Loading...
dk

Lader din model S også langsomt - så bliv en del af gruppesøgsmålet mod Tesla | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 31 '21
+1
PeterE
PeterE Feb 1 '21
Lad være med at forsøge at forstå alting i livet, inkl blandt Tesla-ejere :) nu er vi i gang og vi er mange. 
Kiefer
Kiefer Feb 1 '21

Enig, og jeg synes personligt de ter ret flot at det er lykkedes at få 75 ejere med på sagsanlægget. Det er alligevel pænt mange og ikke et uvæsentligt antal!

Havde vi været en 15-20 stykker, ja så havde det været lidt mere ligegyldigt.

/Martin

Johannelund
Johannelund Feb 1 '21
Hvorfor er der ikke flere med? Det er under 3,5% der er med i sagsanlægget, hvilket jo indikere at over 95% er uenig i sagsanlægget, men igen Tesla har fået typegodkendt sit batteri men celler der max må have en spænding på 4,2 volt, at de så fandt ud af at ved høj temperatur “softwarefejl” kunne cellerne oplades til 4,3-4,4 volt, derfor nedsatte de hastigheden og dermed ladetemperaturen, og spændingen kom ned på hvad cellerne er designet til. Men selvfølgelig man kunne jo have ønsket at Tesla havde lavet en nogen bedre køling på batteriet, så den overspændingen på cellerne ikke skete,
Men os der ikke bruger SUC ret tit sætter jo pris på en 20 min længere pause, og er lykkelig for at vi har 95% af oprindelig rækkevidde tilbage efter 5 år
MOS
MOS Feb 1 '21
Citat fra Johannelund Hvorfor er der ikke flere med? Det er under 3,5% der er med i sagsanlægget, hvilket jo indikere at over 95% er uenig i sagsanlægget (...)

Det kan man ikke konkludere. Det svarer til at sige, at 95% af befolkningen ikke kan lide pizza, fordi de ikke har bestilt take-away fra det lokale pizzeria.

Der kan være mange andre grunde til ikke at være med i sagsanlægget. F.eks.:

Har ikke hørt om det.

Har for travlt med andre ting.

Synes det er for besværligt.

Orker ikke kampen.

Ønsker ikke at have flere penge ude at hænge til retssager m.m.

Er indifferente.

Bruger ikke SuC.

Forstår ikke problematikken.

Har solgt bilen i mellemtiden.

Der er sikkert flere andre grunde, jeg ikke lige har tænkt på.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 1 '21
Ledsager
Ledsager Feb 1 '21

INTERESSEREDE KAN DA STADIG NÅ AT VÆRE MED I SØGSMÅLET .

Ja MOS og måske fordi Teslaforum langt fra har alle Model S ejere som brugere. Når jeg taler med andre ejere under den lange ventetid på SuC, er det et fåtal der kender til Teslaforum. Har i øvrigt meget sjældent talt med en Model S ejer som ikke har været irriteret over den lange ladetid men ikke vidst hvad de skulle gøre ved det, da de er blevet afvist af Tesla. 

Nikola
Nikola Feb 1 '21

Er der evt. nogen der har smidt besked om retssagen på diverse dk Tesla FB sider? 

PeterE
PeterE Feb 1 '21

Der skal nok komme flere med, når det først rammer udvalgte nyheder. 

@Ledsager, Steen du kunne overveje at skrive en cut-paste venlig 'pakke' (primært om hvordan man deltager) som kan genbruges på alle sociale medier - og komme ud til masserne på den måde. Alternativt oprette et link på teslaforum med al relevant information til dem der endnu ikke er afklarede om at deltage.

P85DK
P85DK Feb 1 '21
Quote from Johannelund Hvorfor er der ikke flere med? Det er under 3,5% der er med i sagsanlægget, hvilket jo indikere at over 95% er uenig i sagsanlægget

Lad mig komme med et vildt gæt - du bestod ikke statistik

Quote from Johannelund men igen Tesla har fået typegodkendt sit batteri men celler der max må have en spænding på 4,2 volt

Lad mig komme med et andet vildt gæt - du ved ikke hvad en typegodkendelse er

Ledsager
Ledsager Feb 1 '21

@Peter E, tak for tippet. Man skriver blot en PM til mig hvis man vil være med. Så henviser jeg videre. Det eneste det kræver er, at man vil give oplysningerne om sin bil og forsikringsselskab, samt et depositum på 2.500 kr. til advokaten. Bilens retshjælpsforsikring skulle gerne dække sagsomkostningerne i øvrigt. 
Tænker også at når der nu kommer presse på sagen vil flere blive opmærksom på den.

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager Feb 1 '21
MOS
MOS Feb 2 '21

Er der nogen, der har oplevet nedsat ladehastighed på en Model S/X med 90'er batteri?

For mig er det lidt uvist, om det ligesom for f.eks. 85'erne er en generelt nedsat ladehastighed over stort set hele SoC området og som er direkte forbundet med en software opdatering i foråret/sommeren 2019. Jeg har hørt om 90'ere, som har fået kappet max. ladehastigheden ned som følge af meget DC-ladning (herunder SuC). Men er der nogle, der kan bekræfte, at de har oplevet markant nedsat ladehastighed over hele SoC området umiddelbart i forlængelse af en softwareopdatering i 2019? Hvis ja, hører jeg gerne nærmere. Og hvis du har data i form af ladeeffekt, ladekurver el.lign. er jeg også interesseret.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 2 '21
cth
cth Feb 2 '21

Min gamle S 90 D:

Ikke noteret nogen ændring siden den for flere år siden blev sat ned fra 120 til 90.

