Loading...
en

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I?

SuneH
SuneH Jan 27 '16
Er faktisk fint tilfreds med rækkevidden på min 70'er. Siden sidste charge i går morges har jeg kørt 185,6 km og har brugt 31,5 kWh. Turene dækker over til/fra arbejde i går, Amager t/r i går aftes med to timers pause imellem og så turen til arbejde igen i dag. Med 68 brugbare kWh i en 70'er, giver det en rækkevidde på præcis 400 km. Det er da meget godt her i januar med omkring +5 grader og en del vind.
KimT
KimT Jan 27 '16

Der er godt nok stor forskel på forbrug fra sidste onsdag hvor der var -15 til i dag hvor der er +10.;-)

Gronhund
Gronhund Jan 27 '16

Ja, det er godtnok til at tage at føle på, når man ser på forbruget ved henholdsvis -15 grader og +10 grader (specielt når de to temperaturer nærmest er i samme uge).

Det er dog ikke noget jeg vil klantre Tesla for. Det er vel almen viden, at man får mindre ud af et koldt batteri.

Der kan selvfølgelig godt være sælgere der har oversolgt den på det punkt, men det var heldigvis ikke sådan en sælger vi talte med.

Thor
Thor Jan 27 '16

Det undrer mig lidt, at et koldt vejr gør så meget ved batteriet. Hvis man ser på Teslabjørns / Bjørn Nyland videoer og hans roadtrips, så er hans forbrug ikke markant højere end ved 5-10 grader. Vi taler om under 10% ved -10grader kontra + 10 grader. Det læste jeg på et af hans mange billeder.

For mit vedkommende har vi ikke lader ved vores lejlighed - endnu. Det betyder koldstart når det er. Eventuel forvarmning af bilen, men vi kan ikke time opladning af batteriet til når vi kører. 

​Koldstarten ved -5 eller -10 grader øger forbruget markant end +5 - +15 grader. Vores snit for de sidste 50 km var ca på 341. Nu er det plusgrader, og det er allerede nede på 270. Så det at man får et langt bedre forbrug ved starten, gør selvfølgelig at ens snit bliver sænket. Men jeg synes dog kulden påvirkede bilen mere end, hvad det fremgik af Teslabjørns / Bjørn Nylands videoer. Og selvom jeg havde undersøgt tingene, så ramte det lidt hårdere end jeg havde regnet med.

T3S7A
T3S7A Jan 27 '16

Du glemmer at når du ser bjørns videoer i koldt vejr, så kører han jo rigtig langt. Så hans forbrug er jo "kun" højt hvor han starter bilen kold. Efter det er blevet driftvarmt, er forbruget et andet. 

jensk2
jensk2 Jan 27 '16

Har lige været hjemme med hals betændelse. Agerede service far for sønnike og kørte ham til skole i forvarmet Tesla:-)  Ved -9C brugte vi 4.4kWh på 11,2 km, ved 3C brugte vi 3,3 kWh for samme. Så 392 Wh/km kontra 294 Wh/km. Når man betænker at det svarer til 23 km/l henholdsvis 31 km/l for den tilsvarende FORVARMEDE benzin bil, syntes jeg det er helt fint. (Bilen var ikke tilsluttet lader, så kun 'egen' energi)

The Forum post is edited by jensk2 Jan 27 '16
Thor
Thor Jan 27 '16

@Tesla

Det har du ret i, og jeg kom faktisk selv til at tænke på det her til aften. Grunden til, at jeg synes forbruget var højere ved minusgrader, er vel også at det tog markant længere tid før bilen blev driftsvarm. Ved minusgrader var det svært at holde bilen under 320 i snit, og lige nu går det ret let under med, at få den under 280.

The Forum post is edited by Thor Jan 27 '16
Thor
Thor Jan 27 '16
Det har du ret i, og jeg kom faktisk selv til at tænke på det her til aften. Grunden til, at jeg synes forbruget var højere ved minusgrader, er vel også at det tog markant længere tid før bilen blev driftsvarm. Ved minusgrader var det svært at holde bilen under 320 i snit, og lige nu går det ret let under med, at få den under 280.
Kristian70k
Kristian70k Jun 20 '16

Har lige rundet 112.000 km i min TMS.. stadig super - som den dag jeg fik den i december 2014.. hvor lang har i kørt? glade og tilfredse som mig eller?

