Loading...
dk

Lader din model S også langsomt - så bliv en del af gruppesøgsmålet mod Tesla | Tesla Forum

Nikola
Nikola Mar 21 '21

I min bog er årsagen til nedgraderingen mindre væsentlig (men hvis det er pga. overvejelser om "slid", bliver det selvfølgelig virkelig dårlig stil).

Ejerne har købt et produkt, med nogle givne specifikationer. Producenten har efterfølgende nedgraderet disse specifikationer ( i øvrigt uden af spørge/forklare eller noget som helst andet).

Så ejerne har nu ikke længere det produkt de købte. Det bør de i min bog kompenseres for.
Det bør ikke være forbrugerens problem, at producenten mener at der er behov for at begrænse produktets funktion, uanset årsagen.    

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Mar 21 '21
Andersen
Andersen Mar 22 '21

Jeg syntes efterhånden det er ved, at være lidt trivielt, at læse JohanneLund's indlæg. Såvidt jeg kan se, er JohanneLund den eneste, der udtrykker tilfredshed med Tesla mht. til forlænget ladetid, altså er det kun 0,05 pct., der syntes det er acceptabelt og 99,95 pct. der ikke er tilfreds med degraderingen :):)

cth
cth Mar 22 '21

JL har vel købt Tesla aktier i kurs 900?

Kiefer
Kiefer Mar 23 '21

Jeg tror ikke kursen har været over 900, synes den lukkede på et tidspunkt i 899 og er derefter faldet ;)

Men udover det, så kan jeg heller ikke se der skulle have været en forbedring på min bil. Kørte her den anden dag fra Ålborg til Haverslev for lige at lade lidt op inden turen gik videre sydpå:

Det er godt nok ikke nogen imponerende ladehastighed...

KimT
KimT Mar 23 '21

QuickFix til vores biler : Supercharging ændres til Charging.

Case closed

MOS
MOS Mar 23 '21
Citat fra KimT

QuickFix til vores biler : Supercharging ændres til Charging.

Case closed

Det ville jo kræve noget af en softwareopdatering at få rettet alle de steder i UI, hvor der står "supercharging". Måske det ville være nemmere at lave en softwareopdatering, hvor man bare lod den lade med den oprindelige hastighed? Som wk057 siger, så er der jo ingen god teknisk begrundelse for at have nedsat ladehastighed...

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 23 '21
Den juridiske grund bærer i hvert fald præg af den typiske småparanoide ud fra økonomiske årsager velbegrundede amerikanske tilgang til tingene.
Mugge
Mugge Mar 23 '21

https://www.teslarati.com/porsche-taycan-battery-fragged-update/

Tesla er ikke den eneste der sætter ladetiden ned, læs denne artikel omkring Porsche Taycan. Interessant er at Porsche oplyser dette til kunden

Kiefer
Kiefer Mar 24 '21

Det er jo ikke fordi de oplyser det til kunden, nej de laver muligheden for lavere ladehastighed efter ønsker fra kunder. 

De siger ikke noget om at det er et krav eller noget som helst, blot at nogle kunder ønsker den lavere hastighed fordi de så mener de passer bedre på deres batteri. 

Jeg tænker de gør det, fordi de ikke på samme måde har den samme årelange erfaring med batterierne og lynopladninger som Tesla har. Der er jo ikke nogen af Teslas modeller der kan lade med de hastigheder de oprindeligt lovede fra starten. Og hvis de kan, så er det rent marketing med 250KW i 4 sekunder...

MOS
MOS Mar 24 '21

Jeg synes, det er fint, det Porsche har gjort. Og beklageligt, at Tesla ikke har gjort noget tilsvarende.

Tesla ville være kommet meget længere med kundetilfredshed ad frivillighedens vej. De kunne f.eks. have oplyst noget i retning af, at bilens batteri godt kan holde til lejlighedvis supercharging med meget høj hastighed, men at regelmæssig supercharging ved disse hastigheder slider mere og dermed accelererer degraderingen af batteriet og at de derfor anbefaler at benytte indstillingen med den lidt lavere ladehastighed, hvis man vil bevare mest mulig batterikapacitet over tid. Så har kunderne et valg og ingen behøver at være utilfredse. Hey, jeg tror faktisk, jeg selv ville bruge den lavere ladehastighed i en del tilfælde - dog ikke hver gang.

PeterE
PeterE Mar 24 '21
Citat fra MOS

Jeg synes, det er fint, det Porsche har gjort. Og beklageligt, at Tesla ikke har gjort noget tilsvarende.

Tesla ville være kommet meget længere med kundetilfredshed ad frivillighedens vej. De kunne f.eks. have oplyst noget i retning af, at bilens batteri godt kan holde til lejlighedvis supercharging med meget høj hastighed, men at regelmæssig supercharging ved disse hastigheder slider mere og dermed accelererer degraderingen af batteriet og at de derfor anbefaler at benytte indstillingen med den lidt lavere ladehastighed, hvis man vil bevare mest mulig batterikapacitet over tid. Så har kunderne et valg og ingen behøver at være utilfredse. Hey, jeg tror faktisk, jeg selv ville bruge den lavere ladehastighed i en del tilfælde - dog ikke hver gang.

+ 1 

T3S7A
T3S7A Mar 24 '21

Helt enig. 
Savner faktisk at man kan "skrue ned" for supercharger nogen gange. Hvis man er på tur, og man ved et stop kan sagtens tage over en time, hvis man eks. er en familie der er afsted, og man skal spise mm. Så ville det være smart at kunne sætte bilen i en langsommere mode ( som 85'er lader i dag eks. ), så det ikke var så hårdt for batteriet. 

