Loading...
dk

Så kom den nye model 3 | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
jramskov
jramskov Dec 1 '23

Ja, det er især bremser og bærearme så vidt jeg har forstået.

Ice2EV
Ice2EV Dec 1 '23

Umiddelbart må de være de første årgange inden bærearmene blev forstærket.

Deraf kan man måske også udlede som @cth skriver, at der nok ikke er kørt synderlig service på bilerne.

Hvis man har kørt i 3-4 år uden bremseeftersyn, eller for den sagsskyld brug af bremserne, så er det jo klart de skrider i svinget til syn. Ligesom hvis ikke man har fulgt med og fået foretaget recall på bærearmen, så får man også et hak der.

Har man holdt bremser, justeret lygter og fået recall, så har jeg svært ved at se bilen er meget ringere end de andre. Kender flere der er gået lige igennem syn uden det store forarbejde. Eks ham der købte vores den første. Der var Recall foretaget og den fik noget caramba på motorvejs afkørsler, så man fik motioneret bremserne jævnligt. efter 168kkm og originale bremser gik den lige igennem.

Alt afhænger af mentaliteten ved ejerne. Hvis du har en Porsche, så har du sikkert også en interesse i at den er serviceret. Ligsom Toyota, Volvo og Opel er blød hat, bælte og seler, så er Tesla måske mindre bil og mere computer, sjov og knap så meget service.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 1 '23
jramskov
jramskov Dec 3 '23
Citat fra Ice2EV

Hvis man har kørt i 3-4 år uden bremseeftersyn, eller for den sagsskyld brug af bremserne, så er det jo klart de skrider i svinget til syn. Ligesom hvis ikke man har fulgt med og fået foretaget recall på bærearmen, så får man også et hak der.

Har der været recall på bærearmen? Det er ikke noget jeg har opdaget eller husker at have modtaget besked om for vores 2019 TM3.

HrMogensen
HrMogensen Dec 3 '23
Citat fra jramskov
Citat fra Ice2EV

Har der været recall på bærearmen? Det er ikke noget jeg har opdaget eller husker at have modtaget besked om for vores 2019 TM3.

Jeg tror ikke det var et rigtig recall, men var man heldig at have problemet inden 4 år så slap man for regningen! 
cth
cth Dec 3 '23

Har heller aldrig hørt om recall på bærearme.

Er det et model 3 issue?

Nu må vi se... jeg har kørt 3 år uden bremseeftersyn pt. og kan hverken se eller mærke behovet.

Men at man nok bør få dem tjekket er jeg enig i.

Men selve det med syn tager jeg nu ikke så tungt... et omsyn er ikke særlig dyrt :-)

Ice2EV
Ice2EV Dec 3 '23

@cth Det er jo just der hunde måske ligger begravet "et omsyn er ikke særligt dyrt"

Tesla ejere er måske mere typen der kører til omsyn, hvis det er. Hvor nævnte mærker mere er af den mentalitet at det skal tjekkes på aut. værksted inden man kører til syn. Deraf er der naturligvis også en anderledes fejlfrekvens.

Vi fik bærearmene skiftet på garantien inden 4 år, men efter 120.000 km.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 3 '23
HrMogensen
HrMogensen Dec 3 '23
Citat fra cth

Har heller aldrig hørt om recall på bærearme.

Er det et model 3 issue?

Nu må vi se... jeg har kørt 3 år uden bremseeftersyn pt. og kan hverken se eller mærke behovet.

Men at man nok bør få dem tjekket er jeg enig i.

Men selve det med syn tager jeg nu ikke så tungt... et omsyn er ikke særlig dyrt :-)

Min faktura fra 2021 - kun ca 50.000km på tælleren dengang. 
Det er vist manglende/forkert smørrelse i bærearmens led der kan gøre at der pludselig gnaves i denne. Lyder som et gammelt piratskib der knirker… super fed reklame for Tesla i sommeren 2021 på Stockholms mange brosten ;)  

Ift. bremser så skal de bare bruges ofte - især efter våde dage. Også vigtigt (mener jeg) at få “smurt” øvre og nedre kontaktflade på bremseklodserne mindst 1x om året. Jeg gør det når jeg skifter dæk hvert halve år. Tager 5min mere pr. dæk og minimalt med værktøj. 
Der er flere guides på YouTube specifikt med Model 3.

