Længe siden denne tråd har været aktiv.
Det må være et godt tegn. Gætter på der sjældent er kø på SuC'erne mere. Det er nok, som nogen gættede på omkring juletid, fordi alle os nye lige skulle prøve at supercharge, og en del ikke havde fået etableret lademuligheder hjemme.
Jeg har personligt aldrig oplevet kø ved SuC, hverken i DK eller i udlandet. Jeg var i Køge i går eftermiddag for at mødes med en Tesla-buddy. Der var god plads & god stemning på SuC'en, der blev delt flyers ud for elbilibiffen.dk.
Selv efter et lille års tid synes jeg stadig Køge SuC er et flot syn med solceller på taget & lydløse smukke biler. Skønt at være tesla-ist :-)
God mandag derude.
Der var kø på Middelfart i fredags ved 17-18 tiden. Der var vist 1 eller 2 ledige pladser da jeg ankom med 3% tilbage, og min lademakker var åbenbart også ret tom, for jeg fik kun cirka 20% hastighed af hvad jeg normalt oplever, hvilket desværre medførte at jeg kom for sent til en aftale, men sådan kan det jo gå. Kort tid efter jeg ankom dumpede der 2-3 Tesla'ere ind, som måtte holde sig i kø.
Jeg kommer ofte på hhv Køge og Slagelse SuC'erne, hvor jeg sjældent oplever at måtte dele et sæt. Derimod er der næsten altid fyldt godt op i Middelfart når jeg har været forbi, og folk virker ikke videre flinke til at give plads (køre når man har fået nok til det umiddelbare behov). Mit umiddelbare indtryk er, at folk lader en del længere tid i Middelfart. Om det skyldes "jysk" nærighed eller ren og skær nødvendighed ved jeg ikke, men jeg forsøger at planlægge udenom SuC'en.
Middelfart har haft nogle generelle problemer med for lave ladehastigheder pga. et antal defekte ladestandere. Mener dog at det er fixet nu.
500 km/h = 100 kW (for en S85), men ja, det er mere entydigt at benytte kW.
Det er da helt i orden Andmar – det er straks værre, hvis der er et par lokale ”sutter”, som føler at Middelfart SC er til hjemmeladning og parkering uagtet max. 40 min skiltning.
I øvrigt er brugen af de blå P-skilte på SC´ere i DK uheldig - i Rhüden er skiltningen mere klar:
Og da ladehastigheden er et gennemsnit over lidt tid er det nogle gange mere præcist at beregne øjebliksbilledet: kW = V x A / 1000.
Det er ikke altid man kører fra charger til charger jo... Jeg er oftest på Middelfart SuC når jeg har ærinder i Kolding-området, det er en omvej på 20 minutter (i transport) hvis jeg skal omkring Middelfart SuC når jeg kører nord på igen, så hellere lade lidt længere tid i Middelfart når jeg kører sydpå, og jeg så kan snige mig helt hjem igen uden at skulle omkring Middelfart igen.
Men hvorfor egentlig lade med 50% på? Du kan da nå samtlige charter der fra med de 50%?
Andmar, det er fordi at km/h visningen er jo en gennemsnit visning hvad du vil få på ved ladning en hel time. Derfor den viser højt tal når du starter med at lade med lav SoC. Men det betyder jo ikke du får 500km på, på en time. Hvis, så ville du jo være helt fuld ladet på 40min.
Derfor, når du så starter med at lade ved 50% SoC, så viser den km/h efter den kW hastighed du lader med der.
Men det er meget bedre at bruge kW og kWh når man vil sammenligne lade hastighed, kapacitet, i stedet for hvor mange km man har i batteriet, da det blot er en udregning bilen laver.
Hvis man gerne vil kontrollere sit batteri engang i mellem, så er den bedste måde som beskrevet før, lade helt op til 100% og kører den helt ned til 0% ( og gerne længere - hvis man tør, eller lad den stå på hjemme adr. med varme tændt og vinduer åbne ), for der efter at lade til 100% igen. Så vil man kunne se maks kapacitet.