Loading...
dk

LFP ladning og ydeevne | Tesla Forum

Cubic
Cubic Feb 19 '22

Lige en opdatering på batterifronten.

Da jeg har skiftet fra Model 3 MIUS 21` til Model 3 MIC 21 med LFP batteriet. Umiddelbart har jeg behov for at lade færre gange, og forbruget ser ud til at være tæt på det samme, måske an anelse lavere på den med LFP, men kan også være dækmonteringen som er standart.

Men føj da, hvor er batteriet kuldeskær, og regeneringen er næsten ikke tilstede, med mindre man forvarmer godt.

En tur på 2 timers kørsel (hovedsagelig motorvej), kunne ikke varme batteriet op ( Der er stadig 4 prikker). Ude temperatur 4 grader.

Jeg er nu nødsaget til at bruge fod bremsen, hvilket jeg aldrig har gjort før.

Ice2EV
Ice2EV Feb 19 '22

@Cubic

Cool med opdatering på LFP.

Hvis du skulle skifte igen og selv vælge, hvilket batteri ville du vælge?

Kunne det være en løsning for Tesla at give varmepumpen mulighed for både at suge "varme" fra luft så vel som batteri, når udetemperaturen kræver mere varme på batteriet.

Så om sommeren kunne den bruges til at køle batteriet og om vinteren kunne den bruges til at varme batteriet, istedet for den trækker varmen ud af batteriet.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 19 '22
Cubic
Cubic Feb 19 '22

@Ice2EV

Jeg tænker at med den begrænset erfaring jeg har med LFP, og de udfordringer jeg har med det, vil jeg med tiden kunne lære at omgå/håndtere, kulde udfordringen bedre.

Det korte og klare svar er : jeg ville vælge LFP igen.

På trods af kulde "bøvlet" og den langsommere bil, giver det en mere helhed i bilen at kan lade til 100%.

Det er lidt øv med regeneringen, og dertil kommer at med et koldt batteri har man ikke fuld power til rådighed, og i det tidligere indlæg er det +2 timers kørsel.  Jeg har dog ingen anelse om hvor varmt/koldt batteriet i virkeligheden er.

Min erfaring er: hvis man skal på en længere tur med NMC batteriet, starter man da bare opladningen fra 80 til 100%, men sådan forholder det sig ikke altid, for mig er det ca 20% af tiden den holder vand. Hvis der opstår et akut behov for at køre en længere tur, når man ikke op på 100%, da det tager 1-1.5 (ich) time at hæve batteriet til 100%, og længere tid hvis det er koldt, og batteriet først skal varmes op.

Dertil kommer også at man vil uundgåeligt klumre i det på et eller andet tidspunkt, og dermed spænde lidt ben for sig selv (jeg har prøvet, og har lyst til at kyle sig selv ud på marken). lol

Man kan også bare smutte forbi en supercharger, nej det kan man så ikke, med mindre der er en supercharger over ved naboen eller på vejen, og det er der sjældent, så det må man køre ekstra efter.

Nu skal man ikke se alle begrænsningerne, for de ting kan løses, men man slipper af med mange af disse udfordringer ved at kunne ladt til 100% hver gang.

Dertil kommer at holdbarheden, og væsentlig flere lade cyklusser.

Som jeg har forstået det, er det netop det Tesla har gjort med varmepumpen og Octovalve, den flytter varmen rundt hvor den skal bruges, men kan dog drille lidt, og afkøle batteriet for meget, men jeg kan godt have misforstået det. ;)

Det må være en TooDoo ting at undersøge :)

Dette er mine observationer :)

Happy Electric Weekend

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Feb 19 '22
Nikola
Nikola Apr 28

100% på LFP hver dag?

Har en 22´TM3 RWD. Kan se manualen anbefaler limit til 100% og at man lader til 100% mindst én gang om ugen. Har søgt lidt på nettet og kan se at der er lidt forskellige "helt sikre" meninger.

Men bør man lade LFP til 100% hver dag/altid have den stående med 100%? Det virker jo helt forkert i forhold til den viden "man tror, man har" om batterier....   

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Apr 28
P85DK
P85DK Apr 28

100% mindst én gang om ugen og gerne mere. LFP'erne er en helt anden teknologi og det rigtig nok helt bagvendt :-) Men de kommer jo også fra Kina, og der står de vist også på hovedet ...

