Loading...
dk

12v batteri - Li ion? | Tesla Forum

mbk
mbk Mar 14 '18
Quote from MOS
Citat fra mbk

Hvis man finder en ikke for dyr erstatning kan man erstatte batteriet hvert andet år, det er nok kun en udgift på 300kr/år.

Jeg har ikke mekanikerkompetancer til at skifte batteriet selv. Hvis jeg skal køre til Tesla i Aarhus og få det skiftet, så er der minimum en timeløn på 1300,- + prisen for selve batteriet. Dertil kommer slid og værditab på bilen for at køre de 2 x 150 km, samt tabt arbejdsfortjeneste i den tid jeg bruger på det (koster nok i hvert fald en halv arbejdsdag). Så en udgift på kun 300 kr./år...? Nej!

Jeg har lige set et billede hvor du svejser cykel, tror godt du kan skifte et 12V batteri :D

Se om du ikke kan få en ranger du og skifte det :) 

MOS
MOS Mar 14 '18

@mbk

Haha, bare fordi du har set et billede af det, så betyder det ikke nødvendigvis, at jeg kan finde ud af det! Cyklen er aldrig blevet færdig...

mbk
mbk Mar 14 '18

Hehe, hvis den melder fejl igen om 2 år og garantien er væk kan vi skifte det sammen, hvis der ikke er for koldt og mørkt og man ikke er for presset på tid, så tror jeg det kan gøres på under en time i en D model, lidt over i en baghjuls trukket. Har man gjort det før kan det selvfølgelig gøres hurtigere. 

MOS
MOS Mar 15 '18

@mbk

1000 tak for tilbudet!

Supercharged
Supercharged Mar 15 '18
Jep. Mit rumskib har også bedt om at få skiftet. Den er fra okt 2015 og har snart kørt de 90k.
Så det...
Tesla har som sagt ikke på lager. Men når de får, så kan jeg da fortælle hvad det koster at få det skiftet.
Gronhund
Gronhund Mar 15 '18

Mit døde sidste år efter en 3 ugers ferie (ikke bilferie). Synes at have læst herinde, at det var hårdest for 12v batteriet, når det ikke blev brugt (altså hvis man ex er på en længere ferie uden bil). Er der andre der kan nikke genkendende til det?

Sidste år virkede det mest til, at det var dem der ikke fik kørt så mange kilometer (under 20k om året), der fik dem, men det hænger jo ikke sammen med, at en 90k bil skal have det skiftet.

mbk
mbk Mar 16 '18

@Gronhund

Selvom 90.000km på tre år er rimelig mange km, er det ved 100km/t gennemsnit kun ~3.4% af tiden den kører. Når den kører tager DC/DC konverteren over og aflaster batteriet, men bortset fra Taxi chauffører, så bruger vi jo heldigvis ikke _så_ meget af tiden i en 'tændt' bil, så jeg tror ikke det ændrer significant på levetiden, jeg tror vi ser en 90% skift inden for 3+/- 1.5 år.

Nu ved jeg ikke hvad Tesla tager for opgaven udenfor garanti, men det er jo noget andre end Tesla kan løse, og finder man en der har gjort det et par gange kan det skiftes på 30min. Så mon ikke det kan ordnes for ~1000kr. Hvis man kan finde plads til et lidt større batteri vil det have positiv indvirkning på levetiden.

MOS
MOS Mar 16 '18

Er det kun størrelsen af batteriet (målt i Ah), der afgør hvor længe det holder, inden det er slidt op, eller er der andre parametre/egenskaber, der kan have indflydelse på, hvor længe det holder?

Jeg har fået at vide af Tesla, at de originale batterier har vist sig ikke at være så gode og de skifter dem ud med nogle andre (forhåbentlig bedre?), men med samme kapacitet i Ah. Kan det tænkes, at deres udviklingsingeniører har fundet et andet batteri med samme kapacitet, men som kan tage flere cycles? Og hvad afgør i givet fald, hvor mange cycles det kan holde til?

Jeg tænker lidt på, hvis man nu skal en tur ned i Biltema eller thansen eller hvad de nu hedder... skal man så bare gå efter højest mulige Ah til en god pris, eller er der andet, der er relevant at kigge efter for at få et batteri med så mange cycles som muligt?

mbk
mbk Mar 16 '18

Kemi er jo selvfølgelig også en faktor.

Hvis nogen laver et før og efter billede gætter jeg på at det er samme fabrikat/model som før.

Typen Tesla bruger er AGM:

http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm

En fornuftig erstatning er LiFePO4, men det er kun garanteret ned til 0F /-18C, det er jo nok på grænsen af DK klima. Men der er lavet nogle erstatninger man kunne prøve, der er nogle der hedder BattMobile. Men prisen er jo nok 3x bly batteri, og så skal det jo holde i ~7-9 år før det betaler sig hjem.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 16 '18
mbk
mbk Mar 16 '18

Her bliver det originale erstattet af et LiFePO4 fra BattMobile:

https://www.youtube.com/watch?v=oXt31Mrfsx4

TorbenS
TorbenS Mar 16 '18

På videoen ser det ikke ud til at bundrammen har plads til et fysisk større batteri. For man skal jo være helt sikker på at det står forsvarligt fastspændt.
Det kan også være at Tesla ændrer ladeprofilen så batteriet ikke falder så meget i spænding inden det lades op igen.

Bianco
Bianco Mar 16 '18

Her er danske priser på 12v lithium start batterier, men jeg ved ikke hvilket der passer til model S.

Se også http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5071 

mbk
mbk Mar 16 '18

@Bianco 

Det ser ikke ud til at BattMobile har en hjemmeside mere. Jeg tror et 12V LiFePO4 er en fin og sikker løsning, men prisen er bare så høj at man kan skifte blybatteri tre gange, og så ender levetid/pris samme sted. 

Bianco
Bianco Mar 16 '18

"Element 3 Batteries (E3), formerly known as BattMobile Batteries..."  https://www.element3batteries.com/product-page/tesla-lithium-12v-battery

mbk
mbk Mar 16 '18

439USD, forventet 3x cycles, potentielt dårligere performance under meget lav temperatur, et originalt AGM burde kunne findes til 100-150USD, så det er nok ikke billigere i længden men mere usikkert. 

mbk
mbk Mar 16 '18

Her er et 49 USD batteri der skulle kunne erstatte DCS 33IT som er i Model S https://www.batterysharks.com/C-D-Technologies-DCS-33IT-p/dcs-33it_b12-35it.htm

mbk
mbk Mar 16 '18

Måske DC 50 IT kan presses ned, det er et par cm højere og bredere men kun 7mm mere i dybden, det giver nok en lineær levetids forlængelse, ergo 50% eller godt et år mere. 

DavidS90D
DavidS90D Mar 17 '18
Det er bare ikke batteriet som er problemet!
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »