Loading...
dk

Cybertruck | Tesla Forum

baldur
baldur Aug 10 '20
Citat fra AgentP

Please. Ikke den diskussion igen om kørekort og vægtklasser. 

 

Vi kan da lige tage et resumé. Det næste argument der kommer er at der findes en regel om at man kan ansøge om at få godkendt et køretøj der på grund af panser vejer mere end 3500 kg. Der er tale om "BEK nr 1415 af 10/12/2010 Bekendtgørelse om højere hastighedsgrænser for visse pansrede personbiler". Argumentet er så at Cybertruck er pansret (hvilket er tvivlsomt).

Færdselslovens §43 stk 8 lyder:

"Stk. 8. Transport-, bygnings- og boligministeren kan, hvor forholdene taler herfor, fastsætte en højere hastighedsgrænse end de i stk. 1-5 nævnte, gældende for særlige køretøjstyper, såfremt færdselssikkerhedsmæssige eller køretøjstekniske grunde ikke taler derimod"

Det har ministeren så gjort i alt tre tilfælde: pansrede køretøjer, biler der bruges til støjmåling og ambulancer der vejer op til 6000 kg.

Modargumenterne er så:

1: det er en ren dansk regel. Tesla kommer ikke til at søge om godkendelse og producere biler kun til Danmark.

2: Man kan ansøge om godkendelse. Der står ikke hvilke kriterier de bruger for om bilen skal godkendes. De er ikke forpligtet til at godkende den. De siger bare nej.

3: Det er en bekendtgørelse ikke en lov. Den kan tilbagekaldes eller ændres ligeså hurtigt som den blev indført. Det er ikke noget Folketinget skal stemme om.

4: Cybertruck er ikke ligefrem den mest politisk korrekte bil. De siger bare nej, eller de ændrer ordlyden ved eksempelvis indsætte krav til panseret som Cybertruck ikke kan opfylde, eller de trækker bekendtgørelsen helt tilbage. Ingen dansk minister vil stå og forsvare en specialregel for at få Cybertruck til Danmark.

Derudover kan vi konstatere at eksistensen af BEK nr 1415 beviser at det ikke almindeligvis er lovligt at køre hurtigere end 70/80 km/t i en personbil M1 der er tungere end 3500 kg. Ellers var der ingen grund til at lave en bekendtgørelse, der lovliggør det efter ansøgning for personbil M1 der er blevet tungere end 3500 kg på grund af panser.

Tilbage er der så nogle håbefulde der alligevel tror på at Cybertruck bliver redet af BEK nr 1415. Det er har de lov til at tro på, jeg siger bare ja, tro i bare på det. 

nicom
nicom Aug 10 '20
Jeg forstår ikke det pylamik vedr mål og vægt af cybertruck. En VW amarok har lignede mål og kan fåes på hvide plader. Der findes en Amarok på bilbasen som koster 650000 kr vejer 2224kg og må læsse 776kg. En cybertruck vejer fra 5000lbs ~2276kg. En Amarok er 7cm smallere en cybertruck men kun uden sidespejle . Med sidespejle er Amarok ca 20 cm bredere. Amarok er 7cm lavere og godt 63 cm kortere 525 Vs 589cm. Hvis fronten på cybertruck bliver lavet i tyndt stål (eller plastik) så kunne fodgænger sikkerhed muligvis matche Amarok.
MartinPedersen
MartinPedersen Aug 10 '20
Held og lykke baldur, hvis du har tænkt dig at starte en ny debat om hastighed, troede den var slut for et halvt år siden...
Forummets indlæg er redigeret af MartinPedersen Aug 10 '20
MOS
MOS Aug 10 '20

Jeg kan heller ikke se, hvorfor man ikke skulle kunne indregistrere en CyberTruck med totalvægt på max. 3500 kg. Det kan så godt være, at lasteevnen skal nedreguleres, men hvis man kan nøjes med en lasteevne, der er lavere end de astronomisk mange tons, som den fysisk kan bære, hvad er problemet så?

