Loading...
dk

Lader din model S/X også langsomt - så bliv en del af "Ladegruppen" | Tesla Forum

TSLA
TSLA Oct 17

Der er da ingen tvivl om at tilbagekaldelse er det rigtige svar på problemer med mulig brand i batteri/bil. Det var jo også brand i et par Teslaer i Shanghai der lå forud for SW opdateringen sidste sommer. Men her valgte Tesla blot at forringe produktet, så der er nedsat kapacitet og ladehastighed, i stedet for at løse selve batteri problemet. Det kan de andre ikke da de stadig ikke kan opdatere deres biler OTA. 

MOS
MOS Oct 17
Citat fra Kiefer

Tesla har vel egentlig haft/har et tilsvarende problem, hvor det ikke blot er ladehastigheden de har pillet ved, men rent faktisk batteriets kapacitet, hvor mange oplevede at de pludselig over natten havde mistet 10KW eller mere kapacitet. Det var vist efter en brand i et batteri i Kina de lavede det stunt. Igen uden at fortælle kunderne at de gjorde det, eller at de gjorde det...!

Faktisk ved vi jo ikke med sikkerhed, om der er en direkte årsagssammenhæng mellem batteribranden i Kina og at Tesla efterfølgende via softwareopdatering har nedsat ladehastigheden og i nogle tilfælde også batterikapaciteten. Men det virker sandsynligt. Tesla har bare været meget lukkede mht. information om dette.

TSLA
TSLA Oct 17

@MOS: Ifølge denne artikel er det klart at det var et batteri modul og at Tesla's løsning var en OTA opdatering.

https://www.teslarati.com/tesla-fixes-model-s-battery-fire-issue-shanghai/

MOS
MOS Oct 17

I artiklen citeres Tesla for "revising charge and thermal management settings". Og i en anden artikel står der, "Tesla also noted that the thermal management updates will not have any effect on the peak charge rates for the flagship sedan and SUV". Det er altså lidt uklart, om den nedsatte ladehastighed, som kom i en softwareopdatering kort tid efter batteribranden, er en direkte konsekvens, eller om der er andre årsager, vi ikke kender til.

Jeg hælder dog stadig til, at det er den direkte årsag.

TSLA
TSLA Oct 17

Jeg er ikke i tvivl om at det er den direkte årsag. Dette kan vist ikke misforstås:

In order to avoid similar incidents from happening, Tesla has revised the charge and thermal management settings on Model S and Model X units, which feature the same systems as the ill-fated vehicle from Shanghai. The Silicon Valley-based company noted that the fix, which was rolled out through an over-the-air update, would help protect the vehicles’ batteries while improving longevity. 

Derudover har jeg sendt styregruppen min mail korrespondence med Martin Iversen, der er Senior Regional Service Manager, Northern EMEA, Iceland & Middle East

MOS
MOS Oct 17

@TSLA

Har du læst det andet citat i mit indlæg #244? Det er det, der gør mig i tvivl, da de direkte siger, at opdateringen ikke påvirker (peak) ladehastigheden. Om det skal forstås helt bogstaveligt som at de kun mener, at peak ladehastigheden (som jo kun er lige efter man sætter stikket i ved meget lav SoC) er uændret, men behændigt glemmer at nævne, at hele resten af ladekurven har fået et gevaldigt tryk nedad, er jeg ikke sikker på. Jeg synes stadig ikke, det er helt klart, om der tales om to forskellige ting og hvad der er den direkte årsag til hvad.

Men jeg tror stadig, du har ret. Sandsynligvis.

I sidste ende er det vel egentlig også ligegyldigt set fra ejernes synspunkt. Tesla har forringet vores produkt. Årsagen er os egentlig uvedkommende. Tesla skal bare fikse det igen.

Set fra Teslas synspunkt er det derimod ret afgørende, hvad der er årsagen. Afhængigt af årsagen kan det være muligt eller umuligt at lave et software fix (der både sikrer mod batteribrand og samtidig opretholder den oprindelige performance). Det er heller ikke sikkert, de kan reparere hardwaren (batteriet) og skal måske udskifte hele batteriet, hvilket vil blive sindsygt dyrt, hvis Tesla skal ud og skifte alle de berørte batterier. Jeg tror, det er årsagen til, at Tesla forsøger at holde lav profil.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 17
TSLA
TSLA Oct 17

Jo, men Tesla siger jo så meget. Jeg henholder mig også til min korrespondence med Martin Iversen. Og for mig er der heller ikke tvivl om, at det rigtige ville være en tilbagekaldelse og ikke blot en opdatering når de kan konstatere at der er noget med et batteri modul.

