Loading...
dk

Læg pres på politikerne for at revidere lovforslag | Tesla Forum

denlange
denlange Nov 30 '15

Det nye lovforslag omkring registreringsafgift på elbiler er nu så småt ved at være færdigbehandlet. Fristen for ændringsforslag er d. 14. December 2015. Det vil sige at det er nu der skal gøres noget hvis der skal laves ændringer.

 

Under §5, Stk.4 står der:

 

§ 1, nr. 9, har ikke virkning for køretøjer, hvis der for køretøjet er underskrevet en bindende købsaftale mellem forhandler og slutbruger senest den 8. oktober 2015, og hvis køretøjet anmeldes til registrering i perioden fra den 1. januar 2016 til den 1. juli 2016. Disse køretøjer fritages fortsat for registreringsafgift.

 

Denne formulering er eftersigende ganske bevidst fra i hvert fald Dansk Folkeparti og Venstres side. Jeg forslår at vi i fælles front lægger pres på aftalepartierne til at lave følgende revision:

 

§ 1, nr. 9, har ikke virkning for køretøjer, hvis der for køretøjet er indgået reservationsaftale mellem forhandler og slutbruger senest den 8. oktober 2015, og hvis køretøjet anmeldes til registrering i perioden fra den 1. januar 2016 til den 1. juli 2016. Disse køretøjer fritages fortsat for registreringsafgift.

 

Herved at reservationsholdere af Model X formentlig også kan nå at få deres bil.

 

Jeg kan på ingen måde så hvordan SKAT på baggrund af det oprindelige forslag vil kunne godkende reservationer på Model X som bindende købsaftaler. 

 

Som det er nu har vi intet at tabe ved at forsøge af få lavet denne ændring, om end det vil kræve en god portion held. Hvad er jeres holdning? 

 

Relevante kontaktpersoner:

 

 

Derfor vil jeg opfordre alle til at lægge pres på ovenstående for at få lavet denne ændring. Har I andre vinkler ind til beslutningstagere, så er det nu de skal tages i brug. Der er godt 14 dage til bordet fanger. Er der nogen, der har et par gode argumenter imod ovenstående? Evt. noget jeg har overset.

Forummets indlæg er redigeret af denlange Nov 30 '15
Hookmaker
Hookmaker Nov 30 '15

@denlange, måske var det en ide at kontakte forbrugerstyrelsen for også at få en vurdering af, hvad en reservationsaftale iht. de klausuler der nu står i den med depositum m.m. egentlig er værd i papir. SKAT har langtfra altid ret - og kan ikke altid vælge og vrage i hvad de synes er rigitgt og forkert (selvom det nogengange godt kunne se sådan ud).

Asger
Asger Nov 30 '15

Jeg er bange for at vores politikere er argumentresistente for fakta om elbiler. Dagsorden er en anden, og henviser til tidligere tråd.

Niels Nov 12: der er ingen tvivl om at afgift er genindført pga. misundelse. man ser det ene citat fra skatteminister hvor tesla nævnes som problemet og hvor det samtidig bemærkes at der er tale om en luxus bil.....suk.det handler slet ikke om penge da der som andre har været inde på ikke vil blive solgt så mange fremadrettet, resultatet er muligvis et negativt provenu for staten.
kensmark
kensmark Nov 30 '15

Det er altid let at kalde det misundelse. Mon ikke det nærmere er lobbyisme fra den gamle verdens bilbranche ? Tanken om at 3000 kunder er gået til IT branchens logiske svar på fremtidens bil, til fordel for andre dyre bilmærker ?  Jeg tror der har været travlt på gangen i Christiansborg. Dertil kommer at den gamle verdens biljournalister forholder sig i total tavshed, fordi de ikke bliver smurt med dyre rejser og dyre biler i garagen som de så derefter skal skrive "kritisk" om.  De små el - biler er ikke en konkurrence, og bliver så nærmere et alibi for at man skam støtter op om el - bare det altså ikke virker :-)

 

 

TSLA
TSLA Nov 30 '15

@kensmark: +1. Jeg er også ret overbevist om, at der har været drevet meget lobbyisme - især fra dem som føler de nye vinde og som har både de dyre og folke modellerne.

denlange
denlange Dec 9 '15

Nå - jeg har altså ikke kunne side stille på denne sag. Derfor har jeg kørt min egen lobbyisme i den forgange tid. Jeg har været i dialog med Martin Lidegaard og han var enig i min betragtning. Han har derfor forlagt problematikken for skatteudvalget, som om kort til skal tage stilling. Såfremt vi ikke er dækket ind under det lovforslaget i nuværende stand vil RV stille ændringsforslag til lovforslaget så også reservationer er dækket ind http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l61/spm/5/index.htm#nav

I så fald ændringen kommer med så er der vist nogen der skylder en kop kaffe ved en supercharger i det nye år :)

Kiefer
Kiefer Dec 9 '15

Gyhrs: Hvorfor er dit depositum på 15.000 så ret meget anderledes end min reservation på 30.000.  Du kan da stadig afbestille bilen helt frem til leveringen, så mere bindende er depositummet jo ikke. 

Personligt mener jeg den frase i loven, der er blevet brugt er helt tilfældigt kopieret fra den tid man lavede ordningen for solceller om. Her var det jo det samme, der skulle være indgået en kontrakt omkring køb af et solcelleanlæg inden den og den dato for at man stadig kunne være på den gamle ordning. Det samme har man så tænkt da man lavede bilafgifterne om, bortset fra, man selvfølgelig glemte at tænke sig om da teksten blev skrevet og derfor er så svær at, fortolke så selv SKAT ikke har villet givet Tesla et bindende svar på hvad der er gældende.

/Martin

ODE90D
ODE90D Dec 9 '15

Jeg hører umiddelbart til den gruppe, der ikke har megen tiltro til at SKATs fortolkning går vores vej, men tror samtidig ikke på at ordlyden er videre gennemtænkt. Det er snarere copy/paste fra en svunden tid hvor man fandt fyldepennen frem og omhyggeligt skrev under på en købsaftale hos bilforhandleren, der var ensbetydende  med at man hang på bilen uanset hvad.

Nu køber man biler på internettet, hvor der er 14 dages fortrydelsesret og helt andre normer for købsaftaler generelt, men det ser SKAT sgu ikke på når det handler om Tesla købere - de bliver "straffet" efter Janteloven. Havde det ramt folk, der havde købt en el-bil der med nød og næppe kunne komme til bageren og hjem igen blev fortolkningen nok en anden, men set i lyset af det voldsomme Tesla salg de seneste måneder tror jeg SKAT (og Folketinget) har travlt med at få sat en prop i hullet.

 

 

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Dec 9 '15
denlange
denlange Dec 9 '15
Citat fra ODE90D

Jeg hører umiddelbart til den gruppe, der ikke har megen tiltro til at SKATs fortolkning går vores vej, men tror samtidig ikke på at ordlyden er videre gennemtænkt. 

Hvis du ser mit indlæg ovenfor så har min dialog med Martin Lidegaard udmøntet sig i et ændringsforslag til lovgivningen fra Martins side. 

Som jeg ser det var der 2 muligheder. Enten kunne vi side og vente på at SKAT kom med en tolkning af den eksisterende tekst, eller vi kunne arbejde for at få lavet et ændringsforslag der tilgodeser reservationer. Skatteministeren er blevet bedt om en tolkning af den eksisterende tekst og hvis ikke reservationer er tilgodeset, så vil RV bede om ændringsforslag. http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l61/spm/5/index.htm#nav

DeaconWP
DeaconWP Dec 9 '15

Jeg har gennem den seneste måned haft kontakt til omkring 6 forskellige folketingspolitikere, og jeg synes der blæser vinde i den rigtige retning, ud fra de svar jeg får.

Så det glæder mig at kunne læse det positive feedback, som denlange har fået.

Jeg forventer at Martin svarer til mig i denne uge, hvor han så sandsynligvis vil henvise til netop dette ændringsforslag.

Så tak for samarbejdet du der, denlange.

ODE90D
ODE90D Dec 9 '15

Ingen tvivl om i har valgt den rigtige strategi fremfor at afvente SKAT, men ordlyden i forslaget giver stadig SKAT grundlag for lave deres egen fortolkning af formuleringen: "reserveret ved indbetaling af et større depositum"

Hvad er et "større" depositum ? Har man betalt 200.000 er der næppe nogen tvivl men 15.000-30.000 på en bil til en pris på 1 million?!  Problemet er at SKAT's fortolkning tidligst kommer mellem jul og nytår, og for Model X folket gør timingen ikke den den store forskel, men for Model S købere, der er på vippen til at få leveret i 2015 eller ønsker at udskyde indregistrering til 2016 er det lidt af en hårrejsende tid vi går ind i.

denlange
denlange Dec 9 '15
Citat fra ODE90D

Ingen tvivl om i har valgt den rigtige strategi fremfor at afvente SKAT, men ordlyden i forslaget giver stadig SKAT grundlag for lave deres egen fortolkning af formuleringen: "reserveret ved indbetaling af et større depositum"

Hvad er et "større" depositum ? Har man betalt 200.000 er der næppe nogen tvivl men 15.000-30.000 på en bil til en pris på 1 million?!  Problemet er at SKAT's fortolkning tidligst kommer mellem jul og nytår, og for Model X folket gør timingen ikke den den store forskel, men for Model S købere, der er på vippen til at få leveret i 2015 eller ønsker at udskyde indregistrering til 2016 er det lidt af en hårrejsende tid vi går ind i.

Der er frist for svar på 14/12/15. Min mail som ligger til grundlag for forslaget indeholder beløb for både standard reservation og signature. Denne mail er omdelt i skatteudvalget.

Såfremt der enten kommer et ændringsforslag i vores favør, eller reservationerne vurderes at høre ind under det eksisterende forslag, så har Tesla en mulighed for at forfordele Model X reservationerne til Danske brugere således at en levering kan finde sted før d. 1 juli. Derved ikke sagt at de vil gøre det, men så er det i hvertfald ikke lovgivningen, som er det afgørende led. 

clacc
clacc Dec 15 '15

Se svar fra ministeren her:

http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l61/spm/5/index.htm#nav

Ministeren refererer bare, hvad der juridisk set er en bindende købsaftale, og han lader dernæst vurderingen være op til SKAT. 


Selvom Lidegaard har bedt om teknisk bistand til et lovforslag, så har ministeren i øvrigt ikke ulejliget sig med at skrive det ind i svaret - men måske har han opfyldt det ønske på anden måde ???

 

Forummets indlæg er redigeret af clacc Feb 16 '16
DeaconWP
DeaconWP Dec 16 '15

Ja clacc, det ser skidt ud med den nosseforladte skatteminister, der ikke selv tør tage ansvar.

Nå, så får jeg da ingen elbil.

Men lad os nu se, hvad se snakker om her d. 18. og 21.

Jeg lader pengene stå lidt endnu.

 

Og så har Louise Engholm fået sin studentermedhjælper til at svare mig på mail i dag.

Også et ubrugeligt svar. Forholder sig kun til at der er enighed om, at man skal rydde op efter det dårlige forhold der var efter den seneste regering, hvor det jo ville være fuld afgift fra 1/1/16.

Ubrugelige argumenter, der da også udmøntede sig i endnu et spørgsmål fra mig.

Hvidjuls barometeret er lige smuttet temmelig meget nedad.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 16 '15

Han kan da ikke gøre for at de ikke er faldet ned endnu.... nej spøg til side. Det er jeg virkelig ked af på alle TMX reservationsholderes vegne. Øv, øv, øv :-( 

Kiefer
Kiefer Dec 16 '15

Øh, for mig at se så svarer han jo overhovedet ikke på spørgsmålet, men henviser til SKAT som Tesla også har bedt om et svar fra, men endnu ikke fået. Fordi de heller ikke kan finde ud af om en reservation er at betragte som en købsaftale.

Jeg synes personligt det er fedtet af ministeren at tørre sine egne manglende evner til at skøre igennem over på nogle embedsmænd i SKAT der ingen jordisk chance har for at fortolke nogle regler som er noget juks fra start af.

Der er jo sådan set ingen forskel på de regler der er fra dem der bestile en Tesla og lagde 15.000 i depositum, dem kan de jo også få tilbage da de er en del af reglerne omkring forbrugerkøb på nettet. Så mere bindende er en sådan aftale heller ikke. Så skal vi også sige øv til alle dem der har reserveret efter den 8.10 og får leveret efter den 1.1.2015?

Hvordan vil SKAT vurdeere om en reservation er en gældende aftale, den faktura jeg har fået fra Tesla på min X er jo sikkert fuldstændig magen til den reservation/depositum jeg fik på min Model S...

Min faktura på min Model S på de 15K står der ordret "Depositum". Det er jo noget man kan få retur...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Dec 16 '15
Mylius
Mylius Dec 18 '15
Jeg elsker EU
denlange
denlange Dec 18 '15
Citat fra Mylius Jeg elsker EU

Ja redet på stregen når nu de båtnakker ikke fatter noget. 

Forummets indlæg er redigeret af denlange Dec 18 '15
DeaconWP
DeaconWP Dec 21 '15

Nu er loven vedtaget.

Den er vedtaget uden tekst ændring på det bestemte punkt, hvorfor det stadig er en bindende købsaftale, der er kravet for at opnå afgiftsfri registrering indtil 1/7/16.

Nu er det så op til os og Tesla, at overbevise myndighederne om, at vi har bestilt efter reglerne for afgiftsri registrering.

denlange
denlange Jan 18 '16

Hej

Tesla er i disse dage er i sidste fase af dialogen med SKAT. Det er derfor nu at I skal lægge pres på SKAT hvis I vil have snerten af en chance for at SKAT skal give medhold.

Argumentet overfor SKAT er ikke længere om hvorvidt aftalen var bindende eller ej, men nærmere hvorvidt kundens (din) hensigt var at foretage et køb da der blev indbetalt depositum. Ved at indbetalingen af dit depositum havde du besluttet dig for at købe en Model X, og du regnede samtidig med at Tesla ville være i stand til at levere en Model X til dig.

Altså en gensidig hensigtserklæring. Det er derfor nu I skal til tasterne. Alt pres på SKAT hjælper.

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »