Loading...
dk

Så kom den nye model 3 | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Vildgut
Vildgut Dec 22 '23
Citat fra cth

Enig...men de eftersyn er næppe nødvendige for at ICE'en kan gå gennem syn på 4 år.

Det er jo så bare sådan det er eller var... eftersyn hvert år eller hvor tit det nu var.

Tror også mest det påpege det er tesla pga man hører alle disse skrækhistorier i diverse medier.

Men hverken jeg selv, eller flere af mine bekendte som har kørt tesla i mange år har oplevet det som noget problem at få teslaen gennem syn... 
Forummets indlæg er redigeret af Vildgut Dec 22 '23
jramskov
jramskov Jan 16 '24
Tesla Bjørn på roadtrip i TM3 LR AWD Highland: https://youtu.be/jAsS2n6z8mg?si=BLYUpr2P5BUrGY5Y
KimT
KimT Jan 17 '24

Man kan jøjes med at se de sidste 4 min.

Han er ikke imponeret over de mangle "stalks". I bilen reagere knapperne ikke rigtig på dobbelt tryk. Ifm vognbaneskift på motorvej hvor bilen selv slå AP fra, er det problematisk når man aktivere AP igen at auto highbeam slår til (på en oplyst vej), og så nævner han selvfølgelig også knapper til blinklys i rundkørsler - han fornemmer at han bruger blinklys mindre pga. at de er for besværlige at bruge.

Men han er imponeret at effektiviteten, behageligere undervogn, og bedre lydisolering. Følelsen af bilen er på niveau med tyskerne nu

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 17 '24
jramskov
jramskov Jan 17 '24

Ja, det med auto highbeam virker da voldsomt irriterende.

Arpe
Arpe Jan 17 '24
Bjørn har glemt at slå one-click Autopilot fra I menuerne. Tror han overspiller problemerne. Husker ikke nogen problemer med manglede stilke på min prøvetur. Auto highbeam får stadig kun 7 af 10 stjerner fra mig. Skoda firmabilen fra 2017 havde endnu dårligere auto highbeam og har også set Volvo have problemer. Men Tesla må da gerne snart fikse det!
jramskov
jramskov Jan 18 '24

@Arpe: Det er bestemt positivt hvis det ikke er så slemt som Bjørn beskriver det. Dog er det stadig ret skuffende at Tesla ikke har lanceret active matrix endnu, så vidt jeg har forstået har hardwaren i bilerne været der i flere år nu.

Arpe
Arpe Jan 18 '24

Enig, og lyder desværre til at forlygterne på den nye Model 3 er dårligere end den udgående model. Har ikke kørt Highland i mørke så ved ikke hvordan den klarer det i forhold til min egen 2020 Model 3.

Arpe
Arpe Jan 18 '24

@jramskov, har du set dette :-O
https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2024.2/release-notes (Ny Tesla opdatering som du vil synes om, håber jeg ;-)

jramskov
jramskov Jan 19 '24

@Arpe Jeg vil se det før jeg tror det, men fedt hvis rigtig!

KimT
KimT Jan 19 '24

Er lige stød på en tråd på reddit hvor der er en bruger der designer lygter til biler som siger at Tesla ikke vil få software til matrix lygterne til de eksisterende kunder i USA (3/Y/S/X) da de ikke lever op til FMVSS 108 ADB standarden.

Det er en standard som er godkendt i USA EFTER at Tesla har fået designet lygterne. Man mener at Tesla skiftede til Matrix for at spare penge - så man ikke skulle have forskellige version til forskellige regioner. Så man på den måde kun havde 1 slags forlygter.

Men han undre sig over hvorfor man ikke har aktiveret dem i Europa da de burde levet op til  UNECE ADB

https:///...to_include_adaptive/

jramskov
jramskov Jan 20 '24

@selsoe Jeg er ret enig med dig. Hvis Model 3 highland og den kommende TMY juniper refresh havde ratstilke, god parkeringshjælp, heads up display og forbedret autopilot med god skiltegenkendelse osv. ville konkurrenterne for alvor få det svært.

Ice2EV
Ice2EV Jan 20 '24

Kunne det der manglende USS måske afhælpes ved at forkameraet tænder, når farten kommer under eks 10 kmt. Alt andet lige så må man have bedre udsyn oppe fra kameraet end fra førersædet.