Problemet er sikkert at der er en design fejl på de første batterier - og ja, det er meget dyrt at udbedre... Men vi som kunder har købt en bil der er solgt med bestemte specifikationer, som de nu ændrer på bagefter i stedet for at holde sig til deres garanti forpligtigelser. Der har været flere tråde på forum med aktie kursernes himmelflugt og her er Musk jo den der har nydt bedst af den. Men når de skal bruge penge på garanti forpligtelsen så bliver der jamret. Det er og bliver bare dårlig forretnings moral. 

MOS
MOS Oct 17

Hvis Tesla kan fikse problemer med batteriet via OTA software opdateringer, så synes jeg, det kan være en lige så god løsning som en tilbagkaldelse.

Problemet er bare, at Tesla har "løst" problemet ved, at de samtidig har påført produktet en mangel (nedsat ladehastighed og i nogle tilfælde nedsat batterikapacitet). Og det er naturligvis ikke i orden.

TSLA
TSLA Oct 17

Designfejl løses ikke med SW opdateringer. Og har da ind imellem tænkt om der kunne være en sammenhæng mellem Battery- og Chargegate og CTO igennem 15 år JB Straubels afgang i Juli 2019.

Johannelund
Johannelund Oct 17
Designfejl løses ikke med en sw opdatering,
Men kan en software fejl så løses ved en sw opdatering
Har læst at battericellerne er designet til 4,2 volt og de er vel også kun typegodkendt til 4,2 volt, men at de ved for kraftig opladning med øget temperatur tilfølge kunne komme op på 4,3 volt og derfor kunne selvantænde. Men vedgiver at Tesla burde komme med en forklaring, Men personlig vil jeg hellere have en længere ladetid end risikerer at brænde min familie eller andre af
TSLA
TSLA Oct 17

Ja, måske dobbel design fejl!! Hvad Tesla burde have gjort er jo at de lavede SW opdatering INDTIL de udbedrede den egentlige fejl via en tilbagekaldelse - uanset om det er en batteripakke designfejl eller en forkert spænding. Der er ingen der argumenterer for at vi blot skal tage risikoen for at brænde bil mm. af.

Kiefer
Kiefer Oct 17

Ja netop løse problemet i software indtil der er en løsning i hardware, fuldstændig som de gjorde tilbage i 2014. Men det er nok en simpel kalkukation fra Teslas side, hvad koster det os at forringe bilerne i forhold til hvad det vil koste os at løse problemet og give alle kunderne et nyt batteri...

Indtil videre kan de jo være ret ligeglade, der er kunder nok der stadig vil købe deres biler, og så længe der er det, og problemet ikke bliver større end det er nu, hvor enkelte små øer råber op og de kan ignorere dem, så er alle jo glade på direktørgangene ved Tesla...

TSLA
TSLA Oct 17

Enig, det er forretningsmoralen der er det egentlige problem!

P85DK
P85DK Oct 17
Quote from Johannelund 
Men personlig vil jeg hellere have en længere ladetid end risikerer at brænde min familie eller andre af 

Tåbelig måde at stille det op på og det burde slet ikke være en dilemma du skulle tage stilling til. Tesla kan, og skal, sikre at du kan lade uden risiko på de parametre de har solgt dig bilen på. End of story. Hvis de ikke kan det med det batteri de har sat i din bil, så må de tilbagekalde den eller kompensere dig for den forringede værdi.

Hvis du så mener din værdiforringelse er 0 kr, så skal du jo bare ikke foretage dig mere.

