Hermed et lille indlæg der ikke kun er baseret på teori/fordomme da jeg har anskaffet en Highland for en lille uge siden.
Jeg var selv lidt usikker på hvordan det ville gå men 'Elona' er meget nem at køre (242 km på tælleren) uden stilke. Den frygtede rundkørsel kommer i tre varianter:
1.: Man skal ud af første afkørsel og skal derfor afvise allerede når man kører ind i rundkørslen (=no problem)
2.: Man skal lige ud og tager derfor 2. afkørsel. Her starter man med at dreje til højre når man kører in i rundkørslen, og når man er ude for første afkørsel har man rettet op fordi man også er nødt til at dreje til venstre, og så viser man af når rattet peger ligeud (=no problem efter et par forsøg)
3.: Man skal ud af 3. afkørsel. Her vil rettet være drejet når man skal vise af, og det kræver lidt mere koordination, men der er også lidt længere tid til at plan lægge den manøvre (= problemet er ikke særlig stort)
Skulle ovenstående være for uoverskueligt kan man jo blot lade som om man kører i en BMW og helt udelade at bruge afviseren ;)
I andre situationer er afviserfunktionaliteten ret fantastisk - bilen vurderer selv om der kun er tale om et vognbaneskift og slår selv fra når manøvren er gennemført, eller man faktisk er kommet i en dedikeret højre/venstre bane og fastholder derfor afvisningsblink indtil man har gennemført den manøvre.
Stilken til gearvælger savner jeg ikke.
Men, der er andet som ikke længere findes eller jeg blot ikke kan finde i menuen:
1.: Bilen begynder at krybe når man ved start slipper bremsen. Det har jeg tidligere altid brugt på den gamle (El-on), og det savner jeg.
2.: 'Regen' styrken kan ikke længere konfigureres, men det savner jeg ikke da jeg altid har brugt max 'regen'.