Loading...
dk

Grøn vejtransportaftale | Tesla Forum

AllanOlesen
AllanOlesen Dec 6 '20
Quote from P85DK
 

Spørgsmålet er hvor godt et år 2021 bliver, da en del har fremskyndet deres købsbeslutning og købt i år, da de troede at afgiften ville stige.

 

Jeg tror nu også, der er en del, der har købt den elbil, de kunne få nu, i stedet for den, de egentlig gerne ville have haft, men som først kan fås næste år.

 

Så jeg gætter på, at en del af de biler, der er købt i år, bliver solgt videre, og så drøner folk ud og køber en ny ID.4 eller Model Y, eller hvad de nu går og drømmer om.

MOS
MOS Dec 7 '20
Citat fra cth
ja du mener hybriden?
det er deres forkvaklede syn på hybrider som grøn bil bare fordi der ligger et mini batteri i bilen.
Men det betyder at mange vil købe hybrid og dermed lære at køre/ hhave noget der ligner EL bil.
de ville nok have købt ICE ellers.
Men at kalde det grønt er en hån mod EL bilen.

Måske skulle vi blive enige om at kalde plug-in hybrid for "grumse-grøn". 

MOS
MOS Dec 7 '20
Citat fra PeterE
‘Savner rød tråd...’ ja tak :)

"Hvis man vil have dem, der kører meget, over i elbilerne (...)

Forkert antagelse. For regeringen og deres støttepartier er det åbenbart en højere prioritet at bevare misundelsesafgiften på dyre biler... Det må gerne være grønt - så længe det er rødt ;-)

Vildgut
Vildgut Dec 7 '20
Citat fra MOS
Citat fra PeterE
‘Savner rød tråd...’ ja tak :)

"Hvis man vil have dem, der kører meget, over i elbilerne (...)

Forkert antagelse. For regeringen og deres støttepartier er det åbenbart en højere prioritet at bevare misundelsesafgiften på dyre biler... Det må gerne være grønt - så længe det er rødt ;-)

+1
Nikolaj
Nikolaj Dec 7 '20

Det kan godt være mange har købt elbil nu inden, der skulle komme afgifter på, men alle disse købere vil påvirke andre ICE-brugere. Der vil dermed komme mange nye til i 2021. Så jeg tror personligt, at 2021 vil slå 2020.

Jeg kan selv se, hvordan folk, der ikke turde købe Tesla/elbil før, nu godt tør, fordi flere i vennekredsen har taget springet, og kun er tilfredse efterfølgende. Så det er ketchup-effekten, der nu får ekspanderet markedet i DK, samtidig med at nye og bedre bilmodeller kommer ud

jramskov
jramskov Dec 7 '20
Citat fra AllanOlesen
Quote from P85DK
 

Spørgsmålet er hvor godt et år 2021 bliver, da en del har fremskyndet deres købsbeslutning og købt i år, da de troede at afgiften ville stige.

 

Så jeg gætter på, at en del af de biler, der er købt i år, bliver solgt videre, og så drøner folk ud og køber en ny ID.4 eller Model Y, eller hvad de nu går og drømmer om.

Jeg tror og håber også mange er ret interesserede i Model Y, ID.4, Skoda Enyaq, m.fl. - jeg ved ikke hvor mange de reelt vil kunne levere næste år. Model Y er jo nok først fra engang i 2H. 

Vi er helt sikkert nogen af dem der reelt hellere vil have en Model Y, men købte en Model 3 fordi det var hvad der var. Ikke at vi er utilfredse med vores bil, vi kunne bare godt bruge en med et større bagagerum nogle gange.

jramskov
jramskov Dec 7 '20
Citat fra MOS

"Hvis man vil have dem, der kører meget, over i elbilerne (...)

Forkert antagelse. For regeringen og deres støttepartier er det åbenbart en højere prioritet at bevare misundelsesafgiften på dyre biler... Det må gerne være grønt - så længe det er rødt ;-)

Det virker sådan og hvor er det tåbeligt. Det er da totalt ligegyldigt om de få Porsche Taycans der sælges koster 2 mill eller 1.8 mill eller hvad forskellen end bliver. De skulle i stedet forkusere på at få udfaset salget af ICE biler, inkl. diverse hybrider. 

PeterE
PeterE Dec 7 '20

2021 skal nok blive et udmærket år, hvis  udmærket betyder at 2021 skal være bare lidt bedre end 2020. Hvis udmærket betyder at man skal være 'on track' ift et mål på 775000 el-biler, så tror jeg snart at der skal andre værktøjer op af værktøjskassen... 

 

Pudsigt nok, så er der nu historisk mange nye TM3 lagerbiler på tesla.com - ca 50, og over halvdelen er i transit. Der er ingen TMS eller TMX. 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Dec 7 '20
MOS
MOS Dec 7 '20

Husk, at der er noget, der hedder eksponentiel vækst. Det gælder formentlig også for udbredelsen af elbiler - i hvert fald tilnærmelsesvist de nærmeste år. Senere vil kurven bøje af og man får den berømte S-kurve (logistisk vækstfunktion). Det er samme mønster, man ser for udbredelsen af alt muligt andet (telefoner, TV, vaskemaskiner, køleskabe, internetadgang, mobiltelefoner, smartphones osv.). I starten stiger det eksponentielt, senere flader det ud i takt med at markedet bliver mættet.

