Loading...
dk

Grøn vejtransportaftale | Tesla Forum

PeterE
PeterE Dec 5 '20
Quote from cth

ja så blev vi Tesla lige sat på plads.

Premium og en Porsche er Luksus :-)

Tjah, jeg hader at give ‘dem’ ret - men sæt dig ind i en Taycan og mærk hvor gennemført lækker den er. Smag og behag self :)
Vildgut
Vildgut Dec 5 '20
Citat fra PeterE
‘Savner rød tråd...’ ja tak :)

Er den røde tråd ikke bare at de vil straffe alle undtagen de få af deres kernevælgere der står for at skulle have en el bil.... :D

Ikke noget med at afgiften tages ud fra hvor "effektive" bilerne er eller lignende... Men udelukkende noget med pris? Det er helt væk... Men desværre så kendetegnende for #dkpol
AllanOlesen
AllanOlesen Dec 5 '20
Quote from Vildgut   Ikke noget med at afgiften tages ud fra hvor "effektive" bilerne er eller lignende... Men udelukkende noget med pris? Det er helt væk.

Jeg vil tillade mig den påstand, at effektiviteten på en elbil lige nu er af mindre betydning. Samfundsgevinsten ved at flytte en fossilbil over på el er så stor, at det er af mindre betydning, om denne elbil så er mere eller mindre effektiv.

Især for de tørstige elbiler sandsynligvis erstatter rigtigt tørstige fossil-SUV'er. Så hvis nogen ønsker at skifte deres fossil-SUV ud med en el-SUV, der bruger 250 eller 300 Wh/km, så gør de en god ting. Så synes jeg ikke, vi skal straffe dem med afgift.

Forummets indlæg er redigeret af AllanOlesen Dec 5 '20
PeterE
PeterE Dec 5 '20
Quote from Vildgut
Citat fra PeterE
‘Savner rød tråd...’ ja tak :)

Er den røde tråd ikke bare at de vil straffe alle undtagen de få af deres kernevælgere der står for at skulle have en el bil.... :D

Ikke noget med at afgiften tages ud fra hvor "effektive" bilerne er eller lignende... Men udelukkende noget med pris? Det er helt væk... Men desværre så kendetegnende for #dkpol
Kernevælgere? Finansloven besluttes i Folketinget og det er altså os alle - eller noget i den stil :)
cth
cth Dec 5 '20

PeterE:

Jeg mangler endnu at sidde i sådan en Porsche og jeg er slet ikke i tvivl om at det er lysår bedre end Tesla.

Men man betaler også for det.

Hvis jeg en dag får mange penge så måske, men indtil da ligger min grænse ved de 700.000 jeg giver for ny model S næste uge.

Psykologisk for mig i min økonomi skal jeg ikke højere, selvom jeg bare kunne have lånt dem i friværdien.

Jeg tror en model S i dens sensommer er et rigtigt godt køb til 700.000.

Velafprøvet og renset for børnesygdomme...bilder jeg mig selv ind :-)

samt bedste rækkevidde der findes..

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 5 '20
PeterE
PeterE Dec 5 '20
Quote from cth

PeterE:

Jeg mangler endnu at sidde i sådan en Porsche og jeg er slet ikke i tvivl om at det er lysår bedre end Tesla.

Men man betaler også for det.

Hvis jeg en dag får mange penge så måske, men indtil da ligger min grænse ved de 700.000 jeg giver for ny model S næste uge.

Psykologisk for mig i min økonomi skal jeg ikke højere, selvom jeg bare kunne have lånt dem i friværdien.

Jeg tror en model S i dens sensommer er et rigtigt godt køb til 700.000.

Velafprøvet og renset for børnesygdomme...bilder jeg mig selv ind :-)

samt bedste rækkevidde der findes..

Jeg er 100% enig :)
kayjay
kayjay Dec 6 '20

Tesla må have opdateret deres hjemmeside med de nys afgifter. Den billigste model S koster nu over 1mio, og reg. afgift på 372.000.

Det er jo langt mere end det er der beskrevet i ovenstående avisartikel, men det flugter meget godt med det faktaark fra SKM som andre også har linket til.
https://www.skm.dk/...isen-paa-elbiler.pdf

Nikolaj
Nikolaj Dec 6 '20
Tesla har ikke opdateret priserne endnu. Model 3 står stadig til at blive pålagt afgift.
Den billigste model S kommer til at få 90tdkk i afgift og lander derved på knap 750 tDKK.
webercarbmann
webercarbmann Dec 6 '20

Øh - jeg skal lige have den rigtigt ind.  En TM3 SR+ kommer ikke til at stige næste år som det ligger nu? 

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 6 '20
Korrekt og long range og performance falder i pris. Hjemmeside for m3 er i hvert fald endnu ikke opdateret.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 6 '20
Nikolaj
Nikolaj Dec 6 '20
Teslaer op til 510tDKK inkl. moms (før afgift) bliver helt afgiftsfritaget. Det de måtte koste over de 510, bliver pålagt 60% afgift (40% af 150%).
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 6 '20
@Nikolaj.

Har du kunnet læse dig frem til om fradraget på beskatning af grønne firmabiler fortsætter næste år?
kayjay
kayjay Dec 6 '20
Citat fra Nikolaj Tesla har ikke opdateret priserne endnu. Model 3 står stadig til at blive pålagt afgift.
Den billigste model S kommer til at få 90tdkk i afgift og lander derved på knap 750 tDKK.

OK, men hvorfor står den så til over 1mio lige nu? Er det i forhold til et tidligere udspil?

Nikolaj
Nikolaj Dec 6 '20
Jeg har desværre ikke kunnet finde noget om, hvorvidt fradraget i beskatning af fri bil på 40 tDKK fortsætter
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 6 '20
Det ville i hvert fald booste incitamentet til elbil som firmabil
NoMoreICE
NoMoreICE Dec 6 '20
Citat fra Nikolaj Teslaer op til 510tDKK inkl. moms (før afgift) bliver helt afgiftsfritaget. Det de måtte koste over de 510, bliver pålagt 60% afgift (40% af 150%).

Først beregnes afgiften ud fra de to skalaknæk. Dvs. Stålprisen plus moms op til 65.000 kr. beskattes med 25 procent. Værdien fra 65.000 til 202.200 kr. beskattes med 85 procent. Værdien over 202.200 kr. beskattes med 150 procent.

Elbiler udleder ikke CO2 ved kørsel, derfor er der intet CO2-tillæg.

Fra den nu beregnede afgift fratrækkes et batterifradrag på 1700 kr. per kWh (max 45kWh), som batteriet indeholder.

Fra den nu beregnede afgift (”Almindelig afgift” minus batterifradrag) fratrækkes et bundfradrag på 21.700 kr. For elbiler er der et yderligere bundfradrag på 170.000 kr. Dvs. et samlet bundfradrag på 191.700 kr.

Af den nu beregnede afgift tages nu 40 procent. Dette er den endelige afgift.

 

https://autobranchendanmark.dk/bilafgifter-2021/forstaa-de-nye-bilafgifter/

Jeg kan bare ikke få det til at passe.

Forummets indlæg er redigeret af NoMoreICE Dec 6 '20
Nikolaj
Nikolaj Dec 6 '20

@NoMoreICE, jf. eksempel på Skats hjemmeside, så trækkes batterifradraget fra i bilens værdi før afgiften beregnes. Det er dermed kun de to øvrige fradrag på samlet 191.700, der efterfølgende trækkes fra i den beregnede afgift.

https://www.skm.dk/skattetal/satser/skatte-og-afgiftsberegning/registreringsafgift-beregningseksempel/ 

Hvis man gjorde, som du beskriver ville besparelsen blive endnu større, da marginal-afgiften er 60%, hvorfor batterifradraget p.t. kun har 60% værdi, og ikke 100%, som tilfældet ville være, hvis det blev trukket fra i afgiften til sidst. 

NoMoreICE
NoMoreICE Dec 6 '20
Citat fra Nikolaj

@NoMoreICE, jf. eksempel på Skats hjemmeside, så trækkes batterifradraget fra i bilens værdi før afgiften beregnes. Det er dermed kun de to øvrige fradrag på samlet 191.700, der efterfølgende trækkes fra i den beregnede afgift.

https://www.skm.dk/skattetal/satser/skatte-og-afgiftsberegning/registreringsafgift-beregningseksempel/ 

Hvis man gjorde, som du beskriver ville besparelsen blive endnu større, da marginal-afgiften er 60%, hvorfor batterifradraget p.t. kun har 60% værdi, og ikke 100%, som tilfældet ville være, hvis det blev trukket fra i afgiften til sidst. 

@Nikolaj, Så passer det så heller ikke det som autobranchendanmark.dk skriver.
 
Nikolaj
Nikolaj Dec 6 '20

Jeg hælder til, at Autobranchen Danmark har lavet en fejl, frem for at batterifradraget nu enten er ændret til et bundfradrag eller, at Skats regneeksempel var forkert beregnet. Det er også blevet nævnt, at Elbilerne først får beregnet afgift fra 500 tDKK mod 400 tDKK før. Min regnemodel kommer frem til 510, hvilket ligger tættere på de 500 end de ca. 540 tDKK, som jeg får, hvis batterifradraget indregnes på lige fod med bundfradragene.

Under alle omstændigheder lover det dog godt for Elbilsalget næste år, da afgiften falder, samtidig med at elbilerne generelt også falder i pris, og endelig bliver flere og flere potentielle købere påvirket positivt af et stadigt stigende antal elbilsejere. 

P85DK
P85DK Dec 6 '20
Citat fra Nikolaj

Under alle omstændigheder lover det dog godt for Elbilsalget næste år, da afgiften falder, samtidig med at elbilerne generelt også falder i pris, og endelig bliver flere og flere potentielle købere påvirket positivt af et stadigt stigende antal elbilsejere.

Spørgsmålet er hvor godt et år 2021 bliver, da en del har fremskyndet deres købsbeslutning og købt i år, da de troede at afgiften ville stige.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »