Nej svaret var at enten skulle man tage det enkeltvis/selv via ankenævnet, eller skulle ladegruppe her på forum køre en fælles sag. Man kan ikke bege dele.
Men ja - FDM - HA, spild af tid
Nej svaret var at enten skulle man tage det enkeltvis/selv via ankenævnet, eller skulle ladegruppe her på forum køre en fælles sag. Man kan ikke bege dele.
Det gode råd fra FDM, efter at FDMs dialog med Tesla desværre også var nyttesløs, er vel at vi hver især skal igennem Ankenævnet for Biler. I en fart.
Det bliver også op ad bakke... "Konstateres manglen senere end 6 måneder efter leveringen, skal køber bevise, at der er tale om en mangel, og at den var til stede på leveringstidspunktet."
Var manglen tilstede ved levering, når den først blev "leveret" m en opdatering...?
Det bliver også op ad bakke... "Konstateres manglen senere end 6 måneder efter leveringen, skal køber bevise, at der er tale om en mangel, og at den var til stede på leveringstidspunktet."
Var manglen tilstede ved levering, når den først blev "leveret" m en opdatering...?
Den vil selvsagt ikke gælde i dette tilfælde når leverandøren ændre i specifikationer efter levering og uden at fortælle køber om det. Det er decideret at handle i ond tro.
Jeg synes ikke den er så forskellig fra VW km/l skandale. Oplyser et og leverer noget andet - og da det bliver opdaget må de til lommerne.
Ankenævnet er noget skidt, hvis der er et par stykker som laver en dårlig/manglefuld sag og de så bliver afvist, så vil fremtidige (velbegrundet og valide sager) blive afvist, da sagen allerede har været behandlet.
Der er ikke andre muligheder end ankenævnet og jeg mener stadig at den hjælp vi har fået fra FDM viser der er en god sag.
Men ja det er hvert medlem for sig.
De der er en del af ladegruppen har fået en mail fra styregruppen for en måned siden om dette emne. Vores vurdering er, at Tesla har bedt om data på de biler, hvor de i forvejen ikke havde data fx hvis ejeren ikke tidligere selv har klaget over lang ladetid, men først gør det i forbindelse med at VIN nr på alle bilerne i ladegruppen er sendt til Tesla - som de bad om for at gå videre med sagen.
De der er en del af ladegruppen har fået en mail fra styregruppen for en måned siden om dette emne. Vores vurdering er, at Tesla har bedt om data på de biler, hvor de i forvejen ikke havde data fx hvis ejeren ikke tidligere selv har klaget over lang ladetid, men først gør det i forbindelse med at VIN nr på alle bilerne i ladegruppen er sendt til Tesla - som de bad om for at gå videre med sagen.
Så burde jeg have fået mail fra Tesla, men har ikke modtaget noget...?
Underligt. Vi følger op med Tesla en af dagene for at høre hvor langt de er nået med undersøgelsen af de mange VIN nr.
Ledsager, hvad er det præcist de vil undersøge?
Tesla har jo gennem FDM meddelt at de har lavet en ændring men at de med de seneste ændringer er nede på at det kun tager 5min extra. De kigger jo netop ikke på den enkelte bil men har bare sendt "vores" klage til USA og fået et maskine oversat svar der ikke anerkender der er noget galt.
Så hvad er det styregruppen mener at Tesla er i gang med at undersøge på alle de VIN der har meldt sig ind i gruppen?
De må da have undersøgt bare et par stykker og kan fortælle hvad de ser.
Det er også underligt med den sidste mail i skriver nogle har modtaget, de kan da selv se dette når de kigger på logs. Der står da hvor der er ladet og de kan se hvor langt man har kørt osv.
Igen tænker jeg bare de holder os hen med bluf og tom snak.
Jeg tænker det måske vil være en god idé at lade styregruppen være CC på den mail man sender til Tesla, så de kan have styr på hvor mange der har fået, og svaret på den?
Har heller ikke fået nogen mail fra Tesla! Men god ide at styregruppen sættes på cc.
Ja jeg oplever også en gang imellem at den ikke vil connecte til WiFi, også selv om så placerer routeren 2 meter foran bilen...
Jeg tænker jeg sætter noget logning på næste gang problemet opstår, så jeg har en reel idé om hvad det er der foregår.
Jeg kan på AP'et se at bilen forbinder, får en ip-adresse og derefter taber forbindelsen igen. Men hvorfor den gør det er jeg ikke helt sikker på endnu.
Jeg kan se, at sætter man en LTE WiFi dongle i bilen, til WiFi, så vil MCU'en overhovedet ikke forbinde til noget som helst WiFi uanset om man vælger dongle eller andet AP...
Eftersom de to USB stik i midterkonsollen går direkte ind i MCU'en, så forsøger den at lave noget kommunikation med donglen. Hvis jeg skifter USB kablet ud med et hvor data forbindelserne er klippede, så det kun er +-5V i kablet er der ikke nogen problemer.
/Martin
Jeg prøvede at få bilen til at connecte min telefons AP her til morgen. Stadig uden held. Jeg tror at jeg prøver at ringe til Tesla....
Kim, fortæl mig lige hvorfor du mener at det er korrekt?
Iflg FDM's jurist er der ikke noget der forhindrer at man køre en fælles dialog, og separate sager hos Ankenævnet - og ultimativt får en fælles eller individuel sag prøvet hos en domstol. Det kan bare ikke ske samtidig. Som jeg forstår det.