Jesperbang
Jesperbang Jun 20 '16

Jeg er fuld ud tilfreds, har lige rundet 12000km på 14 mdr. så stadig som en ny bil at se og kører I. :)

Niels
Niels Jun 20 '16

Den første blev solgt efter 17.000 km, og i #2 har jeg kørt 28.000 km i, så totalt set har jeg kørt 45.000 km over de sidste 2½ år - eneste alvorlige fejl var da jeg kørte ind i en kantsten med for høj fart så det ene hjul/dæk røg sig en tur :).

Mit totale snit ligger pt. på 201 w/km dvs. at jeg på de 45.000 km i alt har brugt 5600 Kwh - faktisk noget jeg absolut IKKE kan se på vores elmåler (har solstrøm)

Det er sjældent jeg forvarmer da den holder i garage, så I praksis er det kun en anelse mere strøm der er brugt.

lidt sjovt at se skat.dk mener den bruger 238 w/km i gns. når den i praksis bruger 15% mindre set over langt tid - det er vist den omvendte verden af Benzin/Diesel...

fmm1000
fmm1000 Jun 20 '16
50.000 på 8 måneder.
Kun småting som Tesla fint retter på garantien samt en ny forrude, som skyldtes et stenslag.
Ap
Ap Jun 20 '16
53000 siden dec 14. Det er stadig en fornøjelse hver gang man køre en tur :-) glæder mig til turen går til Varazze Italien i ferien, den fedeste sted at placere en supercharger.
SuneH
SuneH Jun 27 '16

Poster lige denne i en tråd hvor den hører hjemme:

Kørte fra Jyllinge v. Roskilde til Kullen i dag via Helsingør-Helsingborg. Ladede bilen (70R) til 85% i går. Her til morgen fik jeg kolde fødder og skyndte mig at lade mens vi pakkede. Ved afgang sagde den 91%.

Afstanden var 102 km, med flere stop undervejs, lang pause midt på dagen, indkøb i Höganäs, restaurantbesøg i Helsingborg. Efter hvert stop var kabinen blevet varm og skulle nedkøles.

Ialt kørt 204 km med aircon på meget af tiden og 4 personer m. udstyr i bilen.

Da vi kom hjem, stod den med 40% tilbage, dvs jeg har kørt 204 km på 51% i en 70'er. Det er jo en range på 400 km i en 70'er. 

Optimale betingelser - mellem 16 og 20 grader, svag vind og tørre veje. Hovedparten blev kørt på landevej med 70 - 90 km/t efter forholdene. Kun ca. 20-25 km kørsel ved 100 km/t indgik.

Daduck
Daduck Jun 27 '16

Ingen tvivl om at sådan som vejret er pt, kan man køre ret langt. Endda nok bedre end rating-range.

runeh
runeh Jun 28 '16

Hjem fra arbejde i dag har jeg kørt ca. 40 km med 103 km/t, 15 km med 130 km/t og så 5 km med 50-80 km/t. Forbrug ca. 170 wh/km. Var nu selv også overrasket. På vej til arbejde med nogenlunde tilsvarende forhold, dog kun 13 grader i morges, brugte jeg ca. 190 wh/km. 

Hookmaker
Hookmaker Jun 29 '16
Erfaringerne fra Nordkapp turen viser helt klart et par ting:
1. En S60 kan sagtens følge med 85'ere på langtur
2. En S60 bruger mindst 15% mindre strøm end P85D
3. En P85D kan fint køre over 400 km på en ladning ved 80+ km/t selv i kuperet terræn, hold snittet indenfor 160-170 wh/km
4. Forbrug ved under 10 grader er mærkbart (ca. 10%) højere end ved 18+ grader
5. God sidevind øger forbruget med ca 10%
6. Det giver intet at ligge i slipstrøm fra andre biler, kun lastbil og bus der kører ved konstant hastighed på lige vej kan give en fordel som fmm1000 har skrevet om.

disse tal er fra tør vej.
The Forum post is edited by Hookmaker Jun 29 '16
Twinauto
Twinauto Jun 29 '16
Hookmaker, spændende observationer du har gjort, især 60 kontra 85d
Pages: «« « ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44