Er der nogen der kan fortælle, hvad opgraderinger koster, nu hvor vi selv skal betale for dem?Hvilken opgradering taler du om? :)
Der er en på Facebook der skriver at 2020.48.35 ser ud til at have forbedret ladehastigheden på hans TMX 90 fra 12/16.
Biler fra slut 2016 med f.eks. AP 2 har vel ikke været ramt lige så meget som ældre biler?
Vores Model X med AP1 fra 06/16 har ikke fået denne opdatering...
Er der noget nyt om "sagen" fra rygtebørsen?
Jeg tænker at Tesla snart må se at få en politik i forhold til batteriskift / batteriopgradering ny da biler solgt i 2013 begynder at blive 8 år gamle og dermed er ude af garanti.
@NA - der er forskel på opgraderinger og opdateringer, hvilke mener du? Hvilken model og årgang har du?
Tak for svar. Det glæder mig at høre, at opdateringer stadig er gratis. Jeg har en Tesla S 85D årg. 2015
I en ande forbindelse hvor jeg skulle søge noget på Google stødte jeg over dette indlæg her på Forum fra KS:
http://www.teslaforum.dk/forum/topic/1535?language_id=1
Her skriver han hvad Tesla i tidernes morgen sagde bilen skulle kunne lade med.
SÅ ER SAGSANLÆGGET MOD TESLA OM DEN FORLÆNGEDE LADETID PÅ MODEL S IGANG. STÆVNINGEN ER SENDT EFTER AT TESLA IKKE HAR VILLET VÆRE I EN KONSTRUKTIV DIALOG MED DE 75 EJERE DER I FØRSTE OMGANG ER MED I SAGSANLÆGGET. MELLEM 2 OG 3.000 BILER ER BERØRT AF SOFTWARE FORRINGELSERNE.
Hvis du er ejer af en nyere Tesla Model S eller 3, har du stadig til gode at finde ud af om dit batteri kan holde garantiperioden ud, så derfor er denne sag interessant for alle Tesla ejere og ejere af el-biler generelt: MÅ EN PRODUCENT AF EN BIL LAVE EN SOFTWARE UPDATE EFTER SALGET DER FORRINGER BILERNES SPECIFIKATIONER OG UDEN EJERENES ACCEPT.
Baggrunden
Efter en software "up"date I foråret 2019 har vi forgæves forsøgt at få Tesla til at anerkende at ladetiden som bilen blev solgt med er blevet væsentlig forlænget. Så forlænget at bilen for mange har mistet den brugsværdi den havde før opdateringen. Ved købet blev vi fx lovet at kunne lade til 270 km på 30 minutter. Nu kan vi ikke engang lade til 200 km på 30 minutter. Så en tur rundt i Danmark eller en ferietur sydpå er ikke længere en fornøjelse. Samtidig har mange af bilerne også fået formindsket deres batterikapacitet ud over den naturlige aldersbetingede reduktion. Så rækkevidden er blevet mindre.
Så hvis du undre dig over, at din Model S ikke mere starter på SuperCharger med at lade et pænt stykke tid med 110 kW ved næsten tomt batteri, men meget hurtigt går ned på ca. 85 eller 70 kW, uanset om du har forvarmet batteriet, så er din bil en af dem der er ramt af software "up" dateringen. Styregruppen bag søgsmålet vurderer, at der i Danmark er mellem 2 og 3.000 Model S biler i årgangene 2013-2016 der har problemet.
Årsagen til Teslas neddrosling af ladehastigheden skønnes til at være frygten for at batterierne ikke kan holde de lovede 8 år og i nogle tilfælde - som det er set i udlandet - at batterierne bryder i brand. Styregruppen bag søgsmålet har derfor gennem lang tid opfordret Tesla til at udbedre problemet/udskifte batterierne til en type, der kan holde til det der er lovet da vi købte bilerne - ligesom andre bilproducenter (Ford) og mobiltelefonproducenter (iPhone) har gjort. Tesla har i stedet givet alle de bilejere der gennem tiden har klaget over ovenstående en søforklaring, som bare har haft til hensigt at trække tiden ud uden at anerkende problemet.
Hvis du er ejer af en nyere Tesla Model S eller 3, har du stadig til gode at finde ud af om dit batteri kan holde garantiperioden ud, så derfor er denne sag interessant for alle Tesla ejere og ejere af el-biler generelt: MÅ EN PRODUCENT AF EN BIL LAVE EN SOFTWARE UPDATE EFTER SALGET DER FORRINGER BILERNES SPECIFIKATIONER OG UDEN EJERENES ACCEPT. Tilsvarende sager kører også i andre lande.
Hvor langt har i være omkring for at "reklamere" med dette sagsanlæg ?
Div. danske Tesla facebook grupper / fdel m.m. ?
Havde regnet med at der efterhånde ville komme flere med.
@kimT
At der ikke et flere med i sagsanlægget kunne jo også skyldes at man ikke er enig i sagsanlægget.
Nogle prioriterer Sikkerhed “dvs ingen brændfare” over 20 minutter længere ladetid, god holdbarhed på batteri, det skulle nødig blive sådan at man ikke tør oplade sin bil tæt på en gammel Tesla, der måske har supercharter sit batteri helt ud på kanten.
Eller at man ikke har forstået 'at ingen brandfare' er et spørgsmål om recall og ikke sw opdatering og derfor har misforstået hvad sagsanlægget handler om ...
Det er jo ikke et enten-eller. Det er vel ikke urimeligt at forvente den annoncerede ladehastighed uden brandfare.
@kimT
At der ikke et flere med i sagsanlægget kunne jo også skyldes at man ikke er enig i sagsanlægget.
Nogle prioriterer Sikkerhed “dvs ingen brændfare” over 20 minutter længere ladetid, god holdbarhed på batteri, det skulle nødig blive sådan at man ikke tør oplade sin bil tæt på en gammel Tesla, der måske har supercharter sit batteri helt ud på kanten.
Alle er vel enige om at sikkerheden skal være i orden.
Forskellen er så om man synes at det skal være producentens eller forbrugerens problem...
Et eksempel:
Problemerne med Ford Kuga hybrid (brandbilen) kunne jo også være løst anderledes. To løsningseksempler:
1) (den Ford valgte)
Ford tager ansvar og skifter batterier, giver kompensation etc. Så producenten accepteret en stor regning for at sikre at forbrugeren modtager det som vedkommende har købt.
2) ( Minder det om noget? ;-) )
Ford havde lavet en tilbagekaldelse og reduceret batteriets kapacitet (eller måske helt deaktiveret det?) og derefter leveret bilen tilbage til forbrugeren, som så måtte leve med begrænset/ingen el kørsel, uden kompensation.
Begge dele ville sikre brandsikkerheden. Så er der i følge dig ikke et problem uanset hvilken løsning producenten vælger??
Hvorfor der ikke er flere med, jeg tror der er ren dovenskab fra mange. Jeg har nok snakket med +10 tesla-ejere der har hørt om sagsanlægget men ikke nåede at komme med, flere har jeg også henvist til advokaten, men jeg tænker der bare går hverdag i det for mange...
Når man har læst alle Johannelunds indlæg, undrer det jo nok ikke hvorfor hun skriver som hun gør. Det er vist som at diskutere med en socialdemokrat om Mette Frederiksens tilgang til sandheder ;)