Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

PeterE
PeterE Jan 9
Citat fra Noogi

@Kiefer

Baseret på nedenstående indlæg og mange indlæg her på forum er du og Tesla ikke gode venner. Så hvad er motivationen bag MCU projektet?. Er det for at redde egen MCU eller vil du gøre det til en forretning?

"Tja, jeg er færdig efter man ser disse omkostninger: Skift af MCU: 30.000 Reperation af parkeringsbremse: 17.000 Reperation af dørhåndtag: 3.500 pr. stk "Undersøgelsesgebyr" på 1300,- for garantisager. Jeg har aldrig oplevet ringere service ved en bilforhandler end ved Tesla..."

Noogi, har du hørt om ildsjæle? Kiefer (Martin) er vist bare - ligesom en stribe af os andre - glade for bilen og pænt træt af ekstraregningerne.  

Jeg synes at initiativet er fantastisk og tror hverken at Martin eller Jeppe fra Hinnerup Auto bliver ret rige på at hjælpe os andre med at spare 10000,- :) Men hatten af for initiativet (!)
P85DK
P85DK Jan 9
Citat fra DeaconWP
Det Lyder som en bedre pris, men må så være plu demontering af skærmen. Det må jeg hellere få lært.

Det tænker jeg at du må være mand for at finde ud af :-) Der er vist et par youtube videoer, så svært ser det heller ikke ud 

Kiefer
Kiefer Jan 9

Noogi: Det er helt korrekt forstået at jeg ikke er specielt tilfreds med den service jeg oplever hos Tesla. Derfor kan jeg jo godt være glad for bilen.

MCU projektet startede egentlig for snart 2 år siden da min MCU blev erklæret defekt ved Tesla og jeg skulle betale ca. 24.000 kroner for en udskiftning. Eftersom den ikke har død vægrede jeg mig mod dette, og fandt ud af, at opdateringer var noget af det mest dræbende for eMMC kredsen, da der bliver skrevet på rigtig mange blokke ved en opdatering, og hvis det fejler, ja så fejler MCU'en helt og holdent. Så jeg blev på 8.1. Hvilket jeg ikke har fortrudt. 

Jeg gik så selv i gang med at finde ud af om jeg selv kunne skifte kredsen. Med en uddannelsesmæssig baggrund inden for elektronik var min tanke, at det kan da virkelig ikke være særlig svært at lodde en kreds ud, læse indholdet og kopiere det hele over på en ny kreds. Men jeg må nok indrømme at jeg blev klogere. Jeg forsøgte at finde et firma der i det mindste kunne lave SMD lodning, hvilket jeg brugte rigtig lang tid på uden at finde et eneste. Ifølge TMC forum skulle man jo "blot" finde en mobiltelefonreparatør. Men Næsten samtlige firmaer der kan fixe telefoner, kan ikke meget andet end at skifte skærm, måske batteri, og da slet ikke SMD lodninger. 

Havde et par snakke med MBK her fra forummet om at kigge på selv at lodde kredsen ud, men fik via MBK kontakt til Jan Sundvall, som så fandt et firma der havde noget virkelig professionelt udstyr, og en ejer der også samtidig syntes det her projekt var sjovt og spændende at komme igang med. Så her i foråret hvor jegvar på ferie i USA købte jeg en MCU med til Danmark, kostede "blot" 800 USD, og tog os ca. 10 minutter at lave den om til en pæn dyr bogstøtte. Her fandt vi ud af at kredsen er ekstrem følsom overfor for meget varme. Men varme skal der jo til for at lodde den ud. Såtilbage på eBay og købe nogle flere MCU'er og også nogle IC, fandt ud af, at de kommer i både en Generation 1 og en generation 2. Og efter jeg ved snart ikke hvor mange MCU'er der er blevet lavet om til bogstøtter endte vi med en løsning der går an, hvor vi ikke varmer kredsen op inden udlæsning. 

Og så det med at lave ne forretning ud af det. jeg må nok indrømme at det er godt nok ikke noget vi bliver rige af, udstyret der bliver brugt er i millionklassen, og der er brugt pænt mange penge på MCU'er og ikke mindst timer til udvikling af en passende løsning, så der kommer nok til at gå rigtig mange eMMC skift inden der nåes break-even på hele projektet. Men vi har hele tiden haft den holdning at det nytter ikke noget at det koster alt for meget, det skal stadig være til at betale. Så må det bare tage længere tid at få investeringen hjem igen.

Og til dem der overvejer at køre til Holland, jeg ville nok sikre mig,at undersøge om han lodder kredsen ud inden han læser den. Min erfaring er at der skal ikke ret meget til før man står med en MCU der bare er en pæn dyr bogstøtte.  

pouls
pouls Jan 9

Den 20. december gik skærmen på min nabos S85 i sort. Den er 5 år gammel og 110.000 km. Han fik bilen tilbage i går med en repareret skærm, dog med 2 års garanti. Er de programmeret til at gå i stykker?

baldur
baldur Jan 9
Citat fra pouls

Den 20. december gik skærmen på min nabos S85 i sort. Den er 5 år gammel og 110.000 km. Han fik bilen tilbage i går med en repareret skærm, dog med 2 års garanti. Er de programmeret til at gå i stykker?

De er ikke programmeret til at gå i stykker. Men der er en designfejl der mere eller mindre garanterer at den vil gå i stykker. 

ikiefer
ikiefer Jan 9
Hej alle

Jeg vil bare lige gøre opmærksom på, at den første MCU ud over 800 USD kostede:

- En eftermiddag og et par timer i bilen, for den skulle jo hentes ved den helt rigtige tesla-ophugger.

- En ny kuffert, der lige præcis passede til én MCU med bobleplast og tæppe omkring.

- En mand, der efterlod sin familie ved køen, hvor man bliver scannet og får kontrolleret tasker, for *hans* taske skulle i hvert fald ikke ud af syne.

- En kone, der alene måtte bøvle med at få sko af sig selv, ungerne, holde øje med ungerne, ipads, telefoner og pikpak ved kontrollerne i lufthavnene.

- To små forvirrede piger, der måtte vente på at deres mor fik en body scan, fordi et lille +{*#% Olaf-hårspænde havde forputtet sig i højre bukselomme.

- Forvirrede og mistænksomme kontrollanter, der absolut skulle have pakket “det lille barn” ud og kontrolleret det for sprængstof og scanne den to gange hver gang, for det var da lidt unormal opførsel - for en skærm. Endda en “løs skærm uden ramme”.

- Efterfølgende mange, lange aftenture til det føromtalte værksted, hvor Martin i løbet af ti minutter tog livet af sit på alle måder dyre indkøb.

Ida
KimT
KimT Jan 9

God humor - fint du ville fortælle den anden side af historien Ida ;-)

P85DK
P85DK Jan 9

Funny 'cause it's true

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 9
baldur
baldur Jan 9
Da jeg var barn købte min far en dims til akupunktur. Det var en fjeder man trykkede ind og når man så udløste den gav den et halvkraftigt elektriske stød. Os unger brugte den til at jage hinanden, det gjorde nas. Vi kaldte den garantiudløseren fordi vi var helt sikker på at intet elektronik vil overleve en dosis statisk elektricitet af den kaliber samtidig med at der ikke vil være nogen synlige tegn på hvad der er sket.
KimT
KimT Jan 9

Kan du tysk - så læs her. Det er "råd" fra ham fra Holland som skifter eMMC'en (nogle indlæg er faktisk på engelsk):

https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=57&t=28272&p=883309&hilit=language#p883309

https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=57&t=28272&start=860#p882835

Skift sprog ! Det skaber åbenbart en hel del aktivitet på eMMC'en

Factory reset (hvis trip tæller ikke betyder noget)

PS og han siger så at det med at de siger at man skal nulstille trip/navi da det tager hårdt på eMMC ikke skulle have noget på sig.

Der står en del info i tråden

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 9
HemligNemlig
HemligNemlig Jan 9

Hvordan er der stadig garanti på hvis den er fra 14? Har du købt den senere brugt hos Tesla eller udvidet garanti?

migselv
migselv Jan 10

Man kan kun sige stort TAK til Kiefer og Jeppe fra Hinnerup Auto for at tilbyde en lokal allround løsning til en rimelig pris som indeholder 2 års garanti!

Det er da klart noget jeg overvejer at få gjort præventivt på vores som nu har rundet sin 6. fødselsdag, selvom MCUen kører fint endnu og selvom vi stadig har 1 år CPO garanti tilbage.

Hvem sidder med de yderligere omkostninger hvis man indleverer en fungerende bil med fungerende MCU og opgraderingen fejler og man så ender med en død MCU? Der vil jo altid være en vis risiko.

På hjemmesiden står der kun at man får forsøget gratis hvis man prøver på en bil med en død MCU.

P85DK
P85DK Jan 10

ja, det er fedt at der er danske løsninger og jo flere jo bedre. Men hvis du har 1 år tilbage af din CPO, så skal du jo ikke foretage dig noget før næste år ...

Kiefer
Kiefer Jan 10

I det tilfælde at en opdatering af MCU'en dræber det hele så man står med en død MCU, så har vi en forsikring, så sørger vi for at den kommer til Tesla og får skiftet skærmen. 

Det er derfor vi tester skærmen inden vi skiller den ad. Hvor vi ser at den kan starte op og først derefter begynder vi at gøre noget ved den.

Vi tester på samme måde skærmen inden den afleveres til mekanikeren for indbygning igen. 

Det gratis forsøg der beskrives på Hinnerup Autos hjemmeside, gælder for den første der indleverer en MCU med sort skærm til Jeppe. De skærme vi har kunnet teste med har alle været fungerende inden vi skilte dem ad. At de fleste så ikke var fungerrende da vi var færdige med tests, er så noget helt andet, men hellere dem end dem der hører til en bil :)

migselv
migselv Jan 11
Tak for uddybende forklaring Kiefer. Det virker godt gennemtænkt. 

@P85D: I princippet har du ret. Man kunne “håbe” på at MCUen fejler i år for at få den byttet til en renoveret MCU1 under garantien. 

På den anden side kører jeg som nogle få andre på v8.1 med alle de fordele det indebærer ift. batterygate, chargegate, browser mm. 
Ved en udskiftning igennem Tesla får man automatisk (om man vil eller ej) seneste firmware.
skinke
skinke Jan 11

hvis Batterygate nu er lavet fordi biler brænder af. hvordan er man så dækket hvis man ikke opdatere? Jeg synes min engang har opdateret uden man siger god for det. 

men hvis dette er korrekt er det måske ikke smart ikke at opdater-

"hentet fra en facebook gruppe 

den bedre - og nok korrekte - forklaring er at de forsøger at forhindre en thermal runaway i batteripakken ved aktivt at køle den ned når der er mere end 90% på.. jeg er med i en discord gruppe hvor alle de seriøse rootere og hackere også er (green, wk, ingineer mv.) Det er lykkedes at finde en engelsk model s der formentlig er ramt af den fejl der fik Tesla til at skrue ned for ladehastighed og kapacitet i sommers. Ved 90% opladning rammer de enkelte batterier 4.2v.. lader du den op til 100% så ligger alle celler på 4.3v.. det giver ekstrem varme og enormt slid på batterierne. Dette forklarer også hvorfor de brande der har været først er opstået nogen tid efter en opladning, da varmen bliver ved med at udvikle dig efter opladning hvis spændingen er over 4.2 v. Jeg tror at Tesla kører køleren for at forhindre pakken i at stå og udvikle varme ved høj SOC. Grunden til at nogle folk oplever tab i rækkevidde er netop fordi de ikke længere kan oplade til 4.3v men 'kun' 4.2v. altså en korrekt rækkevidde hvor der før havde en 'falsk' rækkevidde.

Spørgsmålet er nu - hvorfor har bms'en ikke forhindret at cellerne blev ladet mere op end 4.2v?

... Og hvor meget har folks batteripakker taget skade at den fejl Tesla har haft i deres BMS?
Det sidste er nok grunden til at Tesla er så tavse om sagen..

HemligNemlig
HemligNemlig Jan 12

@skinke, jeg syntes det er ret simpelt. Hvis der er tale om en konstruktionsfejl der sætter billerne i brand skal dem med fejl tilbagekaldes og fixes. 
Det er muligt rent lovgivningsmæssigt Tesla har lov til at undgå dette ved at lave en fw fix men så må de melde det ud at det er det de gør og så må brugerne undersøge med diverse juridiske instanser om det er ok i forhold til hvad Tesla har solgt/lovet osv.

Problemer er at Tesla ændre noget for samtlige biler og er totalt tavse om det.

Der står intet i din kontrakt med Tesla at du skal have bilen på wifi og hvis du vælger at have den i en død 3g zone så den aldrig bliver opdateret kan du heller aldrig belastes for uagtet hvor meget de så anbefaler du bør holde den opdateret. 

TorbenS
TorbenS Jan 15
Citat fra webercarbmann
Jeg afleverer vores TMS i Hinnerup nu på søndag og henter efter arbejde onsdag aften.  Tager toget tilbage til Svensk Congo søndag og toget onsdag retur til Hinnerup.  Der er kun ca 2 Km fra Hinnerup auto til Hinnerup station.  

Jeg opfatter opgraderingen som en forskiring imod pludselig nedbrud og der er så små 10K sparet i forhold til en Tesla løsning, når det sker.   Er iøvrig spændt på om opgraderingen fikser div. tiltagende mærkeligheder vores MCU efterhånden har fået. 

Vi venter spændt på at høre om din opgradering 
Forummets indlæg er redigeret af TorbenS Jan 16
TT_Tesla
TT_Tesla Jan 15

Jeg har set at Autoskadestuen nu også tilbyder denne service, både i Vejle (7.495 DKK) og på Amanger (7.995 DKK)

De tilbyder at man samtidigt kan få lavet en opgradering fra 3G til LTE (plus 825 DKK)

http://autoskadestuen.squarespace.com/sort-skaerm

KimT
KimT Jan 15

Det er sku god stil - går ud fra at Martin m.m. har en finger med i spillet eftersom det er hans video de linker til.

Så nu er der også noget til dem på øen. Potentielt er der vel omkring 4000 kunder i DK - de S/X'er der kørte på gaden i slut '15 

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 15
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... » »»