@Ice2EV
Jeg tænker at med den begrænset erfaring jeg har med LFP, og de udfordringer jeg har med det, vil jeg med tiden kunne lære at omgå/håndtere, kulde udfordringen bedre.
Det korte og klare svar er : jeg ville vælge LFP igen.
På trods af kulde "bøvlet" og den langsommere bil, giver det en mere helhed i bilen at kan lade til 100%.
Det er lidt øv med regeneringen, og dertil kommer at med et koldt batteri har man ikke fuld power til rådighed, og i det tidligere indlæg er det +2 timers kørsel. Jeg har dog ingen anelse om hvor varmt/koldt batteriet i virkeligheden er.
Min erfaring er: hvis man skal på en længere tur med NMC batteriet, starter man da bare opladningen fra 80 til 100%, men sådan forholder det sig ikke altid, for mig er det ca 20% af tiden den holder vand. Hvis der opstår et akut behov for at køre en længere tur, når man ikke op på 100%, da det tager 1-1.5 (ich) time at hæve batteriet til 100%, og længere tid hvis det er koldt, og batteriet først skal varmes op.
Dertil kommer også at man vil uundgåeligt klumre i det på et eller andet tidspunkt, og dermed spænde lidt ben for sig selv (jeg har prøvet, og har lyst til at kyle sig selv ud på marken). lol
Man kan også bare smutte forbi en supercharger, nej det kan man så ikke, med mindre der er en supercharger over ved naboen eller på vejen, og det er der sjældent, så det må man køre ekstra efter.
Nu skal man ikke se alle begrænsningerne, for de ting kan løses, men man slipper af med mange af disse udfordringer ved at kunne ladt til 100% hver gang.
Dertil kommer at holdbarheden, og væsentlig flere lade cyklusser.
Som jeg har forstået det, er det netop det Tesla har gjort med varmepumpen og Octovalve, den flytter varmen rundt hvor den skal bruges, men kan dog drille lidt, og afkøle batteriet for meget, men jeg kan godt have misforstået det. ;)
Det må være en TooDoo ting at undersøge :)
Dette er mine observationer :)
Happy Electric Weekend