Loading...
dk

Here we go again. "Elbiler har udsigt til stort afgiftshop" | Tesla Forum

jramskov
jramskov Sep 15 '20

@P85DK Jeg ved ikke om det skal være indersporet eller det yderste, men ja, tænkte lige netop på "ridesharing" sporene i USA.

MOS
MOS Sep 15 '20

Nu kommer jeg lidt i tvivl, om folk har samme definition af inder- og yderspor. Er det det til højre eller venstre? Jeg vil umiddelbart mene, at indersporet er det højre spor (lastbilsporet) og ydersporet er overhalingsbanen. Men man kan også argumentere for, at højre spor ligger yderst på motorvejen (bortset fra nødsporet) og venstre spor ligger inderst mod midterrabatten. Så æh, det...?

jramskov
jramskov Sep 15 '20

Jeg tænker indersporet som værende det højre / lastbilssporet.

Kiefer
Kiefer Sep 15 '20

Det i kalder ridesharing, det er dem jeg kalder "Car pool lanes" :)

Man kan køre tværs igennem Los Angeles i myldretiden på 4 timer, eller man kan gøre det på 45 minutter hvis man er 2 eller flere i bilen...

Jeg vil altså også mene at indersporet er det længst mod højre.

Og jeg er helt enig, forbehold 130km/t til elbiler og 110km/t til fossilbiler, så skal vi hurtigt komme i mål med den million el-biler :) 
/Martin

P85DK
P85DK Sep 15 '20

Differentieret hastighedsbegrænsning kommer aldrig igennem alene pga trafik sikkerhed. Dernæst vil det ingen effekt have da folk alligevel stort set kører det de vil på motorvejene. Desuden vil differentieret hastighedsbegrænsning være umuligt for politiet at håndhæve.

PeterE
PeterE Sep 15 '20

Og 'de store spillere' vil starte et antal konkurrencesager asap, deres ICE biler vil jo være svære at sælge hvis de ikke må køre lige så hurtigt som el-bilerne. Hvilket minder mig om, Tesla sælger ubrugte Co2 kvoter videre. Gad vide om den forretning ikke har en ende og gad vide om den der alliance med VAG ikke kunne være interessant alligevel. Ren spekulation. 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Sep 15 '20
jramskov
jramskov Sep 15 '20

@PeterE: https://asia.nikkei.com/...to-Tesla-for-credits

"Another British data firm, PA Consulting, said 13 automakers are on track to pay a total of 14.5 billion euros in fines in 2021.

Volkswagen shapes up as a leading offender, with carbon dioxide emissions per kilometer slated to average 109.3 grams in 2021. That would result in a fine of roughly 4.5 billion euros, equating to one-quarter of the German company's operating profit last year."

Av...

MOS
MOS Sep 15 '20
Citat fra P85DK

Differentieret hastighedsbegrænsning kommer aldrig igennem alene pga trafik sikkerhed.

Mener du, at trafiksikkerhed alene ikke er et tilstrækkeligt argument? For så er jeg tilbøjelig til at give dig ret. Argumentet bør nok snarere være af miljømæssig karakter.

Eller mener du, at der skulle være et særligt trafiksikkerhedsmæssigt probleme ved at ICE-biler kun kører 110 km/h? Det burde vel højne trafiksikkerheden, hvis folk begynder at køre lidt langsommere, evt. overholder fartgrænserne.

Dernæst vil det ingen effekt have da folk alligevel stort set kører det de vil på motorvejene.

Det er der en nem løsning på, hvis viljen er til stede: Fartfælder og klækkelige fartbøder indtil folk forstår det.

Desuden vil differentieret hastighedsbegrænsning være umuligt for politiet at håndhæve.

Hvorfor egentlig? Politiet kan vel nemt slå nummerpladen op, hvis de er i tvivl om, hvorvidt der er tale om en elbil eller en ICE-bil. Man kunne sikkert også lave et system, der gjorde det helt automatisk vha. nummerpladeaflæsning og opslag i motorregisteret. Det vil være oplagt at bruge sådan en feature ifm. fotofælder.

P85DK
P85DK Sep 15 '20

Vi har i dag differentieret hastighedsbegrænsing for lastbiler, busser, trailere, campingvogne etc. og det fungerer nogenlunde da de primært holder sig i vognbanen længst til højre. Men de gange hvor de 'forvilder' sig ud i midtersporet eller overhalingsbanen, så er det ikke altid uden gene. Hvis 95% af bilisterne på motorvejene lige pludselig skal til at flytte sig rundt på samme måde, så vil der opstå problemer.