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Dec 3 '23
cth
cth Dec 3 '23

Er vist kun "gamle" model 3'er

https://insideevs.com/news/661475/tesla-model-3-suspension-fastener-recall/

ANJ
ANJ Dec 5 '23

Har idag synet vores model 3 fra december 2019 med 110000Km. Ingen dele udskiftet hverken bærearme eller bremse dele. Der skulle justeres lidt på lygter, ingen yderligere fejl

Forummets indlæg er redigeret af ANJ Dec 5 '23
KimT
KimT Dec 5 '23

Det kan ikke passe du røg direkte igennem - ikke med de overskrifter der har været de sidste par uge. Det må HELT bestemt have været et sms syn du har fået lavet ;-)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 5 '23
ANJ
ANJ Dec 5 '23

Ja i Vestjylland kan man få lavet lidt af hvert hvis man kender de rette. Men jeg er ikke indfødt, jeg er fra Djursland og her kan man ikke finde på den slags, så jeg må skuffe dem der mener en Tesla ikke kan synes uden fejl.  Har dog lavet lidt bremse service inden syn, adskillelse og rensning og smøring, og så fik skiverne lige lidt med roterende stålbørste på vinkelsliberen

P85DK
P85DK Dec 6 '23

Det er ikke tit man ser en bænkhammer brugt til at lave en bremseservice :-)

pil
pil Dec 8 '23

Ikke nemt, at få dornene ud, uden en hammer

ANJ
ANJ Dec 8 '23

Ja hammer er helt nødvendig ved bremse service på sådan en model 3

Forummets indlæg er redigeret af ANJ Dec 10 '23
Vildgut
Vildgut Dec 21 '23
Kan da lige gå med her.

Vores model 3 fra december 2019, 90k km, gik også igennem syn uden nogen som helst anmærkninger. 

Fantastisk når man tænker på jeg kun har brugt Ca 2500 på bremserens og "service" på de 4 år. 

Fantastisk bil. 
cth
cth Dec 21 '23

Inden man nu falder helt i svime over alle de flotte 4 års syn...

Jeg har nu set ICE'er der klarer det samme.

Ice2EV
Ice2EV Dec 21 '23

@cth for 2500kr og ingen skifte af bremseklodser eller skiver? 

Hvilket mærke er det? 

Efter at have haft ejerskab af Skoda, Volvo, VW, Ford, Mercedes, BMW, Kia, Suzuki, citroen. Så er der ingen af dem der har kørt over 60.000 km på et sæt bagbremseskive/klodser. Dertil har der været obligatoriske tilbedelse i deres synagoger mindst hvert år eller 15/20.000 km hvad der kommer først. Også selvom bilen kun har kørt 8.000 km siden sidste år. 

Sjældent jeg har oplevet service under 2k uden bremseeftersyn. Hos Mercedes var det mere reglen end undtagelsen at det kostede 6-8.000 om året for en skaldet C klasse. nævnte C klasse kostede over 6 år og 150.000 km 44k i service og rep. dertil dækskifte og dækhotel.

Vores tidligere model 3 gik 168k på 4 år og kostede 6400 i service, ex. dæk og hotel.

Vi bliver på Tesla. Klart den bedste bil i prisklassen 2-500.000vi har haft ejerskab af. Både driftsmæssigt såvel som samlekvalitet.

HrMogensen
HrMogensen Dec 21 '23
Citat fra cth

Tror mest Teslaernes “problem” er at de ikke lige har været 4x til årligt service før første syn som de fleste andre mærker har. Derfor vil der være ganske mange der på sådan noget som bremser får hug. 
cth
cth Dec 21 '23

Enig...men de eftersyn er næppe nødvendige for at ICE'en kan gå gennem syn på 4 år.

Det er jo så bare sådan det er eller var... eftersyn hvert år eller hvor tit det nu var.

Vildgut
Vildgut Dec 22 '23
Citat fra cth

Vores ice klarede det også fint.

Men den har trods alt haft service 1 gang om året en 4-5k per år i snit... 
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 »