Jeg har regnet lidt på tallene og det ser ud til, at vi skal have en vækst på ca. 30% om året i antal solgte "grønne" biler (inkl. "grumsegrønne" plugin-hybridbiler) i de førstkommende år. Således kommer vi i 2025 op på knap 250.000 "grønne biler". Herefter aftager vækst-procenten gradvist, mens antal "grønne" biler stadig accelererer og vi rammer 775.000 elbiler i 2030.

Problemet er bare - og det er min vurdering - at for at den logistiske vækstfunktion holder, så er forudsætningen, at man ikke kunstigt går ind og påvirker markedet. Teknologien vil naturligt udvikles og elbilers fremstillingspris må forventes at falde, hvilket også forudsættes i aftalen. Problemet er bare, at man så udnytter/misbruger denne antagelse til at skrue ned for fradrag og op for afgiften på elbiler i takt med at fremstillingsprisen reduceres. Dvs. den teknologiske udvikling og dermed følgende forventede reduktion i fremstillingsprisen vil ikke fuldt ud komme til at slå igennem på salgsprisen, da man bare tilsvarende skruer op på afgifterne. Forudsætningen for den logistiske vækstfunktion holder derfor ikke.

Det er derfor min bekymring, at de pæne vækstrater, vi ser lige p.t. ikke kommer til at fortsætte, når afgifterne bliver skruet i vejret. Salget af elbiler vil stadig stige, men nok ikke i samme takt som forudsagt af den logistiske vækstfunktion.

Det er naturligvis svært at forudsige, hvordan markedet vil udvikle sig, da der er mange ubekendte. Men med den aftale, der er offentliggjort nu, så er det min vurdering, at vi skal op på vækstrater væsentligt over 30% de førstkommende år, hvis der skal være plads til en nedadgående afvigelse på den logistiske vækstkurve og vi stadig skal nå 775.000 "grønne" biler i 2030.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 7 '20
Hvor mange nye biler sælges der om året i dk? Det er min overbevisning at stort set alle nye indregistrerede biler i dk fra 2025 vil være rene elbiler
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 7 '20
P85DK
P85DK Dec 7 '20
Citat fra Gustavsfar1

Det er min overbevisning at stort set alle nye indregistrerede biler i dk fra 2025 vil være rene elbiler
 

Der sælges ca. 250-300.000 nye personbiler om året i Danmark. Der er slet ikke nok nye elbiler i pipeline hos producenterne til at kunne opfylde din overbevisning, for ikke at tale om hvad forbrugerne vil have.

Udvalget er simpelthen for lille, også i 2025.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 7 '20
Vildgut
Vildgut Dec 7 '20
Quote from MOS

Husk, at der er noget, der hedder eksponentiel vækst. Det gælder formentlig også for udbredelsen af elbiler - i hvert fald tilnærmelsesvist de nærmeste år. Senere vil kurven bøje af og man får den berømte S-kurve (logistisk vækstfunktion). Det er samme mønster, man ser for udbredelsen af alt muligt andet (telefoner, TV, vaskemaskiner, køleskabe, internetadgang, mobiltelefoner, smartphones osv.). I starten stiger det eksponentielt, senere flader det ud i takt med at markedet bliver mættet.

Jeg har regnet lidt på tallene og det ser ud til, at vi skal have en vækst på ca. 30% om året i antal solgte "grønne" biler (inkl. "grumsegrønne" plugin-hybridbiler) i de førstkommende år. Således kommer vi i 2025 op på knap 250.000 "grønne biler". Herefter aftager vækst-procenten gradvist, mens antal "grønne" biler stadig accelererer og vi rammer 775.000 elbiler i 2030.

Problemet er bare - og det er min vurdering - at for at den logistiske vækstfunktion holder, så er forudsætningen, at man ikke kunstigt går ind og påvirker markedet. Teknologien vil naturligt udvikles og elbilers fremstillingspris må forventes at falde, hvilket også forudsættes i aftalen. Problemet er bare, at man så udnytter/misbruger denne antagelse til at skrue ned for fradrag og op for afgiften på elbiler i takt med at fremstillingsprisen reduceres. Dvs. den teknologiske udvikling og dermed følgende forventede reduktion i fremstillingsprisen vil ikke fuldt ud komme til at slå igennem på salgsprisen, da man bare tilsvarende skruer op på afgifterne. Forudsætningen for den logistiske vækstfunktion holder derfor ikke.

Det er derfor min bekymring, at de pæne vækstrater, vi ser lige p.t. ikke kommer til at fortsætte, når afgifterne bliver skruet i vejret. Salget af elbiler vil stadig stige, men nok ikke i samme takt som forudsagt af den logistiske vækstfunktion.

