Loading...
en

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I?

Werge
Werge Jan 11 '15
Pedro +1
Maho
Maho Jan 11 '15
Werge: mja, mjo Bob bob, det ville i hvert fald have været dejligt at kunne når vi skal til Østrig, men det er jo et fravalg som bare følger med sammen med de utallige tilvalg da beslutningen blev taget, så ingen klager herfra :-) til daglig med mine sølle 30 - 50 km kørsel om dagen og gratis opladning i p kælderen skænker jeg det ikke en tanke :-)
DerHansi
DerHansi Jan 11 '15

@Werge : nææeh, normal marchhastighed ca. 140 km/t, så får man heller ikke klip i kortet :-), lidt mere i overhalingerne. I min begrebsverden iøvrigt på de lange ture at det giver mening at trykke lidt hårdere, da det jo kun er her hvor tidsbesparelsen er en synlig størrelse. En anden ting man skal være opmærksom på : Når speedometeret viser xxx km/t i en Tesla, så er det altså det man kører og ikke - som i 99 % andre biler - en 5-10 % mindre. Teslas fartmåler er verdens mest præcise. Prøv næste gang i byområderne og læg mærke til, når I kører 50 km/t og læg mærke til hvor tit I kommer til at ligge for tæt på de forankørende :-).

SuneH
SuneH Jan 11 '15
Werge:tror måske, at Teslaejere kan deles i to grupper: Porsche-segmentet med hang til høj fart og hurtige accelerationer, som her har øjnet en chance for at få en sand Porschedræber til en trediedel af prisen; og øko-segmentet, som har ventet på en elbil med rækkevidde på mere end de ca 110 km man reelt kan køre i en Zoe, Leaf, Up -og som er stor nok til at være familiens eneste bil eller bil nr. 1.
The Forum post is edited by SuneH Jan 11 '15
heinzemann
heinzemann Jan 11 '15

@SuneH: Enig. Har selv købt TMS som familiens bil nr. 1. Vores bil nr. 2 er i øvrigt en Renault Fluence. Ren elektrisk familie-lykke.

Jeg har absolut ingen hang til at køre hurtigt (kører som regel 110 km/t på motorvejen), men efter nu snart 2 uger som pendler i TMS er jeg helt vild med muligheden for ALTID at kunne overhale hvis jeg får lyst til/når der er behov for det.

Bianco
Bianco Jan 11 '15
OT Lavede årsregnskab og kan se at jeg har brugt 292 wh/km jvf bimåleren, og bilen siger 237 wh/km. Jeg formoder at den semi-daglige forvarmning med bilen i stikket kun tæller på bimåleren.
Har lagt op andre steder end hjemme to gange på 12.000 km.
The Forum post is edited by Bianco Jan 11 '15
MartinPedersen
MartinPedersen Jan 11 '15

Eller også er det et tab i forbindelse med opladningen.

kajakaj
kajakaj Jan 11 '15

Opvarmning med bilen tilsluttet strøm tæller ikke med i w/km udregningen.

Målt strømforbrug på eltavlen er større end opladet Kwh på bilen pga. konverterings- og varmetab.

Kiefer
Kiefer Jan 11 '15

MrCoffee: Ja, så giver dine tal nok lidt mere mening :-)

Om man lige kan dele os alle op i to grupper, en racertype og så en type med islandsk sweater er måske lige skarpt nok. Jeg kunne godt forestille mig at vi måske også var en tredje gruppe af teknologiinteresserede som bare synes det er vildt fedt med en bil lavet af laptopbatterier og med en kæmpe iPad i midten der altid er online ;-)

Helt enig omkring speedometeret, lige pludselig kører man helt præcist 50km/t i byzonen og sidder og småbander over alle de bløde hatte der ligger foran...

/Martin

The Forum post is edited by Kiefer Jan 11 '15
kajakaj
kajakaj Jan 11 '15

Øko-segmentet og teknologi kan jeg sagtens identificere mig med. Porsche-segmentet - ja for 30 år siden.

Genild
Genild Jan 11 '15

Hmm - jeg savnede nu også gruppen med teknologi-fetishister :-)

Måske mest fordi jeg kommer til at se bredrøvet ud i fløjlsbukser og jacoformsko, samt får afløb for alle mine accellerationsticks på mine motorcykler.

Jeg har nu altid set det som 7413 Iphone 4s'er, der står pænt stakket nede under gulvet, og da jeg er pænt blind, passer en 17" skærm lige foran snuden glimrende til mig.

Jydegenet bliver nu også pænt stimuleret med gratis Supercharge og havde jeg ikke været så udpræget doven ville der være et enormt besparelsespotentiale i sådan en Tesla. Så havde jeg en cykel stående inde i Odense - kørte ind om morgenen og satte den til gratis byladning medens jeg cyklede på arbejdet - hvorefter jeg kunne cykle ind til byen efter arbejde og køre hjem for at bruge den opladede strøm hjemme i hytten om aftenen. Se det ville give et positivt regnskab :-)

heinzemann
heinzemann Jan 13 '15

Endnu en 42 km tur med gennemsnitligt forbrug på 208 wH/km. 200 meter inden destinationen var jeg på 206 wH/km, skulle have holdt foden længere fra gulvet hvis jeg ville have slået min rekord ;)

Tricket er naturligvis at opvarme bilen inden man kører hjemmefra. Det virker som om 10-15 minutter inden afgang er minimum hvis man skal have rigtig glæde af opvarmningen. Foruden kabinen opvarmer det formentlig også batteriet.

The Forum post is edited by heinzemann Jan 13 '15
SQLCPH
SQLCPH Jan 13 '15
Havde en god oplevelse igår med rygvind fra Holbæk til Kbh. Uden forvarmning af bil/batteri kom avg ned på 186 wh/km efter de ca 60 km.

Okay vi kørte også kun 98 km/t på motorvej (autopilot 6.0). I perioder lå de sidste 10 km helt nede på 160 wh/km inkl 19 grader varme, A/C og fan speed 2. Det var sjovt at se kurven nå under typical.

Savner at kunne pinch to zoom når man kun er omkring 150-250 wh/km ;-) (1st world problem)
Kiefer
Kiefer Jan 13 '15

98km/t i på motorvejen...?

Pas på med det hvis du skulle forvilde dig ud på motorvejene her i Jylland, du risikerer at nogen overser at du kører så langsomt og kører op bag i dig ;-)

/Martin

SQLCPH
SQLCPH Jan 13 '15
Ha ha Martin ;-) jeres motorveje er også ret tomme for det meste ik? ;-) Til trods for 98 km/t måtte vi dog stadig overhale lastbiler og enkelte personbiler. Der er snart så meget vejarbejde at det er svært at køre hurtigere
Kristian70k
Kristian70k Jan 13 '15

Genild, bliver sku i så godt humør når jeg læser dine indlæg :) og kan sagtes følge dig :) Heinzemann.. godt kørt.. men måden man varmer kabinen op på er også vigtig.. max varme motionere batteriet bedst.. men det ligner du ved det :) (ikonet skrev det i en post :))

Larsen
Larsen Jan 13 '15
Det der med at opvarme bil og batteri inden man kører hjemmefra, for at kunne holde et lavt forbrug under kørslen, er det ikke hvad man i gamle dage kaldte "at stikke sig selv blår i øjnene" Strømmen er jo brugt alligevel, så med mindre man har brug al batteriets kapacitet til en lang tur, så er det jo helt lige gyldigt, ikke? Jeg forstår ikke helt det der med at lulle afsted med meget lav fart og sidde i en jakke og småfryse ved 18 grader. Det er da ikke derfor man har en lækker øse til en masse penge, eller er det bare mig der er rimeligt ligeglad med watt forbruget?
kajakaj
kajakaj Jan 13 '15

Fordelen  i at forvarme kabine og batteri er udelukkende længere rækkevidde og komfort, hvis det sker når bilen er tilsluttet ekstern strøm. Hvis bilen alligevel skal lades op inden næste tur er det en fordel at lade umiddelbart inden turen, da batteriet derved er forvarmet, og denne strømudgift ville man jo alligevel have haft.

Kiefer
Kiefer Jan 13 '15

Larsen: Det med at opvarme bil inden man kører hjemmefra, det er for mit vedkommende netop ogå for ikke at sidde og fryse rø... i laser når jeg sætter mig ind i bilen. Det er da super fedt at komme ud i en varm bil der samtidig er ladet op til bilens maks og kan køre længere end hvis den var kold.

Jeg er enig med dig, under selve kørslen er jeg sådan set nogenlunde ligeglad med hvor mange km/wh jeg kører ad gangen bare jeg kan nå fra A til B og tilbage igen evt. ved brug af SuC.

Men ja, smider du 6kWh på bilen lige inden du kører, skal du jo regne dem med i dit totale forbrug på turen.

/Martin

Larsen
Larsen Jan 13 '15
Kiefer, det har jeg fuld forståelse for, det har jeg også selv gjort nogle få gange, hvis den ikke lige var kommet ind i garagen. Jeg har bare fået indtrykket af, at der er en del som opvarmer først, for ikke at bruge så meget strøm under kørslen, og så kan jeg ikke helt forstå meningen, med mindre man har behov for at udnytte den maksimale range på bilen.
Pages: «« « ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... » »»