CanEl
CanEl Apr 28

LFP tåler 100% opladning.
De anbefaler 100% mindst 1 gang om ugen, fordi cellerne lettere kommer ud af balance, og ved 100% udlignes den forskel der kunne være.
når batteriet er fuldt opladet, fordeler BMS en lille strøm, indtil cellerne bliver ens.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Apr 28
Nikola
Nikola Apr 28

Takker  *tommelfinger-op-emoji* 

nko
nko Apr 29
Kunne man lave en kombination? Ligesom hybrid-SSD-HDD … altså et mindre (10%?) NMC som i bedste Audi-stil påstår at den er på 100% når den kun er på 70-80%, som kan få lidt ekstra tæsk i de situationer hvor LFP-delen (resterende 90%?) er lidt sløv … der er nok adskillige gode grunde til at det er en elendig idé.
CanEl
CanEl Apr 30

Citat fra nko Kunne man lave en kombination? 

der er en mulig sammensætning, som er langt bedre. ved ikke hvorfor den ikke er brugt endnu.

sæt 70% batteri sammen med 30% kondensatorer.
så vil du kunne trække 3-6 gange spidsstrøm kortvarigt, og du vil kunne bremse med koldt batteri, mm.
gætter på at det har noget med pris eller pladskrav, at gøre.

MOS
MOS May 1

Kondensatorer fylder (og vejer) absurd meget ift. energikapaciteten. Til gengæld sparker de røv når det kommer til peak power.

Jeg tror grunden til, at man ikke ser kombinationen af batteri og kondensatorer, er, dels prisen og dels at man kommer til at slæbe rundt på temmelig meget kondensator, som kun bidrager meget lidt til rækkevidden. De fleste vil nok hellere have 30% længere rækkevidde. Peak power mangler man vel ikke seriøst i en elbil?!

Man kan i øvrigt også altid bremse med koldt batteri. Det kræver bare nogle mekaniske bremser, som vistnok alle elbiler har som standard. Og ja, jeg ved godt, at det er spild af energi ikke at regenerere bremseenergien, men sådan er det jo også for alle ICE-biler. Og det er jo kun et problem indtil batteriet bliver varmt.

HrMogensen
HrMogensen May 2

Hvis man går mindre op i 4WD og "lidt" ekstra power, så er RWD LPF virkelig bang for the buck. 

Der var engang en der skrev at når han ladede op til 100% hver gang, så svarede det ca. til de 80% som  ikke-LPF LR'erne for det meste ladede til. Til dagligt samme rækkevidde for mindre udbetaling. 

Ice2EV
Ice2EV May 3

Det passer ikke helt.

En RWD lader til ca 420-425 på 100%

En nyere LR med Rysen og større batterie, lader til 450-455 på 80%.

Men enig i at det er en fornuftig pakke. Havde vi ikke boet på grusvej der ikke ryddes i vinterhalvåret, så havde vi nok også nøjes med en RWD.

En RWD lader 147 km på 10 minutter på en V3

https://www.myevreview.com/tech-specs/tesla/model-3/rwd

En LR lader 197 km på 10 minutter på en V3

https:///...ge-panasonic-battery

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 3
mbk
mbk May 3
Citat fra Ice2EV

Men enig i at det er en fornuftig pakke. Havde vi ikke boet på grusvej der ikke ryddes i vinterhalvåret, så havde vi nok også nøjes med en RWD.

Jeg ville sikkert have været fin tilfreds med en RWD, men efter at have haft AWD så er det et must på næste vogn. 

Nikola
Nikola May 4

Citat fra HrMogensen

Hvis man går mindre op i 4WD og "lidt" ekstra power, så er RWD LPF virkelig bang for the buck. 

Der var engang en der skrev at når han ladede op til 100% hver gang, så svarede det ca. til de 80% som  ikke-LPF LR'erne for det meste ladede til. Til dagligt samme rækkevidde for mindre udbetaling. 

Korrekt. Kører i en 22´RWD pt. og den kører det samme (på 100%) som den 21´LR som jeg tidligere kørte en del km i (på 80%). Tror faktisk at en fintælling ville vise at RWD'en kører lidt længere. 
Man har lidt mindre ydelse og LFP batteriet er overraskende kuldskært, men ellers svært at finde problemer 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola May 4
jramskov
jramskov May 5

Seneste nyt er at TMY "standard range" med batteri fra BYD snart vil blive produceret på fabrikken ved Berlin: https://driveteslacanada.ca/news/tesla-begins-production-of-model-y-rwd-with-byd-structural-battery-pack-at-giga-berlin/

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8