Loading...
dk

Lader din model S også langsomt - så bliv en del af gruppesøgsmålet mod Tesla | Tesla Forum

Dec14
Dec14 Feb 16 '22

@P85DK

Vedr. afskrivningen er ladetiden helt afgørende fordi vi på ingen måde havde forestillet os at skulle udskifte bilen så hurtigt. Hvis bilen brugsværdi var intakt (læs ladehastighed) havde vi ingen som helst grund til at udskifte den og kunne uden problemer have fordelt afskrivingen over 7 - 10 år og 100000 km mere. For os ville det have stor betydning. Rent miljømæssigt, hvilket var den bærende kraft da vi købte Teslaen, er det helt en i vejret at skulle skifte den nu. Vores håb - via restsagen-  er at blive tilbudt et nyt batteri så vi kan beholde bilen.

P85DK
P85DK Feb 16 '22

Jeg forstår din argumentation og jeg er enig i at Tesla skal løse situationen på en tilfredsstillende måde. Om det er en økonomisk kompensation eller et nyt batteri eller andet, det ved jeg ikke.

Det du stiller op med at I blive nødt til at skifte bilen fordi ladetiden er forlænget er nok mere tænkt end reelt ud fra et økonomisk synspunkt. Jeg er enig i at det er under al kritik at ladetiden er øget, at kapaciteten er nedsat etc. etc. etc. og jeg forventer at Tesla udbedre det. Men jeg vil nok ikke tage et tab på fx. 150.000 kr. af mine egne penge for at spare den forlængede tid. Det vil godt nok være nogle dyre minutter.

Men afskrivningsmæssigt isoleret set, så vil der altid kunne opstå situationer der betyder at den økonomiske afskrivning afviger fra forventninger/gennemsnittet. I en ICE at der skal en ny motor, gearkasse eller andet. Vi er med den 8 års garanti der er fra Tesla beskyttet mod de værste faktorer indtil den bliver 8 år. Når din bil er 8 år og 1 dag, så kan du reelt stå med en økonomisk totaltskadet bil, da det måske ikke kan betale sig at sætte et nyt batteri i. På samme måde som en lang række Audi'er kører rundt og venter på at deres kæde hopper fordi det er en 'motor ud' opgave at skifte de billige dele og det derfor ikke kan betale sig.

webercarbmann
webercarbmann Feb 16 '22

Suk  - jeg synes næsten at SUC går langsommere end det plejer.  Har lige været på tur fra Sjælland til Vestjylland og retur i dag.  Jeg kan køre fra Midtsjælland til Rødekro med let speederfod (Bedre om sommeren, men let speederfor i regn på vinterdæk) og næsten 100% hjemmefra. Herfra får man så lange nosser. Bilen (70D) peaker godt nok ved 110Kw men det er få sekunder.  Ved fx 24% SOC får jeg 59KW med varmt batteri.  Bilen er i praksis ubrugelig på langtur. Den har gået 275k km og er fra Dec. 15. 

Oplevede i øvrigt noget mærkeligt på Slagelse SUC.  Bilen ville kun lade med ca 30KW ved lav SOC. Den begyndte så at køre op og ned i hastighed.  Mellem næsten 0 og 30KW mange gange.  Jeg ladede sammen med en anden, der kørte en ældre TMS. Spurgte om han oplevede at ladehastigeheden svingede. Det gjorde han ikke og han fik omkring 70KW samtidig. Dvs at vi kun var lige over 100KW tilsammen.  Troede så lige at batteriet var stået af  - testede den i Kr. Såby men der var alt normalt langsomt. ???  

KimT
KimT Feb 16 '22

Ja - min 70D har nok stort set samme hastighed som din - SoC+kW = 90.

Da vi kørte hjem fra Gråsten i mandags, valgte jeg også at tage Hedensted i stedet for Rødekro, selvom det er en omvej på ca. 10min. Pga vind regnede jeg med jeg manglede ca 10%, men gad simpelthed ikke spilde tiden i Rødekro ved at lade med for høj SoC

HemligNemlig
HemligNemlig Feb 17 '22
Efter mit batteri blev skiftet er jeg blot endnu mere nervøs da bilen jo døde med 25km tilbage ig Tesla nægter at tage det seriøst. Så tør aldrig få bilen længere ned end 50km tilbage.
Så sommerferien til Spanien er erstattet med fly da ABRP siger jeg skal stoppe og lade 18 gange fordi jeg ikke tør komme ned under 15%. Aner jo ikke hvornår bilen vælger at sige den er løbet tør.
MOS
MOS Feb 17 '22
Citat fra HemligNemlig Efter mit batteri blev skiftet er jeg blot endnu mere nervøs da bilen jo døde med 25km tilbage (...)

