Loading...
dk

12v batteri - Li ion? | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Feb 1 '17

Hej alle. 

Så fik jeg fejl meddelelsen om at 12v batteriet skal skiftes. 14 mdr og 64k km holdt det første batteri. Ingen direkte udgift da bilen stadig er under garanti men det er snart på egen regning. 

Jeg håber meget at det nye batteri holder bedre end det første men realistisk er det nok ikke tilfældet. Der er et firma der er begyndt at producere et litium ion 12v batteri til erstatning af det originale blybatteri.

http:///...s-to-be-lithium-ion/

https:///...a2-7d4b-09c0a4f3feeb

 

Er der nogen her på forum der har erfaringer med dette batteri? Jeg kunne bestemt godt falde for et permanent fiks af batteri problemet. Det er lidt en joke at der er gjort så meget ud af hoved batteriet og det så viser sig at det er et lille ekstra batteri der skal skiftes hvert 1,5-2 år. 

Kunne godt finde på at give mig i kast med selv at skifte det næste gang. Finde guides på nettet. Hvad tænker I? God dag. Vh Peter

Klaus_
Klaus_ Feb 1 '17

Er 12v batteriet en speciel størrelse da, siden vi ikke bare kan gå ned til en autoforhandler og købe et 12v batteri i de mål der nu engang skal til, som man kan med alle andre biler og motorcykler?

CanEl
CanEl Feb 1 '17

det ser ud til at være normalt, på de ældre modeller.

jeg håber at de har ændret ladeforløbet.

jeg fandt en nørd rapport, som er meget informativ.

https:///...i%20Analyse.pdf?dl=0

ladesystemet er ikke indstillet til li-Ion.

mbk
mbk Feb 1 '17
Quote from webercarbmann

Hej alle. 

Så fik jeg fejl meddelelsen om at 12v batteriet skal skiftes. 14 mdr og 64k km holdt det første batteri. Ingen direkte udgift da bilen stadig er under garanti men det er snart på egen regning. 

Jeg håber meget at det nye batteri holder bedre end det første men realistisk er det nok ikke tilfældet. Der er et firma der er begyndt at producere et litium ion 12v batteri til erstatning af det originale blybatteri.

http:///...s-to-be-lithium-ion/

https:///...a2-7d4b-09c0a4f3feeb

 

Er der nogen her på forum der har erfaringer med dette batteri? Jeg kunne bestemt godt falde for et permanent fiks af batteri problemet. Det er lidt en joke at der er gjort så meget ud af hoved batteriet og det så viser sig at det er et lille ekstra batteri der skal skiftes hvert 1,5-2 år. 

Kunne godt finde på at give mig i kast med selv at skifte det næste gang. Finde guides på nettet. Hvad tænker I? God dag. Vh Peter

Jeg tror det er grundet at de aldrig fik centerkonsol i en dyb sleep mode, og 12V batteri og DC/DC er designet til en mindre last.
Umiddelbart kan problemet afhjælpes med en ny firmware til DC/DC konverteren, men siden det ikke er sket endnu, så sker det nok ikke. 
Det billigste er nok bare at finde et lignende deep cycle batteri, og så skifte det årligt. Måske endda købe to batterier med lang garanti og så skift det ved fejl og reklamer det brugte. Måske ikke så pænt. 
Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 1 '17
MOS
MOS Feb 1 '17
Citat fra canel

jeg fandt en nørd rapport, som er meget informativ.

https:///...i%20Analyse.pdf?dl=0

Tak for at dele denne rapport, som ganske rigtigt er meget informativ - bestemt værd at læse! Så blev jeg lige 200% klogere på blysyrebatterier...

CanEl
CanEl Feb 1 '17
Citat fra mbk   Det billigste er nok bare at finde et lignende deep cycle batteri, og så skifte det årligt. Måske endda købe to batterier med lang garanti og så skift det ved fejl og reklamer det brugte. Måske ikke så pænt. 

jeg har læst om en i USA, der prøvede at finde et sådant, og måtte give op. 

som jeg husker det: i polhul er der monteret en fordelingsplint hen oven på batteriet, som ikke kunne monteres på andre batterier med den begrænsede plads der er.

alternativ. flyt bat. til frunk sammen med el inst!!

med hensyn til ladestyringen, har han anvist en løsning sidst i doc. - den skal holde 13,8v når den er fyldt.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Feb 1 '17
webercarbmann
webercarbmann Feb 1 '17

Hmm... jeg synes nok at det er mere elegant af købe et permanent fiks på problemet istedet for at skifte batteriet i tide og utide. Jeg vil prøve at se om jeg kan finde info om Li-Ion batteriet fra BatMobile batteries. 

Poster info her på siden . 

SuneH
SuneH Feb 2 '17

Kan det betale sig at slå Always Connected fra for at spare cycles på 12V batteriet?

Okkels
Okkels Feb 2 '17

Er der nogen, som ved hvad det koster at få skiftet 12V batteriet?

Har lige rundet 85000km....

Gronhund
Gronhund Feb 2 '17

Jeg har lige fået mit skiftet efter 11 måneder og 30.000 km (endnu en december 2015 bil (med baghjulstræk)). Det tog ikke meget mere end en time for Tesla Service at udskifte det. Jeg ved dog ikke hvad det vil koste. Og jeg ved desværre heller ikke hvad man kan gøre for at det ikke skal skiftes så ofte (Tesla mente ikke at jeg skulle forvente at det skete så ofte).

De spurgte mig, om jeg havde kørt det store batteri helt flad kort tid før jeg fik den meddelelse, men det var ikke tilfældet. Den havde faktisk stået i min carport de sidste 3 uger, og var sat til at lade til 50% mens det skete (ferie).

Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Feb 2 '17
Klaus_
Klaus_ Feb 2 '17

Hvis det tager Tesla 1 time at skifte, så er det hvertfald de første 1300 kr der ryger dér, plus batteri...

CanEl
CanEl Feb 2 '17

på min er det plaseret under luftfiltret for kabinen. 

så det skal afmonteres før det skiftes.

tror også det vil tage en time. 

måske det er flyttet frem på biler med forhjulstræk, for så er det nemt at skifte.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Feb 2 '17
mbk
mbk Feb 2 '17
Quote from canel

på min er det plaseret under luftfiltret for kabinen. 

så det skal afmonteres før det skiftes.

tror også det vil tage en time. 

måske det er flyttet frem på biler med forhjulstræk, for så er det nemt at skifte.

Det tyder på at Tesla havde forventet en lang længere levetid. Tjek evt. Om der er plads til et større batteri, det vil forlænge levetiden. Man kunne evt placere et ekstra batteri i frunk og skrue det på parallelt. 
mbk
mbk Feb 2 '17
Man kunne også forsøge sig med superkondensatorer, kapaciteten vil gå drastisk ned, men kan jo så klare Ca. Uendelig antal cycles. DC/DC konverteren vil få mere travlt, men det går nok ikke noget særligt ud over dens levetid.
CanEl
CanEl Feb 2 '17

sådan se min ud, når den er nøgen

batteriet er ikke synligt. det er inde i venstre hjørne, men kun adgang til hullet når luftfilteret er fjernet.

CanEl
CanEl Feb 4 '17

fandt en DIY for skift af batteri på baghjulstrukken model.

https://youtu.be/fEIpBnHhLhE

så giver det mening, at det tager så lang tid, at skifte det.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Feb 4 '17
jensk2
jensk2 Feb 5 '17

Katastrofalt! En 750.000 dKr bil har en total driftsafhængighed på et 700 dKr batteri, som behandles, så det max lever 2 år. Batteriet er monteret, så det tager adskillige service timer at udskifte, udskiftingen medfører alvorligt slid på klips og mekanik i frunk. Hvor svært er det nu at holde en 12 V blyakkumulator 85-95% opladet under drift, så den lever i +8 år? Bestemt ikke hvad man forventer fra et high-teck elbil firma i 2017!

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Feb 5 '17
TorbenS
TorbenS Feb 5 '17

Ja 2 års levetid er nok max.
Mit holdt 11 måneder og 23.000 km...

mbk
mbk Feb 5 '17
@jensk2, ja der er klart tale om en design fejl. Jeg tror det er kædet 1:1 sammen med vampire drain, som formentligt skyldes at de leverede bilen uden at få centerkonsol ned i et lavt nok power State. Det har Tesla så lovet at fikse i software updates, men en løsning er aldrig kommet. Måske der har sneget sig nogle features ind der gør det umuligt at komme ned i et lavt nok dvale niveau, eller fejlen ligger hos Nvidia, who knows. 

Løsningen må enten være at omskrive firmware til DC-DC konverteren, hvis det da er muligt, hvis ikke må det jo så være en erstatning af batteriet med  noget mere holdbart, evt. et større batteri med nem adgang i frunk. Der er jo plads til det inde i hullet på en med baghjulstræk. 

webercarbmann
webercarbmann Feb 6 '17
Quote from jensk2

Katastrofalt! En 750.000 dKr bil har en total driftsafhængighed på et 700 dKr batteri, som behandles, så det max lever 2 år. Batteriet er monteret, så det tager adskillige service timer at udskifte, udskiftingen medfører alvorligt slid på klips og mekanik i frunk. Hvor svært er det nu at holde en 12 V blyakkumulator 85-95% opladet under drift, så den lever i +8 år? Bestemt ikke hvad man forventer fra et high-teck elbil firma i 2017!

Jeg er helt enig og når der nu bruges meget krudt på at spare vægt ved brug af aluminium så fylder man et tungt blybatteri  på derefter......:(  Tesla må udvikle et lille let holdbart batteri og erstatte batterierne på hele flåden ub! Holdbarheden må mindst svare til garantien på hovedbatteriet, altså de 8 år. 

 

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Feb 6 '17
Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 »