Ved godt det ikke er millimeter præcision, men 30-40 cm er vel rigeligt.

jramskov
jramskov Jan 21 '24

De tests jeg har set, har det fungeret rimeligt når man bakker ind, men den har det svært med frontkameraet.

Arpe
Arpe Jan 21 '24

Kameraet i front kan ikke se bedre end dig. Den ser faktisk dårligere nedad en os, det kræver en ny vinkel på den. Så det kræver nok en helt ny kamera helt ude i fronten til at kunne hjælpe med parkering. 

@selsoe, husk nu at få prøvet de andre elbiler inden køb. Mine to chefer på arbejdet kører hhv. ID.4 og EV6. Især hos ID.4 er der ikke andet end brok, især fordi den i 2023 var på værksted 6 gange uden af VW kunne fikse bilen og nu har de også nærmest fortalt ham at han ikke skal forvente flere software opdateringer... ham med EV6 har efter 2 år stadig ikke set den lade over 200kW (men det er nok ligeså meget fordi han ikke er elbilsekspert). 

HrMogensen
HrMogensen Jan 22 '24
Min svigerfar har kørt EV6 i halvandet års tid. Lader til at være en solid vogn, men han er dog nu på tredje 12V batteri. Enten er det bilen selv der langsomt slår 12V ihjel eller også er det fordi dørene konstant låser op (vækker bilen), hver gang han fx går i køkkenet som bilen holder tæt på.

Har fået at vide af Tesla tekniker at Tesla altid lader 12V (hvis nødvendigt) når bilen sættes til lader.

EV6 12V lades tilsyneladende kun under kørsel så nu kører svigerfar rundt med en jumpstarter… 
P85DK
P85DK Jan 22 '24

Har han altid bilnøglen på sig når han bare går rundt huset?

Jeg kan ikke forstå at 12V batteriet skulle være et problem. Trickle charge af et 12V batteri foregår typisk med 5A og det er ikke konstant, så et 12V batteri er ikke noget som HV batteriet på nogen måde kan have svært ved at holde sundt.

MOS
MOS Jan 22 '24

Problemet er vel, at EV6 åbenbart ikke trickle charger 12V batteriet, mens den holder stille, men kun under kørsel. Det betyder jo så, at den gradvist aflader 12V batteriet, fordi bilen hele tiden vækkes eller holdes vågen, når svigerfar går i køkkenet. Det giver et stort slid på 12V batteriet. Og hvis det så også får lov til at blive dybt afladet, inden næste køretur, hvor det kan oplades igen, gør jo ikke ligefrem sagen bedre.

Det er dårligt design. Hvis 12V batteriet er lavt på spænding, så skal det naturligvis lades - også selvom bilen holder stille. Det burde bilen være intelligent nok til at finde ud af. "Burde" er nøgleordet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 22 '24
P85DK
P85DK Jan 22 '24

Så vidt jeg forstår det, så trickle charger EV6 12V batteriet på samme måde som en Tesla

jpx
jpx Jan 23 '24

Bjørn Nylands video gør mig nok også mere sikker på, at den næste bil ikke skal være en ny 3'er. Jeg kunne nok godt leve med blinklysknapperne, men jeg savner et heads-up display. 

Citat fra selsoe
Det gør også at jeg er blevet ret kræsen når det kommer til bilens software. Det kan være virkelig svært at blive klog på andre bilers software uden at leve med bilen i noget tid, tage den på langtur osv.

Samme her - flere forhandlere jeg har besøgt har set lidt undrende på mig, når jeg spurgte om jeg også kunne prøve app'en til bilen (VW & Mercedes). Men, VW forhandleren tilbød mig faktisk at låne en Buzz over en weekend, så jeg kunne tage den på en længere tur, men det passede desværre ikke i kalenderen. 

KimT
KimT Jan 23 '24

Nu er VW track-record mht. software (på tværs af alle platforme) vist ikke noget at råbe hurra for.

Og - som jeg har skrevet tidligere - skal man nok ligge kikke sig om en ekstra gang inden man satser på en VAG model. Deres software selskab CARIAD har kastet håndklædet i ringen mht. deres softwareplatform. De satser nu på Android automative i stedet for. Og man skal nok ikke regne med at eksistereden modeller bliver opgraderet til den nye platform. Og det vil betyde at der nok ikke kommer de store til den eksisterende platform mere.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 »