Bilmodel - dækstørrelse - fælge - dækmærke/model ... betyder utroligt meget for forbruget i følge Tesla selv.
... uden disse informationer er sammenligning af forbrug ikke specielt interessant. Vil i ikke være rare at få det med, når i skriver om eget forbrug.
Hej, min er gået fra 100% 397 til 100% 383 km.. det er jeg selvfølgelig ikke super tilfreds med.. det skete faktisk en dag hvor jeg kørte med et iskoldt batteri ind på randers SUC... det kan ikke anbefales.. men i dag efter jeg fik ladede 100% skiftede den først fra 383 til 382 efter 9 km... oplever i andre også det? mener jeg har gjordt det samme da mit max var 397 km..
Min er gået fra lidt over 400 til 379 og tilbage til 387...
Det hjælper at balancere batteriet en gang imellem.
/Martin
jeg er i gang... men det går sku den forkerte vej :) startede på 385 og nu på 383.. håber det er bedre i morgen tidlig.. den står til full charge i nat.. (ikke det betyder det store når dagens tur var 310 kilometer og da jeg landede var der 100 km. tilbage på batteriet) #itsjustanumber
Kristian70K: Husk, at når den er fuldt opladet skal du køre lige umiddelbart efter. Ellers slider det unødigt på batteriet.
/Martin
.. ja sætter den lige ned til 90% og sætter den i gang igen i morgen tidlig..
@lysmanden. Nej det er ikke godt for batterierne. Du skal bruge schedueled charging således at den er fuldt opladt (og kun hvis nødvendigt) umiddelbart inden afgang om morgenen. Det er bedst for både batterier og økonomi. Såfremt du ikke har brug for en rangecharge (100 %) så lad vær og lad max til 90 % allerhelst 80 %
Når jeg lader til 100%, så kan jeg også typisk køre en 6 km før den tæller ned. Måske det er en balancering af batteriet jeg mangler, men det er aldrig lykkedes mig at få Charging complete ved 100%. Nogen der kan komme med et hint til hvornår batterierne er balanceret? Jeg er lidt utryg ved at den står 5 minutter i laderen med 100% opladet.
Faldt lige over denne artikel, hvor der kort er nævnt opladnindsprocenter.
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvordan-far-jeg-batterier-til-holde-laengst-muligt
Er der nogen de har stødt på videnskabelige resultater omkring hvornår og hvor længe man må oplade, og hvor meget det i praksis har at sige?
Jeg synes der er flest gisninger og folks egne forsøg med bilerne, som jo i bund og grund ikke kan betragtes som retvisende forsøg. Husk at antal km/opladning er en beregning som Tesla gætter sig til, ud fra forventet energi ladet på batterierne, sammenholdt med den enkelte bils historik. Man kan ikke sådan lige måle kapaciteten på et batteri. Eneste rigtige måling vil være at oplade til en helt præcis spænding og aflade gennem en efffektmåler til en helt præcis spænding.
Gustavfar1 og Mw, tak for info. Jeg vil prøve at køre forbi SUC i Hjørring i eftermiddag og give den strøm indtil den ikke vil mere :-)
Jeg så på et tidspunkt så jeg en video med Tesla's batteriudviklingschefs mentor, professor ??? og han sagde, at de efter utallige og flere års målrettet undersøgelser af Litiumbatterier kunne sige med sikkerhed:
1. Det værste for et Litiumbatteri er ubetinget varme . Derfor er der køling af Teslas batterier.
2. Lad hurtig op. D.v.s. det er bedre at oplade med supercharger end 6A!!
3. Brug batteriet hurtigt. Kør bare løs.
4. Opbevar batteriet køligt. Han sagde faktisk minus 20 grader. Det må alt andet være bedre I Danmark end I Califonien.
Så holder batteriet for evigt.
Det er bare første gang jeg har hørt at batterier skulle have bedre af at blive ladet hurtigt op, og at 15 grader ikke er den optimale opbevaringstemperatur, men hele -20 grader i stedet.