En lille update.
Gert og jeg har begge været på telefonerne med SKAT og Tesla i dag. Da Gert ikke er ved tasterne vil jeg opsummere vores samtaler her.
SKAT er stadig ikke kommet med en afklaring og internt er der en frustration at spore omkring hele sagen. Kontaktpersonerne ser gerne sagen afsluttet hurtigst muligt, men det er juristerne, der tøver med en afgørelse.
Det sagt så er der nu lagt pres på internt hos SKAT og juristerne er blevet pålagt en afgørelse senest i morgen (26/2/16). Hvor vidt de så vil overholde denne nye deadline tvivler jeg stærkt på.
I vil om meget kort tid blive indbudt til at konfigurere jeres bil… priserne vil blive vist inkl. afgift. I vil formentlig kun have 1 uge fra invitationsdatoen til at konfigurationen skal konfirmeres. Dette skyldes at vi nærmer os det vindue Tesla skal bruge for at få bilerne til Danmark i tide.
Såfremt SKAT efterfølgende giver medhold så bliver bilerne uden afgift. Hvis ikke vi har en afgørelse inden vinduet lukker, så bliver det op til den enkelte at tage risikoen.
SKAT er klar over hvornår vores konfigurationer skal være lukket, så man kan mistænke dem for at benytte denne information til at få manipuleret færre bestillinger igennem. Når de kender det egentlige antal biler kan de på den måde lave en egentlig kalkulation hvad en afgiftsfritagelse vil betyde.
På den positive side, så har Tesla i USA garanteret at vi får fortrinsret i produktionen og vil derfor formentlig være det første land uden for USA og Canada der får Model X på vejene.