Loading...
dk

Kæmpe prisfald ! | Tesla Forum

P85DK
P85DK Jan 14 '23
Citat fra Trannel Slå nu lige koldt vand i blodet.

Behold jeres bil 3 måneder endnu og lur mig om ikke priserne er steget igen på det tidspunkt for den eksplosive efterspørgsel vil via markedskræfterne få Tesla til at tilpasse deres priser igen

Der er ingen tvivl om at årsagen er at Tesla kigger ind i en efterspørgsel der ikke matcher deres vækstmål, om efterspørgslen bliver eksplosiv er spørgsmålet eller om de bare sætter priserne ned til det de bør koste kan være svært at sige. Men en ting er sikkert hvis de zig zagger for meget med priserne, så venter folk med at købe fordi de har en formodning om at prisen vil falde igen og så bliver det en selvforstærkende effekt.

Trannel
Trannel Jan 14 '23
God pointe P85DK men folks hukommelse gør at om 3 måneder er alt glemt (måske).
Det vi oplever lige nu er helt ekseptionelt og vil i den grad ryste hele bilmarkedet. Ikke blot nuværende elbilejere men også kommende og ikke mindst dem med ICE biler, som nu bør søge mod udgangen.
Ice2EV
Ice2EV Jan 14 '23
Citat fra cth

Ja gu er det surt.

Jeg ville da også ærge mig.

Men det er vilkårene..

Jeg har prøvet at købe en aktie der faldt 50% dagen efter.

Over tid rettede den sig men jeg tabte da den blev solgt.

Det samme vil ske her...over tid er tabet glemt.

Skaldede 50%,,, Jeg investerede et overskud på 1000% fra Pandora i OW bunker. Det var skide skægt i 22 timer!  ;-) 

Cubic
Cubic Jan 15 '23
Citat fra MOS

Jeg har heller ikke meget tilovers for de tudefjæs, der brokker sig over, at priserne på elbiler nu falder. Alle bør være glade for, at man nu kan få en elbil til færre penge. Dem, der lige har købt til en højere pris, kan også glæde sig over, at de kan købe en ny til en lavere pris; der går måske bare lidt længere tid, hvis de vil beholde deres nuværende bil i noget tid.

Til alle dem, der kræver kompensation pga. prisnedsættelserne, så vil jeg bare sige: Jeg har for noget tid siden købt Tesla aktier. Nu er aktiekursen faldet. Skal jeg så ikke også have kompensation?

Kald du mig bare Tudefjæs, men jeg købte en M3 sidste år, og en mere i år.

Det er faktisk ret mange penge for en alm. familie, der bare gerne vil have en Tesla, og så kvittere de men et tab på tæt på 180,000kr, sådan over en nat. Tak for Lort.

Ja fint med et prisfald og bla bla, men det viser også at de er piv ligeglade med deres kunder, (aka MS ladetider)

MartinPedersen
MartinPedersen Jan 15 '23

Hvor stor en andel af prisnedsættelsen skyldes afgifter til den danske stat?

Ice2EV
Ice2EV Jan 15 '23

@Cubic hentede du ikke mindst den sidste i Tyskland? så har du den vel på danske plader for noget der ligner 370k ex forhandler avancen, hvis det var en LR. Så er det vel ikke fordi tabet har været mere end hvis du havde købt en sprit ny idag og kørt i den et halvt til et helt år.

Vores gamle "tilkørte" 19'er har jo selvfølgelig også tabt en røvfuld over natten. Men så er det bare billigere at købe en ny, alt andet lige, så er bytte prisen nok ikke så forskellig fra for 3 dage siden og til idag.

KimT
KimT Jan 15 '23

Jeg reserverede tilbage i marts vores Y'er - 12 timer før den steg med 20K. Dvs. jeg fik den til 511K. For et par dage siden stod den til 561K.

Så "tabet" er begrænset med de 50K. Samtidig er renten steget med 3% siden i sommers, så et lån (selv om det er 80K mindre ville nok have kostet 10K ekstra i renter, og hvis jeg skulle have ventet med at sælges vores knap 7 år gamle S'er med 240K km på tælleren til i dag ville jeg nok have fået mindre for den sammenlignet med i sommers hvor priserne toppede.

Så ovenstående regnestykke betyder at mit fiktive tab/fortjeneste nok rammer 0 ift. hvis jeg ville bestille en i dag.