Det er naturligvis svært at forudsige, hvordan markedet vil udvikle sig, da der er mange ubekendte. Men med den aftale, der er offentliggjort nu, så er det min vurdering, at vi skal op på vækstrater væsentligt over 30% de førstkommende år, hvis der skal være plads til en nedadgående afvigelse på den logistiske vækstkurve og vi stadig skal nå 775.000 "grønne" biler i 2030.

"grumsegrønne" - MOS. 2020 

MOS
MOS Dec 7 '20
Citat fra Gustavsfar1 Hvor mange nye biler sælges der om året i dk? Det er min overbevisning at stort set alle nye indregistrerede biler i dk fra 2025 vil være rene elbiler

Jeg beundrer din optimisme. Men hvor skal alle de elbiler komme fra? Bilproducenterne over stort set hele linjen scrambler for at skaffe nok batterier. Så medmindre der pludselig skyder en masse nye batterifabrikker op, så har jeg svært at forestille mig, at omstillingen skulle gå så hurtigt. Det ville måske kunne lade sig gøre, hvis alle producenterne valgte at dumpe deres begrænsede antal elbiler i netop DK. Men det kommer nok kun til at ske, hvis man ligesom i f.eks. Norge har langt mere favorable vilkår for elbiler ift. andre lande. Det ser jeg ikke ske.

PeterE
PeterE Dec 7 '20

Jeg ved det godt, man skal passe på med sine 'aldrig' og 'altid' - og med den nuværende politiske tilgang, så kommer vi da A L D R I G op på 775.000 el-biler. Der mangler incitamenter, der også mangler ladeinfrastruktur og der mangler biler...

jramskov
jramskov Dec 7 '20

Nej, det er seneste aftale jo et tydeligt bevis på.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 7 '20
Vi får at se.
PeterE
PeterE Dec 7 '20

Vi ender - jeg gætter bare - med at et par halvdygtige økonomer tegner det sædvanlige billede af en 'hockey stick'-kurve hvor vi kan se at de er et par hundrede tusinde el-biler i 2021-2028, og vupti så stiger antallet i 2029 og 2030 til 775.000 biler :)))) Igen, jeg gætter bare...

MOS
MOS Dec 7 '20

@PeterE

Ikke engang en halvdygtig økonom ville lave den fejl. Der bliver kun solgt ca. 220.000 nye biler om året her i DK, så hvordan skulle antallet af elbiler på vejene poludselig stige med over ½ mio. på et år? Eneste scenarie, hvor det kan forekomme, er hvis vi pludselig begynder en massiv import af brugte elbiler fra udlandet, så hele brugtbilmarkedet kommer til at bestå af importerede elbiler. Og tilsvarende en massiv eksport af brugte fossilbiler, så alle solgte brugtbiler bliver fossilbiler, der eksporteres. Det er der vel ikke nogen, der seriøst mener, er realistisk.

PeterE
PeterE Dec 7 '20
Citat fra MOS

@PeterE

Ikke engang en halvdygtig økonom ville lave den fejl. Der bliver kun solgt ca. 220.000 nye biler om året her i DK, så hvordan skulle antallet af elbiler på vejene poludselig stige med over ½ mio. på et år? Eneste scenarie, hvor det kan forekomme, er hvis vi pludselig begynder en massiv import af brugte elbiler fra udlandet, så hele brugtbilmarkedet kommer til at bestå af importerede elbiler. Og tilsvarende en massiv eksport af brugte fossilbiler, så alle solgte brugtbiler bliver fossilbiler, der eksporteres. Det er der vel ikke nogen, der seriøst mener, er realistisk.

Enig, Mark - men lad os nu se :) 

ThomasG
ThomasG Dec 13 '20
Jeg venter på levering af en Model 3 Performance mellem Jul og Nytår. Bestilt i oktober. Gad vide hvordan man skal tolke aftalen om de nyeafgifter i fht. om min bil kan leveres efter de nye regler (0 afgift) eller efter nuværende regler (ca. 15 t.kr afgift)?

Teksten af aftalen:

“Aftalepartierne er enige om, at ændringer i registreringsafgiften har virkning for biler, der indregistreres fra fremsættelse af lovforslaget den 18. december 2020....”

“Der vil blive udarbejdet overgangsordninger, så f.eks. de nye regler vedrørende registreringsafgift ikke får virkning for køretøjer, for hvilke der er underskrevet en bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger senest dagen inden fremsættelse af lovforslaget den 18. december 2020.”

Jeg bestilte jo bilen i oktober og har netop fået tilsendt faktura (ikke betalt). Så, bliver jeg fanget af “bindende aftale” og nuværende afgifter? I så fald kan det bedre betale sig at afbestille bilen (depositum på 1000 kr. ryger) og bestille en ny efter 18/12.... eller hvad?

Kan være at svaret først kommer efter 18/12 når ændringerne er vedtaget.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »