Loading...
dk

Lader din model S også langsomt - så bliv en del af gruppesøgsmålet mod Tesla | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Mar 6 '21

Mr @Andersen se PB

@andre: Er der nogen reel forskel på om det er en enkelt sag eller et gruppesøgsmål. Hvis det er en enkelt sag, må gruppen jo støtte op, og resultatet må vel danne præcedens for andre sager.

Det var ligeved man skulle være hurtig og nappe en brugt model s og melde sig under fanerne.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 6 '21
Kiefer
Kiefer Mar 6 '21

Hvis de mener de ikke er forpligtet til noget efter 2 år, så skal de da godt nok holde nallerne fra vores biler uden der er blevet sagt ok fra den enkelte ejer. Så længe de fortsætter med at lave OTA opdateringer på bilerne må de også stå til ansvar for de ændringer de foretager sig.

Og da de giver 8 års garanti på batteri og drivlinie, så er de 2 år jo sat ud af kraft, da de også skriver at man, for at beholde de 8 år SKAL installere opdateringerne der bliver sendt ud. 

cth
cth Mar 6 '21

Kun link...ingen adgang

Men man kan bare købe 1 mdr. prøve.. koster 1 krone.

https://politiken.dk/forbrugogliv/forbrug/art8111748/Steen-Andersen-skal-%C2%BBaldrig-have-en-Tesla-igen%C2%AB

et uddrag

Politiken har forelagt anklagerne om den forlængede opladningstid for Tesla og spurgt, hvad softwareopdateringen fra foråret 2019 indeholdt.

Tesla ønsker dog hverken at stille op til et interview eller udtale sig i sagen og henviser til, at de endnu ikke har modtaget sagsakterne, fordi retten i Hillerød endnu ikke har taget stilling til, om sagen skal køre som et fælles søgsmål eller som enkeltsager.

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 6 '21
SteffenFabrin
SteffenFabrin Mar 6 '21
Gratis adgang. Kræver dog at man laver profil https://politiken.dk/del/ggy3nUAAbCjA
Ledsager
Ledsager Mar 6 '21

Der er nok ingen væsentlig forskel på et gruppesøgsmål eller hvis det bare bliver et enkeltstående søgsmål, når vi alle bakker op om det. Det er dog svært at forestille sig, at retten vil have så mange enkeltstående søgsmål, ved forskellige retter rundt omkring i landet. Det vil jo være spild af tid. Et gruppesøgsmål vil lette den byrde.

Minger
Minger Mar 6 '21

Hej hvordan bliver jeg en del af ladegruppen og komme med i gruppesøgsmål ang langsom ladetid 

hbk
hbk Mar 6 '21
Citat fra Minger

Hej hvordan bliver jeg en del af ladegruppen og komme med i gruppesøgsmål ang langsom ladetid 

samme spørger jeg om.
Ledsager
Ledsager Mar 6 '21

Hvis du har spørgsmål til søgsmålet kan du skrive til teslaladning@gmail.com. Hvis du er parat til at deltage i søgsmålet skriver du til advokat Torsten Petersen på atp@advokathuset.eu. Han vil så bede dig om oplysninger om din bil.

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager Mar 6 '21
P85DK
P85DK Mar 6 '21
Citat fra Ledsager

Der er nok ingen væsentlig forskel på et gruppesøgsmål eller hvis det bare bliver et enkeltstående søgsmål, når vi alle bakker op om det. Det er dog svært at forestille sig, at retten vil have så mange enkeltstående søgsmål, ved forskellige retter rundt omkring i landet. Det vil jo være spild af tid. Et gruppesøgsmål vil lette den byrde.

Hvis det bliver enkelt sager, så vil de vælge 3-5 prøvesager ud, køre dem og så vil resultatet fra dem danne præcedens. Det vil aldrig komme til +75 enkelt sager om samme problemstilling.

Jeg tror det bliver et gruppesøgsmål, da der ikke er nævneværdige forskelle i sagerne. Datagrundlag og årsag er tæt på 100% ens.

@Kiefer - jeg kunne ikke være mere enig. Jeg vil endda gå så langt som at påstå at når Tesla tilføjer nye funktioner, forbedringer eller begræsninger, så starter der en ny 2 års periode på det tidspunkt den bliver installeret.

cbc
cbc Mar 6 '21

Læs dagens chargate udskammende Tesla artikel på Politiken som en “gave” fra mit abonnent, kræver blot man opretter en profil på Politiken. https://politiken.dk/del/WgwEdLAAbDbQ

KimT
KimT Mar 6 '21
Citat fra hbk
Citat fra Minger

samme spørger jeg om.

Eller gå tilbage i denne tråd og læs :  http://www.teslaforum.dk/...m/topic/7035?page=20

Nikola
Nikola Mar 6 '21

Der er en ligger en god bid frit på Berlingske. Har kopieret det ind, ved ikke om det evt. bliver låst senere?: 

https://www.berlingske.dk/danmark/tesla-traekkes-i-retten-af-danske-bilister-bilerne-er-nu-alt-for-lang-tid

En række danske Tesla-ejere har sagsøgt elbilproducenten, fordi de efter en softwareopdatering fra 2019 har oplevet, at deres elbil nu er markant længere tid om at lade op. Hver bilejer kræver 100.000 kroner i erstatning.

Det skriver Politiken.

I et netforum for danske Tesla-ejere fandt flere frustrerede bilejere hinanden, efter at de alle fik problemer med opladning af bilen ved brug af de Superchargers, der er Teslas egne hurtigladere. Tesla-ejerne oplevede dog ikke problemer med hjemmeladere.

En af sagsøgerne er Steen Andersen, hvis Tesla normalt kunne lade 270 kilometers rækkevidde på en halv time. I efteråret 2019 tog dette nu tæt på en time.

Efter at Steen Andersen havde kontaktet Tesla og var blevet blev forsikret om, at opdateringen ikke havde ændret noget ved bilen, krydstjekkede flere brugere fra det danske Tesla-forum biler med og uden opdatering.

»Vi kunne hurtigt se, at den var helt gal. Fra den første opladning til den næste brugte bilen ganske rigtig væsentligt længere tid på at lade op. Og der vidste vi, at Tesla havde ændret noget i vores biler uden at have fortalt os om det,« siger Steen Andersen til Politiken.

Alle i netforummet har købt deres Tesla Model S i årene fra 2013 til 2015 og fik alle problemet, efter at de i 2019 installerede en softwareopdatering, der skulle styrke sikkerheden.

Steen Andersen fortæller, at han som følge af oplevelsen »nok aldrig have en Tesla igen«.

Problemet rækker langt

Det er ikke første gang, Tesla bliver sagsøgt.

Ifølge Politiken verserer der retssager om den forlængede ladetid i andre lande. Der er dog ikke blevet afsagt dom i nogle af sagerne.

Gruppen af danske Tesla-ejere, der har sagsøgt bilproducenten, formoder, at 2.000 til 3.000 danske Tesla-biler kan være ramt af problemet.

I bilejernes forening, FDM, finder advokat Abid Khan det problematisk, at opdateringer er til gene for forbrugerne. Når de indtræffer efter købelovens reklamationsret, som er på to år, kan man som forbruger havne i en juridisk gråzone, forklarer han over for Politiken.

Derfor ser Abid Khan gerne, at politikerne ændrer købeloven, så den gælder længere end to år ved køb af varige forbrugsgoder som en bil.

Udover forlænget reklamationsret, understreger seniorjurist Jakob Steenstrup fra Forbrugerrådet Tænk, at man skal være særligt opmærksom på, hvor lang en garanti producenten yder, når man køber noget så dyrt som en bil. Derfor skal man huske at læse det med småt, siger juristen til Politiken.