Flere fartfælder og klækkelige fartbøder for at køre for hurtigt i ICE biler - held og lykke med det politiske projekt :-)

Der er ingen tvivl om at alt er teknisk muligt, men teknisk muligt er ikke altid lovligt, heller ikke for politiet :-) Jeg tror ikke de får lov til sådan en 'tjekke ordning' når de ikke engang kan finde ud af det på parkeringspladser - selvom det er teknisk muligt i dag at slå op i diverse registre.

EDIT - så lige ovenstående efter svaret, som sagt ja, det er der allerede og det vil bare blive endnu mere rodet.

Udstødningsrør er i dag skjult på langt hovedparten af nye ICE biler.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 15 '20
P85DK
P85DK Sep 15 '20
Citat fra selsoe

Et almindeligt opslag af nummerpladen vil kunne fortælle hvad bilen må køre.

Er du leverandør til offentlige IT projekter? Det er ikke en information der er forbundet til nummerpladen i dag, så det vil nok være et milliard stort IT projekt at få det implementeret ;-) Og mange mange år :-) Tror fokus er på ejendomsvurderinger i SKATs IT afdeling og endnu nemmere udbetaling af for meget indbetalt fikitivt udbytteskat

PeterE
PeterE Sep 15 '20
Citat fra P85DK
Citat fra selsoe

Er du leverandør til offentlige IT projekter? Det er ikke en information der er forbundet til nummerpladen i dag, så det vil nok være et milliard stort IT projekt at få det implementeret ;-) Og mange mange år :-) Tror fokus er på ejendomsvurderinger i SKATs IT afdeling og endnu nemmere udbetaling af for meget indbetalt fikitivt udbytteskat

Jeg ville gerne give dig ret, men det er altså kun et opslag væk - 'drivkraft:    el' står der hvis du slår min bil op i DMR. Et opslag. Når vi når fravalgte den norske tilgang med at skrive EL- på nummerpladen.

(og ikke et ord om resten, uagtet at jeg faktisk er indkøber af offentlige IT løsninger...) 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Sep 15 '20
PeterE
PeterE Sep 15 '20
Citat fra selsoe
Citat fra P85DK
Citat fra selsoe

Er du leverandør til offentlige IT projekter? 

Ja, det er jeg tilfældigvis. :-) Bilens brændstoftype står i motorregistret. Enhver kan slå det op ved at taste nummerpladen ind her: motorregister.skat.dk

Hov, du havde allerede svaret :) My bad... 

P85DK
P85DK Sep 15 '20

:-) ja, den havde jeg lige glemt

Men hvad så i den situation hvor Politiet kommer kørende på motorvejen med 110 km/t i deres benzindrevne patruljevogn og folk i et væk passerer dem med 130 km/t. Hvem skal de stoppe? eller skal deres ANPG bare bruges som en fotofælde?

MOS
MOS Sep 15 '20

@P85DK

De skal naturligvis have en eldrevet patruljevogn.

P85DK
P85DK Sep 16 '20

Klimafacist ;-)

jonsiii
jonsiii Sep 16 '20

Haha, ja og herhjemme kan de nøjes med den billige hvide standardfarve. ;)

https://twitter.com/ChrisjonesLee/status/1302094310830231552

MOS
MOS Sep 16 '20
Citat fra P85DK

Klimafacist ;-)

Tak for komplimenten! :-) 

Kiefer
Kiefer Sep 16 '20

I Australien vælger de modellen til voksne mennesker :)

https://www.caradvice.com.au/...-vic-highway-patrol/

rosomak
rosomak Sep 16 '20
Plug-in hybrids are a wolf in a sheep's clothing https://www.bbc.co.uk/news/science-environment-54170207
P85DK
P85DK Sep 16 '20

@MOS - anytime :-)

@rosomak - det er jo fordi det er bilindustrien selv der har fået lov til at bestemme hvordan de officielle tal udregnes. Det betyder blandt andet at når tallet skal beregnes så er batteriet på mirakuløs vis fuldt opladet af en lille magisk fe, dernæst 'kører' man batteriets teoretiske max rækkevidde i bund og så tager man den maximale teoretiske km/l for forbrædningsmotoren. Læg nu de to tal sammen og så har man hvor langt en hybrid kan køre på én liter brændstof. Og det gælder jo for alle de 80l der er i tanken, da batteriet jo altid er fuldt opladet af den lille fe og den energimængde altid udnyttes til max før man bruger sit brændstof.

Ufatteligt at det er gået igennem ...

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »