR ville tage den op). Tesla har jo haft for vane at lukke munden på kritiske kunder ved at indgå forlig og aftale tavshedpligt. Først nu med Chargegate har vi fået noget frem i pressen.