Nikola
Nikola Mar 24 '21

Kunne man forestille sig at de omvendt ikke har været interesserede i at nedsætte ladehastighed, pga. nedsættelse af ladestationernes kapacitet (antal biler pr. tid)? Man må nok forvente en vis utilfredshed ved evt. kø ved SuC?
Måske især en kø som følge af at nogen havde nedsat ladehastigheden, mens de sad og kørte burgere i posen ;-) mens andre bare gerne ville hurtigt videre? ....

T3S7A
T3S7A Mar 24 '21
Citat fra Nikola

Kunne man forestille sig at de omvendt ikke har været interesserede i at nedsætte ladehastighed, pga. nedsættelse af ladestationernes kapacitet (antal biler pr. tid)? Man må nok forvente en vis utilfredshed ved evt. kø ved SuC?
Måske især en kø som følge af at nogen havde nedsat ladehastigheden, mens de sad og kørte burgere i posen ;-) mens andre bare gerne ville hurtigt videre? ....

Men det ændre jo ikke meget. Da man i dag, jo så blot sætter den til at lade til 100%. Hvor man så kommer ud til en bil som er ved eks. 95%, da det går så langsom tilsidst, at alle kan nå at spise færdig.
Da vil det jo være bedre, hvis man skulle tænke på beskyttelse af batterier, at man så kunne vælge langsomere ladning, og den så var ved eks 80% istedet for, som var mere end nok til de fleste, som gerne vil passe lidt på deres batteri. Er jo det som tesla har gjort for 85'er nu her. Men havde da været smartere at give folk muligheden for selv at vælge at lade langsommere de gange det passede ind i tidsplanen.  

Ledsager
Ledsager Mar 25 '21

EN INTERESSANT OPLEVELSE FRA SUC KØGE: Ud af 8 adspurgte med en ældre Model S, der lider med den af Tesla softwareforlængede ladetid, svarer 5 af dem, at de tror at ladetiden er forlænget, fordi netop deres bil har gratis opladning som en del af bilens pris. Og at Tesla på den måde vil formindske brugen af SuC. Derfor har de accepteret Teslas forklaring om, at bilerne/batterierne ikke fejler noget!!!

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager Mar 25 '21
NOELON
NOELON Mar 25 '21

Ja, endnu et incitament for Tesla til at forringe vores biler. Men det rokker jo ikke ved at de har grebet ind i bilernes egenskaber efter salg uden klar udmelding eller at spørge ejerne.

MOS
MOS Mar 25 '21

Jeg ved snart ikke, om det er et incitament. Langsom opladning giver jo længere ladetid og dermed optager man jo ladestanderen i længere tid, hvilket kan give kø og vil kræve, at Tesla i sidste ende skal bruge flere penge på at bygge flere superchargere.

NOELON
NOELON Mar 25 '21

@MOS I tråden Mercedes EQV Test skrev du:

Hvis man ved, man skal holde der i lang tid, så giver det mening at have en mulighed for at vælge lavere ladehastighed. Jeg kunne godt ønske mig, at Tesla gav os muligheden for på ladeskærmbilledet at vælge mellem f.eks. 3 ladehastigheder på en DC-lader

Hvorfor er det så ikke et incitament for Tesla? Du argumenterer jo på den ene side for at det give mening og på den anden side at det giver kø.

Hvad mener du???

MOS
MOS Mar 26 '21

@TSLA

Jeg forstår godt forvirringen. Jeg argumenterer jo egentlig for begge dele. Men det er fordi begge dele kan forsvares set fra hver sit synspunkt og til hver sin tid.

Set ud fra Teslas synspunkt, så må de have en interesse i at få bilerne så hurtigt som muligt videre, så de ikke optager en ladeplads ved SuC længere end højest nødvendigt. Så kan andre komme til og der opstår ikke så meget kø. Alternativt får de utilfredse kunder (pga. lav ladehastighed og kø) eller de skal bruge mange penge på udvide kapaciteten ved at bygge flere superchargere.

Omvendt så kan Tesla også have en interesse i, at vores biler lader langsommere. Det slider mindre på batterierne og i sidste ende kan det blive Tesla, der hænger på garantiudgifterne, hvis batteriet står af inden for garantiperioden pga. for meget og for hurtig supercharging. Langsommere opladning gør det også mindre interessant at (mis)bruge som alternativ til hjemmeladning, hvis man bor tæt på. @Ledsager har nævnt i indlæg #475, at mange tror, at Tesla bevidst har skruet ladehastigheden ned netop for at disincentivere dem, der har gratis supercharging. Tesla tjener jo ikke penge på os, der lader gratis (udover det vi allerede har betalt for bilen). Om det er det egentlige formål, tvivler jeg på. Men det kan da godt være, at det har været en (lille) medvirkende faktor i beslutningsgrundlaget.

Som forbruger vil jeg fastholde, at det er bedst at have en valgmulighed. Hvis man frit kunne vælge/ændre sin ladehastighed på skærmen, hver gang man lader på en DC-lader (herunder SuC), så kunne man jo vælge netop den ladehastighed, der passer med ens behov (travlhed, skåne batteriet eller undgå spærreafgifter). På den måde kunne man imødekomme alles synspunkter og behov.

Ledsager
Ledsager Mar 26 '21

Jeg synes jeres diskussion misser pointen: At Model S ejere lever med den lange ladetid fordi de accepterer Teslas svar om at bilen ikke fejler noget og at de et eller andet sted ikke helt tænker over, at de jo ved bilens køb har betalt for al den strøm de måtte have behov for på SuC i hele bilens levetid.

Måske har de oven i købet lidt dårlig samvittighed over at bruge SuC så ofte og derfor ikke laver mere vrøvl.

Sider: «« « ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... » »»