Lagde du mærke til, om der var gule, stiplede linjer øverst i powermeteret? De angiver en begrænsning i den tilgængelige effekt fra batteriet og kan være en indikation på, at det er ved at være tømt.

P85DK
P85DK Feb 17 '22

@HemligNemlig - jeg ved godt at en fyldt bil med familie etc aldrig er optimalt til at teste, men lige netop sådan en lang tur er jo perfekt - forudsat at du stadig har garanti på batteriet. Hvis der sker noget, så hjælper Tesla med det samme, desuden har du jo en fin forsikring mod nedbrud i udlandet i din kasko. Det vil selvfølgelig være ubelejligt og der vil gå noget tid med det og det kan ske på et kedeligt sted.

Hvis der er noget galt med batteriet, så vil sådan en tur få det frem og så er det jo bedst at få batteriet skiftet mens det stadig er under garanti.

Men når alt kommer til alt, så er det vel som at hikke på komando. Der vil sikkert ikke ske noget på turen - men spørgsmålet er om konen er med på at turen er en test.

HemligNemlig
HemligNemlig Feb 17 '22
Det skete jo netop i Spanien sommeren 2020 og Tesla i Barcelona fik bilen ind og skiftede batteriet. Fejlen og manglende kapacitet kom efterfølgende i Danmark og Tesla sagde den bare ikkke var i balance ig de intet kunne gøre. Da bilen 8 mdr senere stadig ikke vsr i balance fik jeg en ny forklaring om at det var fordi jeg havde en uoriginal chip i. Bilen opfører sig stadig meget underligt når den før en længere tur skal lade til Max som om den bms stadig ikke forstår hvor Max er og derfor frygter jeg stadig den heller ikke ved hvor nul er.
Tesla siger alt ser fint ud og de intet kan gøre.
HemligNemlig
HemligNemlig Feb 17 '22
@mos, navi ville have os ind 9km længere fremme til suc og havde ikke sagt det det med man skulle køre under en bestemt hastighed for at nå frem. Da bilen døde var det slet ingen power liner eller tal i det display. Den lavede bare en shutdown i 3 spor på en jysk motorvej med 110kmt.
Kiefer
Kiefer Feb 17 '22

Hold da op en syg forklaring, at give en uoriginal eMMC kreds skylden på at BMS opfører sig underligt, den slår da vist det meste.

Det svarer jo til at skifte sin Seagate harddisk ud med en SANDISK, og så derefter mene at grafikkortet ikke fungerer i ens PC...

Vi har selv oplevet noget lignende i vores Model X, hvor MCU'en genstartede spontant, her var forklaringen at der jo sad et USB kabel tilsluttet. Altså et kabel, intet andet. De kunne så ikke forklare hvorfor den så også genstartede spontant når kablet ikke var tillsuttet...

Vi har opgivet langture i vores Model S. Det giver ingen mening at man skal lade 50-60 minutter ved hver SuC man møder på vejen. 

/Martin

P85DK
P85DK Feb 17 '22

@HemligNemlig - I din situation ville jeg gøre alt for at få det batteri skiftet, herunder tage den på en lang udlandstur og få fremprovokeret fejlen igen, eventuelt med et gopro eller lignende rettet mod instrumentbordet, så en sådan nedlukning kan dokumenteres. En video af sådan en nedlukning vil være en katastrofe for Tesla hvis den gik en tur på nettet og i pressen.

HemligNemlig
HemligNemlig Feb 17 '22
Enig, men de vil jo bare holde fast i det er den uoriginale chip eller at batteriet stadig her 1,5år efter ikke er balanceret selvom jeg har gjort alt for at det sker efter deres foreskrifter.
Ja det var dyrt at få den fragtet til Tesla i Århus da den døde men korrekt min kasko dækker i udlandet. Problemet er bare hvis det sker i Tyskland, Frankrig osv så får jeg ikke en låne bil jeg må køre videre i ud af landet og ønsker heller ikke at få ferien ødelagt totalt.
Hvis jeg bare vidste at 24km tilbage ifølge bilen i hårdt 0km så kunne jeg bruge det men hvad hvis det sker ved 50km næste gang. Jeg aner jo intet om hvor 0 er på den bil længere.
Men måske den er i balance nu og ikke var det da den døde men dyrt at teste det og få den fragtet til en charger hvis den dør midt i forsøget på at finde 0.
P85DK
P85DK Feb 17 '22

Hvis de påstår at det er den uoriginale chip, så bed dem om at foretage den recall på chippen som de har udsendt før du tager på ferie. Det er jo i alles interesse at tingene fungerer som de skal og de har jo trods alt lavet en recall.