Politiken har forelagt anklagerne for Tesla og har spurgt ind til indholdet af softwareopdateringen fra 2019. Tesla har dog ikke ønsket at svare på avisens spørgsmål, men oplyser til mediet, at Tesla endnu ikke har modtaget sagsakterne, fordi retten i Hillerød ikke har taget stilling til, om sagen skal køre som et fælles søgsmål eller som enkeltsager.

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Mar 6 '21
NOELON
NOELON Mar 6 '21

Når det kommer til garantien er der jo 8 år på Batteriet. Og det er jo netop batteriet - mere præcist batteriets management system BMS - de har pillet ved. Men det rører jo ikke ved at der er 8 års garanti på batteriet og dermed at det skal leve op til det det kunne ved leveringen. Undtaget er den naturlige degradering, som der jo også er taget højde for i garanti formuleringen, som jeg husker det. Men dette har jo ikke noget med degradering at gøre, men en OTA opdatering af BMS og dermed batteriet. Derfor vil jeg også mene at man juridisk kan argumentere for at garantien på de 8 år for batteriet ikke er overholdt. Det vil jeg ihvertfald opfordre styregruppen til at diskutere med advokaten.

Ledsager
Ledsager Mar 6 '21

Helt enig i alle de gode betragtninger. Og advokaten er helt på det rene med argumenterne. Giver god mening som @kiefer skriver, at garantien bør forlænges med 2 år på det en softwareopdatering ændre på. 
Ja BMS er en vel del af batteriet.

NOELON
NOELON Mar 7 '21

Godt hvis I har styr på argumenterne.... Jeg er helt enig med Kiefer, men tror ikke det er et argument ift. den aktuelle lov, men bør være det fremadrettet når OTA udbredes. Derfor en god ide at fortsætte et arbejde ift. forbrugerrådet og myndigheder.

Klaus_
Klaus_ Mar 7 '21
Hvad koster det at komme med i gruppesøgsmålet?

Og jeg går ud fra man er med til at hænge på evt advokatregningen til sidst, medmindre Tesla taber og også dømmes til at betale omkostninger? Ain’t no free lunch...
MOS
MOS Mar 7 '21

@Klaus

Hvis du har konkrete spørgsmål, vil jeg anbefale, at du skriver til teslaladning@gmail.com.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 7 '21
P85DK
P85DK Mar 7 '21

Gruppesøgsmål eller ej i følge domstol.dk

Betingelserne for at anlægge et gruppesøgsmål er:

* at der er tale om ensartede krav, som tilkommer flere personer, 
* at de ensartede krav kan behandles i Danmark,
* at retten, hvor gruppesøgsmålet anlægges, er kompetent til at behandle et af kravene
* at gruppesøgsmålet skønnes at være den bedste måde at behandle kravene på,
 gruppemedlemmerne kan identificeres og underrettes om sagen på en hensigtsmæssig måde, og
* at der kan udpeges en grupperepræsentant

Det er retten, der afgør, om disse betingelser er opfyldt.

Ledsager
Ledsager Mar 9 '21

Er der nogen der kan bekræfte at deres Model S fra 2013-2015 kan lade med 110 kW i 10-15 min og generelt lader hurtigere igen? Enkelte FB indlæg påstår det. Årsagen skulle være seneste update. Selv kan jeg ikke mærke nogen forskel.

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager Mar 9 '21
gd61
gd61 Mar 9 '21

@Ledsager
Jeg var på langtur i weekend i en MS 85D fra marts 2015 (64K km / opdateret SW), og fik lejlighed til at bruge SC med lavt SoC og varmt batteri (men kolde omgivelser).

Jeg så at den startede med 128 kW ladning fra 0 % SoC i et minut eller 2, for derefter at falde til de sædvanlige "Ladning + SoC" = 112  kort derefter. (Min gamle fysiklærer ville starte rotation, hvis han så dette mix af enheder!) 

Jeg har ikke brugt SC ret meget det seneste år - så jeg kan ikke rigtigt sige om det er væsentligt forskelligt fra tidligere.

Sider: «« « ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... » »»