Loading...
en

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I?

heinzemann
heinzemann Jan 8 '15

Specs på den netop opdaterede side, angiver at S85 har en rækkevidde på 502 km, P85 475 km og P85D må nøjes med 460 km:

http://www.teslamotors.com/da_DK/models

MEN: Der er forskel på angivelserne. På S60 og S85 er det iflg. den (nok noget optimistiske) NEDC, på P85 og P85D er det derimod v. 105 km/t. Nogen der har en ide om hvorfor de ikke angiver målene efter samme standard?

The Forum post is edited by heinzemann Jan 8 '15
kajakaj
kajakaj Jan 8 '15

Måske fordi folk bare kører pænere i S60 og S85, så det er mere realistisk. :-) Nej spøg til side - de skal selvfølgelig testes efter samme normer - no idea

Kristian70k
Kristian70k Jan 8 '15

Har lige været i thisted.. over viborg skive og hjem igen (randers) gennemsnit 212 wh pr kilometer.. de sidste 50 kilometer blev kørt med 184 i snit. mega fint i dette vejr. tror det høje snit derover var en god stabil skå modvind.. den hjalp så hjemover.. 293,5 kilometer på 62.2 kWh.. med 3 længere stop.. er og bliver mere og mere imponeret af denne bil :)

Kristian70k
Kristian70k Jan 8 '15

display

Maho
Maho Jan 8 '15
Hej Kristian. Godt kørt!! Var der (hvor meget) motorvej involveret?
Bianco
Bianco Jan 8 '15

Hej Kristian, Jeg må sige at det er mest dig jeg er imponeret over :-)

Pt. roder jeg rundt omkring 250 wh/k, og jeg synes egentlig jeg kører pænt...

Kristian70k
Kristian70k Jan 8 '15

faktisk kun motorvej var SC randers til viborgvej.. derfra over viborg skive thisted.. modvind derop.. og det blæser jo ok i dag.. tror jeg var deroppe med et snit på 210 wh.. men en kunde deroppe skulle lige have en demo.. så det koster jo lidt.. derfra tilbage samme vej til viborg.. en ny kunde skulle lige have en demo (må sige der er ikke nogen der prøver bilen, der ikke er mega positiv over den) derfra hjem (snit hjem derfra 184..) fart pilot på cirka 89 km. i timen.. vinterdæk 19" standart.. er selv virkelig godt tilfreds med dens formåen.. så den fik også lige en nussetur til aften :)

Nommensen
Nommensen Jan 10 '15
Et lille regnestykke:
Jeg har fra den 27.12 til den 9.1 ladet 312 kWh - computeren siger den har brugt 252 kWh -> 60 kWh er brugt til opvarmning og tab.
Har kørt 1055,6 km -> hvilket giver et registreret gns på 238 wh pr km, men reelt er der brugt 295 wh pr. km - hvilket betyder 24% mere forbrug end bilen viser.
Werge
Werge Jan 10 '15
Super information, og nok lidt mere end jeg havde håbet på MEN:

Perioden du har tal på her, dækker over 14 dage. I vores gamle bil brugte vi fyret min 2 gange pr. dag. Som jeg husker det, tappede det 1/2 litter diesel hver gang. Så min 14 litter disel kontra 60 kWh. Købes strømmen til fuld pris ender vi på nogen lunde det samme. Får man strøm via abonnement eller fra SuC eller fra egne solceller så er Tesla'en klart billigst. Og lige meget hvordan vi ser på det så vinder miljøet ved jeg ikke forbrænder 14 litter disel hjemme i indkørslen.
Genild
Genild Jan 10 '15
Kristian: Det vil sige at dine to billeder ikke er bilen før og efter turen, jeg tolkede dem ellers umiddelbart som om du i den grad havde valgt ruten "As the Crows Flies" :-)

Som relativt nyudsprunget Tesla kører må jeg konstatere en markant ændring i kørselsadfærd. I den gamle Audi A6 kunne man plumre 90 liter i tanken, og de var slubret uden den store fokus og opmærksomhed over de næste 7-800 kilometer afhængig af turenes længde.

Nu kan man snart ikke ikke trille en tur op til den lokale købmand uden fokus på energiforbrug, umiddelbar effektoptag og opvarmningscyklus. Med et effektmeter lige foran snuden samt en kurve over hele turens midlede effektoptag ud for det højre øje, risikerer man jo med både at ende som paranoid og skeløjet hvis ikke man passer på :-)
Kristian70k
Kristian70k Jan 10 '15

de er begge efter hjemkomst.. jeg vælger altid min rute efter dagens total distance.. sådan at forstå.. skal jeg til og fra vejle er det motorvej.. og bekymre mig ikke om hvad jeg bruger i strøm.. en tur til thisted.. ramme lemvig, eller hvad de ellers hedder derover.. der vælger jeg landevej, der er noget mindre forbrug på de veje :) jeg lader en del på SC så tænker ikke så meget over stømforbruget :) kun når jeg skal bruge det.. men jo der går alligevel sport i en super udnyttelse.... I weekenden og ferie hvor der er små ture.. er det umuligt at have et godt snit.. 

Genild
Genild Jan 10 '15
Kristian: Min hentydning gik mere på, at et hurtigt kig på billederne uden at læse teksten, kunne give en det indtryk, at det var en totalt tilsmudset bil der var nået hjem igen :-)

Nogen gør meget ud af at deres bil kun er håndvaskene, det plejer jeg at overgå ved at påstå at min bil endnu ikke har været vasket overhovedet. Måske det havde været smartere med en grå end en hvid bil :-)
Kristian70k
Kristian70k Jan 10 '15

he he :) når ja de to billeder, trode det var mine effekt billeder.. med hvor lidt strøm jeg havde brugt.. jeg vasker den altid i hånden (siden 2 december) det er min første bil.. derfor skal den passes godt :) før tesla har jeg altid haft firma bil :)

DerHansi
DerHansi Jan 10 '15

Omkring batteri og rækkevidde : Jeg har på det seneste observeret at typical range nu kun sniger sig op på 383 km ved fuld opladning. Jeg mener i starten den viste 425 km eller sådan noget lignende. Hvad viser jeres ?. På opfordring har jeg nu slået range mode fra og det virker som om jeg lader hurtigere nu. Til gengæld er den MEGET sulten nu. Jeg oplever at forbruget ligger omkring 250-250 w/km næsten uanset hvor langt/pænt jeg kører. Jeg kan oplyse at mit samlede gennemsnit er på ca 212 w/km siden køb. Men det tal stiger da pænt, fra opr. under 200 w/Km.

Nogen forslag - skal jeg evt. kontakte Tesla omkring batterikapaciteten ?. Jeg har "kun" kørt omkring 15.000 km siden marts.

DeaconWP
DeaconWP Jan 10 '15

Du har siden marts kørt mange kilometer under forhold, der giver et lavt forbrug pr km. Det vil vise sig for dig som et lavt gennemsnit.

Lige nu kører du under forhold, som har et større forbrug pr km. Det påvirker selvfølgelig gennemsnittet opad. Og det vil det gøre, lige så længe du kører under forhold som nu. Gennemsnittet rykker selvfølgelig hen imod det forbrug, som du aktuelt er på. Så der er nu ikke noget forkert i dine oplevelser.

Og til Sommer, vil du så opleve, at dit gennemsnit falder henover de varme måneder.

Så bare rolig, din bil er sund nok.

Maho
Maho Jan 10 '15
Min typical er ved fuld opladning 398 km (den er 1 måned) så de 425 du skriver lyder mærkeligt, måske med Range mode tilkoblet?
DeaconWP
DeaconWP Jan 10 '15

Er en Tesla's Typical Range ikke lavet ud fra hvordan den plejer at blive brugt? Hvis det er sådan, er der vel ikke noget at sige til, at den har taget højde for, at sidste tids forbrug har været højere? Mit gæt er, at der til foråret/sommer vil komme en større Typical Range igen. Hvis det hænger sådan sammen..

Renedyhr
Renedyhr Jan 10 '15
Tesla Bjørn fra Youtube har med hans nye batteri "kun" 393 km ved fuld opladning. Ligger selv på 383 km efter 15.500 km (P85). Men min brors P85 ligger efter 18.000 km på 398 km?
Kristian70k
Kristian70k Jan 10 '15

397 km her :) just a number :)

Maho
Maho Jan 10 '15
Typical Range er stationær, baseret på forbrug på 200 KW/t. Så den siger noget om dit batteris kapacitet og ikke din kørsel....
Pages: «« « ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... » »»