Måske jeg har misforstået yoke rattet, men kræver det ikke mindre drej end rundt rat, for at dreje eks 90 grader.
Umiddelbart ikke. Jeg mener Toyotas yoke har denne funktionalitet.
Toyotas yoke er drive-by-wire med fartafhængig styring. Dvs. ved lave hastigheder skal man dreje relativt mindre på rattet for at dreje skarpt om et hjørne, mens det kræver et større styreudslag for samme sving ved højere hastighed. Det er smart, da man så ikke skal dreje rattet så meget ved manøvrer i lav fart, mens man jo normalt alligevel ikke drejer rattet ret meget ved høj fart. Det skulle efter sigende fungere ganske godt og kræver kun kort tids tilvænning.
Jeg har en mistanke om, at Tesla også har haft en plan om samme funktionalitet, for i så fald giver yoke rattet god mening. Så har Teslas udviklingsafdeling fået besked om at sætte det hele i værk, bilen fik yoke rat, blinkerknapper osv. men - UPS! - så gik der et eller andet galt og bilen fik alligevel ikke drive-by-wire. Det er bare en teori.
Elon har nok insisteret på, at hans elskede yoke alligevel blev standard, da de nu var i gang med "opgraderingen". USA har meget få rundkørsler, og de fleste veje går meeeget ligeud, så problemet er nok ikke så stort, som i andre lande. Jeg tror ikke, Elon har ret meget føling med, hvad behovene er i f.eks. Europa. Anhængertræk anyone?