Måske relevant at spørge hvormange vi er med i Ladegruppen og hvad status er der? Mest så vi ikke løber i alle retninger.
Kim, fortæl mig lige hvorfor du mener at det er korrekt?
Iflg FDM's jurist er der ikke noget der forhindrer at man køre en fælles dialog, og separate sager hos Ankenævnet - og ultimativt får en fælles eller individuel sag prøvet hos en domstol. Det kan bare ikke ske samtidig. Som jeg forstår det.
Mon ikke det er noget med, at man ikke kan køre flere sager, der handler om det samme ved en domstol, da det kun er den første sag, der vil blive taget op og efterfølgende sager vil bliver afvist med den begrundelse, at der allerede kører en tilsvarende sag? Hvis man så prøver at starte en ny sag, når den første er afsluttet, vil man formentlig også få afslag med den begrundelse, at sagen lige har været prøvet og dermed allerede er afgjort. Der skal altså være noget substantielt nyt i en sag, for at man kan genoptage sagen.
Jeg bliver nok lidt forvirret, beklager :) Er Ankenævnet for Biler ikke oprettet til netop denne her type tvister - som del af en beskyttelse af os, forbrugerne? Og det er bemandet med netop FDM og repræsentanter fra bilbranchen. Hvorfor denne her sult på at komme til domstolene istedet? Er det en forventning om at få et bedre resultat der end hos ankenævnet?
Tesla erkender at de har gjort opladningen langsommere i 2019, og at de her i 2020 vil gøre den tilsvarende hurtigere igen - og vupti så er problemet jo løst, og vi har ingen sag. Jeg er ret sikkert på at et forbrugerankenævn er lidt mere på fornuftens side.
Forbrugerankenævnets afgørelser har så vidt jeg ved ingen retsvirkning men er kun vejledende. Tesla kan altså undlade at følge afgørelsen, selvom vi får medhold. Det kan de ikke, hvis det er en afgørelse ved retten.
Jeg har været meldt til ladegruppen i lang tid, og 1 juli fik jeg mail fra Tesla om af indrapportere ladninger ved SC. Jeg indrapporterede en langsom ladning den 6. juli med præcist tidspunkt osv. Fik først svar 14. aug, at de ikke kunne se noget på loggen, mærkeligt! De ville gerne have en ny rapportering. Det har de lige fået fra en opladning her i eftermiddag. Batteriet tempereret, ved at SC Middelfart var lagt ind i god til inden ankomst lige som 6. juli. Ankom med 5 % ladning og starteffekt 111 kW, aldrig set før. Efter 60 minutter var der 85 % på og slutladning 27 kW. Jeg har lige skrevet til Tesla, at det er det bedste resultat i 3 år, også mærkeligt! Kan Tesla styre SC individuelt. De ved jo, når man lader. Læs PeterE's indlæg ovenfor.
Jeg har pludselig også oplevet lidt bedre ladetider.Jeg har været meldt til ladegruppen i lang tid, og 1 juli fik jeg mail fra Tesla om af indrapportere ladninger ved SC. Jeg indrapporterede en langsom ladning den 6. juli med præcist tidspunkt osv. Fik først svar 14. aug, at de ikke kunne se noget på loggen, mærkeligt! De ville gerne have en ny rapportering. Det har de lige fået fra en opladning her i eftermiddag. Batteriet tempereret, ved at SC Middelfart var lagt ind i god til inden ankomst lige som 6. juli. Ankom med 5 % ladning og starteffekt 111 kW, aldrig set før. Efter 60 minutter var der 85 % på og slutladning 27 kW. Jeg har lige skrevet til Tesla, at det er det bedste resultat i 3 år, også mærkeligt! Kan Tesla styre SC individuelt. De ved jo, når man lader. Læs PeterE's indlæg ovenfor.
Braak, Tyskland 14. august 2020 kl 19 temp 30 grader
Start 5% efter 30 min 56% efter 40 min 66% efter 56min 80%
Rødekro, Danmark 14. august 2020 kl 21:30 temp 22 grader
Start 5% efter 30 min 55% efter 40 min 65% efter 48min 73%
Klart det bedste jeg har oplevet siden sommer sidste år. Og så alligevel ikke helt tilfredstillende endnu
Jeg har mandag formiddag kørt en hurtig test i Slagelse:
Ankom med 23% på batteriet efter at have kørt 2 timer og 10 minutter og ladede bilen op til 80%. Det tog 48 minutter. Udetemperaturen var på det tidspunkt lige godt 22-23 grader.
SuC Slagelse var sat som destination i navi, og 48 minutter for 23 til 80 synes jeg da ikke er specielt hurtigt...
Softwareversion 2020.24.6.11.
Da jeg den 4. marts kl 22 om aftenen lavede samme test tog det 44 minutter fra 20 - 80%. Altså kortere tid ved langt lavere temperatur, her var udetemperaturen 5 grader.
Den gang var bilen på version 8.1 (noget i retning af 2018.xx.x.xx)
/Martin
Jeg prøvede at få bilen til at connecte min telefons AP her til morgen. Stadig uden held. Jeg tror at jeg prøver at ringe til Tesla....
Sørg for at alt udstyr i USB'portene du måtte have er taget ud når du ringer til Tesla. Ellers vil de sige det kan være dit USB kabel der får den til at fejle, også selv om der ikke sidder noget i den anden ende af kablet. Ja det ER en forklaring vi har fået af dem...