@HrMogensen Det er ikke ret mange der har behov for at trække en trailer til Otto Duborg i den mulige hast Ludicrous tilbyder.
De fleste kan nøjes med en LR.
@HrMogensen Det er ikke ret mange der har behov for at trække en trailer til Otto Duborg i den mulige hast Ludicrous tilbyder.
De fleste kan nøjes med en LR.
Jeg har regnet ud, at jeg bruger mine gear- og blinker stalks langt over 100 gange dagligt. Hvis man mister bare 1 sekund hver gang pga. klodset ergonomi, så løber det hurtigt op i over 10 timer hvert år. For ikke at snakke om irritationsmomentet og sikkerheden. Og hvis en bil skal holde ca. 15 år, så kan man hurtigt regne ud, at med en passende timeløn, så er nogle ordentlige stalks 10.000-vis at kroner værd.
Ærgeligt, man ikke kan få den med gear- og blinker-stalks. Så meget tror jeg alligevel ikke, at Tesla sparer. Hvis bilen blot havde stalks og USS (ultralydsparkeringssensorer), så var det næsten den perfekte bil. Jeg tror, de mister ret mange kunder på det.
Er der egentlig nogen, der ved, om man kan få eftermonteret stalks? Jeg kunne godt være interesseret - selv for et anseeligt beløb.
@Ice2EV
Ja der er rigeligt knald på LR, men hvis vi skal have Model 3 igen så savner jeg fx bedre bremser, sportsforsæder - nogle af de ting der gør det lidt sjovere indimellem ift. at måtte undvære automatisk stop for rødt m.m. (da jeg højst sandsynligt ikke går efter FSD igen medmindre en evt. nyere brugt har det). Model 3 er ganske perfekt for os HVIS den indimellem kan kombineres med trailer.
@jramskov + @Arpe
Jeg havde ellers set et eller andet på Twitter for et par uger siden med at der netop ikke fremgik noget med trækkrog i papirerne til Ludicrous - som der gør til LR/SR? Smider Tesla Ludicrous på markedet med sølle 500 kg træk så håber jeg prisen er så høj for bilen at jeg ikke behøver tænke på at skulle købe anden trailer. Købte netop 750kg trailer for at kunne køre med det meste uden at skulle have bremser at servicere.
@MOS
https://soyacincau.com/2023/11/07/tesla-model-3-signal-gear-stalks-add-on-enhance-automotive/
Skimmede lige teksten og det er vist samme firma der har lavet de ret populære SEXY buttons. Forhåbentlig er det okay kvalitet.
Hvis HANSHOW derimod tilbyder dette så ville jeg personligt springe fra. Tror jeg ender med at afmontere auto frunk+trunk. Har nu 2x på få måneder oplevet at bagagerummet pludselig åbnede bare fordi min kone gik forbi bilen med mobilen i lommen. Den ene gang åbnede det op i garageporten (heldigvis uden skader).
@HrMogensen Mener den tidligere Performance model 3 heller ikke kom med mere end 500 kg på trækket. Det var noget med de 20 tommer dæk der var monteret ikke kunne bære mere, var vist undskyldningen.
Iøvrigt må du jo godt fortsat køre med din 750 kg trailer på et 500 kg træk. Det er kun hvis du er en ungersvend, at du bliver ramt.
Mener regelen lyder noget i stil med "har du fået kørerkort før XX/X-1996, må du køre med trailer efter bilens tilladte totalvægt og ikke trailerens påtrykte tilladte vægt". Men det betyder også at du ikke må hælde mere end ca en halv palle prips på traileren i Padborg.
Problemet ligger i at din lokale panserbasse ikke er bekendt med den nationale undtagelsesregel, så han tror at du har kørt ulovligt.
Det er lidt det samme der er gældende hvis du er fyldt 18 inden en eller anden dato, så må du altid køre en knallert 30, også selvom du får nappet pappet i en sprit/vanvidsdom.
Det er derfor du ser mange af de der APE kabine scootere med gamle stødere i. Det er fordi de fleste af dem har afleveret pappet.
@Ice2EV
Der var i starten mulighed for at købe en "Stealth" Model 3 der var fuldstændig ens med LR (bortset fra P power). Her var mulighed for trækkrog men nogle blev lidt ærgerlige over at den kun var godkendt til 500kg modsat de ca. 1000kg på LR. En Model 3 Performance har, mig bekendt, aldrig kunnet blive godkendt med træk da Tesla ikke tilbød det ved bestillingen (og ja jeg mener også primært det handlede om load-index på dækkene). Ved ikke hvordan det er med Highland men tidligere har Model 3 SR/LR heller ikke kunnet blive godkendt med træk hvis ikke det var tilvalgt ved bestilling af ny. Det har simpelthen lykkedes Tesla at Model 3 ikke er typegodkendt til træk hvis ikke det er fabriksmonteret... Men måske er det anderledes med Highland.