Hvis du bryder ned i udlandet så dækker din forsikring på følgende måde, hvor jeg på forhånd lige ville undersøge om udlejningbil betyder at I kan fortsætte jeres ferie;

Assistancen via Rødt Kort omfatter blandt andet:

Vejhjælp på skadestedet
Bugsering
Hotel og nødvendig lokaltransport
Udlejningsbil
Hjemrejse
Hjemtransport af køretøj
Fremskaffelse og forsendelse af reservedele

Dec14
Dec14 Feb 17 '22

Det er en ringe trøst, men alligevel rart at man ikke står alene med problemerne. At vi er mange der reelt ikke kan bruge vores Tesla til selv de bare lidt længere ture indenlands bør tillægges betydning. Udlands ture til midt og syd Tyskland, der før var en stor fornøjelse er fuldstændigt ude af billedet. Trods alt er det også en rimelig forventning at have til sit køretøj. @85DK du udtrykker det som et spørgsmål om minutter og at det ikke er et reelt spørgsmål om at ville bruge kr:150000, For os er det virkeligheden at bilen ikke længere kan bruges til det den blev købt til uden et voldsomt merforbrug i tid, der ikke måles i minutter, men i timer. Vi var ved købet fuldstændig klar over at der ventede os en udgift til et nyt batteri ca.8 år ude i fremtiden. Om den økonomisk kunne betale sig eller ej var ikke afgørende, da det miljømæssigt  indiskutabelt er bedst at opgradere med et nyt batteri. Vi vil stadig gerne betale for et nyt batteri, men Teslas ageren i denne sag gør at vi ikke længere har mod på det. Hvordan skal vi efter at have investeret  imellem 150&200k i et nyt batteri føle os sikre på at Tesla ikke endnu engang fifler med softwaren og påstår at alt er som det skal være ? Vi er som Ledsager og rigtig mange andre rigtig glade for Teslaen - vi er bare rigtig kede af ikke at kunne bruge den. Og endnu mere lede ved at skulle skifte et køretøj, der kunne køre rigtig mange år endnu, hvis der bare var en nogenlunde moral på broen i moderskibet.

HemligNemlig
HemligNemlig Feb 17 '22
De vil ikke udføre recall på chip når de har udbetalt penge for at jeg selv fik den skiftet.
P85DK
P85DK Feb 17 '22

@Dec14 - jeg er fuldstændig enig i at det Tesla har gjort ikke er ok og der er netop ved årsskiftet kommet en række nye love omkring SW opdateringer, som hvis man kigger på det fra autobranchens side, så står der næsten ordret Tesla i dem.

Jeg vil ikke have den store bekymring om fremtidig neddrosling på fx de nye 350V batterier, da de er bygget med 100 kWh kemi etc. De lader fint med 100 kW indtil 50% SoC. Problemet er bare at de batterier ikke er anvendelige på performance modellerne.

@HemligNemlig - ja, det er jo et problem :-)

Ledsager
Ledsager Feb 25 '22

Information om alternativt nyt batteri til Model S 2012-2015 efterlyses. På et tidspunkt har jeg set en kopi af en US faktura fra en gammel Model S ejer, der havde betalt ca. 120.000 kr. for et nyt batteri. Ikke bare et nyt af de oprindelige batterier, men et nyt batteri mm der kunne håndtere hurtige opladninger og indeholder ny teknologi. Hvis du har et link til ovenstående vil det gavne vores “Ladegate” sag mod Tesla.

TBElvogn
TBElvogn Feb 25 '22

Hey. Jeg har mødt en Tesla ejer, der kører meget.. hans model 85S har fået nyt bat på garanti…Tesla sagde han ville få et 90 kw (da de kunne se han kørte +100000 km pr år)

Han er ikke med i søgsmålet da hans bil nu lader fint….på SC

PS bilen havde kørt 530.000 km (Det er ik en taxa)

P85DK
P85DK Feb 25 '22

BS - Tesla vil ikke sige noget om hvilket batteri man får før man har fået det sat i bilen og selv læser det på nul fakturaen. Desuden sætter de heller ikke et større i fordi de kan se at han kører meget, hvis han har fået opgraderet til 90 kWh, så var det fordi det var det der var på hylden. Så er spørgsmålet om de har SW begrænset det eller ej.

Han kan godt have fået et 90 kWh, men han har intet fået af vide på forhånd

Ladekurve på de nye 350V 85 kWh batteri

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/7165?page=3#post-114416

Kapacitet på de nye 350V 85 kWh batteri

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/7165?page=3#post-114402

Den tråd du søger på TMC

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/new-85kwh-battery-for-my-2013-p85.181716/

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 25 '22
HemligNemlig
HemligNemlig Feb 25 '22

@p85dk hvor ser jeg hvad der blev sat i min?

Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Feb 25 '22
Sider: «« « ... 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 ... » »»