Johannelund
Johannelund Oct 18
Tjaa jo det er netop det ladegruppen har fremført, de vil hellere have hurtig ladetid og er skide ligeglade med om det kan medføre at biler går i brand, derfor har jeg gidet at blive upopulær her i gruppen, man vil have de spec som bilen blev solgt på koste hvad det vil. Jeg fremførte at Tesla var tvunget til at lave ændringer, for hvad vil der ske hvis en bil brændte. Jeg omtalte produktansvar i usa, fik at vide at amerikansk produktansvar er total uintersandt i Europa. Fik at at vide at den eneste grund til at Tesla havde nedsat ladehastighed var udelukkende for at batteriet ikke skulle bryde samme inden de 8 garanti år er gået, Hvis det skal gå efter ladegruppens kodex kunne i jo ligesågodt klantre Tesla for at de har leveret biler der ikke kan holde til at blive kørt virkeligt hårdt for så mister den jo bremseevne, kva underdimensioneret bremser til så tung en bil. Og ja min værdiforringelse kan ikke gøres op i penge, hvis jeg eller min familie bliver brændt af, fordi der er nogle der sætter hurtig ladetid over sikker ladetid.
P85DK
P85DK Oct 18
Quote from Johannelund Tjaa jo det er netop det ladegruppen har fremført, de vil hellere have hurtig ladetid og er skide ligeglade med om det kan medføre at biler går i brand, derfor har jeg gidet at blive upopulær her i gruppen

Der er forskel på at være upopulær og tåbelig - du er tåbelig! Der er ikke én person som har sagt at de er ligeglade med om der er brandfare. Det er decideret tåbeligt det du siger!

Det er tydeligt sagt at hvis der er brandfare så skal Tesla tilbagekalde bilerne og udbedre den fejl der måtte være. Er det virkeligt så svært at forstå?

At ændre på andre performance paramentre fordi det er uden omkostning for Tesla kan selvfølgelig ikke gøres uden kompensation - sådan er det i enhver forretningssammenhægn. Er det virkelig så svært at forstå?

At få det man har betalt for er en grundlæggende del af at lave forretning. Er det så svært at forstå?

Hvor langt er du villig til at lade Tesla gå for at undgå at bilen bryder i brand og du stadig ikke bliver kompenseret? At accelerationen 0-100 nedsættes til 15s? Tophastighed på 110 km/t? At den kun må køre 50 km ad gangen og så skal have en pause på 3 timer til at køle batterierne? 

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Oct 18
@johannelund. Jeg synes du er ekstrem ingnorant, og det provokerer mig virkelig at du på den måde lægger ordene i munden på os, da det eneste vi ønsker er at få det vi har oprindeligt har betalt for eller blive kompenseret for fejlen. Det er slet ikke så svært at forstå hvis man vil.
TSLA
TSLA Oct 18

Johannelund, det du fremturer med er ikke bare tåbeligt. Det er absurd!

Ledsager
Ledsager Oct 18

Jeg må sige at jeg er ked af tonen i mange indlæg. Jeg er selvfølgelig ikke enig i @Johannelunds betragtninger - ellers hører alting jo op. Vil dog appelerer til alle om en god og saglig tone.

Der er ingen i Ladegruppen eller styregruppen der ønsker biler i brand. Men når der er en fejl på bilen - uanset årsag - så gør langt de fleste bilproducenter hvad de kan for at udbedre forholdet, så bilen bliver som den er påtænkt og lovet. Bare ikke Tesla. De håber bare på det bedste.

Situationen med Apple og deres neddroslede iPhones og VWs dieselgate viser jo, at det ikke går at snyde. Og slet ikke uden ejerenes samtykke og vidende. Så det er svært at forstå, hvis nogen kan forsvare Tesla i denne sag.

Når vi der er en del af gruppesøgsmålet mod Tesla får vores erstatning, så skulle det undre mig om du @Johannelund ikke slutter sig til koret og selv gerne vil have erstatning. I modsat fald er du velkommen til at give erstatningen til et humanitært formål.

TSLA
TSLA Oct 18

Hyundai har netop tilbagekaldt sine biler i US og Canada pga. mulighed for brand. 

https://www.greencarreports.com/news/1129993_fire-concern-prompts-stop-sale-us-recall-for-2019-2020-hyundai-kona-electric

Under the recall, owners will need to bring their Kona Electric to the dealership for an inspection of the lithium-ion battery pack—with free replacement if necessary—plus an update of the BMS.

Det burde Tesla også gøre

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »