Loading...
dk

Avg. Wh/km Challenge 2016/2017! | Tesla Forum

krabbe
krabbe Jul 1 '17
143 i snit. Kører du aldrig motorvej ?

synes det er fantastisk at nogle kan komme derned, ved dog ikke hvordan det kan lykkes.
Jeg snittede 232 med min 85D i de knap to år jeg havde den (ca115.000 km)

Nu i Model X siden ultimo januar. Og snit på 243.
90 % motorvej, (26.000 km)

Ferie Tur til Italien (229 i snit over de sidste 2000
Km ) so fare.

Jeg kører ikke morfar kørsel = under 110 på motorvejen.
Men Typisk 120-135.
Lannister
Lannister Jul 1 '17

Du er for vild MOS!

Har selv kørt  6034 km. i sidste kvartal med et snit på 178 Wh/km.

Lå på 170 samme kvartal sidste år. Jeg har skrevet ind i vores doc.

Forummets indlæg er redigeret af Lannister Jul 1 '17
MOS
MOS Jul 2 '17
Citat fra krabbe 143 i snit. Kører du aldrig motorvej ?

synes det er fantastisk at nogle kan komme derned, ved dog ikke hvordan det kan lykkes.

Det er økonomikørsel, min fine ven! Det handler mest om lav hastighed, ligge i læ bag ved lastbiler (når det er muligt), spare på varme og A/C. Se evt. flere tips & tricks i mit indlæg #244.

Og jo, jeg kører skam en del motorvej. Pendler mellem Odense - Kolding. Derudover en del blandet kørsel på landeveje og i byen.

larsenjan
larsenjan Jul 2 '17
Men hvorfor, det er det jeg ikke forstår. Det kan vel næppe være for økonomien, og da slet ikke med et evt. EON abonement. Så når man har vist at lav fart giver lavere forbrug (hvilket vel ikke kan undre), hvorfor så blive ved?
Jeg ligger på en snit omkring 230w, og køre ikke vildt, men bruger dog bilens kræfter (85D)
MOS
MOS Jul 2 '17

Det er dels for økonomien, dels for miljøet/klimaet, dels for trafiksikkerheden, dels for at undgå stress, dels for konkurrencens skyld og så også bare fordi vi er nogle, der er nørdede! :-) Det er sjovt at prøve af, hvor langt man kan drive teknikken til grænsen.

Se f.eks. div. videoer på youtube, hvor folk ser, hvor langt de kan hypermile på én opladning. Det kan tage det meste af et døgn, når man snegler sig af sted for at spare på de dyrebare elektroner, inden den til sidst går i turtle mode og man får sved på panden over, om man nu når tilbage til ladestationen eller om man strander på en øde landevej. Se, det kræver dedikation! Nogle  synes nok, det må være røvkedeligt tidsspilde, mens andre synes det er fascinerende spændende. Hver sit temperament.

Jeg vil nok prøve at køre økonomisk i 3. kvartal også. Så har jeg i det mindste nogle super gode forbrugstal for et helt år i træk. Og så har jeg et godt sammenligningsgrundlag med nogenlunde ensartet økonomikørsel, så jeg har en idé om, hvad jeg personligt kan opnå på alle forskellige tidspunkter på året.

larsenjan
larsenjan Jul 4 '17
Det forstår jeg (til dels) også. Men at fryse om vinteren, svede om sommeren. Køre og kigge på en lastbil med 90 km, med risiko for stenslag. Vide at man har 400+ HK og så ikke må bruge dem. Alt sammen for en gruppe kpi i display.
Jeg er ikke stærk nok i troen, min må godt strække ud en gang i mellem, 300+ w/km og et smil på læben.
MOS
MOS Jul 5 '17

Jamen, min får da også lov til at strække ben en gang imellem. Jeg er ikke religiøs. Jeg kører dog økonomisk langt størstedelen af tiden. Jeg kunne sagtens gå endnu mere til ekstremerne, men det gider jeg ikke i et helt kvartal i træk; man skal jo også nyde sin bils performance. Når det er sagt, så nyder jeg også den afslappede kørsel bag en lastbil med 90 km/h på AP. Det virker afstressende på mig.

Gronhund
Gronhund Jul 11 '17

Så fik jeg også min aflæst. Det blev til 173 Wh/km i gennemsnit over mine 5800 km.

Twinauto
Twinauto Jul 13 '17
Kører min 70 rwd friskt og som en ICE og noget over 110 km/t på motorvej - 209 kw på de sidste 10.000 km fra februar til nu, i betragtning af at jeg ikke sparer, såer jeg ganske tilfreds
MOS
MOS Oct 1 '17

Så er endnu et kvartal gået. Jeg kom til at resette triptælleren allerede 1. sept., da jeg fejlagtigt tænkte, at kvartalet sluttede der. Så jeg har vedhæftet fotos af triptælleren, der viser hhv. forbrug i juli-aug. samt i sept. Vha. lidt talgymnastik kommer jeg frem til, at kvartalets samlede resultat bliver: Kørt i alt 10.633 km med et snit på 149 Wh/km.

Det "tårnhøje" forbrug (ift. mit 2. kvartal!) skyldes en tur til Sydfrankrig i sommerferien. Alene på denne ferietur (godt 4000 km), kørte jeg med et snit på hele 170 Wh/km. Her fik den pedal med over 200 i timen på den tyske Autobahn og der blev også flittigt brugt A/C. Jeg fik dog regenereret en del energi på vej ned af de franske alper, så helt slemt blev det alligevel ikke.

Resultater kan skrives ind i regnearket her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CL7SYBpgC0S2q3Ly5ieY2MHwZEU0x4je9Fo1SCMSKNU/edit#gid=1451954255

Nommensen
Nommensen Oct 9 '17
Jeg har et snit på 210 på 62000 km - og jeg troede jeg kørte pænt - men i forhold til Jer er jeg åbenbart en fartbølle. Kan simpelthen ikke forstå jeres lave forbrug
mbk
mbk Oct 9 '17

D modellerne er væsenligt mere effektive end P85. Hvis du kører på store fælge trækker det også op i forbrug. Tesla Bjørn tester effektivitet af en 70D og siger netop at hans P85 ikke kommer derned:

https://www.youtube.com/watch?v=LBmVgStVeG8&t=1m50s

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 9 '17
Lannister
Lannister Oct 10 '17

Flot resultat MOS!

Jeg fik selv kørt 4086 km. i sidste kvartal og mit gennemsnit var 176 Wh/km

Det var nøjagtig samme forbrug som i samme kvartal 2016 med 176 Wh/km dog med 5512 km. kørt.

Gronhund
Gronhund Oct 11 '17

Flot MOS. Er det så nu, at du vil til at prøve at køre mindre økonomisk? Jeg tror det bliver svært, efter de vaner du har fået ;-)

Jeg landede selv på 176 Wh/km, lige som Lannister.

MOS
MOS Oct 11 '17

@Gronhund

Ja, det har du nok ret i. Jeg vil prøve, om jeg ikke kan komme bare 5-10% højere op i løbet af det næste år. Har allerede tændt for varmen et par gange, så det burde hjælpe lidt på forbruget ;-)

Oscarsson
Oscarsson Oct 11 '17

Arhh jeg gik op til 176 sidste dag. Det er mit, by far, bedste kvartal indtil videre. Jeg har også helt nyt køremønster og et kvartal uden en Alperne tur. Det har blevet meget danske landevej kørsel og det blev 15-20% lavere for mig.

MOS
MOS Oct 11 '17

176 Wh/km er åbenbart standardforbruget i en Model S :-)

Vi skal vist ned på decimalerne for at få afgjort rækkefølgen: 2. Gronhund, 3. Oscarsson, 4. Lannister.

jensk2
jensk2 Oct 11 '17

Jeg er imponeret - selv om jeg fratrækker vores tur til Syditalien komme jeg blot ned på 191 Wh/km og jeg har også en 70D:-( I øvrigt 'oplyser' EvTripPlanner.com at en 75D er ENDNU mere effektiv end en 70D!! Lav f.eks. en rute til Prag og skift til forskellige Model S og se:

P85: 191 Wh/km

85D: 184 Wh/km

70D: 171 Wh/km

P100D: 165 Wh/km

75D: 152 Wh/km

EvTripPlanner.com anvender angiveligt real life data fra frivillige Model S Ejere - jeg har skrevet til EvTripPlanner for at få bekræftet at ovenstående ikke er en fejl:-)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Oct 11 '17
jensk2
jensk2 Oct 12 '17

Jeg var i øvrigt forbløffet over mit forbrug her i Oktober - helt samme pendling og samme gennemsnitshastighed og tophastighed kostede primo september 160Wh/km, men nu 220Wh/km. Og mit start dæktryk om morgenen er 2.9 bar. Men LinkMyTesla.dk dokumenterer at mit forbrug kun er en anelse højere end sidste år, se vedlagte. Faktisk forbløffende konsistent - så nok ingen hængende bremser eller flade dæk.

MOS
MOS Oct 12 '17

@jensk2

Det skyldes nok 3 ting:

1. Lavere temperaturer (kolde dæk giver højere rullemodstand, kold luft har højere densitet og giver dermed større luftmodstand, højere forbrug til kabinevarme og måske batterivarme (hvis du kører med range mode = off) m.m.). Jeg har selv oplevet lavere regen specielt om morgenen her på det seneste pga. koldt batteri.

2. Regn (våde vejbaner køler dækkene og vandsprøjt giver markant højere rullemodstand).

3. Højere middelvindhastighed (mod- og medvind ophæver ikke hinanden men er faktisk en ulempe, og sidevind giver typisk også højere luftmodstand).

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 »