Personligt ville jeg skulle kunne transportere 2-3 personer og lidt pik-pak til en weekend- eller ferietur. Af og til en tur til Ikea eller på genbrugspladsen. Det ville række fint med 250-300 kg lasteevne, men lidt mere ville da ikke gøre noget. 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 10 '20
baldur
baldur Aug 10 '20

Jeg tror ikke der er nogen der hævder at den ikke kan indregistreres med en totalvægt på 3500 kg. Der er bare ingen udenfor Tesla der ved hvad den reelt vejer og dermed hvad lastevnen bliver. Husk at den er lavet til 6 personer så det er de første 500 kg.

Der bliver reklameret med en lastevne på 1600 kg og det kan åbenlyst ikke lade sig gøre uden at totalvægten overstiger 3500 kg. Det ville ikke gå om den kun vejede det samme som min M3 AWD.

baldur
baldur Aug 10 '20
Citat fra nicom Jeg forstår ikke det pylamik vedr mål og vægt af cybertruck. En VW amarok har lignede mål og kan fåes på hvide plader. Der findes en Amarok på bilbasen som koster 650000 kr vejer 2224kg og må læsse 776kg. En cybertruck vejer fra 5000lbs ~2276kg. En Amarok er 7cm smallere en cybertruck men kun uden sidespejle . Med sidespejle er Amarok ca 20 cm bredere. Amarok er 7cm lavere og godt 63 cm kortere 525 Vs 589cm. Hvis fronten på cybertruck bliver lavet i tyndt stål (eller plastik) så kunne fodgænger sikkerhed muligvis matche Amarok.

 

Det eneste det viser er at det er urealistisk at Cybertruck kun skulle veje 2276 kg. Husk at det er ikke en bil der er færdigudviklet, så ingen ved hvad den ender med at veje.

MOS
MOS Aug 10 '20

Mit gæt er, at basisudgaven kommer til at veje 2500-2600 kg. Det ville muliggøre, at totalvægten kunne holdes på 3500 kg, hvis lasteevnen blev reduceret til 900-1000 kg. Det kunne jeg personligt fint leve med.

Dual motor versionen bliver formentlig lidt (100-200 kg) tungere, måske omkring 2700 kg. Så er der stadig plads til 800 kg last.

Tri motor versionen får nok et væsentligt større batteri, så den kommer nok op omkring de 3000 kg eller måske mere. Så den vil få en begrænset lasteevne, hvis totalvægten skal holdes på 3500 kg. Men der er da ikke noget lovmæssigt krav, at den skal have en høj lasteevne, bare fordi den har 6 sæder. Der er jo ingen, der siger, at alle sæderne absolut skal fyldes op med store, tykke mænd. Hvis den bare har en lasteevne på 75 kg, kan jeg godt køre i den. Anvendeligheden vil dog - indrømmet - være temmelig begrænset.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 10 '20
baldur
baldur Aug 11 '20

En Mercedes Sprinter ladvogn vejer også omkring 2500 kg og kan laste 1000 kg. Så det kan også gå for Cybertruck, den mindste udgave. Samme Mercedes Sprinter kan også indregistreres med højere totalvægt end 3500 kg, men så kører man kun 80 km/t. Dem er der en del af på de danske veje. Man kan få dem helt op til 5500 kg totalvægt, så det er måske ikke en ringe sammenligning med Cybertruck.

https://www.mercedes-benz.dk/vans/da/sprinter/ladvogn/mal-vaegt-teknik

Jeg tvivler dog på at vores brolæggere i længden bliver glade hvis jeg skifter firmaets ladvogne ud med Cybertruck. Når der skal arbejdes for alvor, så rustfrit stål ligegyldigt hvorimod sider der kan lægges ned er vigtigt.

Kiefer
Kiefer Aug 11 '20

Man kan vel egentlig bedst sammenligne en Tesla Cybertruck med f.eks. en Ford F350 eller større. Dem kører der heller ikke mange af rundt på de danske veje.

Eftersom Rivian og Ford begge kommer med trucks i størrelsen F150 eller tilsvarende tror jeg bestemt også Tesla gør. Ford F150 er trods alt en af USA allermest solgte biler. Og marked vil Tesla nok gerne ind på.

F150 er trods alt også et almindeligt syn på de danske veje. Men som varevogn til brolæggere er den nok ikke meget bevendt :)

Sider: « 1 2 3 4 5 6