Loading...
dk

Here we go again. "Elbiler har udsigt til stort afgiftshop" | Tesla Forum

voersaa
voersaa Sep 1 '20
Citat fra Snemonster

https:///...14FfbmGSKirJ0iNwsxLc

Ser ikke for godt ud ? 

Der er lidt vel meget spin i den artikel. De sidestiller en manglende post til afgiftssænkning som at regeringen er modstander af at holde niveauet på 20%. Jeg læser det som lobbyarbejde fra pro-elbil faktionen (som jeg også betragter mig selv som en del af).

Jeg er enig med jramskov i at man afventer hvad kommissionen kommer med af forslag. Det vil ende med at blive en selvstændig behandling, og muligvis et holdkæftbolsje til de partier der vil have en grønnere finanslov.

Snemonster
Snemonster Sep 3 '20

Jaaaa sandt nok.

Nu en ny artikel om at det bliver præsenteret på mandag d. 7/9.

Hvor troværdig det er ved jeg ikke.

https:///...praesenteres-mandag/

koden
koden Sep 3 '20

Muligvis flertal for lave afgifter--

kan nok kun læses med abo.

https://borsen.dk/nyheder/politik/flertal-aabner-for-at-poste-penge-i-elbil-boost

jramskov
jramskov Sep 4 '20

Læk af Eldrup rapporten der skulle komme på mandag:
https://politiken.dk/...zbDY3vCJUNMARrEvHAIY

voersaa
voersaa Sep 4 '20

Med et stort forbehold for at politikken kun viser et overfladisk uddrag af rapporten så lyder det rigtig fornuftigt. Min bil nummer 2 er en Kia Picanto fra 2012 og hvis den bliver påført en 5000,- årlig afgift vil der ikke gå ret mange år før der er betalt mere i afgift end den er værd men det skaber et stærkt incitament for at købe noget på el.

jramskov
jramskov Sep 4 '20

Socialdemokratiets mål er vist 500k elbiler i 2030 og som jeg læser det er der en model hvor det koster 240kr ekstra for ICE ejere - næppe noget der får folk til at skifte i massevis. Jeg håber at blive positivt overrasket over hvad de ender med at beslutte inde på borgen, men forventer at blive skuffet.

Ice2EV
Ice2EV Sep 4 '20

Har svært ved at forstå forholdet 500k biler koster 240 kr og 1.000k biler koster 5.700.

Der må være noget der ikke er tydligt.

Nikola
Nikola Sep 4 '20

Citat fra Ice2EV

Har svært ved at forstå forholdet 500k biler koster 240 kr og 1.000k biler koster 5.700. .......

Tallene (antal/omkostning) har ikke noget med hinanden at gøre, det er et glimt af forskellige muligheder. 

Nu er det jo gæt indtil man ser rapporten. Men som jeg forstår det, er der lavet flere modeller, hvor man skruer på forskellige parametre, som så forventes at skaffe X elbiler i 2030 og samtidig koste Y kroner for statskassen/ICE ejere etc 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Sep 4 '20
voersaa
voersaa Sep 4 '20

Gætter på at de har brugt en eller anden form for glidende konverteringsomkostning. Simpelt eksempel, inden 2030 købes de først 100k biler uanset tilskud, de næste 100k kræver tilskud på X antal kroner per bil og prisen per konvertering bliver så højere og højere nu tættere man kommer på 1 million biler. 

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Sep 4 '20
voersaa
voersaa Sep 7 '20

Efter at have set præsentationen syntes jeg at det lyder som nogle gode ideer de er kommet frem til, ikke mindst at der bliver lagt op til ro på afgifterne frem til 2025. Er faktisk lidt overrasket, det er sjældent at tingene virker så gennemarbejdet. Nu skal politikkerne desværre på banen...

Efter 45 min syntes jeg ikke at de har nævnt noget om investering i infratruktur men jeg missede også de første 10 min. Det er ret kritisk hvis tingene skal hænge sammen.

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Sep 7 '20
P85DK
P85DK Sep 7 '20

'I rapporten fremgår det, at det ifølge kommissionen vil koste omkring 5,7 milliarder kroner for samfundet, hvis Danmark i 2030 skal have en million grønne biler på vejene.'

Mindre end halvdelen af hvad det koster at servicere udbytteskat svindlerne ... hvordan kan det overhovedet være et spørgsmål?

voersaa
voersaa Sep 7 '20
Citat fra P85DK

Mindre end halvdelen af hvad det koster at servicere udbytteskat svindlerne ... hvordan kan det overhovedet være et spørgsmål?

Lol, god pointe. 

NikolajK
NikolajK Sep 7 '20
Citat fra voersaa

Efter 45 min syntes jeg ikke at de har nævnt noget om investering i infratruktur men jeg missede også de første 10 min. Det er ret kritisk hvis tingene skal hænge sammen.

Dette var kun en delrapport som omhandler elbilerne. Resten af rapporten, deribland infrastruktur kommer senere på året. 

voersaa
voersaa Sep 7 '20
Citat fra NikolajK
Citat fra voersaa

Dette var kun en delrapport som omhandler elbilerne. Resten af rapporten, deribland infrastruktur kommer senere på året. 

Tak, det var jeg ikke klar over. 

selsoe
selsoe Sep 7 '20

Og så er der spørgsmålet om hvad det vil koste os hvis vi ikke har en million elbiler i 2030?

En ny undersøgelse viser at det amerikanske samfund kunne spare 100 mia kr om året hvis bare 25% af bilflåden var elektrisk:

https://videnskab.dk/teknologi-innovation/elbilen-kan-spare-stater-for-enorme-beloeb-ifoelge-forskere

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Sep 7 '20
P85DK
P85DK Sep 7 '20
Citat fra selsoe

Og så er der spørgsmålet om hvad det vil koste os hvis vi ikke har en million elbiler i 2030?

En ny undersøgelse viser at det amerikanske samfund kunne spare 100 mia kr om året hvis bare 25% af bilflåden var elektrisk:

https://videnskab.dk/teknologi-innovation/elbilen-kan-spare-stater-for-enorme-beloeb-ifoelge-forskere

Med den besparelse de taler om der, så vil en begrænsning på 25% af sukkerforbruget eller 25% færre våben give voldsomt mange gange større besparelse for det amerikanske samfund. Det er trods alt kun en besparelse på små 285 kr. pr. amerikaner de taler om.

PerPower
PerPower Sep 7 '20
Er der nogen der kan regne ud hvad det kommer til at betyde for nyprisen for en ny Model X Performance?

Skal man købe en nu eller vente til efter den 1.1.2021 hvis det ex er modellen med 750.000 elbiler, der vælges?
Kizura
Kizura Sep 7 '20

Lige pt betyder det ikke noget, alt det der er fremlagt er kun forslag til hvordan man kan gøre ting. Christiansborg skal tygge på det nu og se hvad de kan blive enige om.

PerPower
PerPower Sep 7 '20
Yes I know. Og de kan nå at ødelægge mange af de gode elementer i rapporten.
Men alt andet lige - såfremt de går med hovedelementerne i 750.000 elbiler forslaget, hvad vil det betyde for S og X nyprisen? De vil jo fastholde nuværende 20% af normal afgift frem til 2025, men tænkte mest på elementerne for (bund)fradrag.
selsoe
selsoe Sep 7 '20

Der er priseksempler at finde her:

https://fm.dk/media/18220/faktaark-til-delrapport-1-veje-til-groen-bilbeskatning_kommissionen-for-groen-omstilling-af-personbiler.pdf

Bemærk at priserne tager udgangspunkt i at afgifterne på elbiler øges til 65% i 2021. Om det også er det de ligefrem anbefaler er lidt uklart for mig?

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Sep 7 '20
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »