Loading...
dk

Byg-Selv dag og Tesla Træf - tråden hvor vi diskuterer emner der kan laves | Tesla Forum

KS
KS Jan 1 '15

Har oprettet et par nye Byg-Selv arrangementer i april/maj 2015 - når vinteren forhåbentligt er overstået.

På dagene vil der være mulighed for:

• Lyddæmpning af døre/frunk og trunk
  • Installation af kamera i for og bagrude - assistance til tilslutning til permanent 12v hvis dette ønskes.
  • Montering af ekstra lys i frunk/trunk
  • Foliering af decor paneler
  • Evt. byg af lader 32A

Herudover vil der naturligvis også være mulighed for at mødes med andre Tesla Tosser, og vi forestiller os, at der opstilles en grill, hvorpå der er mulighed for at grille en pølse i løbet af dagen, samt muligheden for at tilberede en bøf til aften.

Hvis i ønsker at deltage i arrangementet - så tilmeld jer under arrangementer.

Det skal for en god ordens skyld nævnes at de ting vi arbejder med - sagtens kan gøres uden du har særlige erfaringer med at arbejde med biler - Vi er efterhånden en del der har gjort det selv, og vi står til rådighed og hjælper til - så er du komplet amatør - så er du på samme stadig som vi var inden vi gik igang.

Hvis du ønsker at arbejde med, så er bestillingslisten:

• Lyddæmpning af døre / frunk / trunk
    Dynamats/StP måtter - køb en pakke StP eller 1,5 pakke Dynamat
    Gummi rulle til montering
    Hobbykniv til at skære måtterne til
    Handsker, så du ikke skærer dig

Du kan låne værktøj til afmontering af paneler, skruetrækkere (torx) og fastnøgler - Medbring dog gerne selv Torx 20, 25 og 30, en meget lille skruetrækker til at skille stil, og en 13 topnøgle med min 10 cm top.

Vi har sørget for ekstra clips såfremt nogen skulle gå i stykker ved afmontering af dørbeklædning

• Installation af kamera
    BlackVue 550 eller 650 HD kamera med kamera til front og bagrude
    Ønsker du konstant tilslutning af kameraet, så strømtyve (posi-tap) eller dobbelt sikringsudtag, ellers kan 12v udtag i bilen bruges.
    Sikring (5A) til montering på kabel

I forbindelse med installation af kamera bag, kan det være nødvendigt at klippe kablet mellem kameraene i stykker, ellers er der ikke plads til at trække igennem foringsveje - og vi vil nødigt bore i bilerne. Vi har sørget for en håndfuld ekstra stik, så vi kan sætte et nyt på efter vi har ført kablerne igennem, og har værktøjet til at samle med.

Medbring loddekolbe - lidt ledning, evt stik til montering af kameraet i bagruden - meget lille RG antennestik. En strikkepind - 2,5 til 3 mm til at trække kabel igennem gummigennemføringer.

• Installation af ekstra lys i frunk/trunk
    Køb en LED stribe - der kan limes på under rammen til hattehylden - og et par meter kabel.
    3 sæt strømtyve (evt. posi-tap) til at koble på det eksisterende lysnet.

Vi har loddekolbe til at montere ledninger på LED striben.

• Montering af Folie på decor / Nosecone
    Medbring et par meter af den folie du vil ligge på, en skalpel eller meget lille hobbykniv, hårtørrer, torx skruetrækkere og lidt omhu'.

• Hjemmebyg lader
    Såfremt der er en aut. elektrikker der deltager, kan vi lave hjemmebyg af lader. Der kan arrangeres fælles indkøb af stumper - ellers skal der bruges:
    Monteringskasse, evt. måler, Alpine eller Phoenix controller, Jordklemmer, 2,5 mm2 installations kabel (stift) til inde i kassen, 6 mm2 installationskabel (stift) til inde i kassen. Ledning (5x6 mm2) til tilslutning til CEE stik., CEE stik 16 eller 32A - evt begge så du kan lave en overgang. Type 2 kabel (5x6 mm2 + 1 eller 2 x 0,5 mm2) og Type 2 stik. Modstand til montering i Type 2 stik. Diverse forskruninger til kasse. Loddekolbe, skruetrækkere, skævbidder og terminaltang til 6 mm2 stik.

Hvis du bare ønsker at dukke op og hygge dig med andre Tesla ejere, så er du naturligvis også meget velkommen til dette - vi hører gerne fra jer også.

Ingen tilmelding i tråden - dette sker på forsiden under arrangementer - her snakker blot om enmerne.

Forummets indlæg er redigeret af KS Jan 1 '15
Claus8930
Claus8930 Jan 1 '15

Synes fælles indkøb vil være super, især til nedenstående:

LED strips; LED strips, Ledning, strømtyve

Hjemmebyg lader: Alle stumper (Folk må angive om de skal have måler på eller ej)

KEN; Hvilken type Dynamat anbefaler du?

Dynamat Extreme eller Dynamat Super Lite.

Man kan både få pakker med 1,1m2 eller 3,3m2. Hvor mange m2 anbefaler du man skal have fat i til P85D?

KS
KS Jan 1 '15
@claus: bruger selv stp blackgold til min, og en pakke på 4,4 kvm passer meget godt.

Billigst i Sverige men de leverer kun til svenske adresser, men det har vi løsninger til..

http://www.pmshopen.se/stp-black-gold/1753-0
Claus8930
Claus8930 Jan 1 '15

Kunne for resten se at "Boski" tidligere har nævnt at han kunne skaffe Carbon folie til ca. 350 kr. meteren. Måske han kunne klare det igen?