Det med gamle/nye regler for hvad man må trække... Dem har jeg nok ikke helt styr på. Mit kørekort er cirka fra år 2000. Er godt klar over noget med at de ældre må køre vogntog på op til 3500kg på B kørekort, men er også ret sikker på at jeg, uanset de 3500, ikke må trække noget der overstiger max træk på bilen typegodkendelse? Tager måske fejl...
Nej det jeg skriver er at trailer er godkendt til eks 2000(hestetrailer) men bilen må kun trække 1000.
Når man har pap fra før 1996, så må man køre med den hestetrailer, bare du ikke fylder mere end 1000 kg på trækket.
Så hvis traileren vejer 800, og du så skal flytte 200 kg. (eks 3-4 fulvoksne alpaca'er eller 6-8 føl) så må man det uden trailer pap.
Men er man yngre, og først fået pappet efter 1996, så kræver samme operation trailer kort. Fordi det er trailerens total vægt der skal regnes med, og er den 2000, så er den for det første over de 1000 bilen må trække, for det andet så kommer den over 3500 kg med bilens vægt tillagt.
@MOS
https://soyacincau.com/2023/11/07/tesla-model-3-signal-gear-stalks-add-on-enhance-automotive/
Skimmede lige teksten og det er vist samme firma der har lavet de ret populære SEXY buttons. Forhåbentlig er det okay kvalitet.
Hvis HANSHOW derimod tilbyder dette så ville jeg personligt springe fra. Tror jeg ender med at afmontere auto frunk+trunk. Har nu 2x på få måneder oplevet at bagagerummet pludselig åbnede bare fordi min kone gik forbi bilen med mobilen i lommen. Den ene gang åbnede det op i garageporten (heldigvis uden skader).
Relateret - fra den kommende opdatering til nyere Tesla modeller:
"Open your trunk even when your hands are full. Stand still behind your trunk with Phone Key unobstructed, listen for the chimes, and the trunk will open on its own. "
@MOS
Relateret - fra den kommende opdatering til nyere Tesla modeller:
"Open your trunk even when your hands are full. Stand still behind your trunk with Phone Key unobstructed, listen for the chimes, and the trunk will open on its own. "
Mon ikke, funktionen nemt kan slås fra i en eller anden menu på skærmen?
@jramskov + @MOS
Da min "gamle" model 3 er fra før auto trunk blev en ting, så vil min bil helt sikkert ikke modtage lige den softwareopdatering.
Bortset fra det så tror jeg ofte at folk kan blive lidt irriterende af det at man står stille bag bilen får trunk til at åbne. For noget tid siden var der en stakkel (på Twitter) der med sin Model 3 bakkede langsomt forbi sin Model X (førerside mod førerside). Model X registrerede at phonekey nærmede sig og åbnede fører døren lidt op så Model 3 sidespejlet fangede døren = 2 biler på værksted da Model X døren kilede sig ind mellem Model 3 fordør og forskærm.
De har nedsat priserne på TM3: 326K kr for SR og 386K kr for LR. Det er vel en nedsættelse på 14k kr?
@cth Det er vist kun hvis du regner afgiften med.
Der er vel ingen der er tossede nok til at bestille FSD ab fabrik med afgift, når man kan tilkøbe det 30 sekunder efter levering i app uden afgift.
Det der trick med at undgå registreringsafgift ved at tilkøbe noget sofwareopgradering i appen, jeg forstår ikke, hvorfor Tesla ikke gør meget mere i det. Der er jo et væld af muligheder for, at de kunne sælge en virkelig billig bil og hente penge hjem på opgraderinger efterfølgende, mens kunderne kan glæde sig over en afgiftsfri bil. Mulighederne er mange:
Og man kunne sikkert blive ved. Pointen er, at man kunne tilbyde en bil til så lav en pris, at den bliver uden afgift. Men samtidig er bilen så begrænset i sin anvendelse, at enhver normal kunde ville vælge de fleste opgraderinger uden at blinke, som et tilkøb i appen, 30 sekunder efter levering af bilen.
@MOS Fordi:
1) Danmark er er forholdsvist lille marked, formentlig det eneste med så tosset et system.
2) 90% af solgte biler i DK, har ingen eller meget begrænset afgift.
3) Administration af tilkøb, ville koste mere end sælge med hele molevitten.