Min Y'er er ikke blevet mindre værd før den dag jeg sælger den - og vores S'er beholdt jeg 7år.....

PS men jeg har da skrevet til forsikringen om det nu bliver billigere at forsikre den da de ikke skal af med så stort et beløb hvis de skal erstattet den.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 15 '23
KimT
KimT Jan 15 '23
Citat fra MartinPedersen

Hvor stor en andel af prisnedsættelsen skyldes afgifter til den danske stat?

Ikke det store. På vores til 511K gik de 15.146,-  til reg.afgift. Når prisen kommer ned under ca- 480K er der ingen afgift mere. (grænsen afhænger af batteri størrelse og "km/l")

Ice2EV
Ice2EV Jan 15 '23

Betyder det at hvis du henter en brugt 3/Y i tyskland idag. så er der nul afgift pt. hvis altså priserne bliver nede.

P85DK
P85DK Jan 15 '23

@KimT - de beregner din forsikring ud fra DIN nypris, de sætter heller ikke din forsikring op fordi den en ny bil stiger i pris.

@Ice2EV - afgiften udregnes ud fra den danske nypris på det tidspunkt bilen er blevet registreret første gang. Så hvis du finder en Model Y fra 2. januar 2023, så vil afgiften være helt anderledes end hvis du finder en Model Y fra 13. januar 2023.

Det er også derfor der er nogle som er blevet positivt overrasket når de har importeret en brugt Model S/X og andre skuffet, fordi der i 2017/18 stykker var meget udsving i nyprisen på de forskellige herhjemme.

cth
cth Jan 15 '23
Quote from Cubic
Citat fra MOS

Jeg har heller ikke meget tilovers for de tudefjæs, der brokker sig over, at priserne på elbiler nu falder. Alle bør være glade for, at man nu kan få en elbil til færre penge. Dem, der lige har købt til en højere pris, kan også glæde sig over, at de kan købe en ny til en lavere pris; der går måske bare lidt længere tid, hvis de vil beholde deres nuværende bil i noget tid.

Til alle dem, der kræver kompensation pga. prisnedsættelserne, så vil jeg bare sige: Jeg har for noget tid siden købt Tesla aktier. Nu er aktiekursen faldet. Skal jeg så ikke også have kompensation?

Det er faktisk ret mange penge for en alm. familie, der bare gerne vil have en Tesla, og så kvittere de men et tab på tæt på 180,000kr, sådan over en nat. Tak for Lort.

Ja fint med et prisfald og bla bla, men det viser også at de er piv ligeglade med deres kunder, (aka MS ladetider)

Tudefjæs er nok et hårdt ord og jeg har da forståelse for det "tab".

Men det er jo ikke nogle penge som din lille familie mangler, da i jo satte dem af til bilerne da i købte.

2 x M3 på 2 år så har man også en ok økonomi generelt.

Som der jo nævnes andre steder, så er jeres gensalgsværdi faldet, men det er køb af en ny bil jo også.

Så medmindre i er tvunget til at sælge en af dem af andre årsager (mistet job, skilsmisse og hvad ved jeg), så taber i jo ikke noget.

Sådan er det også med huspriser... de er faldet, men det er de andre jo også. Bytteprisen som mæglere kalder det.

Det er aldrig sjovt at have betalt meget for noget i går, når det så i dag kan købes meget billigere.

Vi er nogen stykker der har beskrevet det med aktier.

Der er sikkert også nogen herinde der har købt fast ejendom sidste år, som nu står med et "tab".

MOS
MOS Jan 15 '23
Citat fra Cubic

Egentlig har du jo ikke tabt noget. Du har stadig dine biler. Og de er da lige så gode, som de hele tiden har været.

Der er snarere tale om et hypotetisk tab i tilfælde af, at du skal sælge dine biler. Men så længe du beholder dem, er der jo ikke sket nogen ændring. Og selv hvis du sælger dem med et tab, så kan du købe nogle nye tilsvarende billigere. Så jeg har lidt svært ved at se, hvad der er lort.