Opdateret; Har skrevet en Privat besked til ham. Så må vi lige afvente svar.

Forummets indlæg er redigeret af Claus8930 Jan 1 '15
KS
KS Jan 1 '15

@Claus: Bliver det i Vandel bliver det hos UniqueWrap - så jeg vil gå ud fra at der er rigeligt af folie til rådighed der.. I alle mulige farver og kvaliteter

Forummets indlæg er redigeret af KS Jan 1 '15
Maho
Maho Jan 2 '15
Jeg regner klart med at deltage. Jeg har især fokus på støjisolering i døre og lys i frunk/trunk.
2 ting:
1) kan vi ikke arrangere et fællesindkøb hvor vi kan tilmelde/bestille ved. Dels kunne vi måske spare lidt kroner, helt sikkert noget tid og vigtigst af alt (for en grønskolling som mig) være sikker på det er de rigtige dele og nok af det hele (jeg vil helt sikkert, trods Kens fremragende liste købe noget forkert)
2) kan nogen vedhæfte nogle billeder af resultatet på lys i frunk/trunk?
God vind derude :)
kajakaj
kajakaj Jan 2 '15

Billeder af lys i trunk. Jeg har ikke billeder fra frunk, men der er lys-strippen placeret på tværs i toppen af det lille rum. Ikke så effektfuldt som i bagagerummet, men dog en markant forbedring.

Maho
Maho Jan 2 '15

Tak Kajakaj. Det hjælper jo gevaldigt! Kan ikke helt se præcist hvor den er monteret. Kan man tage hattehylden af/væk når lyset er monteret eller sidder lyset fast på den (hvor man måske har et stik som gør det muligt?)

OG tænder/slukker den som man åbner/lukket klappen (koblet til en kontakt eller hvordan)?

Helt utroligt at der ikke er lys bagi fra fødslen, det må de da have hørt beklagelser om utallige gange, sjovt det ikke bare er løst, der er jo helt mørkt dernede i disse tider, har tit brugt lommelygten fra mobilos :-)

Forummets indlæg er redigeret af Maho Jan 2 '15
kajakaj
kajakaj Jan 2 '15

@Martin: ledningerne er trukket fra bageste højre hjørne og under bundmåtten/sidebeklædningerne. Lysstrippen sidder på de fastmonterede anlæg for hattehylden, som sidder på sidestolperne i begge sider.

12v lysstrippen 2,5 m købt i Hjemogfix for 89 kr., så der er nok til mange biler.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Jan 2 '15
kajakaj
kajakaj Jan 2 '15

Det er tilsluttet et udtag til ekstra bagagerumslys, så det tænder og slukker selv.

kajakaj
kajakaj Jan 2 '15

Som friluftsmand har jeg altid en pandelygte liggende klar, så havde egentlig ikke tænkt at skulle lave ekstra lys, men nu hvor jeg har lavet det, kan jeg slet ikke forstå hvordan jeg kunne undvære det.

Maho
Maho Jan 2 '15

Tak, tak og tak :-)

SimonHN
SimonHN Jan 3 '15
Jeg ved nu ikke om jeg selv skal lave noget endnu. Nu skal jeg lige ha bilen først, og se om der skal laves noget ved den. :D

Det eneste jeg måske gerne vil ha monteret er et kamera i frontruden som optager kørslen. Er det muligt at trække noget 12V der kun er tændt når bilen er "startet"?
KS
KS Jan 3 '15

@SimonHN: Så kan strømmen tages fra 12v "cigartænder" stikket på centerkonsol - kablet skal trækkes lidt længere men det virker og er lige langt nok. Men det er nu lettest at tage fra sikkerhedspakken (mellem de 2 lys i loftet foran)

kajakaj
kajakaj Jan 3 '15

Rart med permanent 12V, så bilen er overvåget når den står parkeret. Lidt sjovt at se de flade næser på nysgerrige folk.

SimonHN
SimonHN Jan 3 '15
Ja kunne egentlig godt være det skulle være permanent 12V. Så man evt også kunne optage hærværk og bilkabuler osv.
kajakaj
kajakaj Jan 3 '15

Det kamera jeg har optager i loop og overskriver dermed de ældste data, men det kan gemme ret mange timer. Hvis det registrerer et kraftigt stød låser det optagelsen 3 minutter inden stødet og fremefter, så det bliver beskyttet mod overskrivning. Holder sjældent steder med risiko for hærværk, men påkørsler når man har parkeret er en risiko og kameraet er fremragende til at dokumentere skyldspørgsmål ved trafikuheld. Billedet siger meget, men det registrerer også sted via gps, og egen hastighed.

SimonHN
SimonHN Jan 3 '15
Kajakaj.

Jeg har et til at ligge som jeg brugte i min gamle hverdagsvogn. :)

Der havde jeg bare sat det i cigarstikket. Men det skal nok laves lidt ordenligt i Tesla'en.

Er der nok plads bagved bakspejlet med de nye sensore og kameraer?
kajakaj
kajakaj Jan 3 '15

Min er fra marts og uden det nye kamera og sensorer, så jeg ved ikke hvor meget plads der er i de nye. Hvilket kamera har du?

T3S7A
T3S7A Jan 3 '15

Kajakaj, jeg har også et cam liggende, som jeg havde i vores bil førhen. Det er også til alm. 12v cigarstik, men vil gerne lave det, så det får strøm fra klappen ved bakspejlet. Har du strøm der fra på din? 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Jan 3 '15
Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »
Dette emne er sticky