Den har siden da ladet med ca. max 93 lige når jeg kom ind.

Men jeg brugte stort set aldrig SuC, eller ikke mere end 20 gange om året måske.

Resten var 11kw hjemmeladning.

Pt. lader min nye S i øvrigt med 11kw indtil jeg venter på 32 amp sikring.

63 km får den på i timen med 16 amp. / 11kw

En dag får jeg vel kørt den tom i nærheden af en SuC og så er det spændende hvad jeg kan få der.

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 2 '21
Ledsager
Ledsager Feb 2 '21

Cth@ Kan du huske eller finde ud af mere præcis hvornår du første gang opdagede at ladehastigheden var nedsat?

cth
cth Feb 3 '21

2017 først på året skulle jeg mene...

Ledsager
Ledsager Feb 11 '21

KÆRE TESLAEJERE 

Som I måske ved er vi 75 Teslaejere af Model S/X der har stævnet Tesla for nogle uger siden fordi ladetiden på vores biler er blevet stærkt forlænget på SuperChargerne via en softwareopdatering i foråret 2019. 

Nogle af jer har måske læst den seneste artikel i Berlingske om den kinesiske regerings pres på Tesla for at leve op til deres forpligtigelser. Styregruppen bag stævningen tænker, at det vil være en fordel for vores alles sag, hvis vi i Danmark kan være med til at lægge endnu mere pres på Tesla for at leve op til deres forpligtigelser også når det gælder ladetiden på deres batterier. Som ny Teslaejer kan man jo godt blive i tvivl om, hvad der sker med ens egen bil, når den også bliver nogle år gammel.

Det har fra starten af stævningens tilblivelse været en del af målet, at få flere med i søgsmålet og generelt skabe større opmærksomhed hos Teslaejere om vores sag. Derfor har styregruppen lavet en lille flyer i PDF, som du kan downloade. Vi håber du vil printe den ud i flere eksemplarer, klippe den midt over og lægge den i din bil, så når du næste gang besøger en SuperCharger, kan uddele den eller sætte den under vinduesviskeren på de biler der holder der. Du er selvfølgelig også velkommen til at dele flyeren med andre Teslaejere, som du har mailadressen på eller kender på de sociale medier.

Flyeren er måske mest relevant for ejere af Model S/X med 70/85/90 kW batterier i årgange 2013-2016 (dvs. før faceliftet), men vi mener også, at nyere ejere af fx Model 3 vil kunne have glæde af at vide, at de ikke kan være sikre på, at deres bils ladetid mm. holder i hele bilens garanterede levetid og at Tesla ikke er parat til at løse problemerne i modsætning til hvad de fleste andre bilfabrikanter gør, men i stedet kamuflerer problemet med batterierne ved at forlænge ladetiden på SuperChargerne.

Vi forventer, at der vil blive noget medieomtale om den forlængede ladetid på Model S/X i tiden der kommer.

Dette indlæg er skrevet på vegne af styregruppen bag stævningen

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager Feb 11 '21
P85DK
P85DK Feb 14 '21

WK057's forklaring på Range Loss - ikke nedsat ladehastighed

http://skie.net/skynet/projects/tesla/view_post/23_Explaining+Changes+post-firmware+2019.16+Regarding+Range+Loss

Lad os sige at han har ret i sin forklaring, så havde det været god stil af Tesla at selv være kommet med den forklaring, der er ingen grund til den 'sorte boks' tilgang til tingene.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 15 '21
NOELON
NOELON Feb 14 '21

Jep, transparency ville have klædt Tesla. Men en fin og ærlig gennemgang fra WK057, som har været en frontrunner på dette og til tider under pres...

KimT
KimT Feb 15 '21

Mht. ladehastighed her hans sidste kommentar : Supercharging stuff is mostly related to calendar life related functions in the BMS. Honestly, that stuff seems pretty shady to me, but it is unrelated to the range loss stuff.

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5332135/

Og han har faktisk spurgt (for ikke lang tid siden) om folk var villige til at betale ham for at få genetableret hastigheden. Det er åbenbart ikke så svært, og vil ikke kunne opdages. Men om han vil gå videre med det - tja.

P85DK
P85DK Feb 15 '21

Så kom da frem med årsagen til hvorfor ladehastigheden er nedsat, specielt hvis han synes det er 'shady'.

Calendar life related - er det en sunset funktion som vi kender det fra Apple og diverse hvidevarefabrikanter?

PeterE
PeterE Feb 15 '21

Han er jo verdensklasse dygtig, og efterlader desværre så mange ubesvarede spørgsmål - og han vil tydeligvis ikke i yderligere konflikt med Tesla. Fair nok, og det har jeg faktisk respekt for. Gad vide om 'calendar life related' netop kunne betyde at batterierne skal skånes, så de holder i mindst 8 år...og også det har jeg en form for respekt for; Bare nogen vil sige det højt.

Sider: «« « ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... » »»