Trannel
Trannel Jan 15 '23
Er det ikke lidt ligesom med julegaver bare i lidt mindre målestok.
Man køber dem i december, hvor man notorisk ved at ting er dyrest og man ærgrer sig så i januar over at priserne er faldet med måske 50 %.
Første halvdel af januar er således fuldstændig ødelagt men når vi kommer til februar er alt glemt igen. Sådan er vi mennesker åbenbart indrettet.
Var man rigtig snusfornuftig byttede man varerne lige efter jul og køber dem igen til den halve pris - bingo og humøret er oppe igen.
Det er tænkte eksempler, jeg kunne aldrig finde på at gøre sådan -:)

P85DK
P85DK Jan 15 '23
Citat fra MOS

Egentlig har du jo ikke tabt noget. Du har stadig dine biler. Og de er da lige så gode, som de hele tiden har været.

Der er snarere tale om et hypotetisk tab i tilfælde af, at du skal sælge dine biler. Men så længe du beholder dem, er der jo ikke sket nogen ændring. Og selv hvis du sælger dem med et tab, så kan du købe nogle nye tilsvarende billigere. Så jeg har lidt svært ved at se, hvad der er lort.

Det er så ikke helt rigtigt. Det er det samme som at sige du ikke er berørt af inflation hvis du bare lader være med at købe noget :-)

Det er ikke kun hypotetisk. Hvis man fx har lån i bilen og måske skal have foretaget en kreditvurdering fordi man gerne vil købe et hus eller starte en virksomhed op eller hvad det nu måtte være, så vil din bil fremstå som overbelånt og du kan måske ikke blive godkendt til de andre lån.

Der er ingen tvivl om det er lort at ens aktiv, som i forvejen er et aktiv der taber værdi, pludselig taber betydeligt mere værdi end du afskriver på det.

cth
cth Jan 15 '23

Det sker for folk der køber huse og aktier.... lidt oppe i samme prisklasse.

Julegaver og andre småbeløb skal man ikke sammenligne det med :-)

https:///...range-awd-5d/5687224

under 400.000kr.

Men har på fornemmelsen at det ikke stopper her, når en ny koster 430.000kr.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 15 '23
Vildgut
Vildgut Jan 16 '23
Citat fra cth

under 400.000kr.

Ja jeg brokker mig også mere over tsla aktierne end tesla bil priserne... Mit afkast er faldet var 600+ % til kun at være lidt over 150% :(

Man køber en bil fordi man har råd til den og ikke som en investering.... Og ofte er biler faldet 25% det øjeblik de kører over kantstenen alligevel. 
KimT
KimT Jan 16 '23
Citat fra cth

under 400.000kr.

Kan se at billigste S 70D tilsalg - tilsvarende min som jeg solgte lige før sommeferien -er nede på 195K  Jeg fik 75K mere for den og den blev solgt på 2,5 dag. 

Så i bund og grund tror jeg ikke regnestykke ville have set anderledes ud ved køb af en ny Y LR i dag tilsvarende da jeg skiftede i juni '22

P85DK
P85DK Jan 16 '23
Citat fra Vildgut
  Man køber en bil fordi man har råd til den og ikke som en investering....

Enig i at hverdagsbiler ikke er en investering, men lige med Tesla, så har vi set at rigtig mange strækker sig rigtig meget for at få en Tesla - også for langt.

Jeg har intet til overs for de forhandlere der har malket koen og nu får et lille hak i tuden, men den enkelte private køber kan jeg godt have sympati for at det gør ondt. Det er ekstraordinært med sådan en prisnedsættelse i hvad der for nogen i forvejen er en rigtig sur januar måned.

Dec14
Dec14 Jan 16 '23

Vi har aldrig købt hverken bil eller aktier for lånte penge, det kan helt klart anbefales da man ikke får ødelagt sin nattesøvn af de bump, der opstår. Samtidig når man at tænke sig om inden man køber - det tog da lidt tid at spare pengene op til den første Model S. Forventningens glæde er der desværre mange, som ikke oplever, hvilket er ærgerligt.  Til gengæld fik vi en S 85 i stedet for en S 60 tilbage i 2015. Den sagde vi pænt farvel til i aug 22 da markedet var ophedet og bestemte os for at se tiden lidt an inden vi købte en ny Y LR. Det var heldigt for jeg kan afsløre at bytteprisen vi nu skal betale er yderst rimelig.

jramskov
jramskov Jan 16 '23

Det er nok alligevel de færreste der har f.eks. 400k stående på bankkontoen.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »