Loading...
dk

Skiferie i Tesla | Tesla Forum

KimT
KimT Jan 18 '17

Det behøver du ikke være bange for. Læs min beretning i min 70D fra sidste år her : http://www.teslaforum.dk/forum/topic/3552?language_id=1

Hvor skal du hen

Mack
Mack Jan 19 '17
Citat fra gronkjaer

Nogen der har kørt turen Göteborg-Lindvallen? Vi skal på skiferie i uge 5, og spekulerer lidt på om det kan blive et problem at køre de 250 km fra Karlstad til Lindvallen i et hug, hvis der er hård frost i Sverige på det tidspunkt. Er det lige til grænsen, eller bliver det klaret uden nervøse miner.. :-) Kører S85D

Vi køre afsted mod Sälen i morgen, og planlægger at køre over Karlstad.
Regner med at kunne tage den i et stræk, men  jeg har via plugshare fundet  en lader i Malung som ekstra sikkerhed.
Smider en rapport når vi er fremme lørdag.

SuneH
SuneH Jan 19 '17

kan jeg komme langt nok til at kunne klare mig med de tilgængelige SUC langs motorvejen, hvor tit skal jeg ind og lade – hvor meget ekstra tid kan jeg forvente turen vil tage ift. at tage diesel bilen osv osv.

Glintborg, SuC'erne ligger tæt i Tyskland, så absolut ingen problemer med at komme derned. Kø på motorvejen bliver sikkert et større problem end afstand mellem SuC's. Det tager lidt længere tid end I en dieselbil, da man ikke kan køre 4-5 timer i stræk. Til gengæld er det rart med små pauser ind i mellem, og som regel kan man få det til passe nogenlunde med spise- og strækkeben pauser. 

Lokalt i Østrig kan der være langt til nærmeste SuC, så det kan anbefales at sikre sig på forhånd, at der kan lades på hotel/hytte. Medbring et Schuko-adapter og også gerne et type2 kabel, så er du godt på vej.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Jan 19 '17
Bluecoffee
Bluecoffee Jan 19 '17

Vi har holdt to skiferier med Tesla, flere andre ferier i Tyskland, Østrig og Norden og er på vej for tredje gang til Østrig efter at have haft bilen i tre år. Rækkevidden er i praksis intet problem, som flere skriver, selv om den er kortere i det kolde vejr. Det mest udfordrende er faktisk, hvis man vil køre meget rundt, mens man er på stedet. Sidste gang boede vi på et hotel uden lademulighed, og derfor kørte vi til det lokale bycentrum for at lade, mens vi købte ind. Der var en fin og gratis oplader ved byens rådhus. I næste uge skal vi til Skt. Anton, hvor der er en superlader, så det skulle blive ekstra nemt denne gang. Regn med +4-5 timer i forhold til diesel hver vej.Kør kun glad og nyd pauserne!

Hilbert
Hilbert Jan 19 '17

Som Sune og Bluecoffee skriver er ladning - intet problem (regn med 270 Wh/km). Husk dog at store stigninger virkelig trækker tænder ud (hvis jeg husker ret så, læg 40 km til for hver km du skal op) - som du så næsten får igen (ca. 80%) når du kører ned. I nødstilfælde passer den danske stikprop i Østrig.

Det er en stor fordel at køre i elbilen, specielt med de mange vejarbejder (køer) - ingen dumme gearskift - ingen motorstøj - og så oser du ikke op i hovedet på de bagvedkørende. Endvidere har du varme i bilen, når du holder stille - uden at "kulbrænderen" (dieselmotoren) skal larme og svine. Og så får du tilpas med pauser, til at du kan føle dig frisk på hele turen.

Husk motorvejsvignette, og husk at dashcam er strengt forbudt i Østrig.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Jan 19 '17
torvalstrom
torvalstrom Jan 20 '17
Citat fra Hilbert

Som Sune og Bluecoffee skriver er ladning - intet problem (regn med 270 Wh/km). Husk dog at store stigninger virkelig trækker tænder ud (hvis jeg husker ret så, læg 40 km til for hver km du skal op) - som du så næsten får igen (ca. 80%) når du kører ned. I nødstilfælde passer den danske stikprop i Østrig.

Det er en stor fordel at køre i elbilen, specielt med de mange vejarbejder (køer) - ingen dumme gearskift - ingen motorstøj - og så oser du ikke op i hovedet på de bagvedkørende. Endvidere har du varme i bilen, når du holder stille - uden at "kulbrænderen" (dieselmotoren) skal larme og svine. Og så får du tilpas med pauser, til at du kan føle dig frisk på hele turen.

Husk motorvejsvignette, og husk at dashcam er strengt forbudt i Østrig.

Dashcams er ikke forbudt i Østrig, men det er forbudt at offentliggøre video optaget af identificerbare personer (eller identificerbare biler)

Man må dog gerne overlevere videomaterialet til politiet for at bevise egen uskyld.

Kilde: http://www.oeamtc.at/portal/dashcams-im-auto+2500+1617815

Hilbert
Hilbert Jan 20 '17

Uddrag fra kilden:

Unklar ist, ob man aufgenommene Daten hergeben muss anhand derer man sich selbst belasten würde. In Deutschland wollte vor einigen Monaten ein Radfahrer durch Vorlage eines Videos die Klärung einer Schuldfrage in seinem Sinne beeinflussen. Stattdessen hat er sich durch das Video dann aber selbst belastet.

Så jeg ville nok tænke mig om en ekstra gang.

gronkjaer
gronkjaer Jan 21 '17
Quote from Mack
Citat fra gronkjaer

Nogen der har kørt turen Göteborg-Lindvallen? Vi skal på skiferie i uge 5, og spekulerer lidt på om det kan blive et problem at køre de 250 km fra Karlstad til Lindvallen i et hug, hvis der er hård frost i Sverige på det tidspunkt. Er det lige til grænsen, eller bliver det klaret uden nervøse miner.. :-) Kører S85D

Regner med at kunne tage den i et stræk, men  jeg har via plugshare fundet  en lader i Malung som ekstra sikkerhed.

Den ser jeg frem til. :-)
webercarbmann
webercarbmann Jan 21 '17
Citat fra Bluecoffee

Vi har holdt to skiferier med Tesla, flere andre ferier i Tyskland, Østrig og Norden og er på vej for tredje gang til Østrig efter at have haft bilen i tre år. Rækkevidden er i praksis intet problem, som flere skriver, selv om den er kortere i det kolde vejr. Det mest udfordrende er faktisk, hvis man vil køre meget rundt, mens man er på stedet. Sidste gang boede vi på et hotel uden lademulighed, og derfor kørte vi til det lokale bycentrum for at lade, mens vi købte ind. Der var en fin og gratis oplader ved byens rådhus. I næste uge skal vi til Skt. Anton, hvor der er en superlader, så det skulle blive ekstra nemt denne gang. Regn med +4-5 timer i forhold til diesel hver vej.Kør kun glad og nyd pauserne!

Vi har været en enkelt gang i Bad Gastein med Teslaen. Vi havde lige fået den og jeg turde ikke satse på opladning på skisports stedet, så vi ladede næsten helt op på SUC i Salzburg så vi kunne køre tilbage igen. Vi kørte ikke i bilen under ferien og det gik fint med at komme tilbage (vist 15% tilbage) 

I år skal vi til Salen og der er gratis type 2 lader. Det er altså fedt at være SIKKER på at kunne få bilen sat til når man kommer frem så man ikke skal tænke på at kunne køre tilbage igen. Vi regner med at køre gennem Norge. Lidt længere end gennem Sverige men bedre veje og SUC ligger så tæt at man helt kan slukke for tænkeren. Skal da lige også lige prøve den nye kæmpe SUC i Nebbenes med 20 stalls :)   Har lånt en tagboks af en fra forum og det koster angiveligt 15%-20% ekstra forbrug men who cares når SUC ligger tæt....   Peter

torvalstrom
torvalstrom Jan 22 '17
Quote from Hilbert

Uddrag fra kilden:

Unklar ist, ob man aufgenommene Daten hergeben muss anhand derer man sich selbst belasten würde. In Deutschland wollte vor einigen Monaten ein Radfahrer durch Vorlage eines Videos die Klärung einer Schuldfrage in seinem Sinne beeinflussen. Stattdessen hat er sich durch das Video dann aber selbst belastet.

Så jeg ville nok tænke mig om en ekstra gang.

Det er klar der er forskel på at mene man har ret og at have ret ;-)

Så følelsen af at fremlægge bevismateriale med det formål at dokumentere sin uskyld, hvor bevismaterialet ender med at dokumentere man er skyldig både kan være svært skuffende og potentielt dyrt :-) 

Må have været pænt skuffende for cyklisten... 
Mack
Mack Jan 24 '17

#gronkjaer 

Man kan godt køre Uddevalla-karlstad-sälen, dog skal man holde og lade længe i Karlstad, og selvom vi startede med 96% og var inde og lade 15 min på tanka malung, ankom vi til salen med kun 7% tilbage

Det gode er, at der er flere type2 ladere i salen.

God tur

gronkjaer
gronkjaer Jan 24 '17

Når du siger du ladede 15 min. i Malung var det med chademo eller alm. 11kw type 2 ?

mvh

Lars

Quote from Mack

#gronkjaer 

Man kan godt køre Uddevalla-karlstad-sälen, dog skal man holde og lade længe i Karlstad, og selvom vi startede med 96% og var inde og lade 15 min på tanka malung, ankom vi til salen med kun 7% tilbage

God tur

Hej Mack,

Glintborg
Glintborg Jan 25 '17

Tak jeres input - det giver mere ro i maven - tænker også at man mere frisk når man kommer frem da man har flere pauser undervejs, det er hårdt at køre 4-5 timer i træk som man ville have gjort i en benzin/Diesel bil.

Så mangler vi blot det bliver uge 7 (Vi skal til Gerlos)

Mack
Mack Jan 26 '17
Citat fra gronkjaer

Når du siger du ladede 15 min. i Malung var det med chademo eller alm. 11kw type 2 ?

mvh

Lars

Quote from Mack

#gronkjaer 

God tur

Hej Mack,

type 2, så ikke meget vi fyldte på, jeg fik bare lidt nervøse trækninger, da den var faldet til forventet ankomst med 4 %
Mack
Mack Jan 27 '17
Citat fra gronkjaer
Quote from Mack
Citat fra gronkjaer

Den ser jeg frem til. :-)
Vi tog over Norge hjem, og det kan klart anbefales, meget bedre vej og køre forhold.

gronkjaer
gronkjaer Jan 27 '17

ok lyder interessant. Men var det ikke betalingsvej igennem Norge ?

Forummets indlæg er redigeret af gronkjaer Jan 27 '17
SBU071
SBU071 Jan 28 '17

Hvis man henvender sig til Fjellinjen i Norge og bestiller en Brobizz for et depositum på NOK 200 samt en forevisning af sin registreringsattest på Teslaen, så får man en norsk brobizz tilsendt. Når man bruger den, er det gratis at køre på de norske betalingsveje. Vi har været i Norge flere gange, og det virker fint.

Sider: